مسئولان، «اندوان» را می شناسید؟!

«اندوان»حقیقتی است در گوشه‌ای ازاین کلانشهر باپرستیژ، در کنارجاده ای کم عرض، دوطرفه و بدون مرز که بیشتر محل تردد کامیون‌هاست،چه بسیار زنان و کودکانی که در این جاده پر تردد جان خود را ازدست داده اند، چه خانواده هایی که داغدارفرزندان خود شده اند و چه نامه هایی که به مسئولان نوشته اند اما دریغ از پاسخ!

به گزارش ایمنا، محله که نه، بیشتر شبیه روستا است و تا چشم کار می‌کند زمین‌های بایر و خشک است؛ زمین های پر از زباله و پلاستیک با مردمانی خسته از بی توجهی، کوچه هایی به رنگ محرومیت و فرسودگی؛  انگار نه انگار که این روستا جزئی از کلانشهر اصفهان است. وصله ناجوری است که به زور به شهر دوخته اند تا شاید همگام با اصفهان رونق بگیرد؛ اما نه تنها توسعه ای در کار نبوده بلکه این پیوستگی بر زخم مردمان این محله نمک پاشیده است. 

روستایی با هزار نفر جمعیت و تنها یک دبستان پسرانه! و دخترانی که برای تحصیل باید مسافت زیادی را طی کنند تا به روستاهای اطراف بروند و شاید در این مسیر مجبور به ترک تحصیل شوند. تنها دارایی «اندوان» یک پایگاه سلامت است و دریغ از مرکز فرهنگی، ورزشی و حتی یک بوستان محلی...

در یک روز تابستانی اهالی محل گرد هم آمدند تا از مشکلات‌شان بگویند، از عزیزانی که به دلیل نبود امکانات از دست داده‌اند، از حداقل‌های شهرنشینی...

«کاش اندوان هنوز روستا بود و دهیار داشت، کاش از حدود ۱۲ سال پیش مثل یک وصله ناجور به منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان الحاق نشده بود تا کمتر دلمان می‌سوخت از اینکه هنوز امکانات ورزشی، فرهنگی و تفریحی نداریم و فرزندانمان برای درس خواندن مجبور هستند با مینی‌بوس راهی دیگر نقاط شوند و هر لحظه دلهره سالم برگشتن آنها را داریم.» این گوشه‌ای از درد دل اهالی محله اندوان از زبان «زهرا جعفری» یکی از  ساکنان محله است که از نبود حداقل امکانات شهری در این محله ناراضی اند.

اندوان و ۱۷ روستای واقع در جاده منتهی به کارخانه قند اصفهان در سال ۸۵ با دستور «محمود حسینی» استاندار وقت به شهرداری خوراسگان الحاق شد، اما آنگونه که باید مورد رسیدگی و توجه قرار نگرفت. آب، تلفن، برق و گاز تنها دارایی مردم این روستاست اما از زمان الحاق تاکنون معابر این محله جدول‌کشی و آسفالت نشده و مردم این محله از داشتن حداقل امکانات فرهنگی، ورزشی و شهری محروم مانده‌اند.

 پرداخت عوارض شهری به قیمت اصفهان تنها سهم اندوان از شهر شدن است و اگر اهالی روستا قصد ساخت و ساز داشته باشند باید هزینه‌های دریافت پروانه ساختمان را شهری پرداخت کنند.

 «مدتی پیش از سوی شهرداری مقداری خاک برای پر کردن مادی  انتهای محله آوردند تا این مادی را به پارک کنند، اما خاک‌ها موریانه داشت،  اعتراض کردیم و خاک ها را برگداندیم» این را مهدی کشاورز می گوید و ادامه می دهد: «اهالی محله اندوان با تبدیل این مادی به پارک، مخالفند چرا که این محله برای دفع آب‌های سطحی نیاز به مادی دارد و مادی انتهای روستا است، امنیت لازم را برای اهالی ندارد و بوی تعفن در این نقطه اجازه ماندن نمی‌دهد.»

اینجا تنها یک دبستان پسرانه دارد که علاوه بر دانش آموزان اندوان، پسران روستاهای موران و بهاران هم دانش آموز آن هستند، دختران اندوانی اما باید به روستای بهاران بروند تا شش کلاس دوره ابتدایی را سپری کنند. وضعیت روستاهای همجوار بهتر است و معابر شان جدول‌کشی شده و امکانات بهتری دارند، اما اهالی اندوان همچنان منتظر دریافت خدمت هستند.

