بازاریان از مشکلات اقتصادی گلایه داشتند/ اجیرشده‌ها دنبال آشوب بودند

امام جمعه موقت شهر اصفهان گفت: در هفته گذشته برخی اجتماعات صنفی و اعتراضات بازاریان صورت گرفت که نشان می‌داد بازاریان از نوسانات پولی و ثبات نداشتن نرخ ارز که سبب مشکلات اقتصادی شده گله داشتند، البته پیش‌بینی شده بود که برخی سودجو، اجیرشده، مأمور و جاسوسانی که بازاری هم نبودند وارد بازار شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در خطبه نخست نماز جمعه این هفته گفت: تقوا پیام اصلی و رکن مهم خطبه است‌ به همین خاطر در ابتدای خطبه به تقوا تاکید می‌شود.

وی از موانع مهم تقوا را حب دنیا دانست و افزود: دنیادوستی انسان را شیفته و حریص به دنیا می‌کند و تقویت نفس و تضعیف عقل را به دنبال دارد، به همین خاطر حب دنیا مذمت شده است، اما اگر حب دنیا همراه با رعایت حقوق قانونی و شرعی باشد مشکلی ندارد.

مهدوی با بیان اینکه حب دنیا است که انسان را از آخرت غافل می‌کند، ادامه داد: دنیادوستی عشق به خداوند و اهل بیت علیهم‌السلام و علاقه به ظهور امام زمان (عج) را از انسان دور می‌کند، علاقه به دنیا مانع رسیدن به محبوب واقعی می‌شود.

وی بیان کرد: امروز مسئولان به نکته‌ای که در روایات آمده  نیاز دارند و آن این است که انسان باید از شرعیت فکر، اخلاق و رفتار خود اطمینان داشته باشد و بداند کارش مورد امضای حضرت ولی عصر است.

علما در پی دخالت در امور اجرایی مسئولان نیستند

وی افزود:یک عالم هیچگاه هوس ندارد که مسئولان با او دیدار کنند و علما نیز فکر دخالت در امور اجرایی مسئولان را ندارند؛ خواسته علما این است که مسئولان همه مسائل شرعی را رعایت کنند، نیاز نیست با علما ارتباط داشته باشند، تنها مواظب باشند کارهایشان موافق موازین شرعی و اصول جمهوری اسلامی باشد.

مهدوی خطاب به مسئولان گفت: آیا حمایت مردمی را نمی‌خواهید؟ آیا حمایت علما و خانواده شهدا را نمی‌خواهید؟ پس بایستید و موازین شرعی را رعایت کنید آنگاه مطمئن باشید مورد تایید آنها هستید.

وی با بیان اینکه نماز جمعه مظهر وحدت، دانش، شرکت گروه‌های مختلف و نه جناحی و رعایت تقوا است، افزود: نماز جمعه محل دفاع از اصول اسلام، نظام و مواضع قاطع رهبری است؛ محل مبارزه با دشمنان و استکبار جهانی و همچنین پافشاری بر اصول اسلام است و این باید حفظ شود و مردم احساس آرامش کنند.

امام جمعه موقت اصفهان بیان کرد: منظور از ارتباط با علما، ارتباطی عبدالعظیم حسنی گونه است؛ یعنی اگر فرد مومن است باید عملش مطابق گفتارش باشد، مسئولان مطمئن باشند هیچ عالمی قصد دخالت در امورشان را ندارد و انتطار دیدار آنها با خود را هم ندارد.

با شادی مردم مخالف نیستیم؛ آنچه که با آن مقابله می‌کنیم گناه است

آیت‌الله مهدوی با بیان  اینکه سه خصلت تلاش جهادی، جان برکف بودن و جوان بودن باید در مسئولان باشد، گفت: مسئولان تنها باید از خدا بترسند و در صورتی که خالص، خاضع در مقابل قوانین و خاشع در مقابل مردم باشند، مردم هم از آنها حمایت خواهند کرد.

وی در رابطه با مسأله آب استان گفت: مسئولان باید در این زمینه کارهایشان را شرح دهند و بگویند چه کرده‌اند، لازم است از مردم دفاع کنیم. ما در همه زمینه ها از مردم حمایت می‌کنیم و با شادی آنها مخالف نیستیم؛ آنچه که با آن مقابله می‌کنیم گناه است.

وی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته گفت: شاکله هر کس طرز فکر اوست به همین خاطر ابتدا باید حقیقت را شناسایی سپس فکر را با آن منطبق کنیم. اگر حقایق را خوب شناختیم تقوا را خوب رعایت می‌کنیم.

آیت‌الله مهدوی افزود: در هفته گذشته برخی اجتماعات صنفی و اعتراضات بازاریان صورت گرفت که نشان می‌داد بازاریان از نوسانات پولی و ثبات نداشتن نرخ ارز که سبب مشکلات اقتصادی شده گلایه  داشتند. البته پیش‌بینی شده بود که برخی سودجو، اجیرشده، مأمور و جاسوس که بازاری هم نبودند وارد بازار شوند.

