رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه تلاش ما این است که اصفهان را به عرصه رویدادهای فرهنگی تبدیل کنیم، گفت: هدف ما این است که اصفهان شهر فرهنگی باشد، شهری که دارای سه شاخصه زیست پذیری، انسان محوری و معنا گرایی است

محمد عیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تاثیر برگزاری نمایشگاه‌های هنری بر شور و نشاط اجتماعی، اظهار کرد: ماموریت موزه هنرهای معاصر اصفهان به‌نمایش گذاشتن آثار هنری است. گالری‌ها علاوه بر محل جمع شدن هنرمندان، محل انتقال تجارب است. این مرکز تجمع هنرمندان موجب شکل‌گیری خلاقیت‌های فرهنگی می‌شود. هرچه بتوانیم محل تجمع هنرمندان را توسعه دهیم، فضای گفت‌وگو و انتقال تجارب ایجاد می‌شود و وظیفه شهرداری‌ها است که این فضا را برای همه اقشار هنری ایجاد کنند.

وی افزود: بزرگ‌ترین رسالت برای ساختارهای هنری، تصدی‌گری امر فرهنگ و هنر نیست، بلکه تسهیل‌گری است؛ مهم ترین شاخص تسهیل‌گری کمک به ایجاد فضایی برای گفت‌وگو است.  

معاون شهردار اصفهان در خصوص برنامه‌های شهرداری برای ایجاد فضاهای انتقال تجربه گفت: تمام تلاش ما این است که برنامه‌ها را به سمتی پیش ببریم که به رویداد فرهنگی تبدیل شود، با این تعریف که برنامه‌ها را ساختارهای اجرایی تعریف می‌کنند و رویدادها مسایلی است که از طریق زمینه‌های مدنی شکل می‌گیرد؛ بر این اساس باید به سمتی پیش برویم که نقش فرهنگیان و هنرمندان را تقویت کنیم.

عیدی با بیان اینکه تلاش ما این است که با افزایش سطح تعاملات با بخش‌های مدنی رویدادهای متنوع در شهر ایجاد شود، افزود: دو سطح رویداد، می‌تواند در شهر شکل بگیرد، یکی در قالب فضاهای موجود که با محدودیت همراه است و سطح دوم رویداد که بیشتر از آن استقبال می‌کنیم این است که شهر را به عرصه رویدادهای فرهنگی تبدیل کنیم، در واقع می‌خواهیم به سمتی پیش برویم که شهر گالری هنری شود.

وی تصریح کرد: فصل این‌که برنامه‌های هنری را در مکان‌های بسته قرار دهیم و انتظار داشته باشیم که مردم به دیدن این آثار بیایند تمام شده است؛ اکنون برنامه‌ها باید به استقبال مخاطبان بروند، بنابراین باید برنامه‌های عرصه محور ایجاد کنیم.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در هفته فرهنگی اصفهان سمپوزیوم حجم را بر روی چوب در چهارباغ برگزار کردیم و مردم حس ساختن را درک کردند، این یک نمونه گالری در عرصه است. در شهر پاریس و در زیر برج ایفل نیز هنرمندان این کار را انجام می‌دهند و این مسئله در تمام جهان جا افتاده است.

عیدی افزود: اگر کسی از استاد تاج اصفهانی در خواست می‌کرد که برایش بخوانند ایشان در خیابان برای آن فرد می‌خواند، در واقع استاد تاج مردم را در عرصه متوجه صدای خوب می‌کرد تا بتوانند قدرت تفکیک داشته باشند و به صدای خوب علاقمند شوند. اگر بخواهیم مردم کار فاخر ببینند باید سطح سلایق را در عرصه عمومی بالا ببریم، برای مثال چندبار از دانشجویان رشته هنر خواستیم که در عرصه به نقاشی بپردازند، اما آثاری که نیاز به مراقبت دارند را در گالری نگهداری می‌کنیم.

وی گفت: امیدوارم شهری داشته باشیم که خلاقیت فرهنگی در آن موج بزند. خلاقیت فرهنگی به معنای جامعه خلاق است و جامعه خلاق فرد را به سمت خلاقیت سوق می‌دهد. باید سطح مشارکت‌جویی را بالا ببریم که از فرایند تصمیم‌گیری تا اجرا در نهادهای مدنی و در حوزه‌های هنری، فرهنگی و مانند آن‌ها شکل بگیرد. امیدوارم شهری داشته باشیم که آکنده از رعایت حقوق فرهنگی باشد یعنی همه شهروندان بتوانند با صرف کمترین زمان و طی کردن کمترین مسافت ممکن به خدمات فرهنگی دست پیدا کنند. هدفمان این است که اصفهان شهر فرهنگی باشد، شهری که دارای سه شاخصه زیست پذیری، انسان محوری و معنا گرایی است.

کد خبر 347981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.