سنگاپور، هوشمندترین شهر جهان

شاید اصطلاح شهر هوشمند زیاد به گوشمان خورده باشد، واژه هوشمند، یکی از واژه های محبوبی است که در سال های اخیر در کنار بسیاری از واژه‌های دیگر قرار گرفته تا مسیر توسعه و پیشرفت را آنگونه که در حال حاضر جهان می‌پسندد، تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس علمی ایمنا، شهر هوشمند (Smartcity) به شهری گفته می‌شود که دارای شش معیار اصلی زندگی هوشمند جدید از جمله اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند، محیط هوشمند، شهروندان هوشمند، روش زندگی هوشمند و در آخر یک مدیریت اداری هوشمند باشد.

در حال حاضر در سطح دنیا شهرهای مختلفی به این شکل درآمده و رسیدن به این هدف در برنامه بسیاری کشورها قرار دارد. خبرخوب برای اصفهانی ها اینکه طبق آخرین تصمیمات اتخاذ شده در دولت پنج شهر ارومیه، اصفهان، تبریز، تهران و مشهد به عنوان شهرهای هوشمند در نظر گرفته شده اند. در شهری که زیرساخت وایرلس در آن وجود دارد، ارتباطات ماشین به ماشین برقرار شده و تمام اطلاعات حمل‌ونقل(کنترل اتوبوس، مترو، ترافیک و اطلاع‌رسانی به مردم)، امنیت در شهر (زیرساخت، محتوا)، انرژی (استفاده بهینه از اطلاعات کنتور آب و برق و گاز)، کمک‌های فوری (بهداشت، آتش نشانی و پلیس برای کمک‌رسانی) و...  به یک مرکز که شهر هوشمند را کنترل می‌کند، متصل خواهند شد.

سنگاپور،برترین شهرهوشمند جهان

بر اساس تحقیق محققان  Juniper Research، سنگاپور با شکست دادن لندن و نیویورک، در رتبه بندی جهانی شهرهای هوشمند در رتبه نخست قرار دارد. شاخص عملکرد جهانی شهر هوشمند -که توسط شرکت فناوری جهانی اینتل حمایت می شود-  ۲۰ مرکز جهانی هوشمند را از لحاظ ادغام فناوری های اینترنت و خدمات متصل در چهار حوزه کلیدی تحرک، مراقبت های بهداشتی، امنیت عمومی و بهره وری مورد بررسی قرارمی دهد.

سان فرانسیسکو و لندن به ترتیب پس از سنگاپور در رتبه دوم و سوم استفاده از  فناوری برای جلوگیری از مسائلی مانند تراکم ترافیک هستند. سنگاپور و سئول از لحاظ تمرکز خود بر پرداختن به ارائه خدمات مراقبت بهداشتی برای شهروندان سالخورده از طریق طیف وسیعی از فناوری ها، از جمله سیستم های خدمات دیجیتال و همچنین دستگاه های نظارت از راه دور، شهرهای قابل توجهی هستند. از جمله شناخته شده‌ترین شهرهای هوشمند می‌توان به سونگدو و بوسان (کره جنوبی)، وین (اتریش)، نیویورک (آمریکا)، توکیو (ژاپن)، سیدنی (استرالیا)، فرانکفورت (آلمان)، بارسلونا (اسپانیا)، آمستردام و کوپنهاگ (هلند) و میلان (ایتالیا) اشاره کرد.

ویندزور هولدن، رئیس پیش بینی و مشاوره  Juniper Research، می گوید: "ما نمی توانیم اهمیت مزایای واقعی شهرهای هوشمند برای انسان را نادیده بگیریم. جوامع متصل و خدمات شهری تأثیر مهمی بر کیفیت زندگی شهروندان می گذارند، شهرهای هوشمند توانایی صرفه جویی در حدود ۱۲۵ ساعت در هر سال را برای هرشهروند دارند."

