بهشتی مورد هجمه بود، اما فرصت دفاع از خود را نداشت

شهید بهشتی در جمله معروف خود گفتند که «سکوت الهام بخش وحدت است»، ایشان از حق خود گذشتند تا وحدت جامعه حفظ شود و به همین دلیل امام(ره) فرمودند:«شهید بهشتی مظلوم زیست و مظلوم شهید شد».

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود ساعت ۲۱ و۷ دقیقه هفتم تیرماه ۱۳۶۰، دو بمب بسیار قوی، در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی منفجر و تمامی سقف ساختمان فروریخت که در نتیجه آن آیت اللّه سید محمد حسینی بهشتی و ۷۲ تن از شخصیت های سیاسی ـ مذهبی به شهادت رسیدند.

رادیو بی بی سی انگلیس، با همه دشمنی هایی که با شهید مظلوم بهشتی داشت، در برنامه شبانگاهی هشتم تیرماه ۱۳۶۰ گفت: «آیت اللّه دکتر سید محمد حسینی بهشتی، رهبر حزب جمهوری اسلامی، رییس دیوان عالی کشور و عضو شورای ریاست جمهوری، مردی خوش لباس، با چهره ای گیرا و پُر ابهت بود. بهشتی به عنوان یک نویسنده اسلامی درمسایلی، از قبیل مفهوم دولت در اسلام و نیز نقش روحانیت در رابطه اسلام با مکتب های فکری جدید، مطالب فراوانی نوشته است. سال‌های اقامت او درآلمان غربی، به عنوان رهبر جامعه مسلمانانِ هامبورگ، به علت علم، لیاقت و نظم فکری اش به عنوان یک روحانی مشهور بود».

شهید بهشتی، بنیان گذار اقتصاد مقاومتی

محسن نصری، استاد دانشگاه اصفهان و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگر قرار باشد ما راه شهید بهشتی را ادامه دهیم، لازم است بدانیم که شهید بهشتی ولایت مدار بود و اقتصادی مقاومتی شکل داد و همیشه با دوراندیشی خود، به دشمن اعتماد نمی‌کرد؛ این را باید بدانیم که شهید بهشتی در عمل و رفتار خود ولایت مدار بود و همه افراد باید این موضوعات را خوب بفهمند و در سیستم مدیریتی خود اجرا کند؛ چراکه رهبر در سخنان خود گفتند که مراقب ولنگاری فرهنگی باشید تا دشمن از آن سوء استفاده نکند.

شهید بهشتی جریان‌های انقلاب اسلامی را به‌خوبی می‌شناخت

وی ادامه می‌دهد: شهید بهشتی جریان‌های منافق انقلاب اسلامی را به‌خوبی می‌شناخت و اگر در عصر کنونی حضور داشت، جریان‌های منحرفی که در جامعه ما هست و تفکر غربی و آمریکایی دارند را شناسایی و فریب شعارهای آن‌ها را نمی‌خورد. ایشان به‌خوبی و با درایت مقابل دشمن بیرونی ایستادگی کرد و این جمله ایشان که « آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر» امروز به درد ما می‌خورد و نیاز مسئولان ما است که امیدی به اروپا نداشته باشند و نخواهند تجربه تلخی که در برجام با آمریکا داشتیم با اروپا ادامه پیدا کند.

وی برخی از ویژگی‌های شهید بهشتی را برشمرد و گفت: شهید بهشتی در بین شخصیت‌های دیگر بی‌نظیر و برای ما یک ملت بود؛ عالِم و منظم بودن از دیگر ویژگی‌های شاخص ایشان است که می‌توان گفت یکی از علل موفقیت شهید بهشتی منظم بودن و استفاده از وقت و فرصت است.

همسو با محور ولایت

وی خاطرنشان کرد: ولایت مداری این شهید هم در دوران مبارزه قبل از اسلام و هم بعدازآن در چارچوب و منشی که امام (ره) داشتند، در موازات با انقلاب بود؛ شهید بهشتی تلاش و رفتارهای سیاسی خود را با محور ولایت تنظیم می‌کردند و برای همین وقتی نقص سیاسی صورت می‌گرفت، شهید بهشتی را نمادی از حرکت امام و ولایت مداری می‌دانستند.

