برترین فرودگاه جهان چه ویژگی هایی دارد؟

پایگاه خبری خدمات هوائی Skytrax، در تازه ترین لیست خود فهرست ۱۵ فرودگاه برتر جهان را معرفی کرده است. در این میان فرودگاه بین‌المللی اینچئون کره جنوبی پس از فرودگاه چانگی سنگاپور دومین مقام را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فرودگاه بین المللی اینچئون سالانه ۵۷.۸ میلیون مسافر را به مقاصد مختلف در سراسر دنیا می رساند. از میان بهترین ویژگی های فرودگاه می توان به خدمات رفاهی فرودگاه شامل سالن های استراحت، سالن‌های انتظار بی نظیر، ترمینال‌های منحصر به فرد و همچنین برخورداری از تکنولوژی‌های هوشمند و ربات‌های مسیر یاب اشاره کرد. در این گزارش به بررسی تاریخچه، امکانات رفاهی، تکنولوژی‌های هوشمند و معیارهای منحصر به فردِ فرودگاه اینچئون می‌‎پردازیم:

تاریخچه‌ی فرودگاه اینچون

پس از برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۸ در شهر سئول کره جنوبی ترافیک هوایی این شهر افزایش قابل توجهی پیدا کرد. از آنجا که فرودگاه بین‌المللی گیمپو(Gimpo International Airport) نمی توانست پاسخگوی این همه شلوغی باشد، تصمیم به ساخت فرودگاهی بزرگ‌تر گرفته شد که از میان گزینه‌های موجود، شهر اینچئون را برای تأسیس آن انتخاب کردند. ساخت فرودگاه بین‌المللی اینچئون از سال ۱۹۹۲ شروع شد و در نهایت در سال ۲۰۰۱ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. این فرودگاه در ۱۸ ژانویه سال جاری ترمینال شماره ۲ خود را رسما افتتاح کرد. جالب است بدانید که در ساخت این ترمینال از ترکیب تکنولوژی و هنر استفاده شده و برای ساخت امکانات رفاهی آن نیز از جدیدترین فناوری‌ها استفاده شده است، به گونه ای که مناسب حال تمامی گردشگران از کشورهای مختلف باشد.

ویژگی ترمینال های فرودگاه بین المللی اینچون

فرودگاه اینچئون بیست و چهارمین فرودگاه پرتردد جهان محسوب می شود که دارای دو ترمینال اصلی است. ترمینال شماره یک، ۴۴ بخش ورودی، ۵۰ بخش بازرسی گمرگ، ۱۲۰ قسمت کنترل پاسپورت  و ۲۵۲ باجه‌ بازرسی مسافرین (check in) دارد. همچنین در سال ۲۰۱۵ یک بخش check in اتوماتیک به این ترمینال اضافه شد که به جای کارکنان فرودگاه، تمام کارها بر عهده یک دستگاه قرار دارد. ترمینال مسافربری شماره دو نیز در سال ۲۰۱۸ ساخته شده و خطوط هوایی KLM، Air France و Delta Air Lines از ترمینال یک به این قسمت انتقال پیدا کردند. همچنین بخش تالار مرکزی این فرودگاه دارای ۳۰ گیت و شش سالن استراحت بوده و از طریق مسیر زیرزمینی، به ترمینال شماره یک متصل می‌شود.

علت منحصر به فرد بودن فرودگاه اینچون

فرودگاه بین‌المللی اینچئون ۹ باند فرود آسفالت دارد و میانگین طول باند های آن سه هزار و ۷۵۰ متر است. این فرودگاه در ارتفاع هفت متری از سطح دریا واقع شده ‌است. آنچه باعث شده است فرودگاه  اینچون در جهان متفاوت و منحصر به فرد به نظر برسد این است که در آن، کل تمام مراحل check in مسافران، تنها ۱۹ دقیقه طول می کشد. بنابراین کارهای مربوط به پروازهای خروجی فرودگاه اینچئون، ۱۹ دقیقه و پروازهای داخلی آن به طور متوسط ۱۲ دقیقه طول می‌کشد که این میانگین در جهان به ترتیب ۶۰ و ۴۵ دقیقه است.

