افق های گردشگری در تبریز ۲۰۱۸

مسئول کمیته تبلیغات و امور بین الملل تبریز ۲۰۱۸ گفت: مردم آذربایجان و تبریز پذیرفته اند که میزبان اصلی این رویداد بین المللی هستند و باید مدیران را در این مسیر همراهی کنند و ما هم این همراهی را در مردم و اصحاب رسانه می بینیم و خوشبختانه این موفقیتی برای ستاد تبریز ۲۰۱۸ است.

حجت الاسلام احمد حمیدی با حضور در خبرگزاری ایمنا با بیان اینکه تبریز در سال ۲۰۱۸ ازطرف سازمان همکاری های اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی نامیده شده است، گفت: از دو سال و نیم قبل برای برگزاری برنامه های مختلف برای این موضوع آماده شده ایم و ستاد استانی را شکل دادیم و کمیته های مختلفی را فعال کردیم. 

وی با بیان اینکه مجموعه شهرداری بیش از ۱۶۰ برنامه در قالب کنگره، همایش، جشنواره، المپیاد و سمپوزیوم و مانند این‌ها داشته که به صورت ملی و بین المللی برگزار کرده است، افزود: اتفاقات خوبی برای تبریز درحال وقوع است تا بتوانیم تاریخ، فرهنگ، هویت تبریز و مفاخر و مشاهیر تبریز و همه داشته هایش را که جزیی از ایران اسلامی است و درطول تاریخ هم فرهنگسازی و تمدن سازی کرده و به ویژه در ۱۰۰ سال اخیر نقش مهمی را در تاریخ ایفا کرده و اثرگذار بوده است را در مرحله اول هم برای خود اهالی تبریز و آذربایجان و در مرحله دوم برای هم‌وطنان و در مرحله بعدی برای علاقمندانی که در دنیا هستند، معرفی کنیم.

 حمیدی تصریح کرد: تبریز جاذبه های مختلف گردشگری دارد که آنها را معرفی می کنیم تا در گردشگری کشور سهمی داشته باشیم، البته متاسفانه به نظر می آید که دولت در این حوزه به آن اندازه ای که لازم است حرکت و اهتمام نکرده است باید همه در این زمینه تلاش کنیم.

وی ادامه داد: در تمام حوزه های گردشگری در ایران و از جمله در تبریز ظرفیت هایی وجود دارد که میتوان آنها را مطرح کرد و صنعت گردشگری را به عنوان سومین صنعت درآمدزا توسعه داد، این درحالی است که ما از این موضوع سهم کمتری داریم.

تفاهم‌نامه میان شهرداری اصفهان و شهرداری تبریز

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز با بیان اینکه شهردار اصفهان در مراسم افتتاحیه تبریز ۲۰۱۸ شرکت و با شهردار تبریز تفاهم نامه ای امضا کردند، گفت: ما موظف هستیم این تفاهم نامه را پیگیری کنیم که اولین قدم هم موضوع همایش صائب بود که در هفته جاری با حضور صاحب‌نظران اصفهان و تبریز در صائبیه برگزار شد و قرار است یک دبیرخانه مشترک را برای صائب تبریزی تشکیل دهیم و صاحب نظران هردو کلان شهر در این دبیرخانه حضور داشته باشند و مسیر و سیاستگذاری را طراحی کنند و ما به عنوان مجری آن ها را اجرا کنیم. 

حمیدی افزود: یکی دیگر از تفاهمات دو کلان شهر اصفهان و تبریز، گردشگری است که قرار شد بر اساس آن هم ما بستری را در تبریز برای اصفهانی ها فراهم کنیم و هم اصفهان بستری را برای تبریزی ها فراهم کند.

مسئول کمیته تبلیغات و امور بین المللی تبریز ۲۰۱۸  گفت: برگزاری کنگره بین المللی صائب تبریزی یکی از برنامه هایی که به مناسبت موضوع تبریز ۲۰۱۸ در ستاد تصویب کرده ایم است و به دنبال آن هستیم تا این کنگره را هم به این مناسبت و هم به مناسبت سیصدوپنجاهمین سال درگذشت صائب تبریزی برگزار کنیم که در این کنگره علمی قطعا از ظرفیت های استان اصفهان و اندیشمندان این استان و شعرا و ادبا و صائب شناسان هم در اتاق فکر و  سیاستگذاری مشترک و هم در اجرا استفاده می کنیم.

حمیدی ادامه داد: برای تبریز ۲۰۱۸ هفته های مختلف فرهنگی را در کشوهای مختلف برگزار کردیم و این مراسم ادامه دارد، هر نمایشگاه بین المللی در دنیا برگزار شد و ما احساس کردیم می توانیم قسمتی از هویت و جاذبه های گردشگری خودمان را معرفی کنیم، در آن حضور یافتیم.

مردم میزبان اصلی تبریز ۲۰۱۸ هستند

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز در مورد برخورد مردم و رسانه های تبریز با حضور این کلان شهر در نمایشگاه های بین المللی، گفت: هم مطبوعات با ما همکاری می کنند و هم مردم این سعه صدر را دارند و به این موضوع رسیده اند که برای معرفی تبریز، حضور در نمایشگاه های بین المللی لازم است.

حمیدی افزود: از همان دوسال و نیم قبل برای ارتقای فرهنگ گردشگرپذیری برنامه ریزی کرده و تلاش کردیم مردم را با خودمان همراه کنیم و مردم هم در مورد تبریز ۲۰۱۸ مطالبه کنند، مردم آذربایجان و تبریز پذیرفته اند که میزبان اصلی این رویداد بین المللی هستند و باید مدیران را در این مسیر همراهی کنند و ما هم این همراهی را در مردم و اصحاب رسانه می بینیم و خوشبختانه این موفقیتی برای ستاد تبریز ۲۰۱۸ است.

هدف ما این است که تبریز به قطب گردشگری تبدیل شود

وی در خصوص اینکه تا چه اندازه در سفرهای خارج از استان و حضور در نمایشگاه های بین المللی موفق به معرفی تبریز شده و به اهداف تبریز ۲۰۱۸ نزدیک شده اند، اظهار کرد: موضوع تبریز ۲۰۱۸ برای این کلان شهر نقطه شروع است و هدفگذاری در این مسیر طولانی مدت است. 

حمیدی افزود: به نظر می رسد بر اساس آن آمارهایی که در تعطیلات نوروزی برای نقطه شروع مطرح شد نزدیک به ۴۰ درصد افزایش مسافر در تبریز داشتیم و این موفقیت بزرگی است.هتل های تبریز  در تعطیلات نوروزی  ۲۸ درصد افزایش حضور مسافر داشتند و  این آمار در ستاد تسهیلات نوروزی فرهنگیان ۶۰ درصد حضور مسافر را نشان می داد، در مجموع و به صورت میانگین حدود ۴۰ درصد افزایش گردشگر را شاهد بودیم که نشان داد توانسته ایم تبریز را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه تبریز در مورد گردشگر خارجی نیز با افزایش گردشگر مواجه بوده است، تصریح کرد: هدف ما در سال ۲۰۱۸ یعنی پایان سال ۹۷ حضور دومیلیون گردشگر است و به نظر می آید با توجه به آماری که از ورودی گردشگران به تبریز (چه داخلی و چه خارجی) در نوروز، عید فطر و تابستان داریم به هدف مورد نظر خواهیم رسید.

برگزاری تورهای اینفو برای اصحاب رسانه

حمیدی به تبلیغات خارجی درخصوص تبریز ۲۰۱۸ اشاره کرد و گفت: ما با شبکه های مختلف تلویزیونی ملی و بین المللی از جمله شبکه سحر، پرس تی وی و ۱۴ شبکه تلویزیونی ترکیه ارتباط داریم که حاصل آن تاکنون سفر اصحاب رسانه کشورهای ترکیه و آذربایجان در قالب توراینفو به تبریز بوده است. به دنبال این هستیم که تورهای اینفو را برای کشورهای مختلف برنامه ریزی کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز تصریح کرد: خوشبختانه در بودجه سال ۹۷ اعتبارات خوبی برای تبریز ۲۰۱۸ دیده ایم که نهایی و به ما ابلاغ شد و درحال برنامه ریزی برای اجرای آن ها هستیم تا حضورمان در فراتر ار مرزها بیشتر شود و توافقاتی درخصوص پخش تولیدات و مستندات تبریز از شبکه های  کشورهای مختلف از جمله اسلامی و اروپایی در حال انجام است.

افزایش خواهرخوانده‌ها و برگزاری هفته‌های فرهنگی

وی با بیان اینکه تبریز با ۱۲ شهر دنیا خواهرخوانده است، ادامه داد: درصدد هستیم تا این تعداد را به ۲۰ خواهرخوانده برسانیم. همچنین علاقه مند هستیم  که هفته های فرهنگی کلان شهرها و کشورهای مختلف و خواهرخوانده ها را در تبریز برگزار کنیم.

