مشارکت سیاسی زنان؛ سهم خواهی یا طلب توسعه؟

با وجودی که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و بر اساس قانون باید در مقایسه با مردان از حقوق برابر برخوردار باشند، اما این بخش جامعه همچنان مورد بی مهری و نگاه مردسالارانه سیستم سیاسی کشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «در یک مقایسه آماری با کشورهای همسایه، مانند افغانستان و عراق که کشورهای پیشرفته‌ای هم نیستند، می توان گفت زنان حتی در این کشورها به لحاظ حقوق سیاسی و جایگاه در مجلس نسبت به زنان ایرانی موقعیت بهتری دارند؛ ساختار سیاسی و اجتماعی افغانستان و عراق به این صورت است که در واقع احزاب سیاسی نقش اصلی را در انتخابات بازی می‌کنند و ۳۰ درصد سهمیه‌بندی جنسیتی احزاب آن‌ها متعلق به زنان است.

درنتیجه وقتی ۳۰ درصد ترکیب احزاب را زنان تشکیل دهند، به همین ترتیب در مجلس و هیات دولت هم راه پیدا می‌کنند؛ این در حالی است که رکورد تعداد نمایندگان زن در ایرانِ ۸۰ میلیون نفری، ۱۷ نفر است که این آمار در بهترین حالت و در مقایسه با مردان تنها به ۵ درصد می‌رسد.» این نظر شهره جلال پور، استاد علوم سیاسی اصفهان نسبت به جایگاه سیاسی و اجتماعی زنان در ایران است.

این استاد دانشگاه به خبرنگار ایمنا گفت: جامعه و تاریخ ما مردسالار و سیاست ما مردانه است و هیچ‌وقت به نقش زنان اهمیت داده نشده است، بنابراین وقتی فضای سیاسی برای مردان باشد طبیعتاً زنان حذف می‌شوند. 

جلال‌پور از جمله عوامل عدم تمایل زنان توانمند به مشارکت سیاسی را در نبود حزب سیاسی فعال در کشور، فقدان سهمیه‌بندی جنسیتی در احزاب نیم‌بند و نگاه‌های تنگ‌نظرانه و نهادینه‌شده سیاسی نسبت به مشارکت زنان برشمرد.

احقاق حقوق زنان مستلزم عدالت، مساوات و رعایت اخلاق

زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با جایگاه زنان در پستهای مدیریتی کشور به خبرنگار ایمنا می گوید: واقعیت این است که چهره مدیریتی کشور به خصوص در سطح کلان کاملا مردانه است و با وجودی که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند، اما نه تنها به اندازه مردان در اداره کشور حضور ندارند، بلکه به ظرفیت های بالا و توان واقعی آنها در سطوح نخبگی نیز توجه نمی شود.

وی معتقد است که علاوه بر بحث عدم خودباوری بانوان، برخی به وظیفه مادری و اداره خانواده به عنوان یک چالش نگاه می کنند، در حالی که به نظر من این فرصتی برای درک بهتر مسائل و تصمیم گیری در رده های مدیریتی است، چون یک مادر شاغل قطعا برنامه ریزی قوی تری خواهد داشت و در امور کشور می تواند بدون نقص ظاهر شود. اگر عدالت، مساوات و مهم تر از آن اخلاق در جامعه رعایت شود، اتفاقات و تحولات مثبتی در کشور  و از جمله در رابطه با حقوق زنان رخ خواهد داد.

لزوم ورود زنان به تصمیم گیری و تصمیم سازی

ناهید تاج الدین، نماینده مردم اصفهان در رابطه با نقش و جایگاه زنان در پست های مدیریتی به خبرنگار ایمنا می گوید: مهمترین و اصولی‌ترین موضع گیری انقلاب اسلامی نسبت به مشارکت زنان در قانون اساسی جمهوری اسلامی منعکس شده است که در این قانون هیچ تبعیضی در لفظ و معنا به دلیل جنسیت مقرر نشده و راه قانونی برای مشارکت بانوان در تمامی صحنه‌ها فراهم آمده است که این امر نگرش مثبت طبقه های مرجع انقلاب اسلامی به مسایل زنان را متبلور می سازد.

وی ادامه داد: اما زنان توانمند علاوه بر مشارکت اجتماعی، نیازمند مشارکت سیاسی نیز هستند و باید علاوه بر تصمیم سازی، در فرآیند تصمیم گیری نیز وارد شوند و تصمیم گیری نیازمند مشارکت سیاسی است. تصمیم سازی را قدرت و مشارکت اجتماعی انجام می دهد، اما تصمیم گیری را قدرت سیاسی و مشارکت سیاسی و از این منظر مشارکت سیاسی زنان باید ارتقا یابد.

حضور زنان برای توسعه یافتگی است نه سهم خواهی

فاطمه زارع، مشاور شهردار اصفهان در امور زنان هم در زمینه جایگاه سیاسی زنان به خبرنگار ایمنا گفت: باز شدن پای خانم ها به مدیریت شهری و سپس مدیریت های سیاسی نه بخاطراحتیاج آنها و یا سهم خواهی کردن، بلکه برای کمک به توسعه یافتگی جامعه و همه افراد است.

وی افزود: یکی از دوستان ایرانی من که مقیم کانادا است و فعالیت اجتماعی خوبی هم در این کشور دارد، می گفت؛ بخش زیادی از پیشرفت کانادا به دلیل دیدگاه‌های فراجنسیتی در مدیریت است. بنابراین امیدوارم که ما هم بتوانیم برای زنان شایسته کشور و استان نقش تسهیل کننده داشته باشیم.

زنان باید در امور سیاسی دخالت و جامعه را حفظ کنند

امام خمینی(ره)  از جمله شخصیتهای بزرگی بودند که به ارزش کار و تلاش زنان جامعه پی برده بودند و بر آن تأکید داشتند، ایشان همواره از حضور زنان در نهضت انقلابی قدردانی می کردند و زن را مبدأ همه خیرات می دانستند. امام خمینی(ره) معتقد بودند که نقش زنان در عالم از ویژگیهای خاصی برخوردار است، صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه می گیرد. زن یکتا موجودی است که می تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتش یک جامعه و بلکه جامعه ها به استقامت و ارزش های والای انسانی کشیده شوند و می تواند به عکس آن باشد.

از دیدگاه امام خمینی(ره) در نظام اسلامی، زن به عنوان یک انسان می تواند با مردان مشارکت فعال در بنای جامعه اسلامی داشته باشد. ایشان در جلد ۶ صحیفه نور (ص: ۳۰۰) می فرمایند: «همان طوری که مردها باید در امور سیاسی دخالت کنند و جامعه خودشان را حفظ کنند، زنها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفط کنند. زنها هم باید در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی همدوش مردها باشند«.

گزارش از ریحانه شهبازی- خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 347351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.