ویژگی‌های سالن‌های انتظار فرودگاه اینچون

در این ترمینال امکانات و خدمات رفاهی مانند امکان دوش گرفتن، استفاده از فضای کتابخانه، محوطه استراحت با صندلی‌های راحت و جادار، امکان شارژ موبایل، دستگاه‌های الکترونیکی و سالن بدنسازی دیجیتال در دسترس مسافران قرار دارد. افرادی که برای بدرقه به ترمینال جدید فرودگاه اینچئون می روند می‌توانند از سالن انتظار مخصوص استفاده کنند. این سالن دارای دیوارهای تمام شیشه ای است که چشم انداز فوق العاده زیبایی به باند پرواز و هواپیماها دارند. افراد می‌توانند در مدت زمان انتظار از سرگرمی‌هایی مانند مشاهده آثار هنری، فناوری‌های جدید مانند واقعیت مجازی و ... نیز استفاده کنند.

امکانات ترمینال جدید فرودگاه اینچئون

ترمینال جدید فرودگاه اینچئون پنج طبقه است و ظرفیت جابجایی سالانه ۱۸ میلیون مسافر را دارد. این ترمینال در واقع ترکیبی زیبا از هنر معماری و تکنولوژی‌های مدرن است، به گونه ای که سقف شیشه ای آن اجازه ورود نور طبیعی را به داخل ساختمان می دهد و فناوری‌های مدرن و هوشمند نیز، تجربه‌ی سفرِ دلپذیر را برای مسافران به ارمغان می‌آورد.

استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند در دومین فرودگاه برتر جهان

در سالن اصلی ترمینال جدید فرودگاه اینچئون، محوطه‌ وسیعی برای بازی و سرگرمی کودکان وجود دارد. همچنین غرفه‌های مواد غذایی، تنقلات و وسایل بازی و سرگرمی نیز در این بخش به وفور وجود دارد. تعداد زیادی ربات در داخل فضای ترمینال قرار دارند که به مسافران در مورد پیدا کردن مسیر کمک می کنند. این ربات‌ها می توانند مسافران را تا گیت مورد نظر راهنمایی کنند. پنل‌های خورشیدی (Photovoltaic panels) که بر روی سقف شیشه ای و بالای فضای سرسبز و پر از گل و گیاه ترمینال قرار دارد، کار تهویه هوا و گرمایش ترمینال را با هزینه ای بسیار اندک انجام می‌دهند. علاوه بر این، مسافران فرودگاه اینچئون در منطقه "IT Zone" می‌توانند خود را با فناوری‌های سرگرم کننده مانند بازی فوتبال مجازی (VR)، پرواز مجازی، ربات قهوه ساز و سایر تکنولوژی‌های جذاب سرگرم کنند.

خدمات رفاهی ترمینال جدید فرودگاه اینچئون

یکی از بهترین خدمات رفاهی که در ترمینال جدید این فرودگاه عرضه می‌شود فروشگاه های بدون مالیات (DutyFree) هستند که محصولات متنوع شامل لوازم بهداشتی و آرایشی، پوشاک، جواهرآلات و … را به مسافران ارائه می کنند. از دیگر امکانات این ترمینال وجود رستوران های ۲۴ ساعته‌ی متعددی است که قبل و پس از بخش کنترل امنیتی وجود دارند و همگی آن‌ها نیز مجهز به وای فای رایگان هستند. مسافران می‌توانند در این رستوران‌ها از خوردن انواع غذاهای محلی و خیابانی کره ای، غذاهای دریایی، اسنک و نوشیدنی لذت ببرند. علاوه بر نمایشگاه‌های فرهنگی، یک موزه‌ی فرهنگ کره ای در این فرودگاه نیز وجود دارد که گردشگران می‌توانند از آن دیدن کنند.

فرودگاه؛ نخستین مکانی که گردشگران را به خود جذب می‌کنند

فرودگاه‌های برتر جهان که تجربه‌ سفری آسوده را برای مسافران فراهم می کنند، نخستین مکانی هستند که توریست های هر کشور از آن بازدید می کنند. در واقع فرودگاه‌ها نماد بارز یک شهر یا کشور محسوب می شوند و نخستین تصویر کلی را در ذهن مسافران رقم می‌ زنند. اما از آنجایی که کشورهای آسیایی نظیر سنگاپور و کره جنوبی در صدر بهترین فرودگاه های دنیا قرار دارند، امید است کشور ما نیز با به کارگیری معماری بی نظیر شرقی، استفاده از بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا، ایجاد رستوران‌هایی با ذائقه ایرانی، تلفیق هنر و معماری ، اختصاص دادن امکانات رفاهی مناسب حال مسافران با ملیت های مختلف، اهمیت به موضوع سرعت در پروازهای هوایی و ... بهترین تجربه را برای گردشگران و مسافران فراهم آورد.

کد خبر 347303

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.