حمیدی از برنامه ریزی برای معرفی ظرفیت های تبریز  در قالب۴۰ نمایشگاه در ۴۰ کشور دنیا خبر داد و گفت: این موضوع را ازطریق رایزن های فرهنگی در چند کشور از جمله هند، لبنان، بوسنی، آذربایجان و ترکیه دنبال کردیم و آن را در سایر کشورها نیز پیگیری می کنیم.

توجه به بهبود زیرساخت‌های حوزه فرهنگ و نوع مواجهه مردم

وی در مورد بهبود و توسعه زیرساخت های تبریز برای گردشگری گفت: پنج هتل تا ۲۰۱۸ در تبریز به بهره برداری رسیده و ۱۵ هتل نیز تازه مجوز گرفته اند.

حمیدی یکی از زیرساخت های مهم در حوزه گردشگریرا در حوزه فرهنگ و نوع مواجهه مردم دانست و ادامه داد: این زیرساخت را با همکاری همه نهادها شروع کردیم و به نظر می آید  در این حوزه مشکلی نداشته باشیم چراکه کشور ما  مردمان بافرهنگ و مهمان نوازی دارد. در سایر زیرساخت ها نیز تلاش می کنیم تا بخش خصوصی را وارد کنیم چون  با ورود بخش خصوصی به گردشگری، این صنعت رونق بیشتری خواهد داشت و در این خصوص مدیریت استانی و شهری بسترهای مختلفی را فراهم کرده اند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز با اشاره به موضوع خروج امریکا از برجام و  گردشگری بدون برجام ابراز عقیده کرد: برجام برای کشورهای دوست و همسایۀ ما هیچ تاثیری ندارد ولی با این وجود نیز نتوانستیم ظرفیت های خودمان را حتی به آن ها معرفی کنیم.  قطعا خروج امریکا از برجام هم برای خودشان لکه ننگی بود که به تعهداتشان عمل نکردند و هم قطعا تاثیرات روانی در بخش بین الملل دارد ولی اگر ما بتوانیم ظرفیت های گردشگری کشور خود را به کشورهای همسایه که تعدادشان کم نیست به خوبی معرفی کنیم به اهدافمان می رسیم.

اصفهان و تبریز درخصوص صائب کم‌کاری کرده‌اند

وی با اشاره به شخصیت ملی صائب و تاکید بر گردشگری ادبی، اظهار کرد: صائب تنها به اصفهان و تبریز تعلق ندارد بلکه صائب متعلق به ایران است. صائب برای ارتقای فرهنگ و شعر و ادب ایران کمک کرده است و نمی توانیم این شاعر را در جغرافیای خاص محدود کنیم یا تنها یک زاویه از صائب را ببینیم، صائب فراتر از اینها و در واقع شخصیتی ملی است. باید از ظرفیت صائب و شخصیت هایی مانند او از جمله شمس تبریزی، استاد شهریار، نظامی گنجوی و... استفاده کرد، این مفاخر به جغرافیای خاصی محدود نیستند و به زمان و تاریخ خاصی تعلق ندارند؛ اما ما هنوز برنامه و ورود جدی در خصوص برگزاری گردشگری ادبی به عنوان مثال از صائبیه تا مقبره الشعرا و بالعکس را نداریم.

حمیدی افزود: هم تبریز و هم اصفهان درمورد صائب کم کاری کرده ایم. مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلفی که با برگزارکنندگان کنگره های مختلف داشتند به برگزاری کنگره صائب تبریزی تاکید کردند و این یعنی مقام معظم رهبری یک مطالبه جدی دارند و ما نتوانستیم این را انجام بدهیم و کم کاری کرده ایم و از هیچ کدام از ما قابل پذیرش نیست. باید با قدم های مستحکم در دبیرخانه مشترک اصفهان و تبریز این نقیصه را جبران و شخصیت صائب را بیشتر به نسل جدید و آینده معرفی کنیم. اگر  بتوانیم صائب و شخصیت هایی مانند او را به نسل حاضر و آینده به خوبی معرفی کنیم جوانان در حوزه عرفان های نوظهور به بیراهه نخواهند رفت و به سراغ عرفان اسلامی خواهند آمد. ما این نقیصه را می توانیم پر کنیم به شرطی که این دبیرخانه سریع تر راه اندازی شود و اصحاب رسانه نقشه راه را طراحی کنند. بعد وظیفه ما و سازمان ها است که آن را اجرایی کنیم.

