از تلفیق نور و معماری تا نماد چرخ صنعت در ایستگاه‌های مترو

خط یک مترو اصفهان از ایستگاه قدس تا ایستگاه دفاع مقدس به طول ۲۰.۲ کیلومتر با ۲۰ ایستگاه احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و امروز مراسم افتتاح رسمی فاز سوم خط یک با حضور معاون اول رییس جمهور انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از جمله ایستگاه‌های خط یک قطار شهری اصفهان شریعتی، کارگر، دفاع مقدس و تختی است که مدیریت اجرای این چهار ایستگاه بر عهده یک مدیر پروژه بوده است.

ایستگاه تختی

این ایستگاه از معماری زیبای ایرانی - اسلامی برخوردار است و شاخصه ویژه آن این است که علی‌رغم سایر ایستگاه‌های خط یک که به صورت زیرزمینی هستند و از نور مصنوعی تغذیه می‌شوند، ترکیبی از برق و نور آسمان است و باعث شده به زیبایی معماری آن افزوده شود.

در ایستگاه تختی نور طبیعی آسمان از فضای بیرون وارد ایستگاه می‌شود و همین عامل این ایستگاه را روشن‌تر از سایر ایستگاه‌ها نشان می‌دهد.

نور طبیعی از سازه خورشیدی به داخل ایستگاه ورود پیدا می‌کند و به همین دلیل مسافر احساس نمی‌کند که زیر زمین قرار دارد. از سوی دیگر فشار هوای داخل ایستگاه نیز توسط سیستم‌های تهویه جریان گردشی دارد و به همین دلیل مسافر حس خاصی نسبت به فشار هوا پیدا نمی‌کند.

ایستگاه تختی قطار شهری اصفهان با صرف اعتباری بالغ بر ۴۶ میلیارد تومان طی مدت چهار سال از زمان خاکبرداری احداث شد.

ایستگاه شریعتی

از ابتدای سال ۹۵ همزمان با ایستگاه صفه عملیات اجرایی ایستگاه شریعتی آغاز و در مردادماه ۹۶ به اتمام رسید. این ایستگاه با متراژ هفت هزار و ۵۰۰ مترمربع در محل چهارراه شریعتی واقع شده و مسافران پس از پیاده شدن در این ایستگاه به بیمارستان شریعتی، دادگستری، مراکز تجاری و ... دسترسی خواهند داشت.

هزینه احداث ایستگاه شریعتی با احتساب تجهیزات، از زمان خاکبرداری تا تکمیل شامل خاکبرداری، سازه نگهبان، سازه اصلی، نازک‌کاری و تجهیزات حدود ۵۰ میلیارد تومان بوده است، به روایتی دیگر هر مترمربع از ایستگاه تا پایان سال ۹۶ حدود پنج میلیون تومان هزینه در برداشته است.

عمده مشکلات اجرای ایستگاه و تحویل آن در زمان مقرر، عدم تامین منابع مالی بود که خوشبختانه با تزریق اعتبار در سال ۹۶ روند پیشرفت پروژه بهبود یافت و ایستگاه در مردادماه ۹۶ تکمیل شد.

ایستگاه کارگر

ایستگاه کارگر با متراژ ۱۳ هزار مترمربع یکی دیگر از ایستگاه‌های خط یک قطار شهری اصفهان به شمار می‌رود که عملیات اجرایی آن پاییز ۹۴ آغاز و در پاییز ۹۶ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این ایستگاه دو ورودی شرقی و غربی دارد که از ضلع شرق به سمت اداره فنی و حرفه‌ای و خیابان کارگر و از ضلع غربی به سمت اداره جهادکشاورزی و منابع طبیعی منتهی می‌شود.

در سالن فروش بلیت ایستگاه کارگر با توجه به اینکه از گذشته‌های دور شیشه با آثار تاریخی اصفهان عجین بوده است، دو اثر شیشه‌ای نصب شده و به دلیل همجواری ایستگاه با اداره کل فنی و حرفه‌ای المانی از چرخ صنعت در آن طراحی و اجرا شده است.

همچنین در بخش سکوی ایستگاه یک اثر هنری که درشکه سواری در محور چهارباغ قدیم را نشان می‌دهد، نصب شده است.

هزینه احداث ایستگاه کارگر از زمان خاک‌برداری تا تکمیل شامل خاک‌برداری، سازه نگهبان، سازه اصلی، نازک‌کاری و تجهیزات حدود ۵۰ میلیارد تومان بوده است، به روایتی دیگر هر مترمربع از ایستگاه تا پایان سال ۹۶ حدود پنج میلیون تومان هزینه در بر داشته است

ایستگاه صفه

عملیات اجرایی ایستگاه صفه از فروردین‌ماه سال ۹۵ همزمان با ایستگاه شریعتی آغاز شد. این ایستگاه در متراژ هشت هزار مترمربع با تلاش شبانه‌روزی کارگران و مهندسان اسفندماه ۹۶ تکمیل و همزمان با بهره‌برداری از فاز سوم خط یک قطار شهری اصفهان با حضور مقامات بلندپایه استان افتتاح شد.

در ساخت ایستگاه‌های قطار شهری اصفهان از مصالح درجه یک و با کیفیت استفاده شده تا سال‌های سال قابل استفاده باشد.

در ایستگاه صفه جانمایی برای نصب آثار هنری صورت گرفته، اما هنوز تامین اعتبار نشده است. هزینه احداث این ایستگاه که به پایانه مسافربری صفه ختم می‌شود، از زمان خاک‌برداری تا تکمیل شامل خاکبرداری، سازه نگهبان، سازه اصلی، نازک‌کاری و تجهیزات حدود ۵۰ میلیارد تومان بوده است، به روایتی دیگر هر مترمربع از ایستگاه تا پایان سال ۹۶ حدود پنج میلیون تومان هزینه در بر داشته است.

کد خبر 347912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.