۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
حریمی که شکست

افزایش ۱۲۷ درصدی آمار جرایم مشهود در فضای مجازی در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیانگر شکسته شدن حریم خصوصی در کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حریم خصوصی خط قرمزی برای حدود حضور افراد جامعه در زندگی شخصی دیگران است. رعایت حریم شخصی، موضوعی است که  نمودهای آن در جامعه وابسته به فرهنگ، آداب و رسوم و باورهای افراد است، گاهی اوقات رفتاری در بین برخی از افراد و فرهنگ ها پسندیده است و در بین برخی دیگر از افراد ناپسند است و فرد مرتکب مورد سرزنش هم قرار  گرفته و موجب حیرت یا حتی برانگیختن خشم و ایجاد کدورت و کینه طرف مقابل می شود.

بی توجهی به حریم خصوصی منجر به کاهش اعتماد اجتماعی می شود

سیدمحمد سجاد زاده، آسیب‌شناس اجتماعی در این زمینه معتقد است که هر انسانی از هر دین، نژاد، رنگ، پوست، ملیت، قومیت، سطح سواد و میزان تحصیلات و در هر جایگاه و منزلت و طبقه  اجتماعی برخوردار از عزت، کرامت و حرمت انسانی بوده که وابسته به حریم خصوصی و فردی اوست، هیچ کس تحت هیچ شرایطی امکان ورود به این حریم شخصی را ندارد و تنها مواقعی که مصالح جمعی و منافع عمومی اقتضا کند می‌تواند وارد این حریم خصوصی شود.

وی با بیان اینکه برای هر فردی حریم خصوصی حایز اهمیت است و تنها با اجازه و نظارت خود  شخص می‌توان وارد این حریم شد، ادامه داد: مصادیق این حریم منزل و اتاق شخصی، ابزار و وسایل شخصی و تلفن همراه است.

این آسیب شناس اجتماعی اضافه کرد: حتی در به زوجین هم هشدار می‌دهیم که تنها با اجازه همسر وارد حریم خصوصی وی شوند که معمولا خانواده‌ها در برابر این برخورد واکنش نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه در منابع دینی نیز توجه به حفظ حریم خصوصی دیگران مورد تاکید است، افزود: در این منابع نه تنها به عدم ورود به حریم خصوصی بلکه  به اعتماد به همسر و نداشتن شک و سوء ظن به وی تاکید شده است.

سجاد زاده ادامه داد: در واقع مجموعه آموزه‌های دینی، اخلاقی و علمی اشخاص را به این حقیقت رهنمون کرده که حوزه حریم خصوصی را جدی بگیرند و در قوانین مختلف دنیا و حوزه حقوق بشری هم بر این  امر تاکید شده است.

 پژوهشگر مسایل اجتماعی ادامه داد: حتی اگر  یک موضوع کاملا شخصی در نگاه دینی گناه و جرم انگاشته شود، چنانچه در حریم خصوصی اتفاق بیفتد هیچ مجموعه ای حق ورود ندارد و این امر  نشان می‌دهد که حوزه حریم خصوصی در نگاه دین فوق العاده مورد اهمیت است و ورود به آن و تجسس جزو جرایم سنگین دینی به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد: در حقیقت نگاه دین و ائمه معصوم (ع) در حوزه خصوصی نگاه بسیار تحکیمانه‌ای است و به هیچ کس اجازه ورود به حریم خصوصی را نداده و فقط در مورادی که حریم عمومی امنیت جامعه مورد تعرض قرار  بگیرد، ورود به حریم خصوصی مانعی نخواهد داشت.

سجاد زاده با تاکید به اینکه عدم رعایت حریم خصوصی اشخاص در جامعه موجب  کاهش اعتماد اجتماعی می شود، اظهار کرد: اعتماد اجتماعی جزو مولفه‌های اساسی سرمایه اجتماعی است و جامعه‌ای که برخوردار از سرمایه‌های مادی فراوانی باشد، نیازمند داشتن سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی بوده و چنانچه سرمایه اجتماعی را از دست بدهد به طور یقین با وجود ثروتمندی فراوان  باز هم جامعه فقیری است.

وی مهم ترین مولفه سرمایه اجتماعی را اعتماد متقابل اشخاص به همدیگر و مبتنی بر صداقت دانست و گفت: چنانچه سرمایه اجتماعی و اعتماد جامعه‌ای مخدوش شود دیگر در آن جامعه افراد  نمی‌توانند به همدیگر اعتماد کنند و همیشه نگران هستند که وسایل شخصی، ارتباط ها و گفت و شنودهای آنها مورد تجسس دیگران قرار بگیرد و همین عدم اعتماد به آرامی موجب از بین رفتن پایه‌های جامعه می‌شود.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه در حوزه جامعه ‌شناسی اعتماد اجتماعی جزو پایه‌های بنیادین حیات اجتماعی قلمداد می‌شود، اضافه کرد:چنانچه در خانواده و جامعه اعتماد از بین برود، به طور یقین سنگ بنای حیات اجتماعی دچار آسیب می‌شود.

