دوران اداره شهر با کمک های دولتی به سر آمده است

لنجان- شهردار زرین شهر گفت: دوران اداره شهر با کمک های دولتی به سر آمده است بر همین اساس نهادی همچون شهرداری برای تقویت زیرساخت های شهری و تامین اعتبار اجرای پروژه های عمرانی باید نگاه خود را به سمت شناسایی و کسب درآمد های پایدار و تولید ثروت معطوف کند.

میثم محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با اشاره به سرمایه گذاری شهرداری اظهار کرد: دوران اداره شهر با کمک های دولتی به سر آمده است بر همین اساس نهادی همچون شهرداری برای تقویت زیرساخت های شهری و تامین اعتبار اجرای پروژه های عمرانی باید نگاه خود را به سمت شناسایی و کسب درآمدهای پایدار و تولید ثروت معطوف کند که در این زمینه شهرداری زرین شهر هیئت عالی سرمایه گذاری را فعال کرده تا با نیروهای کارشناس و خبره سبب توسعه و پیشرفت شهر شود.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر شهرداری ها این نهاد برای کسب درآمد پایدار و توسعه شهر راهی جز شناسایی مزیت های شهر و جذب سرمایه گذار ندارند بر همین اساس در هیئت عالی سرمایه‌گذاری شهرداری زرین شهر تلاش شده فضاهایی قابل سرمایه گذاری شناسایی شود.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: انتظار شهرداری از هیئت عالی سرمایه گذاری به جز ارایه طرح و برنامه، جذب سرمایه و سرمایه گذار بخش خصوصی نیز هست و اگر این هیئت بخواهد موفق شود باید به مجموعه ای فاخر با سطح کیفی بالا تبدیل شود و از سوی دیگر باید به گونه ای عمل کند که میزان مشارکت مردم در برنامه های شهرداری و اداره شهر بر اساس ظرفیت های بخش خصوصی و منابع مردمی بیش از پیش افزایش یابد و تحقق این مهم راهی برای جلب اعتماد مردمی است.

اتمام پروژه های نیمه تمام در اولویت برنامه ها

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود در شهرداری ها امکان  آغاز پروژه‌های عمرانی وجود ندارد و نخستین اولویت شهرداری تأمین مسایل مالی برای پرداخت حقوق پرسنل است و پس از آن اگر تأمین اعتبار به درستی و طبق برنامه ریزی انجام شده، باشد، وارد اجرای پروژه های عمرانی می شویم.

محمدی گفت: در پروژه های عمرانی نیز، اولویت با اتمام پروژه‌های نیمه تمام مهم و تاثیرگذار خواهد بود البته تا زمانی که وضعیت مالی شهرداری مشخص نباشد از پروژه های عمرانی جدید، کلید نخواهد خورد و این سیاست تا زمانی ادامه خواهد یافت که وضعیت مالی شهرداری بهتر شود.

وی ادامه داد: البته اولویت مدیران شهری زرین شهر بهره برداری شهرک حمل و نقل است و متمم قرارداد تدوین و مصوبه آن نیز اخذ و ابلاغ شده و بر همین اساس در آینده نزدیک شاهد ورود سرمایه گذاران و آغاز پروژه خواهیم بود.

شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: اولویت بعدی اتمام پروژه‌ی نگارخانه‌ی شهر است که نزدیک به یک دهه از آغاز آن می گذرد و برآوردهای اولیه و مناقصه‌ آن انجام شده و درتلاش هستیم بخشی از اعتبار آن از ردیف اعتبارات جاری شهرداری تأمین شود، و با توجه به اینکه این پروژه در منطقه‌ بافت فرسوده‌ شهر قرار دارد توانسته ایم با دستور معاون وزیر بخشی از اعتبار این پروژه را از محل بافت‌های فرسوده تأمین کنیم که در صورت تامین بودجه‌ دریافتی تا پایان امسال شاهد بهره برداری این پروژه خواهیم بود.

وی افزود: در پروژه پارک سوار تاکنون نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان هزینه شده، و هفا میلیارد تومان نیز بدهی دارد که برای اتمام این پروژه حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

توجیه اقتصادی برای اتمام پروژه پارک سوار

محمدی خاطرنشان کرد: باتوجه به اهمیت اتمام این پروژه هیئت عالی سرمایه‌گذاری شهرداری زرین شهر با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وارد مذاکره شده و اولویت ها نیز مشخص شده است. 

