پای شالیکاران لنجانی در گِل مانده است

لنجان-امام جمعه زرین شهر گفت: اگر قرار باشد وضع آب شهری با مشکل روبه‌رو شود باید برای این مسئله توجیه داشته باشیم و با تشکیل کمیته هایی با محوریت بحران آب برنامه یکپارچه ای تدوین کنیم.

حجت السلام قاسم باقریان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار کرد: انسان همیشه باید به استقبال بحران برود و آنها را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کند چرا که اکثر بحران‌ها از جمله آب قابل پیش‌بینی است و این مسئله هم در گذشته و از ابتدای سال آن با توجه به کاهش بارندگی، قابل پیش‌بینی بود.

وی افزود: شاید این سوال پیش بیاید اگر پیش‌بینی چنین بحرانی را می‌کردیم چه اقدامی انجام می شد؟ در این بین چند مشکل وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد نخست آنکه در زمینه‌ آب هر ارگانی به فراخور وظایف و اختیاراتی که دارد باید اقداماتی انجام دهد تا جزیره‌ای عمل نشود.

امام جمعه زرین شهر تصریح کرد: مثلاً اداره‌ برق دستور قطع برق چاه ها را صادر می کند، در صورتی که جهاد کشاورزی بیشتر در پوسته‌ حمایتی است و خود را مسئول کشاورزان می‌داند، از سوی دیگر نهادهای مربوطه هم، به روش خود عمل می‌کنند و راهکار ارایه می‌دهند در حالی‌ که شرط اصلی و اولیه‌ کنترل بحران‌ حفظ وحدت و انسجام بین مدیران شهرستان است.

عبور از بحران آب با فرهنگ سازی و مدیریت یکپارچه

باقریان اضافه کرد: اگر قرار باشد وضع آب شهری با مشکل روبه‌رو شود باید برای این مسئله توجیه داشته باشیم و با تشکیل کمیته هایی با محوریت بحران آب برنامه یکپارچه ای تدوین کنیم.

امام جمعه زرین شهر خاطرنشان کرد: در این بین جهاد کشاورزی نقش بسیار مهمی دارد البته اگر بخواهیم سراغ کشاورزان برویم جهاد کشاورزی به طور مستقیم ذی‌ربط است و درگیری‌ها و مسایل بین کشاورزان بر سر آب، تغییر کاربری و اتفاقاتی از این دست، همه به جهاد کشاورزی مربوط می‌شود از این رو باید کشت کشاورز و میزان و زمانبندی آب را مدیریت کند.

وی یادآور شد: باید توجه داشت جهاد کشاورزی دو خط قرمز پیش رو دارد، یکی معیشت کشاورزان و دیگری حفظ باغ‌ها و درختان منطقه که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

باقریان متذکر شد: در جلسه ای با مدیر کل جهاد کشاورزی استان نیز مطرح شد که پیش بینی‌هایی در خصوص حفظ خطوط قرمز اداره جهاد کشاورزی انجام شده و اگر قرار باشد درختان و باغات در جایی از بین برود، با اجاره چاه‌هایی که اطراف آن مناطق قرار دارد با تانکر به درختان آبرسانی می شود.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر در مرکز استان برای معیشت کشاورز پیش‌بینی یارانه شده و بر همین اساس زمانی که به دلیل بحران آب به کشاورز می گوییم کشت انجام ندهد همین که بداند به او یارانه‌ای پرداخت می‌شود، احساس می‌کند دیده شده حتی اگر این مبلغ یک دهم درآمد کشاورزی نباشد و همین موضوع سبب اعتمادسازی می شود و با برنامه ریزی هایی که در خصوص عبور از بحران انجام شده همراهی می کند، اما متاسفانه در شهرستان لنجان اثری از پیشنهاد و یا برنامه‌های همانند این نیست.

