سیاست‌زدگی در گردشگری، آفت است

دبیر و سخنگوی انجمن میراث فرهنگی تاریانای استان خوزستان با بیان اینکه نگاه جهان نسبت به ایران بعد از موفقیت در برجام تغییر کرد و ما شاهد حضور گردشگرانی از کشورهای مختلف بوده‌ایم، گفت: ما در کشورمان با گردشگرانی مواجه هستیم که عمدتا انتظار خودشان از شرایط داخلی ایران را بازتاب می دهند.

مجتبی گهستونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به پیشنیه‌ای که ایران در طول تاریخ تا به امروز داشته است، من ایران را کشوری فرهنگی می‌دانم تا یک کشور سیاسی، به همین دلیل اعتقاد دارم که سیاست‌زدگی در ایران یک آفت در همه حوزه‌ها است و طبیعی است که اگر سیاست بخواهد در حوزه‌های مختلف ورود کند یک آفت و سم است.

وی افزود: اگر گردشگری را در مقوله فرهنگی و یا اجتماعی قرار دهیم در این صورت اگر به مسائل سیاسی وارد شود تاثیر می‌پذیرد و این سیاست باعث می‌شود که ضربه‌های جبران ناپذیری به مردم در همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به‌وجود آورد.

دبیر و سخنگوی انجمن میراث فرهنگی تاریانای استان خوزستان گفت: گردشگری در ایران از شرایط گوناگون تأثیرپذیرفته است، قبل از انقلاب ایران با توجه به موضوع عُمر گردشگری، در حال طی‌کردن یکسری شرایط گذار بود برای اینکه بتواند در این حوزه نقش‌آفرینی کند به همین دلیل می‌بینیم که در چند شهر سرمایه‌گذاری صورت گرفت که موفق هم شدند و آن شهرها به مناطق خاص گردش‌پذیر در ایران تبدیل می‌شدند مثل اصفهان، شیراز، تا حدودی تهران و یا در شمال کشور و یا حتی در مشهد و به طور پراکنده در مناطق مختلف کشور تأسیساتی ساخته شد یا بسترهایی فراهم شد که گردشگر بتواند حضور پیدا کند.

گردشگری به گفتمان روز مسئولین تبدیل شد

این فعال میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: بعد از انقلاب، گردشگری هم تحت تأثیر آن شرایط قرار می‌گیرد و رو به افول می‌رود و طبیعی است که خیلی از زیرساخت‌ها از بین می‌روند یا تغییر کاربری می‌دهند یا تغییر روش می‌دهند، نگاه گردشگران خارجی به ایران تغییر می‌کند و بعد که ایران می‌خواهد ثبات بهتری بگیرد جنگ می‌شود و در دوره جنگ، در کشوری که نامنی وجود دارد گردشگران برای ورود ریسک نمی‌کنند. بعد از آن دوره سازندگی است و ایران می‌خواهد زیرساخت‌ها را تکمیل کند یا بهبود بخد و باز هم درگیر مسائل و تنش‌های داخلی و بین‌المللی می‌شود.

گهستونی گفت: در همه این دوره‌ها سیاست توانسته بر خیلی از حوزه‌ها از جمله حوزه گردشگری چیره شود و موضوع دیگر این است که بدانیم نگاه داخلی‌ها به حوزه گردشگری چگونه است و آیا گردشگری در ایران پذیرفته شده است اصلا مگر گردشگری لُپ کلام سیاست‌گزاران و یا سیاست‌های ما بوده است یا دلیلی داشته است که در مورد آن صحبت کند؟ در سال‌های اخیر است که می‌بینیم مسولین ارشد نظام در حوزه گردشگری ورود می‌کنند و به خودشان اجازه می‌دهند که حرف بزنند. تا پیش از آن فکر می‌کردند که این یک مقوله خاص است و گروهی خاص درگیر آن هستند و آنها باید در مورد گردشگری فکر کنند و حرف بزنند و خیلی ضرورتی در این موضوع نمی دیدند و امروز  مقامات درباره گردشگری گفتگو می کنند و برای اولین‌بار ریاست جمهوری در کنوانسیون راهنمایان گردشگری حضور پیدا می کند و به مقوله گردشگری و راهنمایان می پردازد.

