انتظار شش ساله اصفهان برای پیوستن به شبکه جهانی جامعه ایمن

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری اصفهان گفت: شهرستان اصفهان از سال ۸۹ تاکنون در انتظار پیوستن به شبکه جهانی جامعه ایمن است و در این در حالی است که هنوز این شرایط برای شهر اصفهان مهیا نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریبرز امیری، پیش از ظهر چهارشنبه در چهارمین جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت قضایی با بیان اینکه کلانشهر اصفهان از سال ۸۹ درخواست پیوستن به شبکه جهانی جامعه ایمن را داشته اظهار کرد: هنوز این شرایط برای اصفهان مهیا نشده است.

وی گفت: در کارگروه شهرستان که در سال ۹۴ ابلاغ شد و نیازمند فعال‌تر عمل کردن بخش دبیرخانه‌ها بودیم با کارشناسان در جزء جزء کمیته حضور یابند.

معاون فرماندار با بیان اینکه شرح وظایف برای کمیته‌ها و رفع موضوعات به وسیله مراجع نظارتی امری ضروری است، افزود: باید مقدمات کار مهیا شود و شرح وظایف ۹ کمیته به صورت شفاف در روند برنامه‌ها صورت گیرد.

وی در خصوص پیشگیری از بیماری سالک افزود: ۱۲ دستگاه در این زمینه مسئولیت دارند، طرح‌بندی و دسته‌بندی موضوعات مشارکت و ارایه عملکردها در عرصه اجرا در این زمینه حایز اهمیت است و علاوه بر این شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی به وسیله شهرداری اصفهان اقدام مناسبی در این زمینه بوده است.

امیری تصریح کرد: بحث جامعه ایمن با هدف بالابردن سطح ایمنی و ارتقای سلامتی افراد در حال فعالیت است و باید این برنامه سرلوحه کار سازمان‌ها شود.

وی اضافه کرد: طرح جامع خیرین سلامت در آینده رقم خواهد خورد و اعضای کارگروه موظف هستند که در این زمینه مشارکت و همکاری لازم را در برگزاری همایش داشته باشند که در حوزه جذب خیرین حوزه سلامت و برنامه‌های کارگروه استان بتوانیم موفق عمل کنیم.

لزوم حذف نیترات و آب شیرین‌کن برای ۳۰ درصد از آب‌های زیرزمینی

سیدمجید انگشترساز، کارشناس کنترل کیفی آب و فاضلاب روستایی شهرستان اصفهان اظهار کرد: شهرستان اصفهان با وسعت موجود شامل شش بخش بزرگ است. نمودار بارش‌ها از سال ۹۲ بیانگر کاهش بارش و افزایش مصرف در این شهرستان بوده به گونه‌ای که در حال حاضر در شصت روستا آبرسانی سیار انجام می‌شود.

وی افزود: روستاهای شهرستان اصفهان طبق آمارها دارای ۱۲۱هزار نفر و جمعیت تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی ۱۱۷ هزار  ۶۶۸ نفر است و عملکرد واحد کنترل کیفی پارامترهایی از در آب و فاضلاب اصفهان طبق استانداردها انجام می‌شود علاوه بر کلر زدن به آب آزمون کنترل باکتری‌های آب مرتب صورت می‌گیرد.

کارشناس کنترل کیفی آب و فاضلاب روستایی شهرستان اصفهان با بیان اینکه در حوضچه‌ها هم کلرزنی و آزمون کنترل باکتری‌ها صورت گرفته و ۹۸ درصد روستاهای اصفهان از آب اصفهان بزرگ استفاده می‌کنند، افزود: این اتفاق اهمیت طرح آب اصفهان بزرگ را با منابع زیرزمینی موجود می‌رساند.

انگشترساز با تاکید بر اینکه برای بهبود آب زیرزمینی مورد نیاز به حدود ۳۰ درصد آب شیرین‌کن و حذف نیترات نیازمندیم، گفت: آب مورد نیاز حدود ۱۵ میلیون متر مکعب است و اکنون توان تولید ۱۳ میلیون متر مکعب را داریم. حجم کمبود حدود ۱.۵ میلیون مترمکعب آب بوده و حجم مخازن موجود نیز ۱۴ هزار و ۳۳۲ متر مکعب است و به ۴۲ هزار متر مکعب مخازن نیازمندیم تا کمبود نداشته باشیم.

