هامبورگ چگونه پاک‌ترین شهر جهان شد؟

این روزها نفس‌کشیدن در هوای پاک برای بسیاری از ساکنان شهرهای بزرگ تبدیل به یک رویا شده است. اگرچه آلودگی هوا طیف وسیعی از شهرهای جهان را در بر می‌گیرد، اما در این میان شهرهایی هستند که به عنوان پاک‌ترین شهرهای جهان شناخته می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هامبورگ دومین شهر بزرگ آلمان است که بر روی رود البه قرار گرفته، به عنوان سومین بندر بزرگ در اروپا بعد از آنتورپ و روتردام شناخته می‌شود. این شهر دارای آب و هوای اقیانوسی و البته گرم و دریایی است که با توجه به تأثیرات غالب آب و هوای دریایی که در غرب این بندر قرار دارد، در فصل زمستان هوای شهر سرد و در تابستان نسبت به مناطق شرقی کشور خنک‌تر می‌شود. اما آیا می‌دانستید که هامبورگ، لقب پاک‌ترین شهر جهان را به خود اختصاص داده است؟ این شهر بزرگ آلمان به عنوان پاک ترین شهر جهان و دوستدار محیط زیست شناخته شده است. شهرداری هامبورگ به منظور حفظ عنوان شهر پاک، هدف بلندپروازانه ای تعیین کرده و قصد دارد تا میزان تولید کربن را تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۸۰ درصد کاهش دهد.

میزان پاکی هوا در شهر هامبورگ

بر اساس آمارهای گزارش شده، کیفیت هوا در پاک‌ترین شهر جهان ۷۲.۵۰ درصد و البته کیفیت و قابلیت دسترسی به آب آشامیدنی نیز در این شهر حدود ۸۷.۵۰ درصد عنوان شده است. همچنین میزان رضایت شهروندان از سیستم دفع زباله ( Garbage Disposal Satisfaction) در این شهر به ۷۳.۴۸ درصد می رسد. سایت numbeo که بزرگترین پایگاه اطلاعاتی جهان در مورد شهرها است، میزان تمیزی و پاکیزگی شهر هامبورگ را ۶۹.۷۰ درصد گزارش کرده است. از موارد جالبی که در رابطه با آلودگی هوا در هامبورگ مطرح می‌شود، بحث لامپ‌های شب و نور خیره کننده آن‌ها در شب است که میزان استفاده از آن ها نیز حدود ۵۹.۰۹ درصد عنوان شده است که رقم متعادلی محسوب می‌شود. طبق آخرین آمار منتشر شده میزان راحتی و لذت افراد برای گذراندن وقت در این شهر ۷۷. ۷۸ درصد بوده و البته کیفیت فضای سبز و پارک ها که یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در کاهش آلودگی هوا است، با رقم حیرت انگیز ۸۹.۸۴ درصد گزارش شده است.

پروژه"شبکه سبز"، بیش از ۴۰ درصد فضای عمومی هامبورگ را در بر می‌گیرد

یکی از برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در شهر هامبورگ کاهش شمار خودروها در دو دهه آینده است، به گونه‌ای که تنها به عابران و دوچرخه سواران اجازه‌ ورود به مناطق خاص داده خواهد شد. ترویج پیاده روی و دوچرخه سواری و ترجیح دادن آن‌ها بر سامانه‌های حمل و نقل شخصی نیز از اهداف دیگری برای مقابله با آلودگی هوا بر شمرده می شود. از پروژه‌های جالبی که شهر هامبورگ برای مقابله با آلودگی هوا در نظر گرفته است، طرحی به نام "شبکه سبز" است. این پروژه در واقع یک فضای ارتباطی بین تمامی فضاهای سبز سراسر شهر است که توسط پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه سواری و البته بدون استفاده از خودرو کاملا قابل دسترسی است. جالب است بدانید که شبکه سبز تا سال ۲۰۳۵ بیش از ۴۰ درصد فضای عمومی هامبورگ را در بر خواهد گرفت. این پروژه شامل ایجاد پارک‌ها، فضاهای بازی و محوطه‌های ورزشی می‌شود.

