سایه تحریم و بابک زنجانی‌های جدید بر سر نفت ایران

استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: تحریم نفتی یک جانبه ایران توسط آمریکا باعث افزایش قیمت نفت شده و تاثیر منفی بر اقتصاد جهان از جمله اقتصاد آمریکا خواهد داشت.

علی امیدی درمورد تحریم نفتی ایران توسط آمریکا و ابعاد گسترده آن در بازار جهانی نفت به خبرنگار ایمنا گفت: اگر مقدار صادرات ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا کاهش پیدا کند، میزان نفت اعضای اوپک و روسیه تکافوی بازار جهانی را نخواهد داد و این باعث می شود که قیمت نفت افزایش یافته و این یکی از نگرانی‌های دولت آمریکا است.

وی افزود: بنابراین تحریم نفتی یک جانبه ایران توسط آمریکا باعث افزایش قیمت نفت شده و تاثیر منفی بر اقتصاد جهان از جمله اقتصاد آمریکا خواهد داشت.

امیدی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر میزان صادرات نفت ایران در حدود دو میلیون تا دو میلیون و دویست و دو میلیون و پانصد بشکه در نوسان است، اگر فرض کنیم صادرات ایران در حدود دو میلیون بشکه در روز باشد، قطع یکباره آن می تواند در روند قیمت نفت دربازارجهانی  تاثیر بگذارد.

وی افزود: البته برای جلوگیری از ایجاد چنین بحرانی در بازارهای نفت، توافقاتی بین آمریکا و عربستان انجام شده که ترامپ دو روز پیش بخشی از آن را به صورت یک پیام در توییترخود منتشر  کرد، رییس جمهور آمریکا در این پیام اشاره می کند که با عربستان در  مورد تولید دو میلیون بشکه نفت بیشتر به توافق رسیده است.

این کارشناس روابط بین الملل خاطر نشان کرد: اعتقاد کارشناسان نفت بر این است که عربستان ظرفیت لازم برای افزایش صادرات نفت خود را دارد، ولی این افزایش؛ به صورت غیرصیانتی خواهد بود.

 امیدی تصریح کرد: استخراج نفت از چاه‌ها به دو صورت صیانتی و غیر صیانتی انجام می شود؛ اگر در سیاستهای نفتی کشورها در دراز مدت تلاشی پاسداری و نگهداری از چاههای نفت انجام نشود، به این رویکرد برداشت غیر صیانتی گفته می شود، بنابراین در نگاه درازمدت برای استخراج نفت باید  برداشت صیانتی داشت، ولی وقتی که اهداف کوتاه مدت مد نظر باشد و کشورها فقط به فکر استخراج بیشتر نفت باشند، برداشت غیر صیانتی است.

برداشتهای غیر صیانتی عربستان جلوی آثار روانی را نمی گیرد

این تحلیگر روابط بین الملل  افزود: کارشناسان نفتی و وزیر نفت ایران هم معتقد هستند که عربستان امکان تولید نفت بیشتر را دارد، اگر این برداشت غیر صیانتی از چاه‌های نفت عربستان انجام شود، تا مدتی جلوی شوک ناشی از قطع صادرات نفت ایران را می گیرد، ولی به هر حال تاثیر روانی آن در بازار کاملا مشهود خواهد بود؛ همین طور که در حال حاضر هم تهدیدات آمریکا علیه ایران تاثیر روانی خود را بر بازار فروش نفت گذاشته و قیمت نفت تا حدودی افزایش پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: به دنبال انتشار این خبر و تاثیر روانی آن قیمت نفت افزایش داشته و این باعث شد که شرکتهای بزرگ بیمه و شرکتهای بزرگ نفتکش با ایران همکاری  نکنند.

این استاد روابط بین الملل در خصوص این که دولت ایران چه اقداماتی می‌تواند در مقابله با اقدامات آمریکا انجام بدهد، گفت: خوشبختانه کشورهای چین وهند که شرکای تجاری ایران هستند، راه‌های مختلفی راجهت دور زدن تحریم ها مد نظر قرار داده اند؛ چین رسما اعلام کرده است که تسلیم تحریم‌های آمریکا نمی شود، همانطور که  در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵  نیز تسلیم آمریکا نشد.

