دستگاه قضایی باید هر روز یک نفر را از جهنم به بهشت برساند

مشاور قضایی رییس قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه، قوه قهریه نیست، نقش درمانگاه و بیمارستان دارد، باید پیشگیری و درمان کند و هر روز احساس سرافرازی کند که یک نفر را از جهنم به بهشت رسانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله کاظم صدیقی ظهر امروز (پنجشنبه) در همایش هفته قوه قضاییه و تجلیل از بازنشستگان این عرصه اظهار کرد: نظام قضایی جایگاه خاصی در زمینه ایثار و شهادت دارد همانگونه که بسیاری از ایثارگران در این دستگاه مشغول به خدمت هستند.

وی با بیان اینکه لازم است طوری پشت میزها بنشینیم که وقتی از دنیا می‌رویم کسی از ما یادی کند، اضافه کرد: کار دادگستری، زندان کردن و اجرای حدود و... نیست، این کارها از کارهای حاشیه‌ای دادگستری است؛ دادگستری باید فرهنگ‌ساز باشد، باید طوری رفتار کند که هر کس با قاضی و ارباب رجوعی برخورد کرد گویی با خوی پیامبر آشنا شده است و بر همین اساس متحول شود، دستگاه قضایی باید مایه انقلاب فرهنگی شود، اینطور نیست که با زور سر نیزه اقامه عدل کند، سرنیزه تنها یک چاشنی است، قاضی باید قفل دل‌ها را باز کند، محیط فکر را از اسارت و وابستگی‌هایی که به هنجار شکنی می‌کشاند، آزاد کند.

وی ادامه داد: همیشه در جلسات گوناگون در تهران و شهرستان‌ها خطاب به دستگاه قضا می‌گویم قسمت مفید عمرتان را در دستگاه گذراندید، چه کردید؟ چه نقشی در جامعه داشته‌اید؟ چند نفر از جوانانی که کارهای ناشایست انجام می‌دادند را معالجه کردید؟ نکند به همه اخم کنید؟ قوه قضاییه، قوه قهریه نیست، نقش درمانگاه و بیمارستان دارد، باید پیشگیری و درمان کند و هر روز احساس سرافرازی کند که یک نفر را از جهنم به بهشت رسانده است، اگر چنین نباشد رسالات والایی که بر عهده داریم را انجام نداده‌ایم. دستگاه قضا زور محور نیست، خرد محور و محبت محور است، اگر از این راه‌ها نتوانستیم فرد را نجات دهیم آخرین راه چاره، راه زور است.

مشاور قضایی ریاست قوه قضاییه با بیان اینکه زهد با نیت پاک است نه با جامعه پاک گفت: دستگاه قضایی اسلامی با دستگاه نظام‌های لیبرالی و استبدادی متفاوت است، لیبرال‌ها توجیه‌گرند و طبق قوانین لیبرالی عمل می‌کنند، اما قاضی اسلامی در جایگاه حضرت علی (ع) و پیغمبر نشسته است پس باید بوی پیامبر بدهد و خوی ایشان را بگیرد.

پاک‌دستی در دستگاه قضا از اوجب واجبات است

آیت الله صدیقی تصریح کرد: پاک‌دستی در همه جا لازم است، اما در دستگاه قضا از اوجب واجبات است و یک مورد خطا هم قبول نیست.

امام جمعه موقت تهران در مورد خصوصیات شهید آیت‌الله بهشتی گفت: آیت‌الله شهید بهشتی پیش از اینکه شخصیتی اجتماعی، فقیه، فیلسوف، جامعه‌شناس، سیاست‌مدار، محقق و نویسنده باشد، انسان بود، مؤمن و عنصر اخلاقی بود، وارسته و الگو بود. او جربزه، کفایت، شرح صدر داشت و بلند همت بود؛ عالم برای او شناخته شده بود، واقعیت‌های عالم را با تخیلات خود ارزیابی نمی‌کرد بلکه واقع‌گرایانه برخورد می‌کرد و همچنان به دنبال جاهای حساس بود، همانطور که مدرسه دین و دانش را در قم تأسیس کرد چراکه عقیده داشت اولین کار، فرهنگ‌سازی است، دنیای غرب به وسیله فرهنگ ما را اسیر کرده است پس باید به داد مدرسه‌ها برسیم.

وی افزود: تأسیس پلیس قضایی که در همه امور مستقل باشد، از اندیشه‌های او بود، مسئول آن را هم خود شناسایی کرد تا آموزش ببیند و کار کند. عقیده داشت که جنس خود را خود باید تولید کنیم، دانشگاه علوم قضایی را باید شکل داد، البته کاری ندارم که تحقق یافت یا نه،  فکر او مهم است، یعنی یک دستگاه خود باید نیرو تربیت کند، خود کار و اجرا کند تا وابسته نباشد و منت هیچ کس بر سر او نباشد و در کارش دستکاری نکند.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه شهید بهشتی در کادرسازی برای دورن و بیرون دستگاه جلساتی را تشکیل می‌داد، افزود: شهید بهشتی عقیده داشت قضات و روحانیون باید در جامعه به گونه‌ای باشند که مورد هدف دشمن قرار بگیرند، شهید بهشتی فردی منحصر به فرد در نظام اسلامی بود، او در شورای انقلاب و مجلس خبرگان خدمت می‌کرد و معتقد بود دستگاه قضایی‌مان فرانسوی و با چارچوب غربی است، به همین خاطر بنای تحول داشت، در همین راستا استعدادها را شناسایی، جلب می‌کرد و نگه می‌داشت.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه شهید بهشتی رنگ نمی‌گرفت و منفعل نبود ادامه داد: قدر همکاران را دانستن و پرو بال دادن و افتاده‌ای را بلند کردن و داشتن روحیه دینی از خصوصیات شهید بهشتی بود، او به معنای واقعی کلمه تربیت شده در دامن اسلام بود. در جلسه‌ای که به شهادت رسید مخالفان را هم دعوت کرده بود تا با آنها هم همفکری کند. همانطور که خود گفته است از علامه طباطبایی بسیار اثر گرفته بود. او مرنج و مرنجان شده بود.

وی افزود: شهید بهشتی از نظر اخلاقی انسانی صبور و دور اندیش و با ظرفیتی بود آنچنان که اگر کسی از او انتقاد و یا به او جسارت می‌کرد، به جای مقابله با او نقطه ضعف خود را بررسی می‌کرد تا برطرف کند، در نهایت یا ضعف خود را برطرف می‌کرد یا طرف مقابل را توجیه می‌کرد.

کد خبر 346490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.