حمل و نقل عمومی ؛ راهکار کاهش آلودگی هوا در شهر هامبورگ

بسیاری از کشورهای جهان برای مقابله با آلودگی هوای شهری به جای حمل و نقل فردی به حمل و نقل عمومی روی آورده‌اند که هامبورگ هم از این قاعده مستثنی نیست. ساکنان هامبورگ همواره به افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی و فن آوری‌های تمیز برای کاهش آلودگی هوا تشویق می‌شوند. شبکه حمل و نقل عمومی هامبورگ HVV نام دارد که شامل یک سیستم کامل حمل و نقل سریع، خدمات ریلی و مسیرهای اتوبوس‌رانی در سطح شهر هامبورگ است. همچنین مترو هامبورگ که در سال ۱۹۱۲ تأسیس شده به عنوان یکی از قدیمی‌ترین متروهای جهان محسوب می‌شود که هنوز کارایی خوبی را در بحث حمل و نقل در این شهر از خود نشان داده است چرا که ۹۱ ایستگاه در سراسر شهر را پوشش می دهد. شبکه حمل و نقل سریع هامبورگ نیز شامل خط مترو اس‌بان (S-Bahn) و یوبان (U-Bahn) است.

در روزهای هفته سیستم قطارهای شهری از ساعت ۴:۳۰ صبح تا یک صبح روز بعد و در آخر هفته به صورت ۲۴ ساعته خدمت‌رسانی می‌کند. همچنین خدمات اتوبوس‌رانی دارای زمان بندی مشابه است، به صورتی که بعد از نیمه شب خطوط شبانه در مسیرهای اصلی جایگزین می‌شوند. قطارها و اتوبوس‌ها معمولا هر پنج یا ۱۰ دقیقه در داخل شهر به ایستگاه می‌رسند. اما در برخی از مسیرهای پر تردد مانند مسیر اتوبوس‌های منطقه‌ای، ممکن است این زمان بیشتر نیز بشود. تاکسی از دیگر سیستم های حمل و نقل عمومی در شهر پاک هامبورگ است. اما این شهر قوانین سختگیرانه‌ای برای خدمات تاکسی‌رانی اتخاذ کرده تا اطمینان حاصل کند مسافران تنها با شرکت‌های حرفه‌ای روبه‌رو هستند. بنابراین افراد می‌توانند بدون هیچ گونه نگرانی و با امنیت خاطر تاکسی‌ها را با رنگ سفید و نشانه تاکسی بر روی سقف اتومبیل شناسایی کرده و از این سیستم حمل و نقل عمومی به جای استفاده از خودروهای شخصی بهره‌مند شوند. اما خبر خوب در رابطه با سیستم حمل و نقل در هامبورگ نیز تخصیص اعتبار ۸.۶ میلیون یورویی برای توسعه زیرساخت‌های وسایل نقلیه الکترونیکی است که انتظار می رود از سال ۲۰۲۰ به تدریج جایگزین کل ناوگان اتوبوسرانی هامبورگ شود.

البته باید خاطر نشان کرد که نه تنها هامبورگ بلکه کل کشور آلمان نیز قصد دارد تا حمل و نقل عمومی را برای شهروندان رایگان کند تا به این ترتیب گامی باورنکردنی را در جهت کاهش آلودگی هوا بردارد؛ به گفته مقامات آلمانی این کار حتی می‌تواند سود آور باشد چرا که افرادی در آلمان زندگی می‌کنند که هنوز خود را به عنوان شهروند معرفی نکرده اند تا از ارائه مالیات فرار کنند؛ با این کار، هم مالیات‌ها به طور کامل پرداخت می‌شود و هم هوا از هر موقع دیگری پاکیزه‌تر می‌شود!

ممنوعیت خودروهای دیزلی

شهر هامبورگ نخستین شهر آلمان است که با تصویب طرح ممنوعیت استفاده از خودروهای دیزلی در بعضی راه‌های مشخص، گامی مهم در جهت کاهش آلودگی برداشته است. به گفته کارشناسان هرچند ممکن است این طرح، نمادین به نظر برسد اما حتی همین اقدام نمادین می‌تواند خود فعالیت های سمبلیک دیگری را سبب شود و در نهایت منجر به گامی باورنکردنی در رسیدن به هوای پاک شود.

حال باید خاطرنشان کرد که هامبورگ برای رسیدن به این عنوان راهی طولانی را پشت سر گذاشته است؛ از برنامه‌های طولانی مدت علمی گرفته تا همیاری و همکاری مردم و مسئولان. دستیابی به هوای پاک دور از ذهن نیست بلکه نیازمند تدابیر هوشمندانه و البته دلسوزی همه اقشار جامعه است. امید است که در آینده ای نه چندان دور، اصفهان نیز بتواند گام‌های بلندی را در جهت کاهش آلودگی هوا بردارد.

کد خبر 346745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.