نگاهی بر حمل و نقل زیر زمینی اصفهان

بارگذاری و تمرکز صنایع بنیادی کشور در استان اصفهان و رشد سریع جمعیت، بر ضرورت برنامه‌ریزی همه جانبه در ابعاد اقتصادی- اجتماعی و زیست محیطی در شهر اصفهان تاکید می‌کند.

به گزارش ایمنا، شهر اصفهان با جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر و بیش از ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو با مشکلات ترافیکی زیادی مواجه است. در این راستا ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی سریع و مدرنی که بتواند با ویژگی‌های خاص شهر منطبق شود و با جلوگیری از افزایش میزان آلودگی محیط زیست و اتلاف هزینه و زمان به ارتقاء محیط زیست انسانی آن بیانجامد، یکی از ضرورت‌ها به شمار می آید.

پس از انجام نخستین مطالعات جامع حمل و نقل و تایید وجود کریدور پر مسافر و ضرورت ایجاد سیستم ریلی در حوزه کلان شهر اصفهان در سال ۷۱ مطالعات ویژه‌ای جهت تعیین مسیرهای حمل و نقل ریلی انبوه انجام شد. این مطالعات طی چهار سال و در قالب سه گروه مشاور شامل مهندسان مشاور سوفرتر فرانسه، مهندسان مشاور ppk استرالیا و مهندسان مشاور فربر در سه مقطع متوالی انجام شده و شبکه پیشنهادی مترو اصفهان ماحصل این مطالعات است.

سازمان قطار شهری اصفهان در سال ۷۸ تاسیس شد و از اواسط سال ۸۰ با دریافت نخستین اعتبار عمرانی، عملیات اجرایی خط یک اصفهان با هدف ایجاد و احداث قطار سبک شهری در راستای هدایت و کنترل سفرهای شهری شروع شد. برای شهر اصفهان سه خط مترو در نظر گرفته شده است.

خط یک مترو (شمال - جنوب): به طول ۲۰.۲ کیلومتر حد فاصل ایستگاه و توقفگاه قدس در خیابان امام خمینی(ره) تا ایستگاه و توقفگاه دفاع مقدس در نزدیکی پایانه صفه دارای ۲۰ ایستگاه است. این خط در سه فاز اجرایی شده است:
فاز اول: حد فاصل ایستگاه قدس تا ایستگاه شهدا به طول ۱۰ کیلومتر. این فاز ۲۳ مهرماه سال ۹۴ با حضور "رحمانی فضلی، وزیر کشور" به بهره برداری رسید.

فاز دوم: حد فاصل ایستگاه شهدا تا ایستگاه تختی به طول یک کیلومتر. این فاز ۱۲ آبان سال ۹۵ با حضور معاون اول رییس جمهور، معصومه ابتکار، وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه، مدیران استانی و شهری به صورت رسمی افتتاح شد.

 فاز سه: حد فاصل ایستگاه تختی تا ایستگاه دفاع مقدس۹.۲ کیلومتر. در اسفندماه سال ۹۶ با حضور استاندار و شهردار اصفهان در اختیار شهروندان قرار گرفت و سه شنبه ۱۹ تیرماه ۹۷ به صورت رسمی با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری خواهد رسید.
خط دوم مترو ( شرق- غرب): 

خط دوم قطار شهری اصفهان از شمال شرق شروع می‌شود و با دور زدن میدان امام(ره)، به میدان امام حسین(ع) و خیابان طالقانی می‌رسد و سپس به غرب اصفهان منتهی می‌شود.  مسیر خط دو قطار شهری اصفهان حدفاصل دپوی زینبیه تا خمینی شهر به طول بالغ بر ۲۴.۷۵ کیلومتر در سال ۱۳۸۵ به تصویب شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسیده و مطالعات آن در سال ۱۳۹۰ توسط مشارکت مترا - پژوهش - سیسترا انجام شده است. عملیات اجرایی خط دوم چهارم شهریورماه سال ۹۴ با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه آغاز شد. در حال حاضر نیز ساخت ایستگاه‌های شرقی این خط در دست اجرا است.

خط سوم مترو:

مسیر خط ۳ قطار شهری اصفهان مصوب جلسه شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور است. طول این مسیر حدود ۸/۸ کیلومتر از میدان آزادی شروع و با عبور از خیابان‌های دانشگاه، ارتش، بلوار کشاورز، کندرو اتوبان ذوب آهن به بلوار شفق وارد شده و تا سه راهی عباسپور ادامه می یابد. مطالعات این طرح نیز به پایان رسیده و مقدمات اجرای آن از سوی سازمان قطار شهری اصفهان در دست اجرا است.

کد خبر 347784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.