وی با بیان اینکه از بین رفتن اعتماد در خانواده موجب فروپاشی این کانون شده و عدم اعتماد افراد در جامعه مخدوش شدن اعتماد اجتماعی و سست شدن پایه‌های آن را به دنبال دارد، اضافه کرد: همچنین اعتماد یکی از ارکان تعیین کننده و مهم در حوزه سلامت روان و جامعه بوده و اعتماد افراد به همدیگر، خانواده، حاکمیت، جامعه و موارد دیگر سلامت اجتماعی را به ارمغان می آورد.

سجاد زاده در خصوص اهمیت رعایت حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: امروزه رعایت حریم خصوصی افراد در شبکه‌های اجتماعی بسیار مورد تاکید است. رعایت نکردن حریم خصوصی مردم حق الناس است و در بسیاری از کشورها این رفتاز مذمت شده و فعالان اجتماعی و حقوق بشری هم  در پی اصلاح این امر در اجتماع هستند وبه طور یقین این امر در کشورباید مورد تاکید باشد تا حریم خصوصی دیگران مورد تعرض قرار نگیرد.

رشد ۱۲۷ درصدی جرایم ناشی از ورود به حریم خصوصی

همچنین سرهنگ سید مصطفی مرتضوی، رییس پلیس فتای استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به اهمیت رعایت حریم خصوصی افراد اشاره کرد و گفت: متاسفانه این حریم در کشور ایران و به ویژه با راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی دستخوش معضلاتی شده و جرایم زیادی نیزبه دنبال شکسته شدن این حریم روی می‌دهد.

وی افزایش ۱۲۷ درصدی آمار جرایم مشهود در شبکه‌های مجازی در چهار ماه نخست امسال نسبت به مشابه سال گذشته را زنگ خطری برای تهدید حریم خصوصی در کشور دانست و افزود: باید توجه داشت که در این زمینه عدم رعایت حریم خصوصی به وسیله خوداشخاص و یا تجاوز به حریم خصوصی دیگران تاثیر بسزایی دارد.

رییس پلیس فتای استان اصفهان با بیان اینکه هر دو دسته افراد بزه دیده و بزهکار عامل بروز جرم در فضای مجازی هستند، ادامه داد: بسیاری از کابران در شبکه های اجتماعی آسیب دیده و این امر ناشی رعایت نکردن حریم خصوصی خودشان از ابتدایی ترین مرحله( تنظیم پروفایل) تا ارایه و افشای اطلاعات خصوصی برای دیگران است.

وی با بیان اینکه حریم خصوصی در درجه اول به حیطه‌بندی اطلاعات خود کابران در شبکه های اجتماعی مربوط می‌شود، اضافه کرد: اعتماد به کاربران ناشناس در شبکه مجازی معضلات زیادی را به همراه داشته و حتی منجر به از هم پاشیدگی کانون خانواده‌ها نیز شده است.

سرهنگ مرتضوی با بیان اینکه  شهروندان با توجه به نوع مدیریت حریم خصوصی خودمی توانند امنیت شان را در فضای مجازی تضمین کنند، افزود: گاهی اوقات یک جابجایی مسئولانه بوده و اطلاعات خصوصی به خوبی مدیریت شده و مواقعی هم با بی‌احتیاطی‌های کاربران به افراد سوءاستفاده کننده امکان بهم ریختن آرامش وامنیت در این فضا داده شده و مسئول امنیت در فضای مجازی در نقطه اول شخص خود کاربر است.

یاد بگیریم حریم خصوصی همدیگر را حفظ کنیم

یلدا کیان، روانشناس و مشاوره خانواده نیز در این باره با تاکید بر لزوم توجه شهروندان در هنگام استفاده از وسایل شخصی در اماکن عمومی به خبرنگار ایمنا گفت: در این زمینه باید نسبت به توجه هر فرد کناری نسبت به وسایل شخصی از جمله مطالب مورد مطالعه در تلفن همراه و حتی کتاب واکنش نشان داد تا فرد از تکرار این عمل خودداری کند.

وی تصریح کرد: باید دانست مساله داشتن یک چیز خصوصی یا خاص نیست، بلکه کتاب یا نوشته گوشی یا هر وسیله شخصی دیگری بخشی از حریم شخصی هر انسانی است که تمایلی به وارد شدن اشخاص دیگر به این حریم را ندارد.

روانشناس و مشاوره خانواده اضافه کرد: بهتر است بدانیم که چنین رفتاری در جامعه ناشی ازعدم اعتماد نسبت به همدیگر  است، در مکان‌های عمومی سرک کشیدن دیگران در حریم شخصی اولین و پایه‌ای‌ترین بذر بی اعتمادی را ایجاد  کرده و  بسیاری از اشخاص در اماکن عمومی احساس عدم اعتماد را دارند. در نتیجه تشنج و تنش افراد در مکان‌های عمومی در حفظ حریم شخصی وجود دارد.

وی ادامه داد: سعی کنیم به قضیه این طور نگاه کنیم که بیشتر افراد دوست ندارند که فردی وارد زندگی و دنیای خصوصی آنها شود و باید رفتاری را داشته باشند تا طرف مقابل در شرایط خاص و حریم خصوصی خود احساس امنیت کامل را کند و دو طرفه بودن این رفتار در جامعه از سوی افراد در تعاملات روزمره آرامش و احساس امنیت را برای آنها به ارمغان می آورد.

کد خبر 347979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.