بوئنوس آیرس؛ معیار طراحی شهری در آمریکای لاتین

بوئنوس آیرس، شهری زیبا در کشور آرژانتین است که به گفته سازمان یونسکو یکی از ۱۵ شهر زیبای جهان به لحاظ طراحی شهری بوده و توانسته است لقب پاریس آمریکای جنوبی را از آن خود کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بوئنوس آیرس پایتخت کشور آرژانتین و بزرگ‌ترین شهر و بندر این کشور است که در ساحل جنوبی ریو دو لاپلاتا و بر روی ساحل جنوب شرقی قاره آمریکای جنوبی واقع شده‌است. سازمان یونسکو، بوئنوس آیرس را به عنوان یکی از ۱۵ شهر زیبای جهان به لحاظ طراحی شهری بر شمرده است.

همچنین علاقه مندان به معماری و طراحان فضای سبز، این شهر را به عنوان بهشت روی زمین می‌شناسند. "پالاسیو بارلو"، یکی از برجسته ترین ساختمان های تاریخی نمادین در این شهر قرار دارد که در واقع تجلیلی از بهشت گمشده، شاهکار قرن هجدهم میلادی است. سازمان یونسکو خاطر نشان می‌کند آرژانتین تقریبا یک دهم از تولید ناخالص داخلی را به رشد صنعت طراحی این شهر اختصاص می دهد که تاثیر به سزایی در تبدیل بوئنوس آیرس به یک معیار طراحی در آمریکای لاتین داشته است. اما تنها زیبایی فضای شهری باعث نشده است تا بوئنوس آیرس، لقب زیباترین شهر را از آن خود کند بلکه برای رسیدن به معیارهای یونسکو، یک شهر باید شاخص‌های دیگری نظیر تامین کیفیت زندگی شهروندان، محیط زیست قابل سکونت و ... را نیز داشته باشد.

معماری زیبای عصر "بله پک"

این شهر زیبا که پاریس را در ذهن بینندگان تداعی می‌کند دارای موزه‌ها، عمارات تاریخی، مراکز فروش و هتل‌های فراوان بوده و به خاطر معماری، زندگی شبانه و فعالیت‌های فرهنگی در جهان زبانزد خاص و عام است. معماری عصر (Belle Epoque) از طراحی‌های زیبای شهر بوئنوس آیرس محسوب می‌شود که در ساختمان‌های باشکوه میدان پلازا دو مایو (Plaza de Mayo) دیده می‌شود. این میدان که در قرن شانزدهم ساخته شده است، مکانی مهم برای بسیاری از رویدادهای سرنوشت‌ساز تاریخ این شهر به شمار می‌رود. جالب است بدانید که بخش بزرگی از این منطقه مانند خیابان‌های "فلوریدا" و "لاواله" (Lavalle) به محلی برای پیاده‌روی تبدیل شده است.


اجرای موسیقی‌های زنده در میدان بزرگ شهر  

میدان بزرگ شهر (Plaza de Mayo) که از همان ابتدا به عنوان نقطه مرکزی شهر محسوب شده است، همواره محل برگزاری اجراهای مختلف بوده، به گونه ای که هم اکنون نیز هر هفته اجراهای موسیقی فی البداهه تاریخی در این میدان برگزار می‌شود. این مکان عمومی در مقابل کاخ سرخ قرار دارد و کلیسای جامع نیز در آن واقع شده است. از آنجا که بسیاری از حوادث مهم سیاسی کشور آرژانتین در این میدان اتفاق افتاده است، هنوز هم پرچم این کشور هر صبح و شب در مراسم ویژه ای در میدان Plaza de Mayo افراشته می‌شود.

موزه خیابانی "کامینیتو"

بازدید از موزه خیابانی "کامینیتو"، یکی از تفریحات بسیار جالب برای ساکنان شهر بوئنوس آیرس و گردشگران آن به شمار می‌رود. این موزه در واقع یک پیاده‌رو رنگارنگ دوست‌ داشتنی، یک موزه فضای باز و بازار هنری است که از سال ۱۹۵۹ پذیرای دوستداران هنر بوده است. در این منطقه ساختمان‌های رنگ‌آمیزی شده، مجسمه‌های درون شهری و صنایع دستی به چشم می‌خورد و گردشگران می‌توانند سوغاتی‌های درجه یک خود را از این مکان دوست داشتنی خریداری کنند.