وی افزود: امروز هیئت عالی سرمایه گذاری به این نتیجه رسیده  که پروژه نیاز به انجام مطالعات جدید دارد تا بتوانیم بیشترین بهره‌وری را از سرمایه‌ای که در این پروژه شده را داشته باشیم.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: در ابتدا این قابلیت در این پروژه دیده شد که این مجموعه به هایپرمارکت، مرکز نمایشگاهی و... تبدیل شود بر همین اساس یک گروه شامل کارشناسان فنی و اقتصادی تشکیل شد تا بررسی لازم برای سرمایه گذاری انجام شود.

وی گفت: در نشست‌هایی که تاکنون برگزار شده طبقه‌ همکف که ضلع شمالی مجموعه قرار دارد به پایانه‌ مسافربری تبدیل می شود و ضلع جنوبی آن هایپر مارکت خواهد بود. در این خصوص نیز با چند شرکت و سرمایه‌گذار بخش خصوصی صحبت شده و  فضای سرمایه‌گذاری رقابتی ایجاد شده است.

۱۸ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه

محمدی اضافه کرد: در این پروژه ۱۸ میلیارد تومان هزینه شده، که هشت میلیارد از این مقدار را هنوز بدهکاریم افزون بر این بدهی، ۱۰ میلیارد دیگر نیز برای اتمام پروژه لازم است که این عدد و رقم نیمی از کل بودجه‌ی شهرداری زرین‌شهر را شامل می شود و معادل کل بودجه‌ی عمرانی شهر است.

وی گفت: چند گزینه برای تأمین اعتبار وجود دارد یکی تهاتُر زمین و دیگر اخذ وام قرض‌الحسنه از سازمان شهرداری‌های کشور است، همچنین اجرای BOT، یا همان استفاده از سرمایه‌ بخش خصوصی یکی دیگر از راه های پیش روی بوده البته همه‌ موارد در کمیته‌ی فنی_اقتصادی در حال بررسی بوده تا تعیین شود، بهره‌وری و سود شهرداری در اجرای کدام یک از گزینه های بیشتر است.

ترافیک در ورودی شهر کنترل می شود

شهردار زرین شهر اظهار کرد: محورهای ترافیکی این پروژه همگی بررسی شده و طرح آن نیز در شورای ترافیک استان به تصویب رسیده‌ است گرچه با بهره برداری از چنین پروژه ای قطعاً شاهد بارگذاری جدید در ورودی شهر خواهیم بود، و حجم ترافیک در ورودی زرین شهر تا اندازه‌ای بالا خواهد رفت که این مسایل همه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: تنها مشکل موجود پارکینگ است البته در طرح اولیه، ضلع شرقی که مساحتی نزدیک به دو هزار و ۷۰۰ متر دارد، برای احداث پارکینگ در نظر گرفته شده بود که متأسفانه بخشی از زمین های تصرف شده است، اما تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم تا با تملک زمین پارکینگ احداث شود.

پروژه اتصال جاده کمربندی به جاده شهری

محمدی اضافه کرد: با توجه به اینکه در مدت گذشته شهرداری از نظر مالی در شرایط مناسبی قرار نداشت تصمیم گرفتیم این طرح را کمی با تاخیر اجرا کنیم البته اجرای این بخش از وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است، علت این مسئله نیز پروژه اتصال، جاده‌ی کمر بندی به جاده‌ی شهری است.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت اگر وضعیت مالی شهرداری همانند گذشته بود شاید تا امروز آسفالت این پروژه انجام شده بود، اما اکنون مجبوریم از اعتبارات دولتی کمک بگیریم.

تدوین سند چشم انداز شهر

شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ابلاغ چارت جدید شهرداری زرین شهر در سال گذشته واحدی با عنوان اداره‌ برنامه و بودجه اضافه شد که وظیفه‌ این اداره تهیه‌ برنامه و بودجه‌بندی‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت و تعیین چشم انداز کلی برای شهرداری است.

وی افزود: برنامه‌ چشم‌انداز پنج ساله را قطعاً تا دو ماه آینده تدوین و پس از آن به شورا ارایه خواهیم کرد البته بارها تاکید شده که در لایه‌های مختلف این برنامه از کارشناسان و همچنین عموم مردم نظرسنجی شود.

کد خبر 346660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.