شجاعی: عدالت در تقسیم آب کشاورزی اجرا نشد/در ۳ سال ۶۳ هزار شغل ایجاد می کنیم

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اصفهان گفت: کم آبی بلای آسمانی یا بروز شرایط جدید در بخش کشاورزی استان نیست، بلکه در تقسیم آب کشاورزی عدالت اجرا نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی شجاعی -دوشنبه چهارم تیر ماه ۹۷- در نشست خبری با موضوع "اجرای طرح سازگاری با کم آبی و ایجاد طرح اشتغال جایگزین در مناطق دارای تنش آبی" با بیان اینکه هیچ مدیری نیست که کار نکند اما بی برنامگی و عدم اجرای برنامه های موجود مشکل اصلی است، اظهار کرد: کم آبی بلای آسمانی یا بروز شرایط جدید در بخش کشاورزی  استان نیست بلکه در تقسیم آب کشاورزی عدالت اجرا نشده است.

وی تصریح کرد: باید در این موضوع مشارکت بخش های دیگر را هم در نظر می گرفتیم اما فکر کردیم دولت به تنهایی از پس آن بر می آید. بدتر از آن، کرامت فردی بود که به کاری مشغول بود و با گرفتن آب، کشاورزی از او خدشه دار شد.

معاون اقتصادی استاندار اصفهان با اشاره به برنامه جامع برای کشاورزان گفت: پرداخت خسارت خشکسالی به کشاورزان با اشکالاتی همراه بود اما استاندار اصفهان قول داده برنامه جامعی برای کشاورزان در نظر بگیرد. این برنامه جامع با مشورت صنف کشاورزان و تمامی ادارات دولتی تدوین شده است.

شجاعی اضافه کرد: تیر خلاص زاینده رود مدت ها پیش و زمانی که چاه های آب سطح سفره های زیر زمینی آب را کاهش داد، زده شد. دولت به دنبال تک تیر انداز نبوده است بلکه فردی را از تهران (استاندار) برای جراحی به اتاق عمل اصفهان فرستاده است.

وی در توضیح طرح سازگاری با کم آبی گفت: ابتدا چشم انداز، روندها، چالش ها، تجربیات جهانی، ارز ش ها و ... تعریف شده و بعد از طی این مراحل، پروژه تعریف خواهد شد.

شجاعی با بیان اینکه ۱۰۰ پروژه غیر اقتصادی و در زمینه بستر سازی و ۶۶ پروژه اقتصادی برای ایجاد و تثبیت اشتغال در نظر گرفته شده است، گفت: در این طرح برای حوزه کشاورزی، خدمات، دامپروری و ... پروژه هایی تعریف شده و ۶۳ هزار شغل در سه سال در مکان هایی که از بی آبی آسیب دیدند اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد، تصریح کرد: کار تیمی ضرورت اجرای و ضمانتی برای تحقق این طرح است.

معاون اقتصادی استاندار در خصوص برنامه های کشوری گفت: متاسفانه نگاه مرکز در خصوص اشتغال اصفهان و سیستان و بلوچستان یکی است، در حالی که اصفهان نیاز به برنامه ریزی های بومی دارد به همین جهت تلاش کردیم برای بهبود طرح ها، جلسات متعددی با اتاق بازرگانی، صنف کشاورزان و ... داشتیم.

شجاعی اضافه کرد: نباید به سمتی رفتی رفت که تولید و مشارکت کشاورزان قطع شود، باید به کرامت مردم باید توجه کرد.

وی با اشاره به استفاده از تکنولوژی های دانش بنیان برای طرح سازگاری با کم آبی گفت: در این خصوص با شرکت های مربوطه و شهرک علمی و تحقیقاتی صحبت شده و در این زمینه همکاری خواهیم داشت.

معاون اقتصادی استاندار اصفهان با بیان اینکه ۱۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز توسط کشاورزان حفر شده است، اظهار کرد: در دنیا از آب سیاه برای کشاورزی استفاده می شود اما هنوز نتوانسته ایم از آب خاکستری استفاده کنیم. برای استفاده از پساب در بخش کشاورزی سه بخش همکاری خواهند کرد تا منابع مالی تامین شود.

کد خبر 346776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.