ممانعت از تحصیل دختران در حاشیه‌ها

ممانعت از تحصیل دختران در حاشیه شهر خمینی‌شهر و بی توجهی به طرح‌های اشتغال‌زایی و کارآفرینی زنان در علویجه و شهرضا از مهم‌ترین چالش‌های فعالیت بانوان در شهرستان‌های استان اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منیژه مردانی، عضو شورای اسلامی خمینی‌شهر در خصوص مشکلات و چالش‌های زنان در شهرستان خمینی‌شهر گفت: متاسفانه زنان این شهرستان با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند و آسیب‌های بسیاری در این منطقه پیش روی زنان قرار دارد.

وی با ابراز تاسف از وضعیت زنان در این شهرستان گفت: زنان این شهرستان نیز با تنوع آسیب‌ها روبه‌رو هستند و این در حالی است که فعالیت ویژه ای در خصوص کاهش آسیب‌ها و مشکلات این منطقه در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و اجتماعی صورت نگرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر خمینی‌شهر با تاکید بر وجود " فقر " به عنوان مشکلی اساسی پیش روی زنان خمینی‌شهر افزود: موضوع فقر به شدت در میان زنان دیده می‌شود که متاسفانه این امر آنها را با چالش‌ها و آسیب‌هایی جدی مواجه کرده است‌.

وی اعتیاد را از دیگر چالش‌های این شهرستان دانست و اظهار کرد: اعتیاد همسران در این شهرستان آمار بالایی برخوردار و این امر ممکن است گرایش  دختران و زنان به اعتیاد را به دنبال داشته باشد.

مردانی با ابراز تاسف از عدم وجود بانک اطلاعاتی در خصوص وضعیت زنان گفت: آمار خاصی برای استناد کردن به آن به منظور برنامه‌ریزی دقیق در حوزه زنان شهرستان وجود ندارد و در حال حاضر پیشنهاد تهیه و تدوین یک اطلس کامل شهری در شورای شهر مطرح شد تا بتوانیم برنامه‌ریزی‌های لازم را در موضوعات زنان داشته باشیم.

ممانعت از تحصیل دختران حاشیه‌نشین

وی در خصوص وضعیت تحصیلی دختران در این منطقه گفت: در این شهرستان نیز مانند سایر نقاط کشور در خصوص تحصیل بانوان اگرچه پتانسیل‌های خوبی وجود دارد اما شرایط اقتصادی و مالی خانواده‌ها به ویژه در مناطق حاشیه‌ای شهرستان به نحوی است که از تحصیل دختران ممانعت می‌شود و این امر در حالی در این منطقه صورت می‌گیرد که در کل کشور و استان نگاه ویژه‌ای به تحصیل دختران می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر خمینی‌شهر با اشاره به بالا بودن ترک تحصیل دختران بعد از دوره متوسطه اول گفت: اکثر خانواده‌ها به دلیل فقر مالی و فرهنگی علاقمند به تحصیل دختران نیستند که این خود تاثیرات بدی بر وضعیت دختران در آینده خواهد داشت.

وی در خصوص میزان حمایت از زنان در این منطقه اظهار کرد: متاسفانه حمایتی از زنان و دختران در این منطقه صورت نمی‌گیرد و بودجه و اعتبار خاصی به این حوزه اختصاص نمی‌یابد و همین عدم حمایت زنان و به ویژه زنان سرپرست خانوار را با آسیب‌های جدی مواجه ساخته است.

مردانی با تاکید بر لزوم نیروسازی از بین زنان برای پست‌های مدیریتی گفت: نگرش مردان به جایگاه زنان در تصمیم گیری و تصمیم‌سازی نگرش خوبی نیست در حالی که نیازمند حضور زنان به عنوان بخشی تاثیرگذار در جامعه هستیم.

سنگ‌اندازی برای اشتغال زنان

همچنین فاطمه شایان، عضو شورای شهر منظریه شهرضا در خصوص مشکلات زنان منظریه شهرضا و روستاهای این منطقه به خبرنگار ایمنا گفت: در گام نخست برای شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های حوزه زنان بانک اطلاعاتی زنان شهرستان شهرضا را جمع آوری کرده تابتوانیم در این زمینه به خوبی برنامه‌ریزی کنیم.

وی جمعیت زنان شهرستان شهرضا را ۷۵ هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته انجام فعالیت‌های فرهنگی نیاز اصلی زنان شهرضا است که باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

عضو شورای شهر منظریه و مسئول امور بانوان فرمانداری شهرضا به فعالیت ۵۰۰ زن کارآفرین در شهرستان منظریه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۲۰۰ زن سرپرست خانوار در شهرضا شناسایی و تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه آماز زنان معتاد در شهرضا زیاد نیست اما آمار زنانی که همسرانشان درگیر اعتیاد است قابل توجه بوده، اظهار کرد: برای حل مشکل این زنان فرمانداری و شورای شهر شهرضا اقداماتی را در دستور کار دارد.  

شایان همچنین از بی توجهی مسئولان شهرضا نسبت به اشتغال زنان اشاره کرد و گفت: برای فعالیت زنان در حوزه اشتغال سنگ‌اندازی‌های زیادی انجام می‌شود که باید برطرف شود.

وی در خصوص فعالیت زنان شهرضا در پست‌های مدیریتی نیز اظهار کرد: در شهرضا تنها سه یا چهار خانم در پست‌های مدیریتی آن هم در بخش‌هایی که نمی‌توان در آنها از آقایان استفاده کرد، از زنان استفاده شده است که میزان به کارگیری زنان به اندازه انگشتان یک دست است که باید برای حضور بیشتر زنان در سطوح مختلف برنامه‌ریزی مدونی داشت.

زنان در توسعه نادیده گرفته می‌شوند

مهین نقوی، عضو شورای شهر علویجه از نگاه مثبت شهروندان این شهر به زنان سخن به میان آورد و به خبرنگار ایمنا گفت: در این منطقه نگاه خوبی به زنان و حضور آنها در اجتماع وجود دارد، به فعالیت زنان بها داده می شود تا جایی که زنان این شهرستان همگی باسواد بوده و اکثر آنان دارای حداقل مدرک کارشناسی هستند.

نقوی با اشاره به اینکه در دوره‌های قبل عضو زن در شورای شهر وجود نداشت، گفت: در این دوره کمیسیون بانوان در شورای شهر شکل گرفت و بر اقدامات فرهنگی و اجتماعی در حوزه زنان تاکید خاصی وجود دارد.

وی عمده‌ترین چالش‌های زنانه در علویجه را مربوط به زنان سرپرست خانوار اعلام کرد و گفت: آماری از این زنان در دست نیست و آمار موجود قطعاً دقیق نبده و باید سرشماری بهتری انجام شود.

عضو شورای شهر علویجه با بیان اینکه ایجاد اشتغال برای زنان در علویجه با مشکلاتی روبه رو است، اضافه کرد: زنان طرح‌های اشتغال‌زایی  خوبی دارند اما عدم حمایت مالی از اجرایی کردن این طرح‌ها جلوگیری می‌کند.

وی در خصوص آموزش و توانمندسازی زنان گفت: در زمینه‌های بهداشتی آموزش‌هایی در خصوص بیماری‌های سرطان، ایدز و هپاتیت به زنان داده شده و در موضوعات روانشناسی و مهارت‌های زندگی هم با کمک دستگاه‌های مربوطه برای زنان دوره‌هایی برگزار شده است.

نقوی بی توجهی به زنان در برنامه‌ریزی برای توسعه شهرها را یکی از عوامل عدم موفقیت در این زمینه دانست و گفت: باید تلاش کرد تا از زنان کارآفرین یا زنان فعال منطقه حمایت های بیشتری انجام شود که این امر تخصیص بودجه و اعتبارات بیشتر به مناطق شهرستانی را می‌طلبد چرا که زنان شهرهای استان از پتانسیل‌های خوبی برخوردار هستند.

کد خبر 347523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.