دنیای امروز دنیای داد و ستد است/ورود مغرورانه گردشگران خارجی و خروج فروتنانۀ آنها

سومین روز از دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان با برگزاری میزگردی با عنوان "نقش دفاتر مسافرتی و راهنمایان در چرخه گردشگری" با حضور "کاووس مسعودی" رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان اصفهان و "حمیدرضا محققیان" رئیس گروه نظارت بر تاسیسات گردشگری استان در غرفه خبرگزاری ایمنا ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  در این میزگرد که _پنج‌شنبه ۳۱ خردادماه_ ساعت ۱۷ در محل غرفه خبرگزاری ایمنا واقع در سالن نصف جهان نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان برگزار شد، "کاووس مسعودی" رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان اصفهان در تکمیل پیش‌جمله "گردشگر به شرطی به اصفهان می‌آید که" گفت: گردشگر به اصفهان می آید اگر ما اصفهان را به خوبی معرفی کنیم و اگر در معرفی این شهر در خارج از این جغرافیا موفق باشیم به طور قطع گردشگر جذب خواهد شد و بدیهی است که پس از جذب گردشگر، موضوع خدمات در اصفهان مطرح می‌شود که اگر خدمات مطلوبی به گردشگر ارایه شود تا خاطره خوبی با خودش به همراه ببرد به طور یقین این معرفیپف آمار گردشگر را انبوه و انبوه‌تر می کند.

"حمیدرضا محققیان" رییس گروه نظارت بر تاسیسات گردشگری استان اصفهان نیز این پیش‌جمله را تکمیل و اظهار کرد: گردشگر به شرطی به اصفهان می آید که لبخند بر روی لبان میزبان ببیند و میهمان‌نوازی را احساس کند و مانند خانه خودش، در اصفهان نیز موارد مرتبط با اسکان، خدمات و پکیج های گوناگون تور گردشگری برای وی فراهم باشد.

مسئله اصلی، انبوه‌سازی گردشگر است

مسعودی در خصوص مشکلات مطرح در مورد راهنمایان گفت: بسیاری از راهنمایان ما اطلاعات خوبی دارند و حتی راهنمایانی در سطح عالی داریم اما مسئله اصلی انبوه‌سازی گردشگر است و در صورتی که گردشگری به صورت انبوه باشد قطعا مزایای آن به همه صنوف خواهد رسید و در آن صورت هیچ کدام از اصناف برای محدود کردن گردشگر به صنف خودشان خیز برنمی‌دارند.

وی با بیان اینکه در تعامل بین دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان، مشکلات عدیده ای وجود ندارد، اظهار کرد: طبق قوانین سازمان میراث فرهنگی آژانس‌ها تور را مدیریت می کنند و اجرای تور را به راهنمای تور می سپارند و راهنما ضمن حفظ تمام قوانین تور را مدیریت می کند و باید راهنمایان بتوانند مدیریت بحران داشته باشند و در مواقع لازم به خوبی این امر را اجرا کنند.

راهنمایان گردشگری و تخلفات دوسویه

محققیان نیز در پاسخ به این پرسش که چطور بر فعالیت راهنمایان نظارت می‌شود، گفت: راهنمایان افرادی هستند که تورهای داخلی و خارجی را در مقاصد مختلف همراهی می کنند. هر راهنمای گردشگری یک کارت بیزینس یکساله دریافت می کند که برای دریافت آن ۴۸۰ ساعت آموزش می‌بینند و این دوره آموزشی نزدیک به شش ماه زمان می‌بَرد. راهنمایانی که فعالیت مناسب دارند، با ترجیح و صلاحدید دفاتر مسافربری، بیشتر کار می کنند که این مسئله نشان دهنده عملکرد خوب و اطلاعات بالای یک راهنما است. البته ممکن است برخی راهنمایان با برخی از فروشندگان تبانی کنند و این مسئله در امر صنایع دستی باعث از دست دادن بازار فروش است. این یک تخلف دوطرفه است که میان فروشنده(پورسانت دهنده) و راهنمای تور(پورسانت گیرنده) صورت می‌گیرد. در صورت مشاهده چنین مسئله ای در ابتدا با تذکر کتبی سپس اخطار و تعلیق و در نهایت لغو مجوز برخورد خواهیم کرد.

هتل‌داران ضریب اشغال سالانه هتل‌داران مناسب نیست

مسعودی عمده ترین مشکل زیرساختی گردشگری را در هتل ها دانست و تصریح کرد: در زمینه هتل های ۴ و ۵ ستاره بیش‌ترین مشکلات وجود دارد و هتل‌داران ضریب اشغال سالانه هتل های خود را ضریب خوبی نمی دانند که اگر گردشگری انبوه شود هتل داری هم سود دِه می شود، در این زمینه باید بیشتر سرمایه گذری‌ها بر روی بازاریابی توریسم انجام شود. در دنیا برخی از کشورها با زیرساخت های ضعیف‌تر خود بسیار از ایران در جذب توریست جلوتر هستند به طوری که در چین سیستمی دیده می شود که در عرض یک هفته هتل های ۲۰ طبقه ساخته می شود.

ارایه تسهیلات و برداشتن مقررات زائد در گردشگری

محققیان نیز به موضوع زیرساخت‌های گردشگری اشاره کرد و افزود: یکی از مباحث مهم در ورود گردشگر به کشور زیرساخت مناسب است که باید تسهیلات در بحث مقررات داشته باشیم و مقررات زائد برداشته شود تا افراد تمایل به سرمایه گذاری داشته باشند و تاسیسات گردشگری را ایجاد کنند. دولت نیز باید در این زمینه تسهیلاتی بدهد. ارایه تخفیف به افرادی که در این زمینه سرمایه گذاری می‌کنند نیز از دیگر مبحث هایی است که می‌تواند به این مسئله کمک بسیاری کند. شورای اسلامی شهر اصفهان و شهرداری اصفهان نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده اند که به مدت سه سال تمام عوارض کل برای افرادی که قصد ساخت هتل دارند را برداشته و معافیت مالی شامل حال افرادی که قصد دارند در زمینه گردشگری سرمایه گذاری کنند ارایه می‌شود. در این زمینه افرادی که تاسیسات گردشگری دارند هرسال از بخشودگی ۵۰ درصد معافیت مالیاتی برخوردار هستند. بحث دیگری که از سمت دولت برای تاسیسات گردشگری مطرح می شود انشعابات مربوط به تعرفه های صنعتی (انشعابات آب، برق و گاز) است که برای تاسیسات گردشگری تخفیف در نظر گرفته می‌شود.

به‌روزشدن قوانین و اجرای همسان آن‌ها در گردشگری موثر است

مسعودی نیز در خصوص قوانین و مقررات حوزه گردشگری گفت: گاهی قوانین و مقررات در این حوزه به‌روز نیست و یا در کل کشور به طور همسان اجرا نمی شود. آژانس ها خدماتی را در ازای گرفتن پول از مشتری ارائه می دهند که خودشان سبب اجرای آن نیستند، برای مثال اگر یک آژانس هتلی را در یک شهر دیگر به مسافر خود می فروشد و مسافر از کیفیت آن هتل راضی نیست این موضوع به فروشنده یا آژانس برنمی گردد بلکه مشکل مربوط به آن هتل و استان مربوطه است، یا تاخیر در فرودگاه‌ها یا کیفیت رستوران‌ها و مشکلات دیگری که در مسیر اجرای یک تور وجود دارد را نباید از چشم آژانس دید چرا که هیچ‌کدام از حلقه های پکیج سفر را خودش به تنهایی ارائه نمی دهد و از لحظه ای که مسافر به سمت استفاده از خدمات می رود از کنترل آژانس خارج است که در کل امیدواریم هر روز مردم خدمات بهتری از ما بخواهند و قوانین بهتر و به روزتری در این زمینه در کل استان‌ها بطور همسان اجرا شود.

موارد تحت نظارت تاسیسات گردشگری استان

محققیان به عمده تخلفات حوزه گردشگری در استان اشاره و تصریح کرد: تاسیسات گردشگری بر اساس مصوبات موجود مصادیق ۱۶ گانه هستند که بیشتر تخلف ها شامل تاسیسات اقامتی، شامل هتل ها، آپارتمان ها، زائرسراها، خانه مسافر ها و اقامتگاه‌های بومگردی است. تاسیسات پذیرایی نیز شامل سفره‌خانه‌های سنتی، واحد های پذیرایی منفرد بین راهی و مجتمع های خدماتی رفایی بین راه هستند که آن ها عمدتا بحث پذیرایی از گردشگران را بر عهده دارند. بخش دیگرِ تاسیسات گردشگری بخش تور گردان‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی هستند که کار تورگردانی را انجام می‌دهند. در کنار این تاسیسات گردشگری، راهنمایان گردشگری وجود دارند، راهنمایان به عنوان بلندگوی هر کشوری هستند و بیش‌ترین ارتباط را با اتباع بیگانه و بیشترین تاثیرگذاری را دارند. بخش دیگر در تاسیسات گردشگری بحث تاسیسات آموزشی هستند که آموزش راهنمایان، برگزاری دوره های آموزشی و مدیرهای فنی دفاتر مسافرتی و کارکنان و مدیران تاسیسات اقامتی و پذیرایی در این تاسیسات آموزش انجام می‌شود.

دفاتر خدمات مسافرتی و تخلفات این صنف

محققیان در خصوص بحث تخلفات گردشگری ادامه داد: عمده تخلفاتی که از تاسیسات گزارش می‌شود از دفاتر خدمات مسافرتی است. خدماتی که جزو قرارداد یک دفتر است، مثلا در قرارداد ا این دفاتر ذکر شده که مسافر را به یک هتل پنج ستاره ببرد ولی ممکن است به دلایل عمدی یا سهوی نتواند هتل را در اختیار مسافر بگذارد و خدمات ضعیف‌تر انجام شود، یا ممکن است قیمتی را به مسافر اعلام کنند و پیش از سفر یا در حین سفر  با موارد مختلفی که به عنوان تخلف به حساب می آید افزایش نرخ بدون دلیل موجه داشته باشند. باید خدمات تورگردانیِ مسافرتی به مسافران داده شود که مسافر بتواند به خارج از کشور برود و از خدمات ویزایی، بیمه مسافرتی و خدمات تور استفاده کند. اگر در هرکدام از این ها نواقصی مشاهده شود و جزو قراردادی که با مسافر تنظیم می کنند نباشد تخلف به حساب می آید که این تخلفات در سازمان با حضور نمایندگان صنف و نمایندگان سازمان و مسافر طی جلساتی بررسی و اقدام به صدور رای می‌شود. گاهی افراد به مراجع قضایی مراجعه می کنند که معمولا به واسطه کمیسیون‌هایی که در مراجع قضایی است نظر سازمان گرفته می شود و پس از بررسی، رای صادر شده و اگر لازم باشد با متخلف برخورد انجام می شود.

وی افزود: نوع دیگر تخلف در دفاتر غیر مجاز است که عمده این دفاتر در فضای مجازی به فعالیت می پردازند و افرادی که هیچ‌گونه مجوزی ندارند اقدام به تورگردانی کرده و مشکلاتی را برای مسافران ایجاد می کنند چرا که تعهدی به سازمان خاصی ندارند. در بقیه تاسیسات گردشگری نیز با بحث گران فروشی یا کسری خدمات(هتل ها و واحد های پذیرایی) رو به رو هستیم.

