۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
از جنس عشق و آهن

بارها دلش شکسته، بالا و پایین مسیر را تاب آورده و باز هم ادامه داده تا آب دیده شده و حالا در سالروز تولد ۳۰ سالگی‌اش موفقیت بزرگش را باخانواده و دوستانش جشن می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "مهناز صوفی سویری" زندگی با جنس آهن، زندگی از جنس عشق را در نخستین رمان ایرانی با موضوع معلولیت رونمایی کرد.

ماجرا آشنا و در عین حال پنهان است. شاید هرکدام از ما افراد ناتوان را در زندگی‌مان دیده باشیم اما روح جنگجوی یک معلول از دیدمان پنهان مانده است. مهناز معتقد است "خدا به همه معلولان عنایت کرده" او واقعیت کتمان شده زندگی یک معلول را با قلمش به رشته تحریر در می‌آورد تا شجاعت و قدرتش را به رخ همگان بکشد.

حرفش را با شعر و ادبیات خاص خودش شروع می‌کند اما به زمان زیادی نیاز نیست تا بتوان به قدرتش پی برد. حرف‌هایش انگار از دل می‌آیند و به دل می‌نشینند. داستان راهش طولانی است اما عشق به نوشتن را نه در کلامش انکار می‌کند و نه در نوشته هایش. از ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۵ شروع به نگارش "عشق آهنی" کرده و در ۷ بهمن ۹۶ نگارش آن به پایان رسیده است.

رمانش تلفیقی از زندگی شخصی‌ و قدری تخیل است و واقعیت‌هایی که در کتابش نوشته گاهی از پشت چشمهایش می‌گذرند و حرف زدنش را دشوار می‌کند اما مهناز به راهش ادامه می‌دهد. می‌گوید "به شعار تو خالی معلولیت محدودیت نیست، اعتقاد ندارم." شاید همین پذیرفتن حقیقت باشد که مهناز را قدرتمندتر از هر کس دیگری کرده است تا بتواند بنویسد.

می‌گوید "معلولیت، محدودیت است. زمانی که من درس می‌خوانم اما به خاطر عدم مناسب سازی نمی‌توانم کار کنم. معلولیت محدودیت است. زمانی که نتوانم در کلاس‌هایی که دوست دارم شرکت کنم، معلولیت محدودیت است. زمانی که من در روابط احساسی به خاطر معلولیت پس زده می‌شوم، این محدودیت است. معلولیت، محدودیت است اما ناتوانی نیست."

مهناز از برخورد افراد در مورد نگارش کتابش می‌گوید "اطرافیان می‌گویند خوش به حالت که این کار را میکنی اما هیچ کس مسیر طی شده برای نوشتن این کتاب را نمی‌بیند، کسی دل‌شکستگی‌ها را نمی‌بیند، کسی خستگی‌ها را نمی‌بیند."

 از کتابش که بپرسی با تمام خستگی‌ها و دلشکستگی‌هایش جواب می‌دهد " ۸۰ درصد افراد و اتفاقات داخل کتاب واقعی هستند" حتی ماجرای دریافت گواهی‌نامه‌اش را هم در کتاب نوشته است که پس از مدت‌ها تلاش برای دریافت گواهی‌نامه، سرهنگ راهنمایی که از او امتحان می‌گرفته در چشمانش نگاه می کند و می پرسد "حالا شما گواهی‌نامه نگیرید نمی‌شود. "

حرف مهناز که تمام می‌شود سکوت حاکم می‌شود اما در ذهن حضار غوغایی برپاشده است... غوغایی که با عشق مهناز همراه است، از  جنس عصایی که کنار دستش به دیوار تکیه داده شد و از جنس عشقی که در قلبش جاری است... مهناز سخنور نیست، به قول خودش نویسنده نیست، اما امروز سخنش، کتابش و عشقش در کتابفروشی های شهر جاری است.

به گزارش ایمنا، آیین رونمایی از کتاب "عشق آهنی" نوشته "مهناز صوفی" بعد از ظهر چهارشنبه _۳۰ خردادماه_ در جامعه معلولیان اصفهان برگزار شد.

کد خبر 346469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.