مقبره‌های خانوادگی در باغ رضوان احداث می‌شود

مقبره‌های خانوادگی قدمت تاریخی دارد، در سالیان دور این سنت رواج زیادی داشت و با فوت بزرگ خاندان مقبره‌های خانوادگی احداث می‌شد، اما به مرور زمان این سنت کمرنگ شد.

به گزارش ایمنا، به تازگی شهرداری اصفهان طرح احداث مقبره‌های خانوادگی را در آرامستان باغ رضوان پیش بینی کرده است. مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: مقبره‌های خانوادگی در تخت فولاد اصفهان موجود است، اما در باغ رضوان این امکان وجود نداشت از این رو در حال فراهم کردن مقدمات احداث این نوع مقبره‌ها هستیم.

 به گفته سید رضا جعفریان‌فر این مقبره‌ها در سه سطح یک، دو و سه به ترتیب هشت، ۱۲ و ۱۸ تایی می شود. 

به منظور آگاهی از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در آرامستان باغ رضوان، با «سید رضا جعفریان‌فر، مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری اصفهان» که میهمان خبرگزاری ایمنا بود به گفت و گو نشستیم.

هزینه مقبره‌های خانوادگی چقدر است؟

در سه سطح یک، دو، سه پیش‌بینی‌ها انجام شده و طرح آن در حال انجام است. تعداد قبور در سه سطح یک، دو و سه به ترتیب هشت، ۱۲ و ۱۸ تایی می شود که در صورت دو طبقه شدن ضرب در دو خواهد شد. سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان به مقبره‌های خانوادگی نگاه درآمدی نداشته و بیشتر رویکرد خدماتی دارد، از این رو تنها هزینه‌های انجام شده را محاسبه می‌کند و هزینه قبور نیز بر اساس مصوبه صورت می‌گیرد.

روزانه چه تعداد متوفی در این آرامستان دفن می‌شوند؟

به صورت میانگین روزانه حدود ۱۳ نفر در باغ رضوان دفن می‌شوند. در این راستا در سال گذشته نیز پنج هزار و ۷۱ نفر در باغ رضوان دفن شده اند که دو هزار و ۹۲۸ نفر آنها مرد و دو هزار و ۱۴۳ نفر زن بوده‌اند. هم‌چنین میانگین سن افراد فوت شده ۷۰.۵ سال بوده که کمترین سن یک سال و بیشترین سن ۱۲۴ سال در سازمان آرامستان های شهرداری ثبت شده است.

ظرفیت دفن اموات در آرامستان باغ رضوان چقدر است؟ 

آرامستان باغ رضوان با مساحت بالغ بر یک هزار و ۳۰۵ هکتار در سال ۱۳۶۳ توسط شهرداری اصفهان بنا شد. این سازمان با هدف کسب رضایت الهی، رعایت اصول دین مبین اسلام و همگام با فرهنگ و آداب و رسوم شهروندان در صدد انجام دقیق امور شرعی متوفیان است و در این راستا سعی کرده با بهره‌گیری از علمای حوزه و دانشگاه، این وظیفه شرعی را به نحو احسن انجام دهد.

در حال حاضر سه فاز از آرامستان باغ رضوان احداث شده که فاز اول آن به مساحت ۱۶۰ هکتار از قطعات یک تا ۴۵، فاز دوم به مساحت  ۳۵ هکتار از قطعات ۵۰ تا ۶۶ و فاز سوم به مساحت ۵۰ هکتار از قطعات ۷۰ تا ۹۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفته و فازهای چهارم، پنجم و ششم نیز در حال طراحی است.

یکی از مواردی که در خصوص احداث فازهای جدید مد نظر قرار گرفته، «طرح جامع مطالعات» است، تمام فازهای جدید از طریق انتخاب مشاور انجام می‌شود تا آیندگان بر مبنای وجود این طرح مطالعاتی برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند.

آرامستان باغ رضوان تا چند سال دیگر گنجایش دفن اموات را دارد؟

با توجه به اینکه فازهای دوم و سوم آرامستان باغ رضوان به سمت ساخت قبور پیش ساخته دو تا سه طبقه رفته و فازهای چهارم، پنجم و ششم نیز در دست احداث است، می‌توان گفت که این آرامستان تا ۷۵ سال آینده می‌تواند برای دفن اموات با توجه به افزایش ضریب جمعیت گنجایش دفن اموات را داشته باشد.

مردم با چند طبقه شدن قبور مخالفتی نداشته‌اند؟

با توجه به فرهنگ‌سازی‌های انجام شده و نیازی که خود مردم احساس کردند، درخواست دارند که قبور سنتی پیش خرید شده در فازهای یک و دو باغ رضوان به قبور دو تا سه طبقه تبدیل شود تا استفاده بیشتری از فضا داشته باشند.

