ساماندهی بازار عرضه نهاده‌های کشاورزی در شهرضا

شهرضا - مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: با افزایش شدید و ناگهانی قیمت نهاده‌های دام و طیور بویژه ذرت و کنجاله سویا در یک ماهه اخیر، نرخ مصوب اینگونه اقلام اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، رضا باقری در جمع خبرنگاران، با اشاره به اجرای طرح مدیریت و کنترل آفت سن غلات در مزارع این شهرستان، اظهار کرد: این طرح در سطح ۱۲۵۰ هکتار از مجموع ۴۶۰۰ هکتار مزارع  گندم و جو شهرستان، اجرا شد.

وی در ادامه با اشاره به مشاهده بیماری آتشک گلابی در تعدادی از باغات این شهرستان، تصریح کرد: شبکه مراقبت این مدیریت همه باغات شهرستان را جهت ردیابی این بیماری و مشخص شدن سطح آلوده بررسی کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا تصریح کرد: در این برررسی مشخص شد سطوح آلوده به این بیماری در روستاهای میرآباد، وشاره، مقصودبیک و باغ سرخ هستند که توصیه‌های لازم به باغداران این مناطق انجام شد.

باقری با اشاره به افزایش شدید و ناگهانی قیمت نهاده‌های دام و طیور بویژه ذرت و کنجاله سویا در این شهرستان، اظهار کرد: وقوع این مسئله در یک ماه اخیر مشکلات این بخش، خصوصا تولید کنندگان مرغ را دوچندان کرده است.

وی اضافه کرد: با ابلاغ وزیر صنعت  معدن تجارت و با تخصیص ارز تک نرخی حمایتی به کنجاله، دانه سویا و ذرت، سقف قیمت این نهاده‌ها در راستای حمایت از تولید کنندگان حوزه دام و طیور اعلام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: سقف نرخ این نهاده‌ها به صورت توزیع هر کیلوگرم کنجاله سویا برزیلی و آرژانتینی۲۲ هزار ریال، ذرت برزیلی و آرزانتینی ۱۱ هزار ریال و ذرت اوکراینی و روسی ۱۰ هزار ریال تعیین شده است.

باقری ادامه داد: عرضه این کالاها با نرخ‌های بالاتر گرانفروشی تلقی شده و در صورت اطلاع رسانی توسط مرغداران و فعالان این بخش  از طریق سامانه ۱۲۴ به سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکنندگان یا سازمان صنعت معدن تجارت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

اجرای طرح خرید حمایتی شیر خام

وی با اشاره به مصوبه وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار درخصوص خرید حمایتی شیر خام، اظهار کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی شیر خام را در قالب طرح خرید حمایتی با قیمت مصوب هر لیتر ۱۴۴۰ تومان از دامداران خریداری می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: طرح حمایتی خرید شیر خام از سال ۹۳ با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی آغاز و مقرر شد، شیر خام با چربی ۳.۲ درصد و پروتئین سه درصدی و ماده خشک هشت درصد با قیمت مصوب هر لیتر ۱۴۴۰ تومان خریداری شود، اما این قیمت از سوی صنایع لبنی اجرا نشد که براساس ابلاغیه سال ۹۷ این قیمت در استان اصفهان اجرایی شد.

باقری هدف اجرای این طرح را تنظیم بازار، حمایت از دامداران خُرد و جمع آوری شیر مازاد تولید دانست و افزود: در طرح خرید حمایتی شیر خام  به منظور خرید مستقیم از دامداران، همه تحویل دهندگان شیر با مراجعه به اداره امور دام مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و دریافت تاییدیه مبنی بر فعال بودن و میزان تولید شیر  واحد دامداری به اتحادیه دامداران معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه پرداخت‌های اتحادیه استان در این طرح براساس تاییدیه‌های اداره امور دام شهرستان است، خاطرنشان کرد: در این طرح  روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰  تن شیر از دامداران در قالب طرح حمایتی خریداری می‌شود که این میزان خرید در حقیقت تنها چهار درصد از بازار تولید این محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا اجرای این طرح را زمینه‌ساز ایجاد سود مناسب برای دامداران و افزایش کیفیت شیر تولید شده دانست و اظهار کرد: شیر خامی که در قالب طرح حمایتی خریداری می شود، بهترین کیفیت و بالاترین استاندارد را دارد.

باقری تأکید کرد: قیمت خرید هر لیتر ۱۴۴۰ تومان در اصل مربوط به سال ۹۳ است که اجرایی نشد، بنابراین اجرای این قیمت در سال ۹۷ تأثیر چندانی در قیمت شیر مصرف کننده نخواهد داشت.

آغاز برداشت چغندرقند در شهرضا

وی از آغاز عملیات برداشت چغندرقند پاییزه از حدود ۱۴ هکتار مزارع منطقه مهیار این شهرستان  خبر داد و افزود: کشت پاییزه چغندرقند باهدف صرف‌جویی و استفاده بهینه درمصرف آب و تأمین ماده اولیه شکر در شهرستان انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: پیشبینی می‌شود برداشت چغندرقند از این سطح افزون بر ۶۵۰ تن خواهد بود.

باقری با بیان اینکه زراعت چغندرقند از راهکارهای تثبیت اشتغال در بحران خشکسالی است، تصریح کرد: ازمزایای کشت این محصول در پاییز کاهش حدود ۴۰ درصدی مصرف آب و هزینه‌های تولید در واحد سطح است که این امر با وجود ماشینالات پیشرفته در مرحله کاشت و برداشت امکان پذیر است.

وی تأکید کرد: از جمله مشکلات عمده پیش روی توسعه کشت این محصول، عدم وجود ماشین آلات پیشرفته در مرحله کاشت و برداشت در شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا اضافه کرد: درسال زراعی ۹۷-۹۶ سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با پرداخت یارانه بذر و هزینه  اجرای آبیاری تحت فشار به روش تیپ، کشاورزان چغندرکار را در زمینه توسعه و کشت این محصول یاری کرده است.

کد خبر 347336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.