به سمت دفاع مقدس...

ساعت ۵ عصر است، نفس‌ها از شدت گرما، شلوغی پیاده‌روها و ترافیک سنگین خیابان به شماره افتاده است، رهگذران تلاش می‌کنند از سایه کنار دیوار راه بروند و رانندگان کلافه از گرما و ترافیک، مرتب بوق می‌زنند...

به گزارش ایمنا، زیر این همه هیاهو و ترافیک، بخشی از زندگی در زیر شهر جریان دارد، شهری با تونل‌های مارپیچ و طولانی برای آن هایی که خسته از ترافیک و کار روزانه اند، مسافرانی که فارغ از چراغ های قرمز، زرد و سبز به دور از ترافیک و سر و صدا راهی مقصدشان هستند...

ساعت ۵:۱۵ دقیقه عصر/ ایستگاه شهید علیخانی

مسافران یکی یکی از پله های مترو پایین می روند تا از همان ابتدا خنکای ایستگاه زیر زمینی گرمای ۴۳ درجه ای هوای اصفهان را از یادشان ببرد. شهید علیخانی پنجمین ایستگاه خط یک متروی اصفهان است، با تلفیقی از معماری سنتی و مدرنیته؛ مانیتورهای بزرگ  مسیر حرکت و زمان قطارها  را نشان می دهد و در این بین گریزی می زنند به تصاویری از تلاش ۱۷ ساله کارگران متروی اصفهان که این روزها به ثمر رسیده است.

هرچه ساعت به ۱۷:۳۰ نزدیک می شود، ایستگاه شلوغ تر می شود و جا پیدا کردن روی صندلی های انتظار سخت تر؛ اگرچه مدیران شهری در تلاش هستند فاصله عبور قطارها کاهش پیدا کند اما در متروی نوپای اصفهان سرفاصله عبور قطارها هنوز هر ۱۵ دقیقه است و این زمان برای مسافران ایستگاه علیخانی که در فاز نخست خط یک افتتاح شده، آشناست.

صدای سوت قطار به گوش می رسد و صدای بلندگوی مترو بلندتر می شود " از لبه ایستگاه فاصله بگیرید" ، "روی خط زرد رنگ نایستید"؛ ماموران مترو جلو می آیند تا مسافران را از خط زرد دور کنند؛ بالاخره قطار در ایستگاه توقف می کند. در تاریکی تونل ها هم بحران آب جدی است و پوسترهای کوچک قطره ای شکل مصرف بهینه آب را به اصفهانی ها گوشزد می کند.

اگرچه با تاخیر زیاد اما مترو در این هیاهو و ترافیک شهری اصفهان نیاز شمار زیادی از شهروندان است؛ شاید ۱۷ سال زمان برای احداث یک پروژه در شهری مانند اصفهان که عنوان جهان شهری را یدک می کشد دور از ذهن باشد، اما یک واقعیت است...

قطار به ایستگاه جابر و کاوه که می رسد، مسافران بیشتر و بیشتر می شوند، دیگر مثل روزهای اول نمی توان صندلی خالی پیدا کرد با این حال هنوز جوانانی هستند که با ورود افراد مسن جای خودشان را به آنها می‌دهند. اگرچه مدت هاست خط یک مترو در فعال است اما شماری از ایستگاه ها هنوز تکمیل نشده و استفاده از آن برای معلولان امکان پذیر نیست،  نکته ای که اعضای شورای شهر اصفهان نسبت به آن اعتراض دارند.

زن مسنی به سختی روی صندلی می نشیند نیز این نقص را گوشزد می کند« برخی ایستگاه ها آسانسور ندارند و مجبورم با ترس از پله های برقی استفاده کنم، با این حال ترجیح می دهم حالا که بعد از این همه سال مترو راه افتاده با آن سفر کنم. در این هوای گرم و ترافیک شهر به خصوص ترافیک دروازه دولت و انقلاب بهترین وسیله همین مترو است.» همه به نشانه تایید سر تکان می دهند. زن جوان دیگری می گوید: « قبلا از دروازه شیراز تا محل کارم در ملک شهر، حدود یک ساعت و نیم در راه بودم، اما حالا نیم ساعته به محل کارم می رسم.»

ساعت ۵:۴۰ دقیقه عصر/ ایستگاه تختی

اگرچه برخی از ایستگاه های خط یک مترو کامل نیست اما قطارها تاخیر ندارند و خوشبختانه بر اساس زمان بندی اعلام شده وارد ایستگاه  ها می شوند. مترو با پیچ بسیار کمی وارد ایستگاه تختی می شود، ستون های طلایی این ایستگاه با دیگر ایستگاه ها متفاوت است، خمره و کوزه هایی که هنگام ساخت از زیر زمین کشف شده در محفظه ای شیشه ای نگهداری می شود و نشان می دهد متروی اصفهان وارد مسیر ممنوعه می شود، چهاباغ عباسی؛ خیابانی که ای کاش مدیران قبلی کمی با آن مهربان تر بودند تا متروی برای همه اصفهانی تبدیل به خاطره ای کم نظیر برای عبور از ترافیک این شهر می شد.