در سطح شهر آرامستان‌های محلی نیز وجود دارد، برای ساماندهی این آرامستان‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

در شهر اصفهان ۴۳ آرامستان وجود دارد که از مجموع این تعداد به جز آرامستان باغ رضوان، در حال حاضر ۱۸ آرامستان محلی فعال است و امور دفن در آنها انجام می‌شود.

بر اساس تغییراتی که اخیراً در اساسنامه سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان ایجاد شده، ساماندهی آرامستان‌های محلی به عهده این سازمان است، در این راستا جلساتی را در استانداری، فرمانداری اصفهان و با شهرداران مناطقی که آرامستان‌های محلی در آنها واقع شده و هیئت امنای آن آرامستان‌ها داشته‌ایم و پیگیر ساماندهی این آرامستان‌ها در راستای خدمت رسانی مضاعف به مردم و ساکنان آن مناطق هستیم.

سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان آمادگی کامل برای ساماندهی آرامستان‌های محلی را دارد و هم اکنون واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان در حال ترسیم نقشه GIS آرامستان‌های محلی روی صفحات وب است و با ایجاد پنج دفتر خدماتی در آن دسته از مناطق شهرداری که دارای آرامستان محلی هستند، سعی دارد خدمت‌رسانی به مردم را تسهیل کند تا مردم این مناطق نیاز به حضور در آرامستان باغ رضوان را نداشته باشند و از طریق دفاتر خدماتی که در ساختمان شهرداری منطقه مربوطه واقع شده، خدمات را دریافت کنند.

در آرامستان باغ رضوان دو قطعه معروف به نام «نام‌آوران » و «قطعه ایثارگران» است که تاکنون در قطعه نام‌آوران شهر اصفهان ۳۱۷ نام‌آور و در قطعه ایثارگران هفت هزار و ۲۹۳ ایثارگر یا از خانواده‌های معزز شهدا آرمیده‌اند. سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان بازسازی و ساماندهی این دو قطعه را در دستور کار خود قرار داده است.

با توجه به اینکه مردم ساکن غرب و شمال غرب با مشکل  مسافت طولانی تا آرامستان باغ رضوان رو به رو هستند، قرار بود آرامستانی در غرب اصفهان احداث شود، این موضوع به کجا رسید؟

در گذشته شهرداری اصفهان با توافق اداره کل منابع طبیعی قطعه زمینی را بین پالایشگاه و قبل از شاهین شهر برای احداث آرامستان غرب اصفهان پیش‌بینی کرده بود، اما اخیراً در بازدید از این مکان با توجه به بُعد مسافت و آلودگی هوا به واسطه فعالیت پالایشگاه، به نظر رسید که باید جای مناسب‌تری برای آرامستان غرب، نزدیک به اصفهان و در عین حال خارج از محدوده مسکونی شهر جانمایی شود تا علاوه بر نداشتن مشکلات زیست‌محیطی از نظر موقعیت جغرافیایی امکان ارایه خدمات بهینه به مردم را داشته باشد.

از این رو با شهرداران مناطق دو و ۱۲شهرداری اصفهان جلساتی برگزار شد و پیگیر هستیم تا بتوانیم در اسرع وقت جانمایی آرامستان را انجام دهیم؛ در واقع مناطق دو و ۱۲ شهرداری باید لکه‌گذاری محل را انجام دهند تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

جانمایی آرامستان تا چه زمان نهایی می‌شود؟

در حال حاضر نمی‌توانم قول خاصی بدهم، اما پیگیر هستم تا در اسرع زمان این اقدام صورت گیرد، زیرا نیاز است آرامستان منطقه‌ای برای تسریع در خدمات رسانی به مردم احداث شود.

هزینه‌هایی که بابت دفن اموات دریافت می‌شود، بر چه مبنا و اساسی است؟ برخی از مکان‌ها از جمله امامزاده سید محمد، هزینه‌های زیادی برای دفن اموات دریافت می‌کنند.

هر سال پیشنهاد هزینه‌ دفن اموات به شورای اسلامی شهر ارایه و پس از تصویب شورا اجرایی و به عنوان نرخ بهای خدمات در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به رویکرد شهرداری اصفهان در خصوص عدم افزایش نرخ، امسال افزایش بهای خدمات برای آرامستان‌ها تنها دو درصد تصویب شد که نسبت به نرخ بهای تورم موجود جوابگوی هزینه‌ها نیست، از این رو با دستور شهردار اصفهان مقرر شد آرامستان‌ها به سمت و سوی ایجاد درآمدهای پایدار برای سازمان خود بروند و کمتر به افزایش نرخ بهای خدمات فکر کرده و بیشتر خدمات ارایه کنند و سعی داشته باشند درآمدهای پایدار ایجاد شده را در راه خدمت‌رسانی به مردم استفاده کنند.

