سماور نقره‌ای را در ازای فرهنگ توخالی ندهید

انتظار نداشتیم یک خارج‌رفته و ساکن استرلیا، ایران و معماری ایرانی را بر هرچه فرهنگ غیر ایرانی است، ترجیح دهد. می‌گفت دلش برای معماری ایرانی می‌سوزد و آمده تا مرهمی باشد برای زخم خانه‌های قدیمی تا شاید بتواند روزی سایه شوم معماری خالی از فرهنگ ایرانی را از سر کشور بردارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز چهارشنبه _۳۰ خردادماه_ دومین روز است که در دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان، غرفه‌ها را رصد می‌کنیم تا از قابلیت‌های مختلف شهرستان‌های استان و دیگر شهرهای ایران آگاه شویم و گویی چراهای گردشگری دیار خود را در نمایشگاه جستجو می‌کنیم. 

دامنی طوسی رنگ، پیراهنی نخی و چهارخانه با کلاه طوسی رنگ پَردار... گویی ۵۰ سالی دارد، به نظر گردشگر غیرایرانی است: "مادام! " جلوتر می‌رویم تا به غرفه دعوتش کنیم، اما متوجه صحبت‌های  او با تلفنش می‌شویم که به زبان فارسی سخن می‌گوید. تلفنش که تمام شد سلام می کنیم و با تعجب می پرسیم "شما گردشگر خارجی هستید اما فارسی صحبت می‌کنید! راستش انتظار داشتیم بگوید زبان فارسی را در خارج از کشور یاد گرفتم و آمده‌ام ببینم ایران در زمینه جذب گردشگر چه حرفی برای گفتن دارد؟" اما همین یک مقدمه، صندوقچه دل این زن ایرانی که از سی سالگی ساکن استرلیا بوده را باز می کند ...

《در شیراز بوم‌گردی داریم. صبح از شیراز با بقیه دوستانم به سوی اصفهان حرکت کردیم تا بیاییم نمایشگاه گردشگری را ببینیم. الان هم داریم فیلم‌برداری می‌کنیم تا از طریق گوگل و اینستاگرام برای بقیه دوستانمان در شیراز بفرستیم، آمدیم ببینیم که اصفهان چه چیزهای مناسبی برای رونق گردشگری دارد تا تجربه کسب کنیم.》

 دغدغه‌مان خانه‌های قدیمی‌ را دارد که در حال فراموش هستند 《خانه‌های قدیمی خیلی قشنگ‌ هستند و من خیلی متاسفم که خیلی از آن ها از بین رفتند. معماری خانه‌های الان مثل آن‌ها نیست.《

به تحصیلاتش اشاره می‌کند که در استرلیا گذرانده است 《در زمینه گردشگری، بوم‌گردی، فرهنگ و تاریخ معماری درس‌های بسیاری خواندم، اما به نظر من میراث فرهنگی باید بیش از پیش به حفظ معماری قدیم توجه کند. امروزه مردم و خیلی از کسانی که ۴۰ سال است برای زندگی به خارج از کشور رفته‌اند از زندگی غربی متنفر شده‌اند؛ ما فریب خوردیم که از ایران رفتیم و کشورمان ، جوانی‌مان و پولمان را در خارج از ایران به‌هدر دادیم، آنها ثروتمند شدند و ما چون از ظرفیت‌های داخلی‌مان استفاده نکردیم وضعیت خوبی ندارم.》

این گردشگر هم‌وطن اشاره می‌کند که ایران از قدیم تاکنون پیشرفته‌ترین و خیره‌کننده‌ترین معماری را داشته است. چطور باید معماری زشت غربی‌ها را ببینیم و الگوبرداری کنیم؟ همه از زندگی در دیگر کشورها متنفر شده‌اند چون برای پیشرفت و زندگی به آنجا می‌رویم اما پس از مدتی متوجه می‌شویم که نه فرهنگی داریم و نه ریشه‌ای و نه فرزندان‌مان بزرگ شده‌اند، در نتیجه زندگی‌ها از هم می‌پاشد و آدم‌ها تنها و افسرده می‌شوند.

او یک توصیه دارد برای کسانی که قصد مهاجرت دارند  《برای توسعه گردشگری و پیشرفت کشورمان توصیه می‌کنم به هیچ وجه برای رفتن به خارج از کشور عجله نکنید؛ آن سوی مرزها هیچ دنیا و رویایی نیست جز اینکه دنیا و رویای خود را از دست می‌دهیم. اما برای اینکه قدر کشور خودمان را بدانید چه بهتر که به بچه‌هایمان زبان انگلیسی را آموزش بدهیم و سپس تاریخ معماری دیگر کشورها را به آنها بیاموزیم، آنگاه پس از مقایسه متوجه می‌شویم که ایران خیلی بالاتر از دیگر کشورها است.《

او معتقد است که نباید فرهنگمان را از دست بدهیم و برویم خارجکی شویم! 《این کار مثل این است که سماور نقره‌ای گران‌قیمت خود را بدهید و یک سماور مسی کم‌قیمت بگیرید، در حالی که ایران همان نقره و طلا است. معماری، فرهنگ، هنر و مردم‌داری ایران هزار و یک برابر دیگر کشورها است و ما برای پیشرفت کشور و جذب گردشگر نیاز به انجام کاری خاص نداریم، به این‌همه فشاری که بر خود وارد می‌کنیم تا گردشگر جذب کنیم نیاز نداریم؛ چراکه کشور ما ظرفیت و زمینه جذب گردشگر را به خودی خود دارد و تنها باید به آن توجه بیشتری نسبت به بناهای مدرن کنیم.《

او اشاره ای به تحریم ها می کند 《کشورهای دیگر هرچه که می‌خواهند ما را تحریم کنند، ما در ایران آنقدر تنوع و زیبایی داریم که احتیاجی به فرهنگ خارجی‌ها نداریم، آنها به برکت منابع ایران زنده‌اند، به همین خاطر هم می‌خواهند وضعیت ایران را بر هم بزنند تا کشورمان قدرتمند نشود. دلیل این حسادت، جذابیتی است که ایران و معماری آن دارد.》

این کار آفرین دل نگران معماری ایران است 《شما که جوانید باید حواستان به این مسایل باشد. باید حواستان باشد که معماری ما ریشه دارد. من امیدوارم روزی برسد که ساختمان‌های دراز و زنبوری خراب شده باشند و معماری با ارزش ایرانی به شهرها برگردد؛ چراکه گردشگران خارجی به ایران می‌آیند تا معماری و هنرهای دستی ما را ببینن، پس برای چه فرهنگ و معماری غربی را تقلید کنیم؟ من با این مسایل مبارزه می‌کنم.》

به گزارش ایمنا، صحبت‌هایش که تمام شد با خود می اندیشیم به استعدادهای خاموش شدۀ بسیاری که داریم  و اینکه چطور به آنها توجه کنیم تا شکوفا شود؟

کد خبر 346448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.