معماری تئاتر "کولون" به سبک ایتالیایی  

اکنون بیش از یک قرن از رویدادهای تاریخی سالن این تئاتر می گذرد و به همین علت این سالن میراث مهم آرژانتین محسوب می‌شود. در واقع تئاتر کولون، بزرگ ترین سالن اپرای آمریکای جنوبی محسوب می‌شود که نمایش های هنری متعددی در آن انجام می‌شود. معماری سبک ایتالیایی تئاتر "کولون" بسیار جذاب و دیدنی است و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. ظرفیت این سالن حدود ۲ هزار نفر است.

بهترین پارک‌ها و فضاهای باز در شهر بوئنوس آیرس

این شهر بهترین پارک ها و فضاهای باز را به خود اختصاص داده است.  معروف ترین پارک شهر "BOSQUES DE PALERMO"  است که عطر گل های رز آن فضا را پر کرده است. همچنین پارک " RESERVA ECOLÓGICA COSTANERA SUR" یکی از مکان‌های پنهان شهر محسوب می‌شود که وسعت دریاچه‌ها و جنگل‌های آن به ۳۵۰ هکتار می رسد. باغ‌های ژاپنی طراحی شده‌ی بوئنوس آیرس مکانی آرام و به دور از هیاهویی را در این شهر فراهم آورده است که مرداب‌های آرام و پل‌های زیبای قرمز رنگ آن با جلوه‌ی زیبایی، خودنمایی می کنند.

کاخ سرخ؛ ساختمان باستانی مشهور در بوئنوس آیرس

کاخ سرخ، یک ساختمان باستانی مشهور در بوئنوس آیرس است و با آنکه در قرن شانزدهم ساخته شده، بازسازی های زیادی در آن صورت گرفته است. نمای بیرونی این کاخ رنگ صورتی متمایل به قرمز دارد که باعث شده به آن خانه صورتی بگویند. همچنین داخل این کاخ، موزه ای وجود دارد که کاردستی‌های مختلف از بخش‌های مختلف آرژانتین در آن به نمایش گذاشته شده است.

پونرتو مادرو؛ مدرن ترین بخش بوئنوس آیرس

بندر پونرتو مادرو بی تردید مدرن ترین بخش بوئنوس آیرس است. این بندر از ساختمان های مسکونی سربه فلک کشیده با معماری‌های مدرن و هتل‌های مجلل تشکیل شده است که رستوران های متنوعی در فضای کنار رودخانه آن به چشم می‌خورد. بندر پونرتو مادرو در سال ۱۸۹۷ و برای حل مشکلات تخلیه بار کشتی ها ساخته شده است که در حال حاضر این مکان تنها جنبه استفاده تفریحی و توریستی دارد.

شهرهای زیبای جهان توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند

امروزه بسیاری از شهرهای جهان مانند برای زیباتر شدن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. زیرا در این صورت قادر خواهند بود علاوه بر تامین آسایش و رفاه شهروندان، توجه جهانی جذب گردشگر و بازار سرمایه را نیز به خود اختصاص دهند. شهر بوئنوس آیرس که بهترین مکان برای عاشقان موسیقی، غذا و انواع تفریحات است، به دلیل طراحی زیبای شهری توانسته به عنوان یکی از مقاصد گردشگری جذاب در بین توریست ها شناخته شود. در واقع عوامل زیادی مانند فضای سبز، مجسمه‌های شهری، ساختمان‌هایی با معماری زیبا و جاذبه های گردشگری در زیباسازی شهرها نقش دارند که شهر اصفهان نیز از این معیارها بی بهره نیست.

اصفهان به داشتن معماری زیبای اسلامی، پل‌های سرپوشیده، مسجدها و مناره‌های منحصربفرد معروف است که البته روزنامه دیلی گراف لندن در گزارشی، نام اصفهان را در فهرست ۳۵ شهر زیبای جهان در سال ۲۰۱۸ عنوان کرده است. امید است با به کارگیری رویکردهای جدیدی در مدیریت شهر اصفهان و مشارکت شهروندان شاهد زیبایی روزافزون شهر زیبای نصف جهان باشیم.

گزارش از: لیلا شهبازی خبرنگار سرویس ترجمه

کد خبر 347032

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.