پیشرفته‌ترین سامانه‌ی قطار شهری در کدام کشور است؟

پیشرفته ترین سامانه‌ی قطار شهری متعلق به پایتخت کشور دانمارک است که توانسته در سال ۲۰۱۶، شصت و یک میلیون مسافر را جا به جا کند؛ پیش بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۱۹ به ۱۱۶ میلیون نفر برسد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برای افرادی که قصد گشت و گذار در یک کشور خارجی را دارند، دو راه انتخاب وجود دارد؛ یکی کرایه‌ کردن خودرو و دیگری استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی. حال چنانچه افراد بخواهند از دست ترافیک خود را نجات دهند و وقت‌شان را پشت چراغ‌های قرمز هدر ندهند، این استفاده از حمل و نقل عمومی است که بهترین گزینه‌ی پیش روی آن‌ها است.

سیستم حمل و نقل عمومی در کپنهاگ بسیار دقیق و ایمن بوده و بلیت سوار شدن برای قطار، مترو و اتوبوس نیز یکسان است. تنها چیزی که افراد هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به آن نیاز دارند، دانستن این است که برای رسیدن به مقصد خود چه ایستگاه‌هایی را باید پشت سر بگذرانند. در این گزارش به بررسی سیستم حمل و نقل عمومی در کشور دانمارک می پردازیم و متروی این کشور که عنوان پیشرفته‌ترین سیستم قطار شهری جهان را به خود اختصاص داده است، بررسی می کنیم:

دوچرخه‌سواری؛ رایج‌ترین شیوه حمل و نقل عمومی در دانمارک

کشور دانمارک دارای بیش از دو هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آهن و بیش از ۷۰ هزار کیلومتر مسیر جاده‌ای است که هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن به بزرگراه‌ها اختصاص دارد و افراد با توجه به دوری و نزدیکی مسیر خود می‌توانند با وسایل نقلیه به مقصد مورد نظر برسند. جالب است بدانید که دوچرخه‌سواری یکی از رایج‌ترین شیوه‌های حمل و نقل در تمامی شهرها و شهرستان‌های کشور دانمارک محسوب می‌شود، به صورتی که برآورد شده بیش از ۴ میلیون دوچرخه و بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در سراسر دانمارک در نظر گرفته شده است.

همچنین بیش از ۴۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری به شهر کپنهاگ اختصاص داده شده است و بیش از یک سوم ساکنان این شهر برای حمل و نقل عمومی روزانه‌ی خود از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند. یکی از سریع‌ترین و بهترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی در کشور دانمارک استفاده از مترو است. این سامانه‌ی قطار مسافربری، در زیر زمین و از راه تونل‌ها بر روی ریل مخصوص خود حرکت می‌کند و از مشکل ترافیک و آلودگی هوا در کلان‌شهری نظیر کوپنهاگ می‌کاهد.

آشنایی با زیرساخت های متروی کپنهاگ

پیشرفته‌ترین سامانه قطار شهری متعلق به پایتخت کشور دانمارک است. متروی کپنهاگ ( Københavns metro) یک مجموعه حمل و نقل درون شهری است که از دو خط و ۲۲ ایستگاه تشکیل شده است. این سامانه در سال ۲۰۰۲ میلادی راه‌اندازی شده و روزانه بیش از ۱۳۷ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند. طول سیستم مترو کپنهاگ ۲۰.۵ کیلومتر و سرعت متوسط آن ۴۰ کیلومتر در ساعت است.

طراحی منحصر به فرد ایستگاه‌های قطار شهری در کپنهاک

تمام ایستگاه‌های مترو به صورت کاملا استاندارد طراحی شده اند، به گونه ای که همگی ۶۱ متر طول و ۲۰ متر عرض دارند. همچنین از میان ۲۲ ایستگاه مترو، ۹ ایستگاه در زیر زمین، ۱۲ ایستگاه در فاصله ای بالاتر از سطح زمین و یکی از آن ها در سطح زمین قرار گرفته است. طراحی همه ایستگاه ها یکسان بوده و به خاطر ستون ۵ متری که در جلوی ایستگاه‌ها وجود داشته و جنبه اطلاعاع‌رسانی دارد، به خوبی قابل تشخیص‌ هستند. از دیگر ویژگی های ایستگاه‌های متروی کپنهاگ این است که با وجود عمق زیاد آن‌ها، پنجره‌هایی که در قسمت سقف تعبیه شده است، امکان ورود نور طبیعی را به درون ایستگاه فراهم می‌کند. به این ترتیب علاوه بر فراهم آوردن نور طبیعی، در مصرف برق نیز صرفه جویی می‌شود.

نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که تمام ایستگاه‌ها مجهز به آسانسور و پلکان متحرک هستند که به سطح خیابان راه می‌یابند و به منظور حفظ ایمنی و کنترل بهتر دما، لبه‌ی سکوها مجهز به دیوارهای شیشه‌ای کشویی است که زمان رسیدن قطار به ایستگاه این دیوارهای شیشه‌ای به طور خودکار باز می‌شوند. علاوه بر این، یک اتاق کنترل کارکنان مترو، در هر ایستگاه وجود دارد که نظارت بر ورود و خروج قطارها و نظارت بر سکوها درآن صورت می گیرد. جالب است بدانید که به منظور حفظ زیبایی، جنس ایستگاه‌هایی که بالاتر از سطح زمین ساخته شده اند از شیشه، فولاد و بتن هستند. اما این ایستگاه‌ها از داشتن درهای محافظ بی‌بهره هستند و در صورت وجود هرگونه مانع روی ریل، قطار توسط سیستم حساس و خودکار متوقف می‌شود و حرکت مجدد آن به صورت دستی انجام می‌گیرد.

افراد ناتوان، بدون کمک دیگران می‌توانند سوار مترو شوند

از دیگر ویژگی های متروی کپنهاگ این است که امکان تماس با مرکز کنترل جهت کسب اطلاعات یا در مواقع ضروری در تمام ایستگاه‌ها وجود دارد و به دلیل عدم وجود فاصله بین سکوها و قطار، افراد ناتوان حتی بدون کمک دیگران نیز می‌توانند به آسانی از مترو استفاده کنندهمچنین تمام ایستگاه‌ها دارای دستگاه فروش بلیت هستند که پول خرد و کارت‌های اعتباری را قبول ‌می‌کنند.

قطارهای متروی کپنهاگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

قطارهای متروی کپنهاگ که ۳۹ متر طول، ۲.۶۵ متر عرض و ۵۲ تن وزن دارند، بدون راننده هستند و تنها به وسیله سیستم‌هلی کامپیوتری کنترل می‌شوند؛ البته این سیستم ها نیز توسط اپراتورها دائما چک می‌شوند. ناظرانی که در قطار حضور دارند، مسئولیت اطلاع رسانی و چک کردن بلیت‌ها را بر عهده دارند. اگرچه این ناظران در مواقع ضروری وارد عمل می‌شوند، در صورت عدم حضور آن ‌ها نیز امکان تماس در قطار برای مسافران مهیا است.

ساعات حرکت قطارهای متروی کپنهاگ

این قطارها در طول روز هر ۳ تا ۶ دقیقه یک بار، در ساعات شلوغ هر ۴ دقیقه و شب‌ها هر ۱۵ دقیقه یک‌بار تردد می‌کنند. حداکثر سرعت قطارها حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت استهر قطار دارای ۳ واگن، ۶ در اتوماتیک، ۹۶ صندلی  بوده و ظرفیت ۲۰۴ مسافر ایستاده را دارد. همچنین چهار جایگاه مجزا برای ویلچر، دوچرخه در داخل قطار نیز وجود دارد. خط دایره ای متروی کپنهاگ نیز با مسافت ۱۵.۵ کیلومتر که بزرگترین پروژه‌ی ساختمانی ۴۰۰ سال اخیر دانمارک محسوب می شود تا ماه جولای سال ۲۰۱۹ تکمیل می‌شود. این پروژه که برای اجرای آن تا الان ۲۱.۳ بیلیون کرون دانمارک هزینه صرف شده است، هفده ایستگاه را پوشش می‌دهد و مرکز شهر را به مکان‌هایی که به مترو دسترسی ندارند، متصل می‌کند. طراحان متروی کپنهاگ پیش بینی کرده اند که سالانه ۳۴ میلیون مسافر، به استفاده از قطار شهری روی می‌آورند که همین امر می تواند تاثیری باور نکردنی را در پیشرفت صنعت حمل و نقل و البته مهم تر از همه، رفع آلودگی هوا بر جای بگذارد.

کد خبر 347944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.