احداث آخرین ایستگاه خط یک مترو در کوتاهترین زمان ممکن

ایستگاه میدان انقلاب خط یک مترو اصفهان با ۱۴ هزار مترمربع زیربنا به دلیل قرارگرفتن در محور تاریخی چهارباغ عباسی آخرین ایستگاهی بود که عملیات اجرایی آن در خط یک آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از زمان شروع تا زمان بهره‌برداری ایستگاه انقلاب ۳۲ ماه طول کشید و این یک رکورد زمانی بین تمام ایستگاه‌های خط یک قطار شهری اصفهان محسوب می‌شود.

البته در طول مدت زمان اجرای پروژه، موانع زیادی به وجود آمد که یکی از آنها کف فرش تاریخی چهارباغ بود و طی جلسات متعددی که در استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی اصفهان و تهران برگزار شد، تصمیم بر آن شد که این کف فرش تاریخی طبق اصول مهندسی مورد تایید سازمان میراث فرهنگی به صورت سالم از جای خود جابه جا و به محل مورد تایید میراث فرهنگی منتقل و پس از اجرای سازه، به محل اول باز گردد.

به گفته مدیر پروژه ایستگاه انقلاب خط یک قطار شهری اصفهان، در شرایط فعلی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در حال انجام این کار بوده و مقدمات بازگرداندن کف‌فرش تاریخی چهارباغ را فراهم کرده است.

هانی جان‌نثاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: دیگر مانع انجام پروژه ایستگاه انقلاب ترافیک عبوری در محور تاریخی چهارباغ بود، محوری که مدیریت شهری اصفهان از سال‌ها قبل قصد پیاده راه سازی آن را داشت و خوشبختانه پس از برگزاری جلسات متعدد در استانداری و شهرداری، همزمان با آغاز عملیات احداث ایستگاه، چهارباغ به روی خودروها مسدود و در اختیار کارگاه عمرانی ایستگاه قرار گرفت.

وی ادامه داد: در ایستگاه انقلاب زمانی که عملیات اجرایی آغاز شد، تراز آب زیرزمینی بسیار بالا بود و ما باید در عمق ۱۱ متری از تراز آب عملیات عمرانی را انجام می‌دادیم، این موضوع کار را با مشکل مواجه ساخته بود، از این رو با تغییر روش اجرای کار و استفاده از شمع‌های سه کانت" روش بالا به پایین" را اجرا و با استفاده از پمپاژ، آب را از محل فعالیت پیمانکار خارج کردیم تا عملیات اجرایی تکمیل شود.

مدیر پروژه ایستگاه انقلاب خط یک قطار شهری اصفهان با بیان اینکه تونل ایستگاه پس از گذشت ۱۸ ماه از زمان شروع فعالیت تحویل پیمانکار تجهیزات شد تا برق بخش بالایی تونل را تکمیل کند، افزود: پس از گذشت ۲۳ ماه از شروع کار عبور قطار از ایستگاه و پس از ۳۲ ماه بهره‌برداری کامل از آن رقم خورد و مسافر به داخل ایستگاه راه پیدا کرد.

وی با اشاره به هزینه های احداث ایستگاه میدان انقلاب تصریح کرد: این پروژه در قالب دو قرارداد سازه و نازک‌کاری به مبلغ ۶۲ میلیارد تومان انجام و ایستگاه، مورد بهره‌برداری قرار گرفته و عملیات باقی‌مانده نیز در قالب رفع نواقص در حال انجام است.

جان نثاری با بیان اینکه در ایستگاه انقلاب فعالیت‌ها در سه شیفت کاری به صورت شبانه‌روزی انجام شده است، گفت: در این ایستگاه ۲۸۰ نفر مشغول به کار بودند تا پروژه در کمترین زمان ممکن بهره برداری و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

وی به شاخصه ایستگاه انقلاب اشاره و تاکید کرد: با توجه به اینکه باید باغچه‌های چهارباغ عباسی را به حالت اولیه خود باز می‌گرداندیم، سقف قوسی بتنی با دهانه ۲۵ متر احداث و آیتم نازک‌کاری انجام نشد تا مردم بتوانند شاهد این اتفاق مهم مهندسی باشند.

مدیر پروژه ایستگاه انقلاب خط یک مترو تصریح کرد: ایستگاه میدان انقلاب دو ورودی شرقی سمت خیابان سید علیخان و غربی سمت خیابان عباس آباد دارد که در حال حاضر ورودی غربی در حال استفاده و ضلع شرقی در حال رفع نقص است.

کد خبر 347911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.