۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
سرگردانی رانندگان شهرضایی

شهرضا – روز و شب برایش فرقی نمی‌کند، باید دائم کار کند تا روزی حلال به خانه ببرد؛ اما به قول خودش «این روزها دیگر این کار صرف نمی‌کند.» گرانی روغن و لاستیک و هزینه‌های تعمیر کم بود که حالا آوارگی و سرگردانی هم به آن اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، «الان حدود شش ماه است که تاکسی های شرکت سیر و سفر خالی از مسافر به پایانه مسافربری صفه می روند، تنها راه درآمد ما همین راه است این طور کار کردن که جوابگوی زندگی نیست برای همین تصمیم گرفتیم مشکل را با مسئولان در میان بگذاریم، بعد از رفتن به فرمانداری و اعلام وضعیت تنها جوابی که از سرپرست فرمانداری گرفتیم این بود که صبر کنید تا فرماندار مشخص شود، با مشخص شدن فرماندار دوباره به فرمانداری رفتیم و مشکل را مطرح کردیم و به ما گفته شد مشکل را تا بعد از عید رفع می کنیم؛ الان بیش از سه ماه گذشته و اتفاقی نیافتاده، هرچند در مصوبه آخرین شورای ترافیک شهرستان بر این قرار شد که از یکم تیرماه شرکت های سیر و سفر و امین به صورت منظم و هماهنگ در ترمینال شرق مستقر شوند و به طور عادلانه هم از میدان شهدا و هم از ترمینال شرق مسافر سوار کنند، اما به دلایل نامشخص و غیر منطقی مصوبه لغو شد و قرار شد در تاریخ ۲۲ مردادماه دوباره در جلسه شورای ترافیک جمع بندی بهتری انجام شود.»

بخشی از درد و دل‌های یکی از رانندگان تاکسی شرکت «سیر و سفر» شهرضا را خواندید که این روزها همراه با دیگر همکاران ایام بلاتکلیفی را می‌گذرانند.

در سال  ۱۳۸۵ مسئولان شهرضا تصمیم گرفتند، برای ارایه خدمات بهتر به مسافران مسیر شهرضا به اصفهان، مجوز تأسیس یک شرکت جدید تاکسیرانی برون شهری را صادر کنند. پیش از آن و از سال ۱۳۷۰، شرکت تعاونی تاکسیرانی «امین شهرضا» راه‌اندازی شده بود و رانندگان آن مسافران را از میدان شهدا شهرضا به مقصد ترمینال صفه اصفهان جا به جا می‌کردند.

با تأسیس شرکت «سیروسفر»، مسافران منطقه جنوب شهرضا از طریق این شرکت و مسافران منطقه شمال شهرضا از طریق شرکت «امین شهرضا» جا به جا می‌شدند. از سال ۱۳۹۳، شهرداری شهرضا به عنوان متولی اصلی ایجاد پایانه‌ها به همه رانندگان خودروهای سبک و سنگین ناوگان حمل و نقل برون شهری شهرضا اعلام کرد که باید دفاتر خود را در «ترمینال شرق» این شهر مستقر و از این پس همه نقل و انتقالات مسافر باید از طریق این پایانه انجام شود.

با اعلام این دستور، شرکت «سیر و سفر» به همراه شرکت‌های «امین شهرضا» و اتوبوسرانی «تعاونی ۱۴۶» دفاتر کار خود در میدان شهدا را تعطیل و به ترمینال شرق نقل مکان کردند. پس از حدود شش ماه، مشخص شد شهروندان شهرضایی ترجیح می‌دهند همچنان برای رفتن به اصفهان از مسیر میدان شهدا اقدام کنند و چون هیچ شرکت مسافربری در این مکان حضور نداشت، بازار کار مسافربرهای شخصی رونق گرفت و به همان میزان، فعالیت شرکت‌های مسافربری شهرضا با رکود مواجه شد.

ادامه این وضعیت برای رانندگان شرکت‌های مسافربری ممکن نبود به همین دلیل رانندگان «امین شهرضا» و «تعاونی ۱۴۶» در اقدامی خودجوش، بار دیگر به محل کار قبلی خود در میدان شهدا بازگشتند، اما رانندگان شرکت «سیر و سفر» که مکان قبلی آنان استیجاری بود و دیگر جایی برای بازگشت نداشتند، سرگردان شدند تا اینکه پس از مدتی رایزنی با رانندگان شرکت «امین شهرضا» توافق کردند، از مسیر شهرضا به اصفهان به نسبت سه به یک و از مسیر اصفهان به شهرضا به نسبت چهار به یک، سرویس‌دهی کنند؛ اما این وضعیت زیاد دوام نداشت و اختلافات این رانندگان هر روز بیشتر می‌شد.