امامزاده سید محمد، در حوزه خمینی شهر است و اصفهان نظارتی بر روی قیمت‌های آن ندارد. نکته حایز اهمیت دیگر اینکه این مردم هستند که باید هزینه‌های پرداختی را مدیریت کنند، مردم خود انتخاب می‌کنند که متوفی آنها کجا دفن شود و هیچ اجباری در این خصوص نداریم.

مهمترین اقدامات انجام شده سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان چه بوده است؟

در خصوص تسهیل و تسریع در خدمات رسانی و شفافیت در ارایه خدمات، همچنین افزایش خدمت‌رسانی در راستای تکریم ارباب رجوع، طی سه ماهه اول امسال اقداماتی در سازمان آرامستان باغ رضوان انجام شده است. از جمله این اقدامات می‌توان به تکمیل و بازسازی ساختمان انتظامات برای اطلاع‌رسانی بهینه به زائران اشاره کرد.

در سالن تطهیر نیز تنها دو قطعه سنگ تغسیل در بخش‌های مردانه و زنانه وجود داشت که زمان انتظار بازماندگان متوفیان را افزایش می‌داد، از این رو برای کوتاهشدن زمان انتظار و خدمت‌رسانی بهتر به مردم، سنگ‌های تغسیل را به ۱۰ سنگ افزایش دادیم که نیمی از آن در بخش مردانه و نیم دیگر در بخش زنانه قرار گرفت.

از دیگر اقدامات صورت گرفته طراحی و ساخت سردخانه‌های حجمی در دو قسمت زنانه و مردانه سالن تغسیل به منظور تسریع در امور و اینکه چنانچه در زمان‌های بحران اتفاقی حادث شد، با توجه به اینکه شهر اصفهان در حوادث غیرمترقبه معین شهر تهران است، بتوانیم پاسخگو باشیم.

طراحی و ساخت تابوت‌های جدید به منظور ارج نهادن و تکریم بستگان متوفی از دیگر اقدامات انجام شده به شمار می‌رود، همچنین ایستگاه صلواتی در سالن تطهیر در قسمت فضای سبز برای پذیرایی از مردم راه‌اندازی شده و همه روزه از صبح تا آخرین دقایق خدمت‌رسانی دایر است و از بستگان متوفیان و تشییع‌کنندگان پذیرایی انجام می‌شود.

اتفاق مهم دیگری که در سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان برای نخستین بار در کشور رخ داد و اخیراً رونمایی شد، ساخت «اپلیکیشن خدمات عمومی آرامستان باغ رضوان» در راستای ارایه خدمات مضاعف، تسریع و تسهیل در خدمت‌رسانی به مردم بود. با استفاده از این اپلیکیشن مردم می‌توانند بدون مراجعه به سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان خدمات قابل ارایه سازمان را از صفر تا صد از طریق گوشی تلفن همراه خود دریافت کنند.

در اپلیکیشن خدمات عمومی آرامستان باغ رضوان خدمات گوناگون مورد نیاز مردم از جمله درخواست خودرو حمل متوفی، خرید حفره، خدمات پس از دفن، درخواست خدمات مجالس، درخواست خرید سنگ مزار، درخواست قاریان و مداحان همچنین جستجوی مزار متوفی، مطالعه زندگینامه متوفیان به خصوص مشاهیر و نام‌آوران از طریق اسکن بارکدی که بر روی سنگ مزار نصب می‌شود، قابل ارایه است.

حمل متوفی از مناطق ۱۵ گانه تا آرامستان باغ رضوان کاملاً رایگان و هزینه آن بر عهده سازمان آرامستان‌ها است، بنابراین از شهروندان درخواست می‌شود از پرداخت هرگونه وجهی به رانندگان خودروهای حمل متوفی خودداری کنند و چنان‌چه راننده‌ای درخواست دریافت وجه کرد، مراتب را از طریق سامانه پیامکی ۵۰۰۰۲۹۲۳۷۳، شماره تلفن‌های ۳۵۷۲۳۰۳۰ و ۳۵۷۲۲۳۲۴ یا از طریق متصدی سالن تطهیر اعلام کنند تا با راننده خاطی برخورد لازم انجام شود.