گسترش خدمات رایگان مانع ارتقای خدمات گردشگری است

مسعودی در خصوص گلایه های موجود در این صنف گفت: همه افراد فعال در یک صنف می خواهند که شأن و منزلت آن شغل و آن صنف حفظ شود و خدمات خوبی هم به مردم ارائه دهند. وقتی فضای جامعه به سمت ارزان‌ترین خدمات یا خرید قسطی می رود یا حتی خدماتی تحت عنوان رایگان مطرح می شود که البته خود صنف هم در اشاعه آن مقصر هستند این مسائل از رشد و ارتقای خوب خدمات جلوگیری می کند، چرا که هیچ خدماتی نمی تواند رایگان باشد و مجموعه هایی که با اقامت رایگان یا اقساطی و بدون کارمزد کار می کنند اجازه رشد این صنعت را گرفته اند.

برجام لبخند به دنیا بود

محققیان ضمن اشاره به تاثیر برجام بر گردشگری و با بیان اینکه برجام در واقع لبخندی بود که به دنیا زدیم، اظهار کرد: برخی از گردشگران، بسیاری از کشورها را بازدید کردند و می خواهند مکان های جدید را بازدید کنند. سفارتخانه ها و وزارتخانه ها گردشگران را تشویق به ورود به ایران نمی کنند و تبلیغ منفی علیه ایران انجام می دهند. اما برخی از گردشگران که به ایران آمده اند تبلیغ ایران را به صورت تبلیغات دهان به دهان به دیگران انتقال می دهد. برخی از گردشگران در بدو ورود به ایران با احساس غرور وارد ایران می شوند و فکر می کنند نسبت به مردم ما در سطح بالاتری قرار دارند اما زمانی که مهمان‌نوازی و فرهنگ ما را می‌یینند در زمان خروج از کشور فروتنانه خارج می شوند. درحال حاضر مسافرانی که می خواهند به ایران بیایند و مشکل ویزا دارند می توانند با ورود به شهر های بزرگ ویزای فرودگاهی دریافت کنند، این ویزا به مدت یک ماهه است و تا سه ماه قابل تمدید است.

باید بیشتر به پتانسیل خود در گردشگری داخلی بپردازیم

مسعودی نیز به ثمر رسیدن برجام را امر مبارکی در رونق گردشگری دانست و اظهار کرد: با به ثمر رسیدن برجام، توریسم و موج آمدن توریست خارجی به ایران افزایش یافت و اکنون هم با مطرح شدن این مشکلات سیاسی، دنیا به آخر نرسیده است. ما کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت هستیم و در صورتی که تورگردانی داخلی را قوی کنیم و حضورمان در مجامع جهانی شامل مجامع اداری و دولتی و مردمی را پُررنگ کنیم و به دیگر کشورها نشان دهیم که مردم ما تروریست و خطرناک نیستند و مردم با فرهنگ و مهماندوستی هستند دشمنی های موجود در سیاست خارجی را کاهش می دهیم و همه دسیسه ها خنثی می شود؛ حتی همین حضور تیم ملی ایران هم بسیار تاثیرگذار خواهد بود و نشان می دهد که مردم ایران مردمی حماسه ساز هستند اما باید به پتانسیل خود در گردشگری داخلی بیشتر بپردازیم و بخش دولتی و خصوصی باید به هر بهانه ای در تمام موقعیت های جهانی حضور یابند تا همه کشورها ایران را به خوبی بشناسند و همواره میزبانیِ خوبِ خود را نشان دهیم.

تغییر تراز گردشگری با ورود و خروج گردشگر

محققیان در پاسخ به این پرسش که آیا توازنی میان ورود و خروج گردشگر در استان وجود دارد یا خیر؟ گفت: در مبحث انواع گردشگری با دو مدل گردشگر رو به رو هستیم، یکی مسافرانی که به کشور وارد می‌شوند و نوع دیگر تورهای خروج از کشور است. هر چقدر میزانِ گردشگران ورودی بیشتر باشد بحث اشتغال‌زایی و درآمد ارزی در کشور بالا می‌رود و تراز گردشگری مثبتی را داریم. در مقابل هرچقدر گردشگر ایرانی به خارج از کشور برود، دلار و ارز را از کشور خارج می‌کند و تراز گردشگر یک تراز منفی می‌شود که البته میزان خروج گردشگر بیشتر از ورود گردشگر است.

وی ضمن اشاره به ورود و خروج گردشگران، افزود: در زمینه گردشگری آمار گردشگران خروجی از گردشگران ورودی بیشتر است. بیش‌ترین مقاصد گردشگری، مقاصد گردشگری زیارتی مانند حج و عتبات عالیات و پس از آن مقاصد مالزی، سنگاپور، ترکیه، گرجستان و کشورهای اروپایی است.

نرخ مالیات دفاتر مسافربری برای تور ورودی صفر است

محققیان در خصوص حمایت از تور های گردشگری گفت: اگر تور ورودی داشته باشند، نرخ مالیاتشان صفر محاسبه می شود و هیچ‌گونه مالیات بابت تورها و خدمات پرداخت نمی‌کنند و جوایز صادراتی (به دلیل این که مانند صادرکنندگان محصولات را به گردشگر خارجی می فروشند و ارز وارد کشور می کنند) به آنها تعلق می گیرد و به عنوان صادر کننده های نمونه مورد تقدیر قرار می گیرند که درحال حاضر قانون معافیت از پرداخت مالیات در کشور در حال اجرا است.

باید ضریب مالیات در گردشگری داخلی صفر شود

مسعودی با تاکید بر اینکه مالیات یکی از چالش های مهم این صنف است، افزود: دولت در مورد تور ورودی ضریب مالیات را حذف کرد و ضریب مالیاتی فعالیت تورهای زیارتی به خارج از کشور ازجمله به کشورهای عربستان، عراق و سوریه صفر است، اما اگر همین گردشگر بخواهد به حرم امام رضا( ع) یا شاهچراغ برود باید مالیات بدهد! ما انتظار داریم ضریب مالیات در گردشگری داخلی هم صفر شود و تورهای داخلی هم مالیات نداشته باشند. در مورد مالیات بر ارزش افزوده هم که از خریدار گرفته و به دولت پرداخت می شود در عمل در استان های مختلف به طور یکسان عمل نمی شود و در اجرای آن مشکلاتی دیده می شود که وجود رقابت های ناسالم در این صنف اجازۀ گرفتن ۹ درصد ارزش افزوده را به مجریان این صنف نمی دهد، ‌ بنابراین دو شرکتی که خدمات یکسان ارائه می دهند نمی توانند عملا رقابت سالمی داشته باشند.

دنیای امروز دنیای دادوستد است

 وی با اعلام مخالفت خود در زمینه افزایش عوارض خروج از کشور، افزود: گردشگری رشته های مختلفی دارد و اینکه فکر کنیم گردشگر خروجی با ورودی رقابت می کند اینطور نیست. گردشگر خروجی با ورودی فرق دارد. اگر کشورهای خارجی گردشگر ایرانی را جذب کرده اند نشان از توانمندی آنها است و نباید فکر کنیم که باید دست آنها را ببندیم تا گردشگر داخلی بیشتر شود. دنیای امروز دنیای دادوستد است و گردشگر باید برود و بیاید و با فرهنگ‌ها آشنا شود حتی حضور در جام جهانی اثرات مثبتی دارد، باید خودمان و گردشگری داخلی را برای گردشگر ورودی قوی کنیم که لازم است دولت قوانین خاص بهتری برای ایجاد تعادل در گردشگر داخلی و خارجی تدوین کند و به هیچ وجه داشتن گردشگر خارجی به معنای نداشتن گردشگر داخلی نیست.

۴۳۰ دفتر خدمات مسافرتی در اصفهان فعالیت دارند

محققیان ضمن تقسیم‌بندی دفاتر خدماتی گفت: بخشی از دفاتر، دفاتر مجوز بند (الف) هستند که صرفا بلیت هواپیما می فروشند. این دفاتر مجوز خود را از سازمان هواپیمایی کشور دریافت می کنند که در اصفهان ۱۰۵ دفتر از این نوع وجود دارد. نوع دیگر دفاتر که فعالیت های سیاحتی دارند و شامل مجوز بند (ب) می شود که از این دفاتر در استان اصفهان ۲۰۲ دفتر وجود دارد. نوع دیگر این دفاتر که شامل مجوز بند (پ) می شوند دفاتر زیارتی خارج از کشور هستند که از این نوع ۱۲۵ دفتر وجود دارد. در حال حاضر ۴۳۰ دفتر در استان وجود دارد که دو یا سه مجوز از مجوز های ذکر شده را دارند.