وی تصریح کرد: همین موضوع باور گردشگری برای مسئولین و نبودن شرایطی که گردشگری به گفتمان روز مسئولین ارشد کشور تبدیل شود، نشان می دهد که سیاست گذاری در کشور ما وجود داشته است و برای خیلی از حوزه ها به یک آفت تبدیل شده و برای همین است که ما فعالان حوزه های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری فکرمی کنیم که خیلی بخش ها در حوزه گردشگری، نگاه سیاسی حاکم است.

نگاه جهان نسبت به ایران بعد از برجام تغییر کرد

عضو انجمن میراث فرهنگی استان خوزستان افزود: در چند سال گذشته که بحث برجام مطرح شد و ایران موفقیت هایی کسب کرد، ما دیدیم که شرایط تا حدودی نسبت به ایران تغییر کرد. ایرانی که در ذهن بسیاری از ملل در زمانی نه چندان دور یک کشور ابرقدرت با پیشینه و تمدنی خاص بود و در دوره هایی به کشوری تبدیل می شود که همیشه در آن تنش های داخلی و بیرونی وجود داشته است، اما برجام توانست ایران را به یک کشوری تبدیل کند که می شود روی آن حساب کرد، اگرچه در کشور ما دولت هایی در سایه وجود دارد و همین دولت های در سایه باعث می شود که گاهی تصمیم گیری سخت  شود.

گهستونی تاکید کرد: نگاه جهان نسبت به ایران بعد از موفقیت ایران در برجام تغییر کرد و ما شاهد حضور گردشگرانی از کشورهای مختلف در ایران بوده ایم. اگرچه تبلیغات منفی نسبت به ایران زیاد است. ازطرفی عملکرد مدیران کشور و متولیان گردشگری و میراث فرهنگی که بتوانند تبلیغات خوبی از ایران به نمایش بگذارند و به معرفی ایران بپردازند موفقیت آمیز نبوده و به صورت کُند انجام شده است و بیشتر سعی کردند در یک‌سری مجامع خاص، اهمیت ایران را نشان بدهد.

وی ادامه داد: مردم کشورهای مختلف دوست دارند خودشان به این باور برسند که ایران چه واقعیت ها و چه ویژگی هایی دارد، آگاهی از این که ایران کشوری با تمدن و پیشینه تاریخی است برای مسئولین کشورهای دیگر بی تأثیر نیست اما آن ها نمی توانند مُبلغان خوبی برای ایران باشند و مردم کشورهای دیگر باید ایران را بشناسند، پس باید ایران را به مردم کشورهای دیگر معرفی می کردند ولی آن چنان که باید نتوانستند تأثیر گذاری در بین جوامع مختلف داشته باشند، به همین دلیل ایران برای بسیاری از مردم کشورهای مختلف ناشناخته است یا اگر ایران را می شناسند صرفاً به نام ایران است و یا آگاهی چندانی نسبت به ایران وجود ندارد و این ناآگاهی صدمات زیادی می زند.

ایران، فرهیخته‌ترین گردشگران دنیا را دارد

این پژوهشگر حوزه‌ میراث فرهنگی و طبیعی  گفت: با این حال در چند سال اخیر که قضیه برجام مطرح شد شاهد افزایش سفر و رفت و آمدهایی در ایران هستیم یا حتی قرار بود سرمایه گذاری هایی در ایران انجام شود اما متأسفانه باز هم شاهد یک‌سری کارشکنی ها در برجام هستیم که باعث می شود که رییس جمهور آمریکا تصمیم بگیرد و رفتار یک سویه نشان دهد. در اصل من رفتار ترامپ را یک رفتار شجاعانه نمی دانم و آن را پشت کردن به خودش می دانم نه به ایران چون یک‌سری توافقات دوطرفه وجود داشت که رییس جمهور امریکا آن را لغو کرده است و این بی ثابتی او را نشان می دهد و باعث شده مردم کشور خود را نیز نسبت به خودش بدبین کند و مردم را به این سمت سوق بدهد که ترامپ رییس جمهور با ثباتی نیست.