در راستای شفاف‌سازی و ارایه خدمات مضاعف به مردم، فروش سنگ مزار را به منظور ایجاد رقابت و ارتقاء سطح کیفی خدمات به بخش خصوصی واگذار کردیم و غرفه هایی به این منظور در آرامستان باغ رضوان ایجاد شده که مردم می‌توانند سنگ مزار متوفیان خود را از این غرفه‌ها دریافت کنند.

در این غرفه‌ها فروشندگان سنگ موظف به نصب بارکدی که در فاکتور خرید نیز وجود دارد، بر روی سنگ مزار هستند، با استفاده از این بارکد می‌توان به زندگینامه متوفی و دیگر اطلاعات مورد نیاز از طریق گوشی تلفن همراه با استفاده از اپلیکیشن خدمات عمومی آرامستان باغ رضوان دست یابند.

از دیگر دستورات شهردار اصفهان به سازمان آرامستان‌های شهرداری تشکیل شورای فرهنگی- مشورتی برای سازمان آرامستان‌ها است، این شورا متشکل از علمای حوزه و دانشگاه بوده و در بین آنها دو نفر از علمای دارای درجه اجتهاد قرار دارند و روحانیونی که در سالن تطهیر ناظر شرعی تغسیل‌کنندگان هستند، می‌توانند از این بزرگواران استفتاء کنند. این شورا ما را به سمت برنامه ریزی بیشتر و بهتر در مباحث فرهنگی می برد.

همچنین در راستای کسب تجربه از شهرهای دیگر بازدیدهای متعددی از آرامستان‌های شهرهای قم، تهران، یزد، مشهد و تبریز انجام و تجارب ارزشمند آنها را دریافت و در حال پیاده سازی آنها در آرامستان باغ رضوان هستیم.

اقدامات خوب آنها چه بوده است؟

آرامستان باغ رضوان اصفهان ار نظر الکترونیکی شدن برتر از سایر شهرهای کشور بوده، اما شهرهای دیگر از نظر سخت افزاری پیشرفته‌تر بودند.

سردخانه‌های حجمی در آرامستان‌های شهرهای قم، تبریز، مشهد و تهران ساخته شده بود که ما از آنها الگوگیری و آن را پیاده‌سازی می‌کنیم تا طهارت و تسهیل در تغسیل و انجام امور شرعی برای تغسیل کنندگان آسان‌تر شود.

در آرامستان تبریز در قسمت خروجی متوفی از سالن تغسیل محراب و قرآن و سیستم چشمی گلاب‌پاش انجام شده بود و ما در حال انجام آن در آرامستان باغ رضوان هستیم.

در آرامستان‌های شهرهایی که بازدید شد، برای قطعه شهدا فعالیت‌های عمرانی خوبی انجام شده بود که در قطعه ایثارگران آرامستان باغ رضوان از تجارب آنها استفاده خواهیم کرد و به همان سبک بازسازی را انجام می‌دهیم.

استفاده از تجارب سایر شهرها منفعت عمومی را به همراه دارد، یکی دیگر از این تجربیات ساخت مقبره‌های خانوادگی است که در اکثر شهرهای کشور وجود دارد، در تخت فولاد اصفهان نیز وجود داشته، اما در باغ رضوان نیست. از این رو ساخت مقبره‌های خانوادگی در باغ رضوان در دستور کار قرار گرفت.

متوسط هزینه دفن اموات چقدر است؟ و آیا گران‌ترین قبور مربوط به فاز یک آرامستان باغ رضوان است؟

هزینه خرید قبور از ۲۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود، اما هزینه خدمات دفن حدود ۶۰۰ هزار تومان است که به مبلغ خرید قبر اضافه می‌شود. البته قیمت قبور در قطعات مختلف، متفاوت است.

در فاز یک آرامستان باغ رضوان با توجه به اینکه حفره خالی وجود ندارد و خدمات بیشتری ارایه می‌شود، هزینه قبور بیشتر است. در این فاز ۱۷۰ هکتار فضای سبز وجود دارد که هزینه نگهداری آن با توجه به مشکل کم آبی بسیار زیاد است، به طوری که باید ماهیانه برای اجاره چاه‌ها ۱۱۳ میلیون تومان، برای برق چاه‌ها ۲۸ میلیون و برای اجاره تانکر جهت انتقال آب هشت میلیون پرداخت کنیم. فاز یک آرامستان باغ رضوان با توجه به اینکه بیشترین حجم فضای سبز را دارد، هزینه‌های زیادی دارد و به همین دلیل نرخ قبور بالا است تا بتوانیم جوابگوی هزینه‌ها باشیم.

کد خبر 346662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.