۱۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
 تصویر و دیگر هیچ

سومین برنامه از سلسله برنامه های کتاب و سینما، همزمان با دومین سالگرد درگذشت استاد عباس کیارستمی، ۱۴ تیرماه از ساعت همراه با نمایشگاه و فروش کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این برنامه به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با حضور نشر شورآفرین برگزار شد. در این نشست، بابک کریمی، محمدرضا شیخی، مهران چهرازی از تهران و علیرضا ارواحی از اصفهان حضور داشتند.

در ابتدای مراسم کلیپ یادبودی ساخته آرزو ارزانش از شاگردان تهرانی کیارستمی پخش شد. سپس مصطفی حیدری خاطره ای از حضور دو توریست اسپانیایی و کلمبیایی که با دیدن کلمه Cinema وارد دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان شده بودند و به دنبال نشانی از عباس کیارستمی می گشتند تعریف کرد. حیدری گفت: "آن ها حتی اصغر فرهادی را نمی شناختند و فقط به دنبال چیزی از کیارستمی می گشتند."

رییس دفتر تخصصی سینما سپس از نشر شورآفرین برای چاپ کتاب هایی از سینماگران شرق آسیایی مثل "هو شیائو شن" و "وونگ کاروای" تشکر کرد و اعلام نمود که کتاب های سینمایی این نشر در بیرون از سالن کنفرانس کتابخانه ی مرکزی با ۲۰درصد تخفیف عرضه می شود.

سپس نوبت به علیرضا ارواحی رسید. وی معرفی کوتاهی از نویسندگان و مترجمان تهرانی داشت و میکروفون را به بابک کریمی سپرد.

بابک کریمی گفت: "کتب سینمایی نشر شورآفرین در قالب سه مجموعه به نام‌های "فضای نگاتیو"، "فیلم‌ها و احساس‌ها" و "کلوزآپ" تدوین شده است. مجموعه کتب فضای نگاتیو به مباحث نظری سینما، تاریخ سینما و کلیاتی در مورد نقد فیلم می‌پردازد. مجموعه فیلم‌ها و احساس‌ها به سینماگران، فیلم‌ها و جریان‌های سینمایی می‌پردازد و مجموعه کلوزآپ نیز به کتاب‌های کوچک سینمایی اختصاص دارد که در ۸۰ تا ۱۳۰ صفحه نوشته شده‌اند."

او افزود: "هدف ما در گردآوری این مجموعه ها بیشتر اجرای کار گروهی بود. کاری که در اصفهان نیر با نام "جنگ اصفهان" انجام شده بود و الگویی برای ما بود."

کریمی ادامه داد: "کار گروهی به معنای اتفاق نظر نیست و مثل هر کار جمعی دیگری اختلافاتی نیز وجو دارد ولی مهم خط مشی و سیاست کلی است که منجر به این شود که شالوده ی کار روی بنای مستحکمی پایه گذاری شود و اثری برای آیندگان باقی بماند."

این سینمایی-نویس ادامه داد: "تمرکز اصلی ما روی مباحث مهجورمانده ی سینمای جهان و ایران بود و برای مثال ما سراغ "هو شیائو شن" رفتیم که کتابش کم فروش ترین کتاب ما نیز هست!"

او علت اینکه چرا برای برخی از سینماگران بیش از یک کتاب وجود دارد را نیز تشریح کرد و گفت: "یک کتاب نمی تواند حرف جامعی درباره یک هنرمند بزند و مثلا برای فیلمسازی مثل "بلا تار" لازم بود ۳ کتاب داشته باشیم."

کریمی اولین کتاب همه این مجموعه ها یعنی کتاب "دگرگونی های سینما، چهره ی در حال تغییر سینه-فیلیای جهان" را کتابی در جهت مبالغه با تفکری خواند که اصرار بر مرگ سینما دارد. او کتاب مربوط به "جان کاساوتیس" آمریکایی را مثال زد و تشریج کرد که چگونه این کتاب می تواند درهایی به روی فیلم سازان تازه نفس ایرانی بگشاید، وقتی که کاساوتیس در خانه اش، با همسرش و زنان نزدیک به خودش که حتی باردار نیز بوده اند فیلم ساخته و پیوندی میان سینمای بدنه ی آمریکا و سینمای مستقل خودش زده است.

کریمی در انتهای سخنانش گفت: "ایران عضو قانون کپی رایت نیست ولی ما سعی کردیم با تمام نویسنده ها و ناشران خارجی کتاب ها مکاتبه کنیم و حتی آن ها برای مقدمه های چاپ فارسی کتاب ها برای ما مطلب فرستادند. برای مجموعه مقالات نیز از نویسندگانی دعوت به نوشتن مقدمه کردیم که تفکرشان در راستای کلیت مقالات باشد."

حیدری پس از سخنان نسبتا طولانی کریمی افزود: "نشر شورآفرین به معرفی فیلم سازان مهجورتر سینمای جهان کمک زیادی کرده است."

سپس علیرضا ارواحی رشته سخن را در دست گرفت و درباره ی کتابی که برای همین مجموعه ها در دست تالیف دارد صحبت هایی کرد و محوریت این کتاب را تبادل نامه میان سینماگران مهجور خواند.

سوال و جواب هایی نیز میان مهمانان و شرکت کنندگان در نشست رد و بدل شد که بیشتر توسط بابک کریمی پرشور پاسخ داده می شدند. سپس نوبت به مهران چهرازی رسید تا درباره اهمیت و قداست تصویر در دنیای رسانه ای، موبایلی، تلویزیونی و در کل نمایشی جهان امروز سخن بگوید.

در بخش انتهایی نیز محمدرضا شیخی که تنها مترجم از زبان فرانسه نشر شورآفرین است سخنانی در تمجید هنرمندان اصفهانی از جمله استاد نعمت اللهی و شاهرخ مسکوب گفت و از خشک بودن زاینده رود اظهار تاسف کرد.

او افزود: "یکی از لذت بخش ترین قسمت های ترجمه ی من تجربه ی سینه-فیلیایی من در مکاتبه و نامه نگاری با یوسف اسحاق پور، نویسنده ی اصالتا ایرانی-یهودی ساکن فرانسه بود که اشتیاق من برای ترجمه ی باقی کتاب های این مجموعه ها را دوچندان کرد."

* تیتر برگرفته از فیلم عباس کیارستمی به نام زندگی و دیگر هیچ است.

کد خبر 347650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.