پای شالیکاران لنجانی در گِل مانده است

امام جمعه زرین شهر افزود: اگر قرار بود کشت برنج و یا هر کشت دیگری در زمین های کشاورزی شهرستان لنجان انجام نشود، در نخستین گام‌ها باید جلوی آن گرفته می شد که این هم باید حداقل دو ماه پیش اتفاق می‌افتاد.

وی تصریح کرد: همان زمانی که چند نفر از کشاورزان برای کاشت برنج پیش‌قدم شدند، باید از آنها دعوت و در جلسه‌ای با آنها صحبت می کردیم و این نشست نیز رسانه‌ای می‌شد، تا دیگر کشاورزان باور داشته باشند با اینگونه اقدامات برخورد خواهد شد.

باقریان ادامه داد: امروز در کارخانه‌هایی همچون ذوب‌آهن و مجتمع فولاد بعضی از خطوط تولید تعطیل شده و حتی شاهد هستیم با این روند امکان نابودی تولید بالای صد میلیاردی این کارخانه‌ها وجود دارد و اگر آب به این مجموعه ها می رسید جلوی این زیان گرفته می شد، حتی می توانستیم با توجه به حرکت کشاورزان برای حفظ تولید و عدم کشت این قشر قسمتی از درآمد صنایع برای جبران خسارت به کشاورزان پرداخت شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه در شرایط موجود به نظر می‌رسد همه منتظر اتفاقی هستند در حالی که این مسائل قابل پیگیری است، اما وقتی با کشاورز صحبتی نکرده‌ایم و از سوی دیگر امسال آبی نداده‌ایم، سال بعد هم قطعاً درخواست آب دارد و اگر ما نتوانیم طی سال های متمادی درخواست کشاورز را تأمین کنیم قطعا اتفاقات دیگری رخ خواهد داد.

امام جمعه زرین شهر عنوان کرد: متاسفانه همچنان برای حفظ درختان هم اقدامی انجام نشده است درحالی که منابع زیر زمینی هم معلوم نیست تا دو ماه آینده حتی پاسخگوی نیاز شرب مردم باشند، حتی صحبتی از این هم نشده که بعد از این دو ماه در برخورد با این بحران چگونه باید مدیریت انجام گیرد، آیا باید آب سد را رها سازی کنیم؟ آیا فضاهای سبز را بخشکانیم و... که این خود جای سوال دارد.

عقب ماندگی در مدیریت بحران آب

وی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری نماز وحدت در مسجد امیرالمؤمنین قرار بود ستاد بحرانی برای مقابله با بحران آب موجود تشکیل شود، البته تاکنون راهکارهایی در این باره ارایه شده و با مسئولان جلساتی برگزار کردیم، حتی به استاندار نیز نامه نوشته و نشستی نیز با مدیرکل جهاد کشاورزی داشتیم چراکه مقابله با بحران پیش رو دارای اهمیت بسیاری بوده است.

باقریان افزود: در این نشست در مورد راهبرد آینده‌ کشاورزی منطقه، حفظ باغات، انجام کشت جایگزین و بعضی زمین‌های کشاورزی که دیگر قابلیت کشت ندارد صحبت هایی مطرح شد و مدیر کل جهاد کشاورزی نیز معتقد بود باید جلسه‌ای با حضور تمامی مسئولان و سیاسیون شهرستان برگزار شود،تا با رایه ایده و راهکار مشخص برای عبور از بحران اب تکلیف را روشن کنیم.

امام جمعه زرین شهر تصریح کرد: اگر در شهرستان لنجان وحدت ایجاد شود و همه به میدان می آمدند با جهاد کشاورزی جلسه برگزار  و مطالباتشان مردم مطرح می شد، اتفاقات خوب زیادی در شهرستان رخ می‌داد.