اعطای یارانه به تورگردان‌ها برای ورود گردشگر به تبریز

یک قطار رایگان گردشگری از تبریز به جلفا و برعکس توسط شرکت رجا وجود دارد ولی آن چیزی که شهردار تبریز شخصاً به دنبال آن هستند تشویق تورهایی است که برای تبریز گردشگر می آورند؛ به میزان ورود هر گردشگر به تبریز شهرداری، اداره میراث فرهنگی استان و اتاق بازرگانی هرکدام  ۱۰ دلار  به هر تورگردان‌ اهدا می کنند. همچنین شهردار تبریز به دنبال تقویت پرواز تبریز- هامبورگ و راه اندازی پرواز تبریز- مسکو است.

ایفای نقش ایمنا در مدیریت هماهنگ شهری

حمیدی  با اشاره به فعالیت خبرگزاری ایمنا در حوزه شهر و شهروندی، اظهار کرد: اینکه شهرداری اصفهان از خبرگزاری ایمنا حمایت می کند اهمیت بسیاری دارد و قطعا ما از اخبار اصفهان و  برنامه های شهرداری و نهادهای فرهنگی استان و شهر اصفهان اطلاع داریم و همه این موارد می تواند به مدیریتِ هماهنگ کمک کند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در کلان شهرها وجود دارد این است که شهر در اختیار شهردار نیست، در حالی که در سایر کشورها، شهرها در اختیار شهرداری است، افزود: در شهرها مدیریت یکپارچه نداریم ولی می توانیم مدیریت هماهنگ داشته باشیم. حلقه وصل مدیریت هماهنگ به نهادهای خبری، پایگاه های خبری و خبرگزاری هایی مانند ایمنا بستگی دارد که می توانند این نقش را ایفا کنند.

وی ادامه داد: این موضوع خیلی مهم است که خبرگزاری ایمنا دغدغه های شهروندی، مدیریت شهری و جلب مشارکت های مردمی را دارد و می تواند این هماهنگی بین مدیریت ها را ایجاد کرده، حلقه وصل باشد و مدیریت هماهنگ را برای پیشبرد اهداف ایجاد کند.

شهردرای اصفهان در آموزش های شهروندی پیشرو است

حمیدی گفت: یکی از وظایفی که خبرگزاری هایی مانند ایمنا می توانند انجام دهند موضوع ترویج آموزش های شهروندی است. متاسفانه برای آموزش های شهروندی غیر از شهرداری ها سایر نهادها هیچ کمک، برنامه، وظایف و ماموریتی ندارند. درحالی که نهادهای فرهنگی در تمام موضوعات فرهنگی فعالیت می کنند و گاهی در یک موضوع آن‌قدر موازی کاری زیاد است که شاید چندین نهاد مستقر در استان یک موضوع پیش می برند  و این مسئله منجر به دوباره کاری هم می شود. ایمنا می تواند این مطالبه گری را از سایر نهادها داشته باشد و این جریان سازی تازه را به وجود بیاورد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز ادامه داد: خوشبختانه در نشست هایی که در مورد مسایل فرهنگی کلان شهرها برگزار می شود شهرداری اصفهان در موضوع آموزش های شهروندی پیشرو است و همه کلان شهرها اقرار داریم به اینکه شهردای اصفهان در مورد آموزش های شهروندی از اتاق فکر و نیروهای خلاق  برخوردار است و حرفی برای گفتن دارد.

وی تصریح کرد: اصفهان شهر فرهنگ و تمدن است و حوزه گردشگری و فرهنگ مردم اصفهان نشان دهنده این است که آموزش های شهروندی خروجی داشته و اثرگذار بوده است. ایمنا می تواند آموزش های شهروندی را ملی کند و خارج از اصفهان هم ببرد و خوب است با خبرگزازی های سایر کلان شهرها لینک شود و از تجربیات هم در مطالبی که تولید می شود مخصوصا در آموزش های شهروندی، استفاده کنند.

دیدنِ اصفهان بدون زاینده رود دردآور است

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز در پاسخ به اینکه اصفهان بدون زاینده رود از نظر وی چگونه است، تصریح کرد: واقعا دردآور است. اگر در اصفهان، خرمشهر، آبادان، دریاچه ارومیه و هرکدام از نقاط ایران که قسمتی از پیکره سرزمین بزرگ ایران اسلامی ما است یک جراحتی دیده شود قطعا ما متألم می شویم و ان شاالله با همراهی مردم و تدبیر دولت و همراهی بخش خصوص مشکلات مرتفع شود.

کد خبر 347498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.