« اصفهان تاریخ ایران است، تمام دنیا کشور ما را به نام اصفهان می شناسند، طراحی ایستگاه تختی در خور این شهر است، باید ایستگاه های دروازه دولت و انقلاب هم مثل این ایستگاه سنتی و زیبا درست شود.» این ها را پیرمرد بازنشسته ای می گوید که بسیاری از روزها مسیر تختی تا بیمارستان شریعتی (بیمارستان زیر مجموعه تامین اجتماعی) را با مترو طی می کند.

مسافری از تبریز که متروسواری در اصفهان را تجربه کرده است می گوید: « معماری ایستگاه ها جالب است، چندی روزی برای دیدن اقوام به اصفهان آمده ام سه بار از مترو این شهر استفاده کردم، معماری بیشتر ایستگاه ها جالب است البته به نظر من باید در معماری دو ایستگاه دروازه دولت و انقلاب که در بافت تاریخی  قرار دارد، از نماد اصفهان استفاده بیشتری شود.»

اما یک شهروند اصفهانی نظر دیگری دارد: « بعد از این همه سال صبر و انتظار برای سوار شدن به مترو بهتر بود ورودی های آن مناسب تر احداث می شد. آسانسور بیشتر ورودی ایستگاه ها هنوز راه نیفتاده و افراد مسن، معلولان و نابینایان نمی توانند از مترو استفاده کنند.»

یک جوان اصفهانی هم با نظر او موافق است: « من هر روز از مترو برای رفتن به محل کارم استفاده می کنم، از این لحاظ که گرفتار ترافیک نمی شوم خیلی خوب است، اما انتظار داشتم معماری و ورودی ایستگاه های شهر بهتر از این باشد، مثلا معماری ایستگاه های دروازه دولت و انقلاب آن طور که باید زیبا نیست.»

زیر زمین هم بازار شایعات داغ است! یکی از اشیاء تاریخی کشف شده می گوید و دیگری از شهر زیر زمینی! یکی دیگر از اتاقکی می گوید مملو از اشیاء تاریخی که زیرنظر میراث فرهنگی اداره می شود. شاید اگر مترو به جای خیابان تاریخی چهارباغ از خیابان موازی آیت الله شمس آبادی عبور می کرد، کسی در تونل ها دنبال تاریخ اصفهان نمی گشت...

ساعت ۵:۴۳ دقیقه/ ایستگاه میدان امام حسین(دروازه دولت)

ایستگاه امام حسین(ع) با آنکه در قلب تاریخی شهر است، نمایی آجری و بسیار ساده دارد. همه فراز و نشیب های متروی اصفهان از این ایستگاه شروع می شود، همه تاخیرها و هزینه های مازادی که حفاری های شبانه به اصفهان وارد کرد و پروژه ای که قرار بود پنج ساله به بهره برداری برسد بیش از ۱۷ سال به طول انجامید هنوز اما و اگرهای بسیاری را پیش رو دارد! همین حوالی است که می گویند اشیاء تاریخی زیادی کشف شده، شایعاتی که مدیر پروژه ایستگاه نیز آن را تایید می کند و می گوید:" در کاوش های باستان شناسی کانال تاریخی دوره صفوی، پایه های کاخ تاریخی گوشک جهان نما و آبراهه کوچی در سطح میدان

کشف شد." تاریخی که امروز در یک اتاق در بسته پنهان  شده....

 ساعت ۵ و ۵۵ دقیقه/ ایستگاه آزادی

مترو هرچه بیشتر به سمت آزادی می رود شلوغ تر می شود، ایستگاهی که "کاوه" آنجا درفش برکشیده! همه آن هایی که به قصد "آزادی" سوار مترو شده بودند پیاده می شوند، با وجود کاستی ها، بسیاری از مسافران  راضی هستند «خدا خیرشان دهد، قبلا یک ساعت و نیم در مسیر بودم تا به محل کارم در دروازه شیراز برسم، حالا ۸ دقیقه طول می کشد، واقعا از شر ترافیک "میدان انقلاب" راحت شدم."

مترو در ایستگاه آزادی متوقف می شود، اما اینجا پایان کار نیست، چهار ایستگاه دیگر خط یک آزمایشات خود را گذرانده و قرار است امروز خط یک از قدس به دفاع مقدس برسد! "صفه" یا "دفاع مقدس"؛ شاید عنوان دفاع مقدس شایسته تر باشد برای مترویی که 17 سال جنگیده تا به صفه برسد. 

مترو، آرام و ایمن به بام اصفهان می رسد، اما جنجال ها و هیاهوی خط یک هنوز تمام نشده...

کد خبر 347907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    0 0
    جالب بود...