ارث شوم

عرض کم و تاریکی خیابان آیت الله خاتون آبادی، دست به دست هم داده تا اندوانی ها علاوه بر محرومیت قربانی حوادث جاده ای هم شوند. همین هفته بود که دو خواهر، قربانی عبور از جاده شدند. داغ دل «علی مختاری» برادر قربانیان هنوز تازه است «اول تیرماه بود، که اطلاع دادند «فاطمه» و «زهرا» پس از خرید از جمعه بازار هنگامی که قصد عبور از خیابان را داشتند تصادف کردند، فاطمه چهار فرزند داشت، دو قلوهای او یک ساله هستند، زهرا ۳۹ ساله بود و دو فرزند کوچک دارد، پس از تصادف، راننده در تاریکی فرار کرد.»

«شهردار سابق خوراسگان در حقمان ناجوانمردی کرد، او به وانت‌های دوره گرد برای جمعه بازار در زمین رو به روی محله اندوان مجوز داد، هر کس قصد خرید از این بازارچه را دارد باید خطر مرگ را به جان بخرد.» شهردار رفته، اما جمعه بازار ارث شومی است که برای مردم اهالی اندوان به یادگار گذاشته تا ساکنان این محله هر روز بیشتر شاهد تصادف و کشته شدن مردم باشند.

تاکنون هفت نفر از اهالی اندوان قربانی عرض کم و تاریکی جاده شده اند، «نمی‌دانیم چند نفر دیگر باید بمیرند تا مسئولان فکری برای این نقطه از شهر بکنند» اهالی محله تعریف می کنند در یک تصادف، راننده با تابلوی محله اندوان برخورد کرده و تابلوی بر زمین افتاده را نفر دیگری سرقت کرده است. حالا اندوان تابلو  هم ندارد، پس از این اتفاق تابلوی اندوان جای خود را به تابلویی که بر روی آن نوشته شده «کوی بهارستان» داده، اما اهالی از تغییر نام ناراضی اند.

جاده اندوان در محدوده شهری نیست

"معصومه" از ساکنان قدیمی اندوان است که جاده به پسر ۱۱ ساله اش رحم نکرده « محلی که وانت‌بارهای دوره گرد تجمع می‌کردند را شخم زدیم و به وانتی ها هشدار دادیم که اگر بیایند ماشین آنها را آتش می‌زنیم.»

طبق قانون، شهرداری ها مسئول جمع آوری دستفروشان از سطح شهرها هستند. حسن محمدحسینی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: بارها مکاتباتی با دستگاه قضایی انجام دادیم تا مجوز لازم را برای برخورد و جمع‌آوری وانت ها دریافت کنیم، اما با توجه به اینکه زمین مورد نظر خارج از محدوده شهرداری بود، قرار شد دستگاه‌های ذی ربط اقدام کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی از وانتبارها اعلام کرده‌اند که برای انجام فعالیت مبالغی به شهرداری پرداخته‌اند، تاکید می‌کند: شهرداری هیچ گونه وجهی تحت هر عنوانی از رانندگان این وانت‌ها دریافت نکرده و افراد مورد نظر جهت توجیه تخلف خود این اظهارات غیر واقعی را مطرح کرده‌اند.

برخورداری از حداقل‌ها حق مردم است

«باید سرعت خدمت‌رسانی به محلات محروم را افزایش دهیم تا جبران مافات شود» این بخشی از صحبت های علیرضا نصراصفهانی، نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان است که «توزیع متوازن امکانات» را سیاست کلی شهرداری عنوان می کند و می گوید: حتماً یکی از دغدغه‌های مدیر منطقه ۱۵ شهرداری رسیدگی به اندوان خواهد بود.

