کشف ۶۳ نشانگر ژنتیکی جدید برای تشخیص سرطان پروستات

نتایج یک پروژه تحقیقاتی جدید که در دانشکده پزشکیCase Western Reserve در کلیولند صورت گرفته است، نشان از شناسایی ۶۳ تغییر ژنتیکی می‌دهد که خطر افزایش ابتلا به سرطان پروستات را به دنبال دارد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری ایمنا، یافته‌های جدید به شناسایی افرادی که نیاز به غربالگری زودهنگام سرطان پروستات دارند کمک می کند. فردریک شوماخر، پژوهشگر اپیدمی سرطان یک تیم بین المللی را تشکیل داد که شامل بیش از ۱۰۰ محقق است. کشف این نشانگرها باعث می شود ضرورت و سرعت غربالگری منظم سرطان پروستات  آسان تر شود. نشانگرهای ژنتیکی که با نام  پلی مورفیسم تک نوکلئوتید (SNP) نیز شناخته می‌شوند، در سطح DNA شناسایی شده است.

این نشانگرها نه تنها با تشخیص سرطان پروستات مرتبط هستند، بلکه به عنوان نشانه‌هایی تلقی می شوند که پزشکان از آنها برای تشخیص خطر بیشتر گسترش بیماری های خاص استفاده می‌کنند. به گفته موسسه ملی سرطان (NCI)، سرطان پروستات "شایع‌ترین سرطان" در میان مردان و همچنین دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در میان مردان آمریکایی است.

به گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS) خطر ابتلا به این سرطان با زیاد شدن سن افزایش می‌یابد، به گونه ای که از هر ۱۰ فرد بالای ۶۵ سال، شش نفر به این سرطان مبتلا می‌شود. همچنین این نوع سرطان در میان افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند، به طور مثال چنانچه برادر و یا پدر آنها تجربه بیماری را داشته باشند، شایع است.

آزمایش غربالگری آنتی ژن پروستات (PSA ) مقدار این پروتئین را در خون اندازه گیری کرده و احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تشخیص می‌دهد. سطح PSA اغلب در مردان مبتلا به سرطان پروستات بالا می‌رود و در صورت لزوم از آنها خواسته می‌شود تا آزمایش‌های بیشتری را انجام دهند.  قبل از این تحقیق حدود ۱۰۰ نشانگر ژنتیکی شناسایی شده بود که با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات ارتباط داشت. این در حالی است که یافته‌های جدید نشانگرهای ژنتیکی شناخته شده سرطان پروستات تا حدود ۵۰ درصد افزایش می دهد.

شوماخر (سرپرست تیم تحقیقاتی) و همکارانش توالی‌های DNA را در ۱۴۰ هزار مرد اروپایی مورد بررسی قرار دادند و از داده های تحقیقان قبلی نیز استفاده کردند. حدود ۸۰ هزار نفر از این مردان مبتلا به سرطان پروستات بودند، در حالی که ۶۰ هزار نفر دیگر هیچ گونه شواهدی از این بیماری نداشتند. به کمک این اطