گردشگری صنعتی سبز است

گردشگری یکی از صنایع سبز است که در توسعه هر کشوری اثرگذار است. ایران نیز با فرهنگ و تمدن چند هزار سالۀ خود، در هر شهر روستایش داشته‌های شگرفی دارد که در صورت توجه به هر یک از آن‌ها گردشگران بسیاری برای بازدید به آن منطقه خواهند آمد، از این‌رو باید به واژه گردشگرپذیری به دقت توجه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه اقتصادی تنها به داشته های نفتی محدود نیست، ایران کشوری است که تمدن و فرهنگ اش بر داشته های نفتی آن می‌چَربد. در این میان آماده‌سازی زیرساخت‌های کشور به لحاظ فرهنگی و ساز و کارهای عمرانی می تواند روند ورود گردشگر به ایران را افزایش دهد. البته باید به این نکته توجه کرد که مفهوم زیرساخت، تنها مباحث عمرانی نیست بلکه فرهنگسازی یکی دیگر از مباحث شایان توجه است. وقتی می توان برای یک کشور عنوان کشوری گردشگرپذیر را بکار برد که داشته های خود را با بکارگیری اصول مهم گردشگری معرفی کند و قطعا یکی از این اصول ایجاد آرامش برای گردشگر است، آرامشی که با فراهم اوردن زیرساخت های لازم ممکن می شود.

آنچه در زیر می‌خوانید گفت‌وگو با حمیدرضا رضایی کلهر یکی از فعالان صنعت گردشگری است که به عنوان مشاور در زمینه توریسم و به درخصوص ویژه گردشگری ایران و اتریش فعالیت دارد. 

چه زمانی فعالیت در صنعت توریسم را آغاز کردید؟

دو سال با یک شرکت اتریشی در زمینه های نفت و انرژی  همکاری داشتم. هدف این بود که از منابع پولی ارزان قیمت در صنعت نفت و گاز استفاده کنیم، آنها زمان بازدید از ایران متوجه امنیت و ثبات حاکم بر جامعه  شدند. این مسئله در ذهنم نقش بست که ما منابع سخت افزار عظیم و نرم افزاری در خاورمیانه داریم که می توان در پناه مدیریت و رهبری صنعت گردشگری به دنیا بفهمانیم که فرهنگ و تمدن داریم، ملت جنگ طلبی نیستم و روح سازگاری داریم اماقدرت ها به خاطر منافعشان با ما سر جنگ دارند.

چرا اتریش در صنعت  توریست همکاری خود را شروع کرد؟

اتریش یک کشور هشت میلیونی در قلب اروپا است که با ایران رابطه  فرهنگی، تاریخی و بازرگانی ۵۰۰ ساله دارد. اتریش می تواند دروازه اروپا تلقی شود. تعاملات با اتریش فراز و فرود زیادی به همراه داشته اما از این فرصت استفاده کنیم تا توریست بیشتری از اروپا داشته باشیم. اتریش به دنبال فضاسازی برای هنرمندان قلمکار و قلمزن و دیگر صنایع دستی اصفهان و شیراز است که محصولات خود را به معرض نمایش بگذارند. آلمان هم با ایران احساس همبستگی خونی و تاریخی دارد و باید توجه کنیم که این  احساسات فردی بریده نشود.

به صورت گروهی پروژه را دنبال می کنید؟

یک گروه علاقمند اتریشی هستند که در ایران در اصفهان با سازمان های مرتبط با اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان همکاری می کنند.  لازم است اشاره کنم که "جمال پور صادقیان" از فعالان اقتصادی است که اصالتاً شیرازی است و نزدیک به ۵۰ سال است که در اتریش سکونت دارد و زمانی نیز رفوگری فرش‌های ایرانی را انجام می‌داده و مورد اعتماد مردم اتریش است و حتی در صنعت خودرو نیز با نهادهایی در ایران همکاری می کند. در مجموع باید عنوان کنم که اتریشی ها از جوامع کتابخوانی هستند و به ایران نگاه ویژه دارند.

در صنعت توریسم تنها با اتریش همکاری می کنید؟

خیر. در آسیا شرکت های بی‌شماری ازجمله ژاپن، چین مشغول فعالیت هستند و انگیزه دیدار از ایران را فراهم کرده اند. مسئله این است که باید در اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی این موضوعِ نهادینه شده را بازسازی کنیم. برخی از کشورهای اروپایی تصمیم دارند که با ما همکاری کنند تا جذب توریست در ایران را به‌روز کنند که غیبت ۴۰ ساله خود را جبران کنیم. این موضوع نیاز جدی به توسعه زیرساخت ها دارد.

توسعه چه زیر ساخت های را ضروری می‌دانید؟

گردشگری صنعتی سبز است؛ در ایران مسئولان باید نگاه ویژه ای به مسئله زیرساخت ها داشته باشند. زیرساخت تنها ساخت و سازهای عمرانی نیست، بلکه به باید به زیرساخت های فرهنگی نیز توجه کرد. توریسم علاوه بر ارتباطات فرهنگی و ارایه پیام مظلومیت می تواند پیامد اقتصادی هم داشته باشد دارد. ارزش هر توریست در ایران برابر با سه بشکه نفت است. رشد صنعت در گرو رشد توریست است. توریست ها تنها برای بازدید به ایران نمی آیند یکی از مقوله ای که من با آن برخورده کرده ام اکو توریسم است و باید تاکید کرد که طبیعت کویری می تواند سالانه  میلیون ها توریست را به ایران بکشاند و این موضوع  باید این  مدیریت شود. باید جامعه شناسان، روانشناسان و اقتصاددانان این منابع خدادادی را به آمار و اعداد در آورند و حتی می توان رشته دانشگاهی با عنوان جذب توریست داشته باشیم و تمام این مباحث زیرمجموعه زیرساخت بشمار می روند.

تاثیرات خروج آمریکا از برجام  چه خواهد بود؟

 مسئله توریسم، حکمرانی دولت ها نیست بلکه نیاز ملت ها است، در واقع توریسم فارغ از تهدیدات دولت ها و نظام های حاکم است. مردم می توانند بر روی سیاستمدارهای جوامع خود تاثیر گذار باشند انسان امروز در غرب بیش از هر زمان دیگر بر طبیعت غلبه پیدا کرده و بیش از گذشته شکننده شده است، باید به این موضوع فکر کرد که شاید زیبایی ها و جلوه های کشور ما افراد را به شناخت نزدیک کند. البته خروج آمریکا از برجام ممکن است در زمینه نقل و انتقالات پولی مشکلاتی ایجاد کند اما  گردشگران می توانند در بحران تحریم نیز با فرهنگ ما آشنا شوند.

جالب است بدانید مردم آمریکا، ایران را ممتاز از بقیه کشورها و اعراب می دانند و هم‌چنین با توجه به کتب متفاوتی که از ایران نشر پیدا کرده است، ایران را ملتی دارای فرهنگ تمدن‌ساز می دانند، در ضمیر ناخودگاه آنها آرزوی بازدید از ایران را دارند. خوشبختانه ایرانیان موفق در امریکا کم نیستند؛ ۴۷ درصد مفاخر آمریکایی در تمام علوم ایرانی هستند و تنها یک اقلیت چند در صدی صهیونیست با ایرانیان دشمنی دارند. من با توجه به ارتباطی که با تعداد کثیری از مردم آمریکایی داشتم تاکید می کنم که آنها  ما را به عنوان ملت قهرمان و کشوری که برای اثبات حقانیت خود تمام ریاضت ها را به جان خریده است، می ستایند و این موضوع تایید می کند که انسان در فطرت حق طلب است.

چگونه می خواهید ایران را به کشوری مانند اتریش بشناسانید؟

باید فرهنگ و تاریخ ایران را به خوبی معرفی کرد که البته این موضوع تنها شامل میراث ملموس نیست بلکه باید به میراث معنوی نیز توجه کرد، ازسویی دیگر گردشگر وقتی در ایران احساس آرامش داشته باشد و ارزان بودن و خدمات به روز را ببیند بیشتر ترغیب می شود. هزاران کانال شبانه روز در حال بمباران فرهنگی ایران هستند. خارجی ها با نگاه منفی وارد ایران می شوند و با یک اعجاب برمی‌گردند و خوشبختانه حقایق، آنها را  متحول می کند.

در زمینه گردشگری چه مشکلات عمده ای در کشور ما وجود دارد؟

ما ملتی هستیم که راه حل ها را پیدا نمی کنیم بلکه راه حل می سازیم. در خصوص مشکلات باید بنشینیم و صحبت کنیم و از یونسکو بخواهیم که صنعت  توریسم را  از تحریم ها جدا کند و کارت های ارزی فراهم کنیم. مشکل در درون ما است که برای آن تعریف دقیقی نداریم و برخی افرادی که به عنوان بدنه مدیریتی انتخاب شده اند حاضر به حل موضوع نیستند. آنها باید برای نجات اقتصاد، گردشگری را جزء منابع ملی در نظر بگیرند و کارشناسان و دانشگاهیان را دعوت کنند. فرهنگ پذیرایی از توریست ها را مورد بررسی قرار دهند تا از این طریق بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم. مشکلات فرهنگ گردشگری نیز موضوع دیگری است، ابتدایی ترین مشکل این است که توریست با عابر بانک خود بتواند پول رایج ایران را از دستگاه ها دریافت کند. خیلی مسایل هستند که  اعتبار جهانی کشور ما در زمینه گردشگری را به زمین می زند و به روابط بین ایران و کشورهای دیگر خدشه وارد می کند و به همین دلیل باید به فرهنگ گردشگرپذیری توجه ویژه کرد و باید کارِ فرهنگی است. باید توریست را به عنوان ارباب رجوع معرفی کنیم، تکریم توریست باید با تسهیلات فرهنگی همراه باشد. باید به ارایه تسهیلات به توریست و خدمات‌رسانی و به ویژه آرامش توریست بها داد.

برای رفع این معضلات به ویژه در زمینه پذیرش هرچه بیشتر گردشگران اتریش چه باید کرد؟

تصمیم بر این است که یکی از خانه های تاریخی اصفهان را به عنوان کنسولگری اتریش انتخاب کنیم. کنسولگری فقط یک ایده نیست که محقق شود بلکه یک قانون است.

گفت و گو از: نفیسه قاسمی، سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 346656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.