مسافربرهای شخصی مشکلات را افزایش می‌دهند

«یکی به داد ما برسه، به خدا ۵۳ نفر راننده حقمان هست که مسافران خط اصفهان به شهرضا را در کنار شرکت امین به طور عادلانه جا به جا کنیم. الان نباید اجازه انتقال مسافر از میدان شهدا داشته باشیم، ولی مسافرکش شخصی که هیچ گونه امنیتی برای مسافران ندارد تا ساعت یک و دو شب مسافر حمل می‌کنند. ما مجبوریم بدون مسافر تا اصفهان بریم تا در پایانه صفه مسافر سوار کنیم؛ مشکل اصلی رانندگان سیر و سفر این است که مصوبه‌های شورای ترافیک بعد از اعلام رسمی به شرکت‌های امین و سیروسفر اگر به نفع شرکت امین نباشد به طور ناگهانی لغو می‌شود.» این گفته های یکی از رانندگان شرکت «سیر و سفر» است که سال ها در این شرکت کار می کند.

او ادامه می دهد: در حال حاضر حجم انتقال ماشین های شخصی، تاکسی‌های خط دهاقان و سمیرم با تاکسی‌های امین از میدان شهدا برابر است. خواهش می‌کنیم حداقل مسئولان از حمل مسافر ماشین‌های غیر مجاز جلوگیری کنند و حق انتقال مسافر را به ما بدهند. مجوز شرکت سیروسفر را سال ۸۶ فرمانداری صادر کرده است چرا الان مسافر تامین نمی کنند؟

از مشکلات با خبر هستیم، اما نباید اقدام شتاب زده انجام شود

اظهارات رانندگان تاکسی این شرکت در حالی مطرح می‌شود که مهدی ماهر، دبیر شورای ترافیک شهرضا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شیوه انتقال مسافر توسط شرکت‌های امین و سیروسفر به دنبال توافق داخلی آنان بوده، اما ظاهرا تا بهمن‌ماه سال ۹۶ ادامه داشته است.

وی ادامه می‌دهد: شورای ترافیک شهرستان تاکنون راهکارهای مختلفی را برای رفع مشکل رانندگان این شرکت‌ها پیشنهاد داده که از جمله آن می‌توان به ادغام دو شرکت اشاره کرد، اما چون شرکت امین دارای زمین و جایگاه است و در قیمت به توافق نرسیده اند، این راهکار اجرا نشده است.

دبیر شورای ترافیک شهرضا می گوید: رانندگان شرکت سیروسفر، جلسه‌ای را با مسئولان کانون اتحادیه صنفی اصفهان تشکیل دادند و مقرر شد رانندگان دو شرکت تاکسیرانی به نسبت یک به یک مسافران را جا به جا کنند به این شرط که رانندگان سیروسفر از جایگاه شرکت امین در شهرضا استفاده نکنند.

ماهر می افزاید: شرکت سیروسفر محلی را در میدان شهدا برای اخذ مجوز به شورای ترافیک پیشنهاد داد که با آن موافقت نشد تا این مشکل با نظر کارشناسی و یک بار برای همیشه برطرف شود.

وی اضافه می‌کند: در جلسه ۲۷ اردیبهشت ۹۷ شورای ترافیک شهرستان مقرر شد سه شرکت «امین شهرضا» و «سیروسفر» و «تعاونی ۱۴۶» در یک محل واقع در میدان شهدا فعالیت کنند و اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان نیز جلساتی برای ایجاد هماهنگی بین رانندگان این شرکت‌ها برگزار کند.

دبیر شورای ترافیک شهرضا می‌گوید: مصوبه این شورا برای ساماندهی وضعیت حمل مسافر از یکم تیرماه به دلیل فراهم نبودن شرایط اجرایی نشد و به ۲۲ مردادماه موکول شد، اما باید مشکل این رانندگان و مقابله با مسافربرهای شخصی یک بار برای همیشه و با در نظر گرفتن نیازهای شهرستان در آینده برطرف شود.

کد خبر 347789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.