آمار دفاتر مسافرتی استان

مسعودی نیز در این خصوص افزود:دفاتر خدمات مسافرتی استان اصفهان در کل بخش های آن شامل سیاحتی، زیارتی و گردشگری فعال هستند که برخی بیشتر به گردشگری سیاحتی و برخی بیشتر در گردشگری زیارتی فعال هستند که تعداد ۲۰۲ آژانس مجوزدار تنها در حوزه تورگردانی فعالیت می کنند.

عدم درنظرگرفتن ارز برای خدمات مسافرتی

وی به مشکلات آژانس‌ها درمورد سیاست‌های ارزی اشاره کرد و گفت: دولت برای ۳۳ مورد موضوع ارز را درنظر گرفته است، البته ارز را برای مسافر درنظر گرفته ولی برای خدمات مسافرتی ارزی درنظر نگرفته و این امر وضعیت آژانس ها را تحت تاثیر قرار داده است. سیاست های ارزی اگرچه به صورت کلان است اما فردی که به آژانس مراجعه می کند هتل، ویزا و خدمات می خواهد و آژانس ها باید ریال را به ارز تبدیل کنند، این شیوه متاسفانه تعریف نشده است و به شدت فعالیت آژانس ها را تحت تاثیر قرار داده است و امیدواریم هرچه زودتر این موضوع حل شود.

راه برای فعالیت بخش خصوصی باز است

محققیان به همکاری میان بخش دولتی و خصوصی در زمینه گردشگری اشاره کرد و گفت: بخش دولتی وظیفه حاکمیتی دارد و در مباحث اجرایی دخالتی ندارد. در استان اصفهان اگر یک نفر کارشناس داریم در مقابل ۲۰۰ نفر در بخش خصوص کار می کنند. در هتل ها اگر یک هتل در بخش دولتی داریم در بخش خصوصی ۱۰۰ هتل وجود دارد. باید قوانین و ضمانت ها را به‌روزرسانی کنیم تا تخلفات را به حداقل برسانیم. در بخش خصوصی راه انجام فعالیت باز است. اگر فعالیت های بخش خصوصی در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی باشد محدودیتی برای بخش خصوصی نداریم. اکنون در تورهای گردشگری کیش، مشهد و قشم در هفته بین ۶۰ تا۷۰ پرواز داریم که این مسئله نشان‌دهنده فعالیت بخش خصوصی است. برای صدرو مجوز نیز مشروط بر عدم سو استفاده از این مجوز محدودیتی وجود ندارد. در مجموع باید گفت که دولت از بخش خصوصی حمایت می کند.

گردشگری به بسیج همگانی نیاز دارد

وی نظر خود را درخصوص فقدان سازمان مدیرت گردشگری مقصد در کشور این‌گونه ابراز کرد: در کشور ما بحث گردشگری بیش از ۳۰  ارگان و وزارتخانه دخیل هستند. وزارت امور خارجه قطعا همراه و همگام در مباحث گردشگری است. نیروی انتظانی، پلیس گذرنامه و بسیاری دیگر نیز به این مسئله مرتبط می شوند، گردشگری در هر سازمانی نیاز به یک بسیج دارد تا همه مسائل را هماهنگ کند.

همدلی، اتفاقات خوبی را در گردشگری رقم می‌زند

مسعودی نیز بخش دولتی را در مقابل بخش خصوصی ندانست و افزود: به هیچ وجه بخش دولتی را مانع رشد بخش خصوصی نمی دانم اما گردشگری در ایران زمانی رشد می کند که دغدغه ها از بخش بالای مملکت شروع و به همدلی برسد، اگر همدلی کامل در قسمت های مختلف حاکمیت در رابطه با گردشگری به وجود بیاید طبیعتا اتفاقات خوبی در گردشگری خواهد افتاد.

دولت باید با شگردهای مختلف در گردشگری کند

مسعودی در خصوص اهمیت بازاریابی و تبلیغات در گردشگری و توریسم اظهار کرد: درباره تورهای خارجی، خودِ مردم به سمت آژانس ها می آیند و در فصول خاص متقاضی سفرهای خاص هستند که تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم آن کشورها برای ایرانیها تمایل ایجاد کرده است، شما هیچ صنفی را بدون هزینه کردن نمی توانید به بهره برداری برسانید. در دیگر صنایع هم همین طور است اما چون صنعت گردشگری مانند دیگر صنایع، مِلک یا ماشین آلاتی در آن نیست در زمینه تبلیغات برای آن سهل انگاری می شود. البته دفاتر خدمات مسافرتی در حد خودشان تلاش می کنند اما دولت باید به طور مستقیم و غیرمستقیم خودش تبلیغات اثربخش و کلان را انجام دهد. برخی سریال‌های خارجی هستند که در جذب مسافر بسیار تاثیر دارند، مانند سریالی به نام "حریم سلطان" که به شدت در گردشگری ترکیه موثر بود. ما هم باید بطور مستقیم و غیرمستقیم با شگردهای مختلف بازاریابی کنیم و این بازاریابی عمده برعهده دولت است. حتی برخی کشورها سوبسیدهای مختلفی برای تورها و گردشگران در نظر می‌گیرند چرا که از گردشگری، صنوف متعددی اعم از هتل داران، رستوران داران، فعالان صنایع دستی و بسیاری دیگر منتفع می شوند.

جهانگردی را از ایران آغاز کنیم

محققیان نیز با اشاره به شعار سازمان میراث فرهنگی مبنی بر "جهانگردی را از ایران آغاز کنیم" گفت: مسئله ایرانگردی مسئله بسیار مهمی است چرا که هم به اشتغال‌زایی و هم به توزیع ثروت در کشور می‌انجامد. در این راستا سیاست سازمان میراث فرهنگی توسعه تورهای ایرانگردی است. اخیرا مجوزهای ترددی را با کمک صنف راهنمایان گردشگری صادر کردیم که هرگونه تور ایرانگردی که قرار است انجام شود را بتوانند با هماهنگی و ثبت نام در دفاتر مسافرتی و استفاده از راهنمایان گردشگری مجاز استفاده کنند.

هشدار به مردم در مورد آژانس‌های غیرمجاز

محققیان تاکید کرد: توصیه می‌کنیم افرادی که می‌خواهند به مسافرت بروند با افرادی که تور غیر مجاز برگزار می کنند اقدام به سفر نکنند و از طریق دفاتر مجاز اقدام به خرید تور کنند تا به مشکل نخورند. یکی از دلایل مشکلات شاکی‌ها این بوده که از طریق دفاتر غیر مجاز اقدام به خرید تور کرده‌اند.

مسعودی نیز با بیان اینکه آژانس های گردشگری از چند جهت مورد هجوم قرار می‌گیرند، تصریح کرد: فعالیت غیرمجاز برخی در فضای مجازی باعث شده تا این افراد قوانین و مقررات را رعایت نکنند، بخاطر همین که قانونی در آنجا مطرح نیست پس قدرت جذب آنها هم بالاتر است که این امر باعث آزار آژانس ها است و رسانه ها باید در مورد این آژانس های غیرمجاز به مردم هشدار دهند.

به گزارش ایمنا، میزگرد خبرگزاری ایمنا با عنوان "نقش دفاتر مسافرتی و راهنمایان در چرخه گردشگری" با حضور "کاووس مسعودی" رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان اصفهان و "حمیدرضا محققیان" رئیس گروه نظارت بر تاسیسات گردشگری استان، ساعت ۱۸:۲۰ در محل غرفه این خبرگزاری در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان  پایان یافت.

کد خبر 346545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.