از خودگذشتگی برای حفظ وحدت

وی در ادامه گفت: ویژگی اجتماعی شهید بهشتی، اهمیت به وحدت دادن بود؛ زمانی که تنش ها در جامعه زیاد و منافقین با بنی صدر و جریان های سازش آمریکا هماهنگ ‌شدند، شهید بهشتی در جمله معروف خود گفتند که «سکوت الهام بخش وحدت است». ایشان از حق خودشان گذشتند تا وحدت جامعه حفظ شود و به همین دلیل هم حضرت امام فرمودند شهید بهشتی مظلوم زیست و مظلوم شهید شد.

شهید بهشتی دنیا دیده بود

شهید بهشتی به تعبیری دنیا دیده و به ۷ زبان زنده دنیا مسلط بود، ایشان به زبان آلمانی هم سخنرانی می کردند و قبل از انقلاب به دستور آیت الله بروجردی مرکز اسلام شناسی هامبورگ آلمان را در همانجا تأسیس کردند؛ جامعه غربی را به خوبی دیده، شناخته و از نزدیک تجربه کرده بودند و هم مناسبات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن ها را شناخته بودند و به همین دلیل می توانستند فریب کاری و حرکت های سیاسی دشمن را تشخیص بدهند.

الگوی رفتاری شهید بهشتی در برخورد با رقیبان

جعفر عسگر پور، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان این‌که باید شهید بهشتی را به عنوان الگویی برای مدیران جامعه معرفی کرد، گفت: یکی از ویژگی های شهید بهشتی ساده زیستی و زندگی در خانه ای محقر بود و از این رو گوشزد کردن آن اهمیت دارد که مطالبات مردم جدی است و دشمن هم منتظر است از نارضایتی های داخلی سوء استفاده کند.

عسگری خاطر نشان کرد: در خاطراتی از ایشان آمده است که چگونه با رقیبان خود برخورد می کردند و این در حالی است که مسئولان از تخریب یکدیگر دریغ نمی کنند.

وی که در نشست خبری ستاد بزرگداشت مراسم هفت تیر سخن می گفت، یادآور شد: انقلاب ما متکی به آرمان‌ها و دیدگاه‌های چنین افرادی است و کسانی که امروزه با دیدگاه‌های دنیاطلبی سرکار هستند، نماینده مردم نیستند.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: روزنامه انقلاب اسلامی هر روز تیتری علیه شهید بهشتی می زد و ایشان با سکوت خود دفاعی نشان نمی داد و این امر نشان از مظلومیت این شهید دارد و بالاتر از شهادت، مظلومیت ایشان مطرح است؛ چراکه معتقد بودند ما فرصت نداریم از خودمان دفاع کنیم.

به گزارش ایمنا، اشاره به برخی از سخنان شهید بهشتی می تواند برای عصر حاضر درس آموز باشد؛

‌انسان با عمل صالح ساخته می‌شود و ایمان با عمل صالح محکم‌تر می‌گردد.

حسینیان همواره با یزیدیان در ستیزند.

 بگذارید مردم در برابر هرچیزی که بر خلاف موازین اسلامی می‌بینند، حساس بمانند.

یک ملت زنده حتی یک لحظه هم در دفاع از خودش و تلاش برای به زانو در آوردن دشمن نباید درنگ کند.

 اسلام به ما آموخته است که نسبت به دشمنان دروغ نگوییم، تهمت و افتراء نزنیم و فحش ندهیم.

 ما پیروان حسین(علیه‌السلام) مرگ خونین را بر زندگی ذلت‌بار با یزیدیان ترجیح می‌دهیم.

یکایک شما برادرها و خواهرها، باید حسابرس و حساب‌کش خودتان و جامعه‌ و حکومتتان باشید.

امیدوارم ملت خوشحال باشد که در نظامی زندگی می‌کند که اگر از رییس جمهور شکایت داشت، دستگاه قضایی همانگونه عمل می کند که از یک فرد عادی شکایت داشت.

تشکل انحصار طلب و انحصار اندیش از جانب هر فرد و هر گروه و هر جمع باشد، شیطانی از آب در می‌آید.

 کسانی را انتخاب کنید که تشنه قدرت نباشند. تشنگان قدرت حق حکومت کردن ندارند.

در زمینه رعایت معیارهای اسلامی، سازش مصلحت جویانه را حرام می‌دانم.

 من برخورد تلخ صادقانه را به برخورد شیرین منافقانه ترجیح می‌دهم.

ای انسان، تو سازنده تاریخ و آینده هستی، تو قیامتت را هم خودت می‌سازی، حتی بهشت و دوزخ به دست تو ساخته می‌شود.

کد خبر 346930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.