افزایش آگاهی سلامت جامعه در گرو توسعه مشارکت مردمی

کاشان - معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجتماعی کردن سلامت با رویکرد مشارکت جامعه مهم ترین هدف مجمع سلامت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، سیدمحمد هادی ایازی در نخستین نشست مجمع سلامت شهرستان کاشان در جمع خبرنگاران، با تاکید دین مبین اسلام به موضوع سلامت اظهار کرد: امنیت و سلامت دو نعمت مجهول و بزرگ است.

وی افزود: توسعه مشارکت مردمی نکته اصلی برای ارتقاء سلامت در جهت بالابردن آگاهی سلامت جامعه است به طوری که باید با ایجاد انجمن های مردمی در سطح محلات، از کمک افراد در جهت شناخت و پیشگیری از بیماری های مختلف (دیابت، فشار خون، سرطان و قلبی و ...) استفاده کرد.

ایازی با بیان اینکه بیماری و آسیب های اجتماعی یک عضو، کل خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: بقای جامعه در گرو مشارکت تمامی انسان ها است چراکه همه در مقابل یکدیگر مسئول هستیم و هیچ دستگاهی در کشور وجود ندارد که بتواند ادعا کند در سلامت نقشی ندارد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به فعالیت بیش از ۲۰ هزار پایگاه و خانه بهداشت تصریح کرد: در تمام محله ها باید کانون سلامت تشکیل شود تا در آن مجمع سلامت را برگزار کنیم تا در این مهم مشارکت های مردمی در حوزه سلامت صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مشارکت آگاهانه، داوطلبانه، مسئولانه و عادلانه چهار اصل این کانون ها است، تصریح کرد: در کانون سلامت به دنبال افزایش مشارکت موثر، کارآمد و پویای مردم در محله ها هستیم که مهم ترین این کانون ها مادر و فرزند است.

هم چنین، سید علیرضا مروجی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، در ادامه این آیین گفت: سلامت اجتماعی شامل چگونگی ارتباط شخص با دیگران، واکنش و برخورد افراد و نحوه تعامل با ساختارها و هنجارهای جامعه است.

وی اظهار کرد: در راستای افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقاء سلامت اجتماعی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی اجتماعی در سازمان ها به عنوان یکی از اقدامات اجتماعی موثر بر سلامت مطرح است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان مجمع سلامت را ترکیبی از مردم و مسئولان اجرایی و قانون گذاری برشمرد و تصریح کرد: این مجمع فرصتی برای مشارکت تمامی اقشار جامعه در جهت ارتقاء سلامت است.

کد خبر 346459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.