وی افزود: آنها به تبع اربابان خارجی خود که منتظرند فشارهای اقتصادی میان مردم و مسئولان فاصله اندازد، در کشور آشوب ایجاد می‌کنند، از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند، شعارهای ضد ارزشی می‌دهند و همراه با فحاشی، اموال عمومی را تخریب می کنند، اما بازاریان با هوشیاری خود جلوی این توطئه را گرفتند و مسئولان و نیروی انتظامی آرامش را برگرداندند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه قوای سه گانه کشور و همه مسئولان باید به کمک مردم مشکلات را رفع کنند، گفت: مسئولیت اصلی با دولت است، اما دیگر قوا هم باید کمک کنند و با مخلان مسائل اقتصادی مبارزه جدی کنند؛ همانطور که در چین سالانه با حدود هشتاد هزار نفر مفسد اقتصادی برخورد می‌شود.

جای مچ‌گیری نیست

آیت‌الله مهدوی با اشاره به گرانی قیمت‌ها در ابتدای هر سال گفت: یکی از عوامل تورم، گرانی‌های ابتدای سال است؛ چه مشکلی دارد اگر قیمت‌ها به همان میزان سال قبل باشد و درصد زیادی به آن افزوده نشود؟ این در حالی است که سودجویان کالاهای گران قیمت خود را به هر بهانه‌ای به خصوص هنگامی که می‌بینند کالای مورد نیاز خودشان گران شده است، بیست درصد افزایش قیمت می دهند. در واقع مقصر کسانی هستند که گرانی را آغاز کردند، البته این افراد سود خود را هم می‌برند.

وی با بیان اینکه چرا مسئولان با مقصرین مبارزه نمی‌کنند، افزود: بخشی از تورم مربوط به خودشان (خود مسئولان) است، وقتی دادستان می‌گوید سه هزار کانتیر قاچاق از میادین اصلی وارد می‌شود، واضح است که باید با واردکننده برخورد شود.

امام جمعه موقت شهر اصفهان ادامه داد: هنگامی که دولت چندین بار می‌گوید ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌ها داده‌ایم، باید پرسید آبا با این قیمت جنس هم وارد شده یا خیر؟ آیا اجناس احتکار شده یا وارد بازار می‌شود؟ اگر در معرض فروش است آیا با همان قیمت چهار هزار و دویست تومان است یا هشت هزار تومان و بیشتر؟ اینها را باید بررسی کنند.

 مهدوی با اشاره به اینکه لازم است دست به دست هم دهیم تا مشکلات را حل کنیم چرا که جای مچ‌گیری نیست، افزود: از دادستان تقاضا کردم به عنوان مدعی‌العموم با مفاسد اقتصادی برخورد کند و بگوید چه کرده است؛ ما این را انتطار داریم و مردم همین را می‌خواهند.

به شرط حرکت در راستای دین حمایت صد در صد داریم

وی با بیان اینکه دشمن در فکر ایجاد شکاف اجتماعی است، گفت: دشمن یکی را اصولگرا، یکی را تندرو، یکی را کندرو و و دیگری را اصلاح طلب و.‌.‌. معرفی می‌کند تا میان مردم و مسئولان شکاف ایجاد کند، اینجا است که ما وظیفه حفظ اتحاد و حمایت صد در صد از هم را داریم، البته به شرط حرکت در راستای دین.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: دشمن در فکر ایجاد نوسانات مالی است، ما باید در فکر تثبیت آن باشیم؛ دشمن در فکر تورم است، ما باید آن را مهار کنیم؛ دشمن در فکر شیوع فقر و ظلم است ما باید تولید ثروت و ایجاد عدالت کنیم؛ دشمن در فکر القا ناکارآمدی نظام است، ما باید موفقیت‌های نظام در مسائل دارو، ثروت و قدرت نظامی و هسته‌ای را بیان کنیم.

 مهدوی افزود: عزت کشور به خاطر وجود رهبری است، اما دشمن، رهبر معظم انقلاب را مقصر مشکلات می‌داند؛ اینجا است که ما باید مشکلات را بر سر دشمنان خالی کنیم. دشمن در این فکر است که نقاط قوت نظام را به یاس و ناامیدی تبدیل کند و ما باید بر اصول نظام پافشاری کنیم.

وی ادامه داد: دشمن می‌گوید پافشاری بر اصولتان سبب تحریم و دشمنی شده، اینجا است که ما باید بر اصولمان پافشاری کنیم، چرا که مرگ عزتمندانه را می‌پذیریم، اما پستی را هرگز.

مهدوی اظهار کرد: دشمن در فکر ایجاد ناامنی است ما باید در فکر تثبیت امنیت باشیم؛ دشمن می‌خواهد از مطالبات بحق مردم سوء استفاده کند؛ ما باید مشکلات مردم را از مجاری قانون پیگیری و مواظب سوٰء استفاده دشمن باشیم.

کد خبر 347111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.