گردشگری اصفهان در مصاف با بروکراسی و بانک ها

کشورمان ایران در موقعیت کنونی به واسطه تحریم‌های آمریکا به منابع درآمد جدید از جمله درآمدزایی بخش گردشگری نیاز دارد، اما وجود کاستی ها و چالشهایی در این حوزه مانع نقش آفرینی بخش گردشگری در درآمدزایی برای کشور می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها نقض برجام از سوی دولت آمریکا و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران، تأثیرات روانی بر بازار و  اقتصاد ایران گذاشته و التهاباتی را در بخش سکه، طلا و ارز ایجاد کرده است. چنین مشکلاتی سبب شده است تا همه مقامات کشوری از رهبر انقلاب تا رییس جمهور و وزیر کشور از لزوم تکیه بر توانمندی های بومی و رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی سخن بگویند.

در این میان یکی از پتانسیلهای ارزشمند ایران که می تواند در درآمدزایی و کمک به تأمین استقلال اقتصادی تأثیر زیادی داشته باشد، گردشگری و جاذبه های توریستی ایران است که هر چند در سالهای اخیر توجه زیادی به آن شده، اما همچنان با کاستی‌ها و مشکلاتی برای تبدیل به منبع نخست تأمین درآمدهای ارزی برای کشور مواجه است، استان اصفهان به عنوان یکی از اضلاع مثلث گردشگری ایران نیز از این کاستی ها مستثنی نیست.

اصفهان نیاز به معرفی دارد

علیرضا سالاریان، رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان مهمترین مانع توسعه گردشگری را ناشناخته بودن ایران و اصفهان برای مردم جهان می داند و به خبرنگار ایمنا گفت: بر خلاف تصوری که مردم و برخی از مقامات اصفهان دارند و گمان می کنند «اصفهان نصف جهان است» و همه دنیا آن را می شناسند، این طور نیست و لازم است  معرفی اصفهان بهتر از گذشته انجام شود.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان، سفر مقامات استانی به کشورهای دیگر را یکی از بهترین و کم هزینه ترین راه‌های معرفی اصفهان دانست و افزود: این سفرها وقتی در سطح مقامات انجام می شود، از یک سو تفاهم نامه های مختلفی امضا می شود و از سوی دیگر خبرنگارانی که برای پوشش این خبر می آیند، بدون کم ترین هزینه ای از سوی ما به معرفی اصفهان کمک می کنند.

وی افزود: البته هم راستا با سفر مقامات استانی باید همکاری های رسانه ای نیز وجود داشته باشد؛ چرا که هرچه سطح پوشش خبر این سفرها در روزنامه‌ها و تلویزیون بیشتر باشد تأثیر بیشتری خواهد داشت.

بروکراسی اداری سرمایه گذاران بخش گردشگری را منصرف می کند

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی یکی از بزرگترین موانع موجود در استان اصفهان بر سر راه توسعه گردشگری را بروکراسی اداری کمرشکن می داند و به خبرنگار ایمنا گفت: وجود چنین بوروکراسی سنگینی سبب می شود تا سرمایه گذارانی که می خواهند در این حوزه کار کنند، با موانع زیادی روبرو شوند و معطل شدن چندین ساله برای گرفتن مجوز گردشگری در نهایت آنها را خسته و  منصرف می کند، در این میان  استان اصفهان نسبت به استان های همجوار در دادن مجوز و کمک به سرمایه گذاران حوزه گردشگری خیلی سخت گیرانه تر عمل می کند.

وی افزود: مشکل دیگر این است که مراکز تفریحی و گردشگری استان اصفهان به طور کامل شناسایی و معرفی نشده اند و در صدا و سیما نیز تبلیغات خاصی در مورد آنها انجام نمی شود؛ در حالی که انتظار می رود صداو سیمای استان اصفهان اطلاعات مربوط به مجموعه‌های گردشگری و مناطق دیدنی و تاریخی استان را در اختیار مردم قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: یکی دیگر از مشکلات استان اصفهان در بخش گردشگری این است که زیرساخت های لازم برای گردشگری فراهم نشده است؛ مسافر یا گردشگری که برای بازدید از یک جاذبه توریستی به منطقه ای سفر می کند، باید بتواند در محل مناسبی اسکان و از امکانات آن جا هم استفاده کند؛ این در حالی است که بسیاری از مراکز گردشگری استان از سرویس های بهداشتی، امکانات اولیه و جاده های مناسب برخوردار نیستند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس تأکید کرد: با توجه به اینکه شهر اصفهان و شهرهای اطراف آن در فصل تابستان گرمای شدیدی دارند و شهرستان سمیرم ۱۵ تا ۲۰ درجه نسبت به مرکز استان خنک تر است، مناطق تاریخی بالای ۷۰۰۰ ساله و آبشار و رودخانه‌های زیبا دارد، لازم است مسئولان استانی و کشوری کمک کنند زیرساخت های شهری برای جذب گردشگر در این شهرستان هم فراهم شود تا مردم رغبت کنند به این مناطق بیایند.

بانک‌ها همکاری نکنند، مشکلات گردشگری اصفهان رفع نمی شود

حسن کامران در رابطه با موانع گردشگری در ایران به خبرنگار ایمنا گفت: گردشگری یک صنعت است؛ صنعتی بی دردسر که با روح انسان ها عجین شده؛ چون یک کار هنری است، اما در ایران و اصفهان در زمینه زیر ساخت‌های گردشگری کمبود و مشکل وجود دارد و در این زمینه نیز تا وقتی بانک ها همکاری نکنند، وضعیت بهبود پیدا نمی کند.

وی ابراز عقیده کرد: بانک ها هم که هیچکس حریفشان نیست؛ نه رییس جمهور و نه مجلس، در واقع بانک ها ضد تولید هستند. این در حالی است که اگر بانک ها همکاری کنند، زیرساخت‌های گردشگری تقویت و اشتغال در کشور ایجاد می شود.

نماینده مردم اصفهان ضمن ابراز امیدواری برای این امر گفت: بعید است کسی حریف بانک ها شود.

نقش بخش خصوصی در صنعت گردشگری اندک است

حیدر علی عابدی در خصوص عوامل تأثیر گذار بر گردشگری و جذب توریسم در استان اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری مثل هتل، فرودگاه و آژانس‌های هوایی و زمینی جزء الزامات این امر است.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به موانع جذب گردشگر در اصفهان گفت: این در حالی است که فرودگاه اصفهان هنوز جایگاه و موقعیت لازم و در شأن خود را ندارد، همچنین مشارکت بخش خصوصی در صنعت هواپیمایی استان ضعیف است. بنابراین نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی مصوبه ای را در بودجه سال ۹۷ تصویب کرده اند که هزینه توسعه فرودگاه اصفهان تأمین شود و از سوی دیگر در حال رایزنی برای جذب شرکت‌های خصوصی نیز هستیم.

کد خبر 346615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.