وی ادامه داد: هیچ حرکت و واکنشی از سمت افرادی که باید دیده می شد، تاکنون ندیدیم، حال باید سوال کرد آیا واقعاً پیش‌بینی نمی‌کنند دو ماه آینده اگر بحران شدیدتر و خواسته‌های مردم بیشتر شد و کسی نیز نتوانست پاسخگو باشد، شرایط را باید چگونه مدیریت کرد؟

باقریان اضافه کرد: باید نشست‌هایی با حضور جمعی از مردم و یا معتمدان آنها، کارشناسان و مسئولان اداره کل جهاد کشاورزی و همچنین اصحاب رسانه برگزار و نتایج تا جلسات بعد بازتاب داده ‌شود و اینطور نباشد که چند نفر از مسئولان پشت درهای بسته بنشینند و تصمیم بگیرند البته قبل از آن نیز باید کار کارشناسی و پژوهشی عمیقی انجام و قوانین کشوری و استانی را در نظر گرفته و از این میان راهکاری جامع برای کشاورزی ارایه شود.

تا به امروز تنها شعار گردشگری داده‌ایم

امام جمعه زرین شهر با بیان اینکه سال ها است که تأکید زیادی بر بحث گردشگری در شهرستان لنجان می‌شود، اما شاهد هستیم کاملاً عکس این حرکت را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: اگر این امکان وجود داشته‌ باشد که باغ ویلاهای استانداردی ساخته شود، که کشاورز در کنار آن مجبور به حفظ فضای سبز نیز باشد و بتواند ویلا را اجاره بدهد، منبع در آمدی حاصل شده هم آب کمتری استفاده می شود و به صنعت گردشگری نیز کمک شایانی خواهد شد..

وی ادامه داد: از سوی دیگر با اجرای اینگونه طرح ها با توجه به آلودگی هوای منطقه، فضای سبزی ایجاد شده به پاکی هوا نیز کمک می کند. همه این موارد امکان‌پذیر است فقط نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی است، البته در بعضی بخش‌ها که قوانین و مقررات اجازه‌ فعالیت نمی‌دهد، باید تلاش کنیم با ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف راهگشایی کنیم و حتی در صورت امکان از نمایندگان مجلس برای تغییر این قوانین با توجه به بحران های به وجود آمده کمک بگیریم.

باغ کهنه، گنجینه ناشناخته گردشگری در زرین شهر

باقریان یادآور شد: خوشبختانه امروز همه به این نتیجه رسیده‌اند که کشاورزی فقط کشت برنج، گندم، جو و... نیست، مثلاً صحرایی که آن را با نام  "باغ کهنه" می‌شناسیم، ظرفیت این مهم را دارد که با میزان آب بسیار کم به یک فضای سبز با وجود درختان تبدیل شود و به عنوان یک نقطه‌ گردشگری از آن کسب درآمد کرد.

وی متذکر شد: منطقه‌ لنجان، ظرفیت گردشگری بالایی دارد، البته بخشی از این ظرفیت به فضای سبز و باغات این منطقه باز می‌گردد و از آنجایی که همه‌ فضای سبز در اختیار شهرداری‌ها نیست، بخش زیادی از آن می‌شود در همین زمین‌های کشاورزی، با کمترین میزان آب ایجاد کرد و این چشم‌اندازهایی است که برای آینده شهر و شهرستان می بینیم.

امام جمعه زرین شهر تاکید کرد: امروز مردم باید به این مسایل عمیق تر و جدی تر فکر کنند چراکه اگر قسمتی از کشاورزی را به کشت درختان سودمند و مثمر اختصاص دهیم برای کشاورز یک فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد شده است، البته منظور از سرمایه‌گذاری ساخت یک کارخانه‌ ذوب‌آهن دوم نیست چراکه دیگر کارخانه‌ همچون ذوب‌آهن نمی‌توانیم بسازیم، اما همین زمین ها با آب کم می‌توانند ذوب‌آهن دوم  باشند به شرطی که برنامه ریزی لازم در این خصوص انجام شود.

کد خبر 346670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.