چین نفت می خرید، اما پول نمی داد

وی تأکید کرد: البته در روابط تجاری ایران با چین هم مشکلاتی وجود دارد، در دوره تحریمهای قبلی، کاملا مشهود بود که چین پول نفت کشورمان را پرداخت نمی کرد و انتظار داشت ایران به جای پول نفت کالای چینی خریداری کند، در صورتی که دولت ایران  در کنار کالاهایی که ازچین وارد می‌کرد، به دنبال پول نفت نیز بود.

این تحلیل گر مسائل بین المللی گفت: مشکل ایران با چین برسرهمین موضوع  است وگرنه چین اعلام کرده است که تسلیم تصمیمات آمریکا نخواهدشد، از سوی دیگر دولت هند هنوز صراحتاً این موضع را اعلام نکرده است که تسلیم تصمیمات آمریکا می شود یا نه؟ آمریکا فشار زیادی را بر هند وارد می‌کند تا واردات نفتی خود را از ایران قطع کند، ولی هندی ها تاکنون چنین موضوعی را اعلام نکرده اند

امیدی افزود: نکته دیگر این است که روی تصمیمات کره جنوبی و ژاپن هم نمی توان حسابی باز کرد؛ چرا که این دو کشور دست نشانده آمریکا و   مطیع اوامراین کشور درمنطقه هستند.

خطر بابک زنجانی های جدید درآمد نفتی را تهدید می کند

استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: در سفراخیر آقای روحانی به هند، نخست وزیر این کشور اعلام کرد که ما تابع تصمیمات شورای امنیت و سازمان ملل هستیم، اگراین نهادهای بین المللی ایران را مورد تحریم قرار ندهند، روابط تجاری با ایران را حفظ خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: نکته دیگری که باید بدان اشاره کرد، کاهش قیمت نفت است، اگر نفت بشکه ای ۸۰ دلار باشد و ۷۸ دلار فروخته شود، کشورهای نیازمند به نفت از این قیمت ها استقبال خوبی خواهند داشت.

امیدی تصریح کرد: نکته دیگری که باید آن را هم در نظر گرفت، واسطه های نفتی هستند که ایران می‌تواند از طریق آنها، نفت خود را بفروشد، ولی این کار هم دارای ایراداتی است؛ تجربه های قبلی در این زمینه بابک زنجانی را به وجود آورد و اگر بابک زنجانی‌های جدید  نفت را بفروشند و پول آن را پس ندهند، این امر لطمه زیادی به میزان درآمد نفتی ایران می زند.

آمریکا تنها است

این کارشناس مسائل بین المللی  گفت: ابتکارات دیگری از طرف دولت و شرکای تجاری ایران تمهید و اندیشه شده که ازجمله آنها می توان به  مبادلات تجاری فروش نفت از طریق ارزهای ملی اشاره کرد؛ اگر چنین کاری اتفاق بیفتد امکان رصد این مبادلات از سوی آمریکا سخت خواهد بود و ایران می تواند به روابط تجاری خود ادامه دهد.

امیدی خاطر نشان کرد: موردی که باید به آن اشاره شود و معاون اول رییس جمهور هم آن را مطرح کرد، ایجاد بورس نفتی و عرضه نفت در بورس و صادرات نفت توسط بخش خصوصی است اگر این کار انجام شود، آمریکا کاری از پیش نمی برد؛ چرا که در این تحریم نفتی آمریکا تنها است و جهان با آمریکا نیست.

این کارشناس سیاسی افزود: با وجود همه مشکلاتی که صنعت نفت ایران را تهدید می کند، خیلی خوشبین هستم که کماکان به صادرات نفت خود ادامه خواهیم داد، هر چند مشکلاتی به وجود خواهدآمد و حجم مبادلات هم کمترخواهدشد.

کد خبر 347446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.