به فکر رفع مشکلات اندوان هستیم

حسین امیری، مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در این باره می گوید: این منطقه ۱۱ محله الحاقی دارد که بافت آنها در گذشته روستایی بوده، بنابراین درست است که شهروندان تقاضای خدمات می‌کنند و شهرداری نیز خدماتی را در چارچوب وظایف خود انجام می‌دهد، اما عمران، توسعه و پیشرفت این‌گونه محلات به تناسب بودجه شهرداری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هر کجا که بافت روستایی به شهر الحاق شده، زمان زیادی برای نوسازی و بهسازی لازم دارد، تصریح می کند: اعتباری در بودجه‌های قبلی برای این محله‌ها در نظر گرفته نشده بود، اما امسال منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان برای اندوان ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته و قرار است در نیمه دوم سال جاری اگر درآمدهای شهرداری پاسخگو باشد، برای بازسازی و بهسازی کانال آب و احداث فضای سبز، این اعتبار را هزینه کند چرا که هزینه کرد شهرداری به تناسب درآمدها انجام می‌شود.

وی ادامه می دهد: در خصوص جاده ارتباطی اندوان به مرکز شهر، اداره کل راه و شهرسازی وظیفه دارد آسفالت، ایمن‌سازی و ساماندهی آن را انجام دهد، هر چند شهرداری منطقه ۱۵ دو میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کرده تا در ضلع غربی کانال آب اندوان جاده احداث کند که برای تحقق آن باید مجوزهای لازم را از شرکت آب منطقه‌ای و آبفای استان دریافت کنیم.

امیری در پاسخ به این انتقاد اهالی اندوان که تبدیل مادی به پارک را اقدامی غیرکارشناسانه می‌دانند، می گوید: مردم زمین در اختیار ما قرار دهند تا پارک را در نقطه دیگری از این محله احداث کنیم، شهرداری در این محله زمینی در تملک ندارد، بنابراین مردم باید با شهرداری همکاری کنند.

بازدید مسئولان از جاده خاتون آبادی و تعیین تکلیف مشکلات محله

به نظر می رسد اندوان برای مسئولان گمنامتر از این حرف‌ها باشد، محله‌ای که حتی کسی نمی داند در محدوده شهر قرار دارد یا نه! حجت الله غلامی، مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان از پشت تلفن خبرنگار ایمنا به جمع مردم اندوان می‌آید تا در مورد جاده آیت الله خاتون آبادی با آنها صحبت کند. او در خصوص تعریض، آسفالت و روشنایی جاده اندوان می گوید: اگر خیابان آیت الله خاتون آبادی همچون جاده فرودگاه در حوزه شهری نباشد، ادارات راه و شهرسازی و راهداری برای حل مسایل و مشکلات آن ورود پیدا می‌کند.

وی به اهالی محله اندوان قول می دهد که هفته آینده بازدید مشترکی را به همراه اداره کل راهداری و مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان از جاده خاتون آبادی انجام دهد و پس از آن جلسه مشترکی به منظور بررسی مشکلات این مسیر و تعیین وظایف هر کدام از دستگاه‌ها برای رفع مسایل آن برگزار کند.