وی اطلاع رسانی به مشترکین، فرهنگ آب رسانی به روستاها، کلرزنی به آب‌ها، بررسی و مطالعات بر روی آب چاه‌ها را از راهکارهای ارایه شده در خصوص حل مشکلات ناشی از بحران آب در اصفهان دانست و گفت: امیدواریم به خوبی از این بحران گذر کنیم.

۱۲ کانون آلوده به سالک در استان شناسایی شد

منصوره ابوفاضلی، رییس مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان با اشاره به برنامه کنترل بیماری سالک در سال ۹۷ در این جلسه کارگروه تخصصی گفت: از سال ۸۶ تا ۹۶ روند شیوع بیماری سالک کاهش یافته و این اتفاق نشان دهنده عملکردهای مرکز بهداشت در این زمینه بوده است.

وی تصریح کرد: تشکیل جلسات متفاوت، آموزش‌های ارائه شده به مردم و سم‌پاشی در مناطق مختلف برای کاهش مشکلات صورت گرفته است.

رییس مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان  با بیان اینکه در سال ۹۷ حدود ۱۲ کانون آلوده معرفی شده و باید برنامه چهار مرحله‌ای در این کانون انجام شود، گفت: همچنین عملیات طعمه گذاری، سم پاشی در کانون‌های مخروبی با تعداد ۸۱۵ نیروی به کار گرفته شده انجام می‌شود.

وی افزود: برای کاهش مشکلات در این زمینه نیازمند تأمین اعتباراتی هستیم و در طرح‌ها افزایش تعداد این کانون‌ها به ۱۶ کانون در دستور کار است.

اهم برنامه های جامعه ایمن

فاطمه عسگری، رییس کارگروه جامعه ایمن مرکز بهداشت شماره یک اصفهان با اشاره به برنامه‌های جامعه ایمن در شهرستان اصفهان در این جلسه گفت: جامعه ایمن با مشارکت سازمان‌ها برای ارتقاء سلامت و ایمنی و پیشگیری از حوادث است افزایش ایمنی برای ساکنان جامعه، کاهش هزینه‌ها برای مردم از اهم برنامه‌های جامعه ایمن است

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۸۶  سه شهرستان به عضویت جامعه ایمن در آمدند و از سال ۹۶ این برنامه با هدف ایجاد شبکه ملی اقدامات خود را آغاز کرد، افزود: شبکه جامعه ایمن با نظارت بر جامعه ایمن بوده که برعهده وزارت جامعه بهداشت است.

عسکری اذعان کرد: اهداف جامعه ایمن ایجاد ارتقاء ایمنی و پیشگیری از حوادث و مرگ‌های ناشی از حوادث و آسیب‌ها است. همچنین تشکیل کمیته جامعه ایمن جلب مشارکت سازمان، طراحی و اجرای مداخلات پیشگیرانه پایش و نظارت برنامه‌های جامعه ایمن و ارزشیابی، از اهداف این جامعه است.

وی خاطر نشان کرد: در شهر اصفهان تشکیل کمیته جامعه ایمن از سال ۸۹ بوده و اهم فعالیت‌ها در این زمینه تشکیل جلسات در فرمانداری اصفهان است و در سال ۹۴ پیشنهاد تشکیل ۹ کمیته فرعی برای رسیدن به اهداف جامعه ایمن در برنامه ها بوده است.

کارشناس جامعه ایمن شهر اصفهان بابیان اینکه زیرکمیته‌ها با محوریت دستگاه‌ها و سازمان‌ها در شهر اصفهان در حال فعالیت هستند، افزود: انتظاراتی که از زیرکمیته می‌رود تشکیل جلسات ماهانه و ارائه گزارش عملکردها بعد از برگزاری جلسات است.

وی تأکید کرد: دومین اصل در کمیته‌ها برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت، پیگیری اجرای مصوبات، ارزیابی عملکردها و تدوین برنامه زبان بندی آموزش برای گروه‌های هدف است.

کد خبر 346420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.