بستن تنگه هرمز مستلزم پس گرفتن امضای «کنوانسیون حقوق دریاها» است

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: لازمه بستن تنگه هرمز این است که ایران در نخستین گام امضای خود را از «کنوانسیون حقوق دریاها» پس بگیرد؛ اگرچه این اقدام بی نزاکتی است، اما به لحاظ حقوقی امکان پذیر است.

احمد کاظم زاده با اشاره به تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز در صورت جلوگیری آمریکا از صدور نفت ایران، به خبرنگار ایمنا گفت: آقای روحانی در جریان سفر به اروپا در بخشی از سخنان خود گفت «معنی ندارد نفت منطقه صادر شود ولی نفت ایران صادر نشود»؛ رسانه های غربی این اظهارات را به معنای بستن تنگه هرمز از سوی ایران تعبیر کردند و به تبلیغات گسترده در این زمینه دست زدند که البته از سوی برخی محافل نظامی در کشور نیز همراهی شد.

وی افزود: به نظر می رسد روحانی این اظهارات را در واکنش به تهدید آمریکا و شخص ترامپ برای به صفر رساندن صدور نفت ایران بیان کرده و این امر کاملا ماهیت تدافعی دارد.

کاظم زاده در پاسخ به این سوال که بستن تنگه هرمز با توجه به امضای «کنوانسیون حقوق دریاها» از سوی ایران، مستلزم چه اقداماتی است؟ گفت: با توجه به اینکه ایران این کنوانسیون را امضا کرده، اما تصویب نکرده است لذا در نخستین گام باید امضای خود را پس بگیرد و اگرچه این کار بی نزاکتی است، اما به لحاظ حقوقی امکان پذیر است.

اجازه ندهیم کشورهای بی طرف به سمت مخالفان ایران سوق پیدا کنند

این کارشناس خاورمیانه خاطر نشان کرد: علت خودداری ایران از تصویب کنوانسیون ۱۹۸۲ و تحفظ در این زمینه این بوده است که اصل عبور بی ضرر که در کنوانسیون ۱۹۵۸ بر عبور از تنگه ها صراحت داشت و با حاکمیت دولت های ساحلی بیشتر سازگار بود، در کنوانسیون سال ۱۹۸۲ جای خود را به «اصل عبور ترانزیت» داد.

وی در رابطه با چگونگی اجرایی شدن تهدید ایران گفت: ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه، ابزارها و اهرم های مشروع زیادی در عرصه های مختلف در اختیار دارد و با توجه به شرایطی که با آن روبرو می شود، می تواند این سازوکارها را اولویت بندی کرده و از آن‌ها بهره بگیرد.

کاظم زاده افزود: در وضعیت حساس و خطیر کنونی، ایران باید به گونه‌ای عمل کند که در درجه نخست مانع از آن شود که ائتلاف مهاجم بتواند سیاست مهار و انزوای ایران را به پیش ببرد و در گام دوم اجازه ندهد کشورهای بی طرف به سمت مخالفان و دشمنان ایران سوق پیدا کنند.

کد خبر 347897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.