خشم نمایندگان از برداشتهای بی رویه زاینده رود و زالو صفتان اقتصادی

برخی از نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت فعالانه پیرامون مسائل روز کشور و استان اصفهان اظهار نظر کرده اند و کنترل صحیح برداشتهای زاینده رود و لزوم معرفی و مجازات زالوصفتان اقتصادی جزو درخواستهای جدی آنها بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با وجود همه تلاشهایی که در سطح استان اصفهان برای جلوگیری از ایجاد رقابتها و تنش های بین استانی در مورد کم آبی و زاینده رود انجام می شود، در هفته ای که گذشت، مجمع نمایندگان اصفهان ناچار به ارائه تذکری کتبی به وزیر کشور و خواهان عذرخواهی استانداری چهارمحال و بختیاری شد. حیدر علی عابدی روز یکشنبه-۱۰ تیر-در خصوص چرایی این امر به خبرنگار ایمنا گفت: دلیل این تذکر اطلاعیه ای است که از طرف استانداری چهارمحال و بختیاری علیه من صادر شده و در سایت این استانداری هم منتشر شده است.

وی تصریح کرد: در این اطلاعیه از من خواسته شده در مسئله آب دخالت نکنم و چشم خود را بر برداشت های غیر مجازی که از زاینده رود می شود، ببندم.

نماینده مردم اصفهان خاطر نشان کرد:  از آنجا که طبق اصل ۸۵ قانون اساسی «نماینده مجلس حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند»، مجمع نمایندگان اصفهان وارد عمل شد و در تذکری به وزیر کشور، از وی خواست به استاندار خود تذکر دهد که به قانون اساسی التزام داشته باشد و نماینده ملت را به علت انجام وظایف قانونی اش مورد عتاب و خطاب قرار ندهد.

قطعی و افت شدید فشار آب شرب مردم اصفهان را دچار مشکل کرده است

ناهید تاج‌الدین(نماینده مردم اصفهان) روز سه شنبه -۱۲ تیر- در تذکری شفاهی به وزیر نیرو و وزیر کشور در پایان جلسه علنی مجلس، بیان کرد: با توجه به افزایش گرمای هوا مردم اصفهان با قطعی و افت شدید فشار آب شرب مواجه هستند که متاسفانه به دلیل برداشت‌های غیرمجاز در حاشیه زاینده‌رود شاهد کاهش ذخیره سد زاینده‌رود که تنها منبع تامین‌کننده آب شرب استان اصفهان و استان‌های همجوار است، هستیم لذا با توجه به اینکه تداوم این امر زندگی روزمره مردم استان را با مشکل مواجه کرده است و باعث بروز مشکلات عدیده شده است از وزیر نیرو و وزیر کشور می‌خواهم که نظارت جدی و قاطعانه‌ای نسبت به برداشت‌های بالادست داشته و مصوبات مربوطه را اجرا کنند.

چرا برداشت‌های مازاد از زاینده رود کنترل نمی شود؟

حیدرعلی عابدی(نماینده مردم اصفهان) روز چهارشنبه -۱۳ تیر- در تذکر شفاهی در جلسه علنی به وزیران نیرو، کشور و  جهاد کشاورزی گفت: هماهنگی‌های لازم جهت اجرای مصوبات شورای عالی آب و همچنین شورای هماهنگی توزیع عادلانه آب در منطقه زاینده رود صورت نمی گیرد.
متاسفانه با تمام مصوباتی که وجود دارد، شاهد هستیم که بدون توجه به وضعیت تهدیدآمیز آب شرب اصفهان نسبت به کنترل خروجی سد زاینده‌رود بر اساس مصوبه شورای توزیع عادلانه آب اقدام نمی‌شود و کنترل لازم در حاشیه زاینده‌رود جهت جلوگیری از برداشت‌های مازاد بر سهمیه وجود ندارد.

نماینده مردم اصفهان گفت: این وضعیت بسیار اسفناکی به وجود خواهد آورد، از آقای رئیس جمهور می‌خواهم که در خصوص هماهنگی ۳ وزارتخانه و جلوگیری از برداشت های مازاد سهمیه در حاشیه زاینده رود دستور صادر کند.

تحصیل باید رایگان باشد

سید علی حاجی دلیگانی( نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار)روز چهارشنبه -۱۳ تیر-  در اخطاری با استناد به اصل سی‌ام قانون اساسی که می‌گوید دولت موظف است آموزش و پرورش رایگان برای همه مردم تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد در پایان جلسه علنی امروز بیان کرد: متاسفانه در این خصوص هر ساله  مردم در بین چند تناقض گیر می‌کنند. قانون اساسی بیان کرده که هزینه‌ آموزش برای مردم رایگان است، اما از طرفی وقتی خانواده‌ها برای ثبت نام مراجعه می‌کنند مدارس ادعا می‌کنند که باید مبلغی را برای ثبت نام بپردازند.

وی در ادامه بیان کرد: مردم امروز گرفتار هستند و نمی‌توانند این عددها را بپردازند. هیات رئیسه مجلس باید رسما از وزیر آموزش و پرورش بخواهد که اعلام کند به هیچ وجه از خانواده‌ها الزاما پول گرفته نشود؛ مگر اینکه کسی خودش مایل به پرداخت پول و کمک به مدرسه باشد. خانواده مستضعف که پول ندارد شرمنده فرزندش می‌شود که کار درستی نیست.

