ورود نقدینگی های سرگردان به بازار بورس

رکورد شکنی‌های اخیر بازار بورس و گذر آن از کما به دوره‌ای جدید از جذاب‌ترین اخبار این روزهای بازار سهام است. بازاری که‌موج نقدینگی‌های سرگردان را به دلیل نوسان دیگر بازارها به‌سوی خود جذب می‌کند.

به گزارش ایمنا، رقم نقدینگی هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان که بر اساس آمارها گزارش‌شده است نشان از رشد حدود ۲۳ درصدی آن در سال گذشته دارد. نقدینگی‌هایی سرگردان که درسال های گذشته به‌واسطه سودهای چشم‌گیر، در بانک‌ها انباشته‌ شده بودند، اما ظاهراً که در این ماه‌های اخیر بازارهایی جذاب‌تر برای ورود پیداکرده‌اند.

شواهد بازارها نشان می‌دهد با روند شتابان نرخ دلار و سکه این نقدینگی‌ها در بازار سرمایه جای خود را باز کردند به‌ طوری‌که هفته گذشته تحلیل‌گران بازار بورس از رکورد شکنی تاریخی این بازار خبر دادند.

دراین میان در برابر روانه شدن نقدینگی‌ها به‌سوی بازار بورس برخی از کارشناسان بر این باور هستند هیجان در کل بازارها به‌شدت مشهود است و این نکته‌ای است که توجه بیشتری می‌طلبد. چرا که گاهی اوقات بازارها به دلیل ارزش‌های ذاتی خود مورد استقبال قرار می‌گیرند، اما در مواقعی که تردیدها بسیار است و مسئولان یک کشور در سکوت به سر می‌برند، این هیجان تا حدی نگران‌کننده می‌شود.

حال با توجه با دیدگاه های متفاوت، نسبت به رونق بازار سرمایه سوالاتی وجود دارد. آنکه تا چه میزان این بازار ظرفیت پذیرش سرمایه‌ دارد؟ و اینکه چرا مردم نقدینگی خود را به‌ سوی بازار ارز و سکه روانه نمی‌کنند؟

حسین مهرپرور که از سرمایه‌گذاران تازه‌ وارد به این بازار است در رابطه با دلایل ورودش به این بازار به «ایمنا» می‌گوید: زمانی که نرخ دلار به مرز ۸ هزار تومان و نرخ سکه نزدیک به ۳ میلیون تومان رسیده است چگونه می‌توان به این بازارها اعتماد داشت،  ترجیح می‌دهم فعلاً با نقدینگی اندک خود از سهام شرکت‌های صادراتی سود آور خرید کنم.

سرمایه‌گذار دیگری در مورد دلایل استقبالش از این بازار به «ایمنا» می‌گوید: نرخ ارز و قیمت طلا در چند ماه اخیر، تغییرات قابل‌توجهی داشته است. مسکن هم که در رکود شدیدی به سر می‌برد؛ بنابراین در شرایط کنونی خرید سهام مطمئن‌تر از دیگر بازار هاست. اما افرادی که متمایل به خرید سهام هستند بهتر است فعلاً در بازار فلزات که سودآور تر از دیگر بازارهاست وارد شوند،  در زمان دیگر ممکن است این سودآوری به‌سوی بازاری دیگر چرخش داشته باشد.

ریسک‌های ورود به بازار بورس

اما احمدرضا سعید پور که از کارشناسان بازار بورس است دراین‌باره به «ایمنا» می‌گوید: در ۵ سال گذشته به دلیل نبود نقدینگی در میان مردم و روانه شدن سرمایه‌های خرد به‌سوی بانک ها وبه دلیل سیاست‌های بازار سرمایه شرایط جذابی برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس وجود نداشت. به‌طوری‌که بسیاری از سرمایه‌گذاری در این بازار به دلیل متضرر شدن پشیمان هم می‌شدند. اما اخیراً با افزایش نرخ ارز، شرکت‌هایی که صادرات بیشتری انجام می‌دهند مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته‌اند، این گونه که مردم به دلیل سودآوری این‌ شرکت‌ها و کاهش نرخ سودهای بانکی متمایل به خرید سهام از آنها شده‌اند، به عبارتی شرایط ارزی به رونق بازار سرمایه کمک فراوانی کرده است.

وی خاطرنشان می‌کند: معمولاً بعد از ایجاد تلاطم در بازارهایی چون ارز، سکه، مسکن و خودرو، زمینه برای ورود به بازار سهام فراهم می‌شود. از آنجاکه در شرایط فعلی وارد شدن به بازارهای دیگری چون ارز، طلا و مسکن با ریسک بالایی مواجه است، مردم ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند، از طرفی زمانی که تقاضا برای بازارهای ارز و سکه بالا می‌رود قیمت‌ها هم با افزایش بیشتری مواجه می‌شود و دولت برای مهار چنین مسئله‌ای سعی می‌کند با سیاست هایی، سرمایه‌ها را از این بازارها به سمت بازارهای مولد سوق دهد، مانند رشد شاخص بازار سرمایه که در این روزهای اخیر اتفاق افتاده است.

وی در مورد ظرفیت بازار بورس می‌گوید: قطعاً برای رشد بورس، ظرفیت کافی وجود دارد و نگرانی از این بابت نیست.

سعید پور در رابطه با مزایای ورود به بازار بورس توضیح می‌دهد: در وهله نخست نقدینگی‌های سرگردان از بازارهای مختلف جمع‌آوری می‌شود که با این موضوع از تورم جلوگیری می‌شود. سپس ورود نقدینگی‌های مردمی به بازار بورس موجب رونق بنگاه‌های تولیدی و توسعه بخش خصوصی می‌شود، ضمن آنکه با رونق این بخش‌ها، زمینه اشتغال بیشتری هم فراهم می‌شود.

این کارشناس یادآور می‌شود: البته سرمایه‌گذاری در این بازار هم با ریسک‌هایی مواجه است که افراد باید از آن‌ها آگاه باشند، بسیاری به دلیل سودآوری بازارها سرمایه‌گذاری می‌کنند اما لازم است توجه کنند سرمایه‌گذاری در این بازار، پرخطر است، ضرورت دارد سرمایه‌گذاران  آگاهانه تصمیم‌گیری کنند که از کدام بازارها سهام خریداری کنند. همچنین مسائلی چون تحریم‌های جدید آمریکا ریسک‌های سیاسی بازار را افزایش می‌دهد که این موضوع نیز قابل‌توجه است.

کد خبر 346929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.