به گزارش ایمنا، الحاق روستاها به شهر طی سال‌های اخیر با هدف برخورداری از امکانات شهری و جلوگیری از مهاجرت اهالی روستاها به شهر شتاب فزاینده‌ای داشته است، اما ارایه امکانات و خدمات فرهنگی، اجتماعی، تربیتی، ورزشی و آموزشی هم‌راستا با اینگونه تغییرات نبوده و این امر چالش‌های بسیاری برای اهالی این روستاهای الحاقی ایجاد کرده است. بر این اساس از آنجا که برخورداری از حداقل امکانات شهری جزء حقوق اولیه تمام شهروندان است، می‌طلبد که «مسئولان» با جدیت بیشتری برای رفع مشکلات محله‌های کمتر برخورداری همچون «اندوان» گام بردارند.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 347416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    4 1
    گزارش خوبی بود انشاالله مشکلات این عزیزان حل شود
  • یک شهروند US ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    7 1
    وااااااااااااااااااااااااااااا اسفا از این مسئولانی که فقط به فکر خودشان و اطرافیانشان هستند/// نگاه کنید به چشمان معصوم و منتظر دخترکی که در آخر گزارش. او منتظر توجه است ....
  • احمد هستم NL ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    6 1
    تلویزیون فرسخ ها دور از شهرهایی همچون چابهار رو نشون میده که مردم امکانات کافی ندارند در حالی که بیخ گوش شهرمان اندوان هست و مسئولان از شرایط آن بی خبرند یا توجهی نمی کنند
  • تهران پرس IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    6 1
    خیلی ناراحت شدم یعنی چی که تا الان چند نفر آنجا کشته شدند؟! یعنی واقعا هیچ مسئولی نباید به درد یک عده رسیدگی کنه؟ خوبه بیخ گوش شهرتان هست.
  • مهدی رفائی US ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    12 1
    با تشکر از خانم کشاورز عزیز برای پیگیری عالی و تحریر خوب گزارش/بدون شک توجه به قشر فرودست جامعه و تهیه گزارشات میدانی از حلقه های مفقوده و کمتر توجه شده در سالهای اخیر است/ رسانه محل نقد و تحلیل و بیان مشکلات جامعه است که متاسفانه در سالهای اخیر به عرصه تبلیغات شعاری و پوچ برای عملکردهای دولتی تبدیل شده
  • ز.ر IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    3 0
    گزارش بسیارعالی وخوبی بودوهمچنین خیلی سوزناک.واقعابه گفته عزیزان مسئولین فقط وفقط به فکرمنافع خودشان هستن وبس.من یکی ازساکنان همجواراین روستاهستم وواقعاتاسف میخورم ازاین مسئولین که واقعاازاین همه اتفاقی که میفته هیچ اقدامی نمیکنن وخیلی راحت ازاین مسائل مهم میگذرن وامیدوارم مسئولین به فریاداین مردم رسیدگی کنن وتشکرویژه ازخانم کشاورزکه این گزارش راتهیه کردند
  • علیرضا هستم US ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    1 0
    یک شهروند حق حیات و زندگی با شرایط خوب داره، بی شک مردم این محله هنگام ساخت و ساز همون اندازه پول به شهرداری پرداخت می کنن که شهروندان ساکن در اطراف برج مردآویج؛ تو را به خدا به فریاد این مردم برسید چون میز و صندلی و پست و مقام همیشگی نیست، کاری کنید مردم دعاتون کنن. این گزارش رو تا آخرش خوندم گزارشی زیبا از یک واقعیت تلخ بود/// بیاییم تکانی بخوریم و دغدغه مردم را به معنای واقعی داشته باشیم
  • بهمن توکلی فرد GB ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    2 0
    باسلام دست مریزاد عجب گزارش عالی بود بلکه مسئولان کمی بفکرباشند و ازپشت اتاق میز ببایند بیرون احسنت به خانم کشاورز
  • منصورگلناری US ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    2 0
    سلام ازهمکار پرتلاش و درد شناس،سرکارخانم کشاورزتشکرمیکنم. واقعیت اینست که بخشی ازاشکال دررفتار وعملکرد مسولان به رسانه ها برمیگردد. مسوولان عادت کرده اند به گزارش عملکرد دادن و رسانه ها هم غالبا به روزمرگی مشغولند. ماازاصل مطالبه گری غافل شده ایم وهمین امر باعث شده رسیدگی به مطالبات ازمسیرمنطقی خارج شود. امیدوارم کار ارزنده خانم کشاورز برای همه الگو شود.
  • یک شهروند IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    1 0
    همه خوانندگان این گزارش منتظر واکنش و اقدام مسئولان برای رسیدگی به اندوان و دیگر محله های محروم هستند
  • سعید IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    2 0
    ممنون از ایمنا که حرف و درد مردم رو زد
  • احمدرضا هستم از تهران IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
    1 0
    پدر من ساکن روستای اندوان است. خبر دادند که خبرنگار ارزشی تون به قصد خیر و گره گشایی از مشکلات اندوان به زادگاهم رفتند. دست مریزاد به این گام های ارزشمند. خانم کشاورز ممنون هستیم از اینکه اندوان،این فرزند ناخوانده شهر اصفهان را به مدیران شهر معرفی کردیداما با گذشت 5 روز از درج این گزارش بسیار جامع که به خوبی درد دل اهالی اندوان را به رشته تحریر درآوردید، همچنان هیچ خبری از مسئولان نیست و انگار نه انگار که اهالی این محله هم جزو شهروندان اصفهان هستند. افسوووووس
  • کاظمی IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    0 1
    فوق العاده بود. بسیار خوب نگارش شده بود. جای این گزارش ها در رسانه های اصفهان خالی است و باید همگی به این سمت حرکت کنیم. شاید مشکلات مردم حل شود.