اخلالگران نظام اقتصادی اعدام شوند

محسن کوهکن(نماینده مردم لنجان) روز چهارشنبه -۱۳ تیر-  در تذکر شفاهی در جلسه علنی مجلس گفت: قانونی با عنوان مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور داریم، که در صورت اخلال در نظم اقتصادی می گوید می‌توان مجازات اعدام را برای مجرم اعمال کرد. افرادی قلیل و انگشت شمار ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیارد تومان یا  ۵۰۰ میلیارد تومان ارز خریداری کرده‌اند در حالی که تاکنون هیچ ارزی هم مبادله نشده و این ارزها را از طریق تلفن بین خود رد و بدل کرده اند، اگر اقدام این افراد اخلال در نظام اقتصادی نیست پس چه اقدامی مصداق اخلال در نظم اقتصادی است.؟

نماینده مردم لنجان تاکید کرد: وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی قطعا بدانند که مردم ما خوشحال خواهند شد که تعداد قلیلی از این افراد را کنار دیوار بگذارید. این موضوع بی اعتمادی آنها را به اعتماد تبدیل می کند.

کیفیت آب استان اصفهان کاهش پیدا کرده است

زهرا سعیدی مبارکه (نماینده مردم مبارکه) روز چهارشنبه -۱۳ تیر-   در تذکر شفاهی به وزیر نیرو و رییس‌جمهور گفت: از وزیر نیرو و رییس‌جمهور می‌خواهم در خصوص مساله آب استان اصفهان ورود پیدا کنند، بنده بارها این مساله را گفته‌ام. ما در خصوص حقابه کشاورزان که حق آنان است کمی کناره‌گیری می‌کنیم، اما در خصوص آب شرب خواهشا اقدامات لازم را انجام دهید، چرا که امروز کیفیت آب نیز در منطقه کاهش پیدا کرده است.

زالو صفتان اقتصادی را معرفی و مجازات کنید

سعیدی در ادامه بیان کرد: از تمام دستگاه‌های نظارتی و امنیتی به ویژه دستگاه قضایی درخواست می‌کنم با توجه به اعلام جنگ اقتصادی توسط آمریکا همچون گذشته با قاطعیت و بدون هیچگونه اغماضی با زالو صفتان اقتصادی که خون مردم را در شیشه کرده‌اند و به عنوان پیاده نظام استکبار عمل می‌کنند هر چه سریعتر برخورد کنند و این افراد را به مردم معرفی کنند، مردم مشتاقانه خواهان مجازات اخلال‌گران اقتصادی هستند.

بازنشستگان داوطلبانه فرصت‌های شغلی را به جوانان دهند

سعیدی افزود: خواهش می‌کنم بازنشستگانی که در تمام لایه‌های کشور هستند قبل از اینکه قانون به سراغ آنها برود، خودشان داوطلبانه فرصت‌های شغلی را به جوانان دهند و کناره‌گیری کنند. البته ما می‌دانیم که فرزندان آنها بیکار نیستند اما فرزندان سایر افراد بیکار هستند.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

سه شنبه-۱۲ تیر

حسین علی حاجی دلیگانی  به رییس جمهور: مردم تا چه زمانی باید چوب بی تدبیری بانک مرکزی را بخورند و شما تا چه زمانی می‌خواهید با تخلفات بانک مرکزی درمورد موسسات مالی و بازار ارز، سکه و خودرو سکوت کنید؟ همچنین به وزیر کشور: چرا استاندار اصفهان در واگذاری معدن در بخش میمه به ظوابط محیط زیستی توجه نکرده است؟

ابوالفضل ابوترابی به رییس جمهور: نارضایتی موجود میان ایثارگران درخصوص شرکتی که زیرمجموعه بنیاد شهید است.

حسین علی حاجی دلیگانی به همراه ۱۷ نماینده دیگر به وزیر کشور: یادآوری التزام به قانون اساسی به استاندارانی که با اصل ۸۴ قانون اساسی مخالفت داشتند.

محمد جواد ابطحی به همراه شهاب نادری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ساختارشکنی و رواج ابتذال فرهنگی در حوزه‌های مختلف.

حسین علی حاجی دلیگانی به وزیر بهداشت: چرا تدبیری برای حضور پزشکان متخصص در حوزه انتخابیه  اتخاذ نمی‌شود و در تذکری به وزیر آموزش و پرورش: به مدیران  مدارس بخش‌نامه‌ای ارسال کنند که از دانش آموزان در زمان ثبت نامه هزینه‌ای دریافت نشود، مگر اینکه دانش آموزان داوطلب شوند.

حسین علی حاجی به وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی: ضرورت تخصیص سهیمه بیمه ۹۰۰ نفر از کارگران ساختمانی شعبه تامین اجتماعی که از سالیان پیش نوبت هستند.

چهارشنبه- ۱۳تیر

حاجی نماینده شاهین شهر به رییس‌جمهور: مجددا متذکر می‌شوم ضرورت فوری در رفع اختلاف بین وزرای راه و کشور که باعث توقف فعالیت ساختمان‌سازی در کشور شده است و درآمد شهرداری‌ها را کاهش داده و مردم را معطل گذاشته است.

علی بختیار نماینده گلپایگان به وزیر جهاد کشاورزی: بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و خوراک طیور ضرر و زیان مرغداران را در پی داشته است.

ناهید تاج الدین در تذکر به وزیر ورزش و جوانان: علیرغم مصوبه مجلس طی بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۷ مبنی بر افزایش میزان تسهیلات ازدواج، از ابتدای سال ۹۷ تاکنون متقاضیان تسهیلات امکان ثبت‌نام در سامانه مربوطه را نداشته و موفق به اخذ این تسهیلات نشده‌اند، لذا با توجه به شرایط اقتصادی موجود و ضرورت تسهیل ازدواج جوانان نسبت به اجرای مواد قانون بودجه و دستورالعمل مربوطه اقدامات و پیگیری‌های لازم انجام شود.

کد خبر 347625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.