این گزارش اشاره می کند که در زمینه تحرک، سنگاپور با استفاده از یک راه حل هوشمند و متصل به وسایل حمل و نقل، با یک سیاست جدی برای کاهش مالکیت خودرو تلاش می کند تا تعداد وسایل نقلیه را در جاده هایش کاهش دهد.

این امر همچنین تمرکز سنگاپور بر ارائه خدمات بهداشتی به شهروندان سالخورده را از طریق طیف وسیعی از فناوری ها، از جمله سیستم عامل های سرویس دیجیتال و دستگاه های نظارت از راه دور، برجسته کرده است. در زمینه ایمنی، این گزارش همچنین نشان می دهد که سنگاپور با استفاده از نظارت تصویری هوشمند کار خود را آغاز کرده است.

ویندزور هولدن، رییس پیش بینی و مشاوره در تحقیق Juniper، دراین باره می گوید: "ما نمی توانیم اهمیت مزایای واقعی انسانی را که شهرهای هوشمند دارند، نادیده بگیریم. جوامع متصل، خدمات شهری و فرآیندهای تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی شهروندان دارند."

به گفته اینتل، "شهرهای هوشمند" از تکنولوژی های و اینترنت برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها و بهبود زیرساخت های عمومی و خدمات استفاده می کنند. این مطالعه نشان می دهد که ابتکار عمل "کشور هوشمند" سنگاپور و موقعیت آن به عنوان یک ایالت شهری باعث می شود که در اجرای چشم انداز شهر هوشمند، منحصر به فرد عمل کند.

درباره شهرهای هوشمند

شهر هوشمند، یک منطقه شهری است که از انواع مختلف سنسورهای جمع آوری داده های الکترونیکی برای ارائه اطلاعات و مدیریت منابع  به طور موثر استفاده می شود. این منابع شامل اطلاعات جمع آوری شده از شهروندان، دستگاه ها و دارایی هایی است که برای نظارت و مدیریت سیستم های ترافیکی و حمل و نقل، نیروگاه ها، شبکه های آبرسانی، مدیریت زباله، اجرای قانون، سیستم های اطلاعاتی، مدارس، کتابخانه ها، بیمارستان ها و دیگر انجمن ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

درواقع شهرهای هوشمند از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و دستگاه های مختلف فیزیکی متصل به شبکه اینترنت برای بهینه سازی کارایی عملیات و خدمات استفاده می کند. فناوری شهر هوشمند به شهرداری ها اجازه می دهد تا به طور مستقیم با زیرساخت های اجتماعی و شهری ارتباط برقرار کنند، بر آنچه در شهر اتفاق می افتد نظارت کنند و شهر را به سوی تکامل ببرند. تغییرات عمده تکنولوژیکی، اقتصادی و محیط زیست باعث سوق دادن شهرها به سمت هوشمند شدن، شده است.

چگونه دولت ها می توانند به هوشمندشدن شهرها کمک کنند؟
شهرهای بزرگ سراسر جهان درحال دو تحول مهم هستند. اول اینکه آنها در حال رشد هستند. برای اولین بار در تاریخ، اکثریت جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می کنند. دوم، آنها شروع به تکامل به سمت تبدیل شدن به "شهرهای هوشمند" می کنند که قادر به جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های وسیع برای فرآیندهای خودکار هستند، کیفیت خدمات را بهبود می بخشد وزندگی بهتری را برای کاربران فراهم می کند و تصمیمات بهتر را می گیرد. در حالی که شهرداری ها می توانند و باید بیشتر این تغییرات را مدیریت کنند، دولت ها هم نقش مهمی در سرعت بخشیدن و هماهنگ کردن توسعه شهر های هوشمند بازی می کنند. در واقع، موفقیت طولانی مدت شهرهای هوشمند در هر کشور خاص، به این بستگی دارد که آیا دولت از توسعه  وهوشمند شدن شهرهای خود حمایت می کند یا خیر.

کد خبر 346820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.