کار تشکیلاتی، حلقه‌ای گمشده در روند مردم‌سالاری دینی

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی عقیده دارد: امروز نبود کار تشکیلاتی، حلقه‌ای گمشده در روند مردم‌سالاری دینی ما است. اگر کار تشکیلاتی همانند یک رویکرد انسان‌سازی، همکاری برای ساختن کشور و جهان اسلام و... همچنان ادامه داشت، داعیه جوانگرایی به وقوع می‌پیوست.

محمد مهدی اسلامی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با ایمنا با بیان اینکه شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی شخصیتی با ابعاد مختلف است گفت: او از یک سو پیشرو در تحول نظام حوزوی است، در قم با لباس روحانیت به تدریس زبان انگلیسی پرداخت، مدرسه حقانی را تأسیس کرد و اقدامات متعددی در راستای وحدت حوزه و دانشگاه از دهه چهل داشت؛ از سوی دیگر با بدنه مردمی حزب‌الله جلسات گوناگونی را تشکیل داد که بارزترین آنها حضور در چند هیأت بود که بعدها به دستور امام (ره) ادغام شده و هیأت‌های مؤتلفه اسلامی را شکل داد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اعتقاد شهید بهشتی به کار تشکیلاتی بیان کرد: شهید بهشتی از دهه چهل کار تشکیلاتی منظم را شروع کرد و کاربرگ‌های مطالعاتی در حوزه‌های حزبی او در دهه چهل پیرامون «حکومت اسلامی» موجود است که با کاری جمعی و انضباطی مثال زدنی به تولید اندیشه برای پس از سرنگونی رژیم شاه پرداخته بود.

این پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به اینکه ابعاد کار تشکیلاتی از منظر شهید بهشتی در اندازه چند جلد کتاب قابل تشریح است، خاطرنشان کرد: یکی از سخنرانی‌های ویژه او درباره کار تشکیلانی، نشست چهارم با اعضای حزب جمهوری‌اسلامی است که در آن شرط تشکل را «پاسدار ارزش‌ها و نه پاسدار خود بودن»؛ «آسان کننده‌ خودسازی و نه به سرگرمی سیاسی و لهو تبدیل شدن» و «به درد مردم خوردن و نه باری بردوش جامعه و لغو بودن» دانست و در آغاز راه آن تشکیلات بزرگ، یادآور شد که خودخواهی‌های شخصی، خودمحوری‌ها، سوء ظن‌ها، بدگمانی‌های بی‌جا، از آفت‌های تشکل‌ محسوب‌می‌شود.

اسلامی به اقدامات مبارزاتی شهیدبهشتی اشاره کرد و گفت: آغاز فعالیت‌های مبارزاتی شهیدبهشتی به دوره مبارزات ملی شدن صنعت نفت و حضور او در اصفهان بازمی‌گردد. پس از نهضت امام خمینی (ره) شهید بهشتی یکی از ارکان مبارزه شد و منزل او در چهار راه مختاری تهران یکی از کانون‌های هدایت مبارزان مختلف بود. او در دوره حضور در مسجد هامبورگ آلمان هم نقشی مؤثر در انقلاب اسلامی داشت و پس از بازگشت مجدد، گره‌گشای بسیاری از اختلافات پدید آمده میان مبارزان شد.

وی بعد دیگر شخصیت شهید بهشتی را بعد تأسیسی وی در انقلاب اسلامی دانست و افزود: او مؤسس بسیاری از ارکان امروز جمهوری اسلامی بود. در روزهای بحران به خوبی شورای انقلاب را هدایت کرد و پس از آن نقش بی‌بدیلی در مجلس خبرگان قانون اساسی و تصویب قوانین مترقی در آن داشت. نقش وی در بازسازی قوه قضائیه برجا مانده از نظام طاغوت که با مبانی حقوقی اسلام تضاد و تعارض‌های جدی داشت و نیز در هدایت بسیاری از دیگر ارکان انقلاب اسلامی به صورت غیرمستقیم، آنچنان بی‌بدیل بود که نفوذی‌های نظام سلطه برای استحاله انقلاب تازه پا گرفته، چاره‌ای جز ترور شخصیت وی و سپس ترور فیزیکی او ندیدند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به باقی ماندن ردپای کادرسازی شهید بهشتی در تشکیلات‌های مختلف به ویژه حزب جمهوری اسلامی در ساختار امروز کشور، گفت: امروز نبود جایگاه مناسب تحزب اسلامی و کار تشکیلاتی، حلقه‌ای گمشده در روند مردم‌سالاری دینی ما است. اگر کار تشکیلاتی همانند یک رویکرد انسان‌سازی، تدوین برنامه برای اداره کشور، همکاری برای ساختن کشور و جهان اسلام و... همچنان ادامه داشت، داعیه جوانگرایی که این روزها بیشتر ابزاری شعاری برای کسب رأی انتخاباتی شده است بدون شعار به وقوع می‌پیوست.

این پژوهشگر عرصه تاریخ با اشاره به روند مشارکت انتخاباتی حزب جمهوری اسلامی در ابتدای انقلاب اسلامی؛ خاطر نشان کرد: رویکرد تشکیلاتی شهیدبهشتی متکی به پاسخ‌گویی به اعتماد انتخاباتی مردم بود، نه آنکه با تبلیغات، افرادی که پیشینه و آموزش کافی ندارند، برمسند نشینند و کسی پاسخگوی هزینه‌های حاصل از این فهرست‌های انتخاباتی نباشد. اگر احزابی واقعی و نه فصلی و انتخاباتی با سلایق گوناگون در عرصه کشور فعال شوند، می‌توانند رقابت‌های انتخاباتی را به رویه‌هایی همچون جزوه «مواضع ما»- که با مدیریت شهیدبهشتی منتشر شد- متکی سازند و برنامه‌های خود برای وعده‌های انتخاباتی را ارائه دهند؛ در نتیجه مردم سالاری به حقیقت خود نزدیک‌تر خواهد شد و اقلیت نخواهند توانست خود را به جای اکثریت جا بزنند.

اسلامی با اشاره به اینکه دستاوردهای بزرگ شهیدبهشتی در کار تشکیلاتی، حاصل کار فردی نبود و از همراهی شهیدانی حاصل می‌شد که در تلألو خورشید وجود سیدشهیدان انقلاب اسلامی کمتر دیده شده‌اند؛ افزود: در میان شهدای حزب جمهوری اسلامی، چهره‌هایی همچون شهید محمد منتظری هست که در کار تشکیلاتی، هماهنگی امت اسلامی فراتر از مرزهای جغرافیایی و ساده زیستی، مقاومت و سخت‌کوشی کارنامه‌ای بی‌مانند دارد. چهره‌هایی همچون شهید درخشان، سرحدی، ناطق نوری، عباسپور و ... حضور دارند که سابقه کار تشکیلاتی آنها به قبل از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد و چهره‌هایی همچون شهید اسلامی هست که مقام معظم رهبری درباره کار تشکیلاتی او فرموده بودند: «اگر می‌بینیم کسی مثل شهید اندرزگو مثلاً نام آور می‌شود و چهره‌ برجسته‌اش در تاریخ مبارزات اسلامی ما می‌درخشد، باید بدانیم امثال صادق اسلامی بودند که امکان می‌دادند تا شهید اندرزگو به وجود بیاید و فعالیت کند.» اما ابعاد شخصیتی گسترده شهید بهشتی، مانع از آن شده که در ۳۷ سال گذشته ابعاد شخصیتی چنین شهدایی دیده شود.

کد خبر 346972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.