گهستونی اضافه کرد: در این بین، گردشگری کشور ما با توجه به تصمیم های نادرستی که توسط برخی افراد گرفته می شود ضرباتی را در داخل می بیند، از طرفی تنش های بین المللی یا تبلیغ نادرست توسط سردمداران کشورهای دیگر باعث می شود که خیلی ها ریسک نکنند و به ایران سفر نکنند؛ اگر چه من و خیلی از دوستان معتقدیم که گردشگرانی که به ایران می آیند فرهیخته‌ترین نوع گردشگران دنیا هستند چون آنها نمی آیند که خوشگذرانی کنند و به دنبال فضاهای خیلی لوکس باشند در واقع برای تفریح نمی آیند بلکه برای دیدن فرهنگ و تاریخ و تمدن ایرانی می آیند و این یعنی گردشگر فرهنگی، پس ما با گردشگر فرهیخته مواجه هستیم و این یک سرمایه است.

وی افزود: اما متأسفانه نتوانستیم برنامه ریزی درستی داشته باشیم تا از این گردشگری استفاده بهتری بکنیم و یا نتوانستیم در حوزه گردشگری خلاق آن چنان موفقیت آمیز رفتار کنیم تا ماندگاری گردشگری که وارد ایران می شود را بیشتر بکنیم. ما همواره در کشور خودمان فرصت های خوب را از دست داده ایم یا کمتر مورد توجه قرار دادیم. همیشه گفته ایم گردشگری می تواند توسعه و اشتغال بیاورد اما خیلی مواقع در حد حرف بوده است چون همان دولت های در سایه و یا موازی کاری های متعدد در کشور ما باعث شده که نتوانیم ما حتی از بسترهایی که در کوتاه مدت برایمان به وجود می آیداستفاده کنیم.

مردم و مسئولین خویشتن‌داری کنند

دبیر و سخنگوی انجمن میراث فرهنگی تاریانای خوزستان تصریح کرد: طبیعی است که هرکدام از کشورهای مختلف دنیا به دنبال منافع خودشان هستند و در این میان، اخلاق می تواند تأثیر گذار باشد، کشورهای دیگر به جز آمریکا نیز می توانستند از برجام خارج شوند اما آیا اخلاق را موردنظر قرار می دهند و وعده ها و قول های از پیش مطرح شده را یا اینکه به منافع دراز مدت‌تر نگاه می کنند؟ من فکرمی کنم که آمریکا اشتباه کرد از برجام خارج شد و این باعث شد نه تنها ذهنیت مسئولین نظام را نسبت به آمریکا خدشه دار کند بلکه ذهنیت مردم را هم نسبت به خود تغییر دهد. یادمان نرود که رییس جمهور آمریکا بیشتر مواقع با الفاظ نه چندان دلچسبی مردم ایران و آسیا را مورد خطاب قرار داد و این از ذهن مردم پاک نمی شود، موانعی که برای ورود مهاجرین به وجود آورد از ذهن مردم پاک نمی شود. به رفتار ترامپ نسبت به اوباما نگاه کنید یعنی رفتار دو رییس جمهور را در مقابل ملت کهن ایران را در نظر بگیرد.

گهستونی ادامه داد: آمریکا با ذهنیت رییس جمهور خود به دنبال منافع خودش است اما من فکر می کنم خروج امریکا از برجام اتفاقا منافع امریکا را به خطر انداخت به این دلیل که نه تنها ذهنیت مردم ایران را نسبت به آمریکا تغییر داد بلکه ذهنیت بسیاری از نظریه پردازان، فعالان سیاسی و مسئولان کشورهای دیگر را هم نسبت به رییس جمهور آمریکا عوض کرد. باید به این نکته توجه به این نکته داشته باشیم که ترامپ هنوز یک‌سال نیست که رییس جمهور آمریکا شده است اما در این مدت شاهد رفتارهای نابخردانه و نسنجیده از وی هستیم.

این کنشگر میراث فرهنگی گفت: با این حال در شرایط فعلی، مسئولین و مردم ما باید خویشتن‌داری کنند و تصمیم گیری درستی داشته باشند، مسئولین ما باید با مردم حرف بزنند و گفتمان داشته باشند و اجازه ندهند به خاطر برخی رفتارها و تصمیم گیری های سلیقه ای، دیگران برای ما نسخه بپیچند و مردم فکر کنند دولت ایران با مردم دشمن است و دوست نیست، مسئولین باید این ذهنیت را تغییر بدهند، چون در یک شرایط بسیارحساسی هستیم و عدم همبستگی ملی ما می تواند خطرات جبران ناپذیری برای ما داشته باشد و کشورهای استعمارگر هم به دنبال تنش های داخلی هستند و می خواهند مردم را به جان دولت و یا حاکمیت را به جان دولت بیندازند و در این بین همبستگی می تواند نقش تأثیر گذاری داشته باشد.

باید جایگاه خود در گردشگری ارتقا بخشیم

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما در حوزه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی باید به دنبال یک ثبات می گردیم و این ثبات می تواند ایده های خلاقانۀ ایران را به سرمنزل مقصود برساند. ایران در حوزه گردشگری بسیار جای کار دارد ولی هنوز در سطح ابتدایی است و بسیاری از دیدگاه ها، تصمیم ها و نگرش های نو و مدرن و خلاقانه و متناسب با فضای فرهنگی ایران هنوز در آن ایجاد نشده است. اگر ما به این سمت و سو برویم به یقین گردشگری می تواند یکی از برگ‌های برنده ما برای یک تکاپوی خوب در کشور باشد و می تواند مردم را همبسته بکن، هم‌چنین می تواند مردم را خوشحال تر کند و ثبات اقتصادی را به وجود آورد و زیرساخت های کشور ما را توسعه دهد.

گهستونی گفت: به همین دلیل با توجه یه اینکه مردم ایران مهمان‌نوازان بسیارخوبی قلمداد می شوند بنابراین توجه به یک سری قوانین بین المللی، رعایت یک سری معیارهای بین المللی و توجه به آن باورهای فرهنگی که ایرانیان از دیرباز تا به امروز داشتند باید مارا به این سمت ببرد که بتوانیم جایگاه خودمان را در سطح دنیا در حوزه گردشگری ارتقاء بدهیم و در قبال این ارتقا بتوانیم در همه حوزه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و اقتصادی بهره‌مندی هم داشته باشیم.

دبیر و سخنگوی انجمن میراث فرهنگی تاریانای خوزستان ادامه داد: طبیعی است که هر کشوری برای خودش دوستان و مخالفینی دارد، آمریکا هم برای خودش دوستان و همراهانی دارد و این کشورها تلاش می کنند که درحد امکان نظر کشورهای دیگر را هم به سمت خودشان جلب کنند. قطعاً نه آمریکا بیکار نشسته است تا ایران هرکاری که دلش بخواهد انجام بدهد و نه ایران بیکار می نشیند تا امریکا هرکاری که می خواهد انجام دهد، همه این‌ها به این دلیل است که دوطرف یعنی هم ایران و آمریکا تلاش می کنند تا بتوانند خودشان را ثابت کنند؛ اما برجام براساس یک توافق بین المللی در سال ۹۴ انجام شدف قطعنامه‌اش در شورای امنیت تصویت شده است، ماهیت حقوقی دارد، دارای قطعنامه های مختلفی است و همه آنها لازم الاجرا است. آیا اگر کشورهای دیگر از این توافقات عدول کنند این عدول، بی ثباتی در دنیا را نشان نمی دهد؟ قطعاً نشان خواهد داد.

برجام موفقیت دوطرفه بود

وی گفت: اگر ایران کشور کم اهمیتی بود چه دلیلی داشت که سران کشورهای مختلف با ایران گفتگو کنند، آنها می توانستند شدیدترین تحریم ها را بر علیه ایران داشته باشند یا به ایران حمله کنند اما دست به این کار نمی زنند چون با یک کشوری با پیشینه فرهنگی و تاریخی، با یک کشور پرجمعیت و قدرتمند مواجه هستند که البته یک سری مشکلات برای خودش دارد و دلیل نمی شود که مردم به ایران پشت کنند و اگرچه نارضایتی نسبت به برخی موضوعات وجود دارد اما کشورشان را دوست دارند و به دنبال اصلاحات هستند و عمده مردم ایران پشتوانه کشور هستند و تنها اندک شماری بی تفاوت هستند و حتی آنها نیز در مواقع حساس پشت کشور را خالی نمی کنند.

گهستونی افزود: با این حال من فکر می کنم که کشورهای دیگر حماقت آمریکا را به خرج نخواهند و سعی می کنند با ایران گفتگو کنند و سعی کنند در یک شرایط تقریباً منطقی، چالش های که پیش روی کشورهای مختلف در مواجه با آمریکا و ایران است را پشت سر بگذارند و با پشت سر گذاشتن این چالش ها است که می توانیم شاهد یک پیشرفت منطقی و گفتمان عقلانی، با ثبات و آرام بین کشورهای مختلف باشیم.

وی اضافه کرد: به هر دلیل برجام نه تنها سودش برای ایران است بلکه منافعی برای کشورهای دیگر که در این گفتگوها هستند را به همراه دارد و مسئولین ما تلاش کردند تا در یک وضعیت بُرد بُرد، برجام را به سرانجام برسانند، کشورهای دیگر هم فکر نکنند که با توافق برجام فقط به ایران لطف کردند بلکه به خودشان هم لطف کردند چون آنها هم با برجام می توانند دغدغه های خودشان را نسبت به ایران برطرف کنند و به این نتیجه برسند که ایران به دنبال ساخت صلاح اتمی نیست، به دنبال این نیست که بخواهد بر سراسر دنیا سلطه گری کند و به این ترتیب آنها می توانند به دنبال حل مسائل دیگر جوامعی بروند که در سطح دنیا مشکلات دارند.

پیشرفت نباید با برخی اعمال نظرها کُند شود

این فعال میراث فرهنگی و گردشگری  گفت: الان بحث جنگ و خونریزی و ظلم و بی عدالتی و رفتارهای ناعادلانه و یا مسائل اقتصادی، بیکاری، گرم شدن زمین، رعایت نکردن مسائل محیط زیستی، بحث آب و چالش های فرهنگی که در سطح دنیا و نبودن حقوق بشر در خیلی از کشورهای دیگر وجود دارد و این‌ها موضوعاتی است که سردمداراران کشورهای دیگر باید بشینند و در مورد کل کشورها گفتگو کنند. هنوز در قرن بیست ویک هستیم و کشورها به دنبال استعمارگری هستند و بر سر برخی مسائل بَدَوی با هم می جنگند که این ها در زمان های کنونی توجیهی ندارد.

گهستونی افزود: مسئولین کشور ما نیز باید سعی کنند در موضع گیری نسبت مسائل بین المللی با حساسیت بیشتری پاسخگو و با برخی گفتمان های غلط یا تقریبا نادرست بهانه ای به دست عوامل خارجی بدهند.

وی گفت: هنوز در کشور ما درباره مسئله گردشگری، صحبت وجود داد و این از نظر من که یک فعال فرهنگی، میراثی و گردشگری هستم یک نکته منفی برای ایران است. امروزه هنوز خیلی ها گردشگری را یک موضوع کم اهمیتی جلوه می دهند و گاهی اوقات با بی حیایی و یا فحشا نسبت می دهند که این ها خیلی مسائل پیش پا افتاده است. همین تفاوت دیدگاه باعث می شود توسط برخی از افراد که در بدنه کشورمان هستند به دیگر مسئولین پایین دست نیز انتقال یابد و باعث می شود آن‌چنان که باید و شاید به خودشان اجازه ندهند به حوزه گردشگری ورود کنند یا اینکه اگر کاری می توانند بکنند و اصلاحی به وجود بیاورند می‌گذارند تا به مرور زمان مسئله حل شود یعنی پیشرفت را با برخی تصمیم گیری های غلط و یا برخی انفعال‌هایشان کُند می کنند.

پرهیز از اظهارنظرهای غیرعلمی

گهستونی تاکید کرد: ما در کشورمان شاهد برخی اظهارنظرهای غیرعلمی و غیرفنی توسط کسانی هستیم که در حوزه های مختلف مسئول هستند اما جایگاهشان به آنها اجازه می دهد که درمورد مسائل مختلف حرف بزنند و طبیعی است که در حوزه گردشگری نیز تاثیر می گذارد.

این کنشگر میراث فرهنگی ادامه داد: ما وقتی در مورد گردشگری حرف می زنیم یعنی به میراث فرهنگی و صنایع دستی هم می پردازیم اما پیشنهاد من این است که مسئولین باید به گردشگری توجه لازم را داشته باشند، باید معماها و سلسله مشکلاتی که در حوزه گردشگری وجود دارد را با اختیارات کامل و با بودجه های قابل توجهی برطرف کنند و گردشگری را به دست اهل و مسئولینش بسپارند. آنها باید بتوانند در یک شرایط آرام و متعادل مشکلات پیش روی گردشگری را بردارند. در کشوری که هنوز موضوع اینکه گردشگری خوب یا بد است سردرگمی وجود دارد ما قاعدتاً نمی توانیم شاهد اتفاق های خوبی در کشور باشیم، پس باید نگرش مسئولین نسبت به گردشگری عوض بشود.

وی تصریح کرد: نکته بعدی این است که ما باید بپذیریم در کشور ما چه گردشگری مناسب است بیاید. کشوری که پیشینیه فرهنگی و یک نظام مذهبی دارد و مردمش از یک‌سری اعتقادات و باورهای سنتی تبعیت می کند پس باید با گردشگر فرهنگی روبرو شود. کشوری که در آن چهارفصل را می بینیم پس باید گردشگر طبیعی بیاید یعنی اکوتوریسم و گردشگر فرهنگی فعال بشود. اما در این بین ما باید شاهد یکسری از اتفاقات و تصمیم گیری ها و موضع گیری های خلاقانه در حوزه گردشگری باشیم.

توجه به ضرورت وجود گردشگری خلاق

وی گفت: امروز گردشگری خلاق نسخه بسیار مهمی است که برای گردشگری ما باید پیچیده شود. اگر ما به گردشگری خلاق رجوع کنیم حتی به جای اینکه بخواهیم به دنبال گردشگر با تعداد زیاد باشیم اما به دنبال گردشگر کیفی باشیم استفاده بهتری کرده‌ایم. اگر به جای پنج میلیون نفر، ۵۰۰ هزار نفر گردشگر کیفی داشته باشیم که میزان ماندگاری‌شان از آن تعداد پنج میلیون گردشگر بیشتر باشد طبیعتاً سود ما از این ۵۰۰ هزار نفر بیشتر از سود حضور آن پنج میلیون نفر خواهد بود؛ پس ما باید در این زمینه به گردشگری خلاق توجه کنیم تا بتوانیم به صورت جهشی بتوانیم یکسری از فرصت های از دست رفته را به دست بیاوریم.

گهستونی ادامه داد: نکته دیگر این است که ما یک‌سری مسائل ناهنجاری که در گردشگری داریم که باید به این ها توجه بشود. امروز بسیاری به خودشان اجازه می دهند در مورد همه چیز صحبت کنند اما به خودشان اجازه نمی دهند در یک بستر آرام و در شرایطی که امکانات و قدرت دستشان است بخواهند این زیرساخت های ناهنجار و ناهمگون را برطرف کنند.

این پژوهشگر میراث فرهنگی تاکید کرد: ما در کشورمان با گردشگرانی مواجه هستیم که عمدتا انتظارشان را از شرایط داخلی ایران را بازتاب می دهند و این مشکلات باید برطرف بشود، باید جاده های داخلی بهبود پیدا کند، باید علائم رانندگی بهبود پیدا کند، باید به مردم نه به صورت تصنعی که بروند فرهنگشان را عوض کنند بلکه باید به مردم یک سری نکات بین المللی گردشگری را توضیح داد، باید به آن ها یادآور شد که با گردشگر چطور مواجه بشوند، ما در سیستم حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی دچار مشکل هستیم، در بحث هتل، مهمانسراها و مهمان پذیرهایمان دچار مشکل هستیم، در بحث اقامتگاه های روستایی و شهری دچار مشکل هستیم، یک عده ای آمدند اقامتگاه‌های بومگردی را راه اندازی کردند اما به مرور شاهد هستیم که اقامتگاه های غیراصولی در ایران ساخته شد و بعضا دارد آبرو و حیثت اقامتگاه های خوب را خدشه دار می کند.

مشکلات زیرساختی در حوزه گردشگری

وی افزود: ما حتی در زمینه دستشویی ساختن بین راهها ضعف داریم و مدتی است که یک سری تأسیسات خوب ساخته شده اما عمدتاً مشکل ما در برخی از جاهای دور افتاده است که خدمات ما ضعف دارد. گاهی اوقات می بینیم از یک شهر مهم تا شهر دیگر ضعف داریم به طور مثال در خوزستان از این شهر تا آن شهر مجتمع های بین راهی مناسبی نمی بینیم و یا اگر می بینیم با یک‌سری خدمات ضعیف مواجه هستند و حالِ خوزستان می تواند حالِ برخی نقاط دیگر کشور هم باشیم و شامل حال برخی از استان های دیگر هم می شود.

گهستونی تصریح کرد: شما تصور کنید امروزه توصیه شده گردشگران به مناطق کمتر شناخته شده بروند و گردشگر هم می رود اما نمی تواند از دستشویی مناسب استفاده کند، حمام مناسبی نیست، راهنمای مناسبی نیست. مسائلی از این نوع در کشور ما بسیار وجود دارد که باید آن ها را برطرف کنیم. گاهی اوقات حتی نبود یک پارکنیگ می تواند مشکل آفرین باشد، مردم انتظار دارند وقتی ماشین را پارک کنند حداقل ماشین‌شان در جای امن و مناسبی باشد اما می‌بینیم گاهی اوقات نبود پارکینگ مناسب مشکل آفرین می شود و کام را تلخ می کند.

این کنشگر میراث فرهنگی و طبیعی تاکید کرد: جاده های ما عمدتاً جاده های ایمنی نیستند و حوادث جاده ای در کشور ما آمار بسیار بالایی دارد و باعث شده است؛ برخی از قوانین در کشور ما دست و پاگیر هستند، هتل دارها می گویند وقتی ما هتل ساختیم چرا باید مهمان‌سراهای دولتی در کشور وجود داشته باشد اصلا چرا باید دولت مهمانسرا بسازد و می بینیم که هتل دارها گاهی نسبت به ساخت و ساز اقامتگاه های بوم‌گردی واکنش نشان می دهند یا اقامتگاه های بوم گردی از این نگران هستند که چرا به صورت قارچ گونه و غیر کارشناسی مجوز اقامتگاه بومگردی داده می شود درحالی که معیارهای اقامتگاه های بومگردی را ندارند.

در برخی قوانی باید تجدیدنظر شود

وی ادامه داد: برخی از قوانین در کشورما باید تجدید نظر شود. هتل‌دار باید برخی نرخ‌هایش با تخفیف همراه باشد یا حساب نشود مثل هزینه های برق، آب و برخی مصارف هتل‌ها طبق بخشنامه هایی که وجود دارد باید با تخفیف ها و بخشودگی همراه شود، ولی می بینیم که بعضی مواقع سلیقه ای رفتار شده یا اعمال نظر می شود و در واقع در برخی موارد تناقض هایی وجود دارد. در بحث نرخ گذاری ها در کشورمان عمدتا نظارتی وجود ندارد و این باعث می شود تنش ها و نارضایتی هایی به وجود بیاید.

دبیر و سخنگوی انجمن میراث فرهنگی تاریانای خوزستان گفت: ما ناچار هستیم و باید بپذیریم که سلیقه های مردم درحال متنوع شدن است و مردم تنوع طلب می شوند، آنها با یک دهکده جهانی روبرو می شوند و دیگر بسته عمل نمی کنند و دیدشان باز است و انتظار دارند با رعایت حفظ ارزش های فرهنگی یک ملت و با رعایت ارزش های میراثی یک کشور، شرایط لازم برای اینکه در یک وضعیت مطلوبی از امکانات مختلف گردشگری بهره مند بشوند و بتوانند استفاده کنند.

گهستونی اضافه کرد: در کشور ما مردم ما نمی توانند آن چنان که باید و شاید در سواحل دریایی به صورت مطلوب استفاده کنند و یا برخی از مردم در استان های مختلف هنوز با سواحل آشنا نیستند و بیگانه هستند برای اینکه بستر لازم برایشان فراهم نشده است. در کشوری که گاهی اوقات می بینیم که جلوی گردشگر خارجی بر سر حجاب یک دختر تنشی به وجود می آید و بسیاری مسائل دیگر، همه این مسائل یک‌سری تعارض ها و نگرانی ها به وجود می آورد و عملاً نشان می دهد که در کشورمان سوء مدیریت فراوان است و نظارت بسیار اندک است و اگر هم وجود دارد گاهی سلیقه ای اعمال می شود.

دولت سرمایه گذار خوبی نیست

وی تصریح کرد: اگر ما در کشورمان دچار ثبات باشیم طبیعی است که شاهد سرمایه گذاری های مختلف توسط مردم خواهیم بود. دولت ثابت کرده است سرمایه گذار خوبی نیست و نمی تواند مشتری مدار خوبی باشد و بخش خصوصی ثابت کرده است که می تواند در این زمینه موفق باشد، پس باید برای بخش خصوصی بستر و شرایط امن ایجاد شود تا بتواند تصمیم گیری کند.

گهستونی تصریح کرد: نهادینه کردن سرمایه گذاری و توسعه خدمات تورگردی ملی، تقویت تنوع بازارهای هدف به ویژه کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای همسایه و حتی تقویت نظام برنامه ریزی و مدیریت تبلیغات و خنثی کردن همان تبلیغات منفی که علیه ایران وجود دارد و یا تصحیح و تسهیل کردن برخی از قوانین بین المللی بانکی می تواند گردشگری را به سمت و سوی خوبی ببرد. پس سوء مدیریت باید کنار گذاشته شود و پُست‌های فرهنگی از سیاسی‌گری فاصله بگیرند و نظارت بیشتر بشود که اگر این مسائل رعایت شود بهره‌وری ما در کشور به خصوص در زمینه گردشگری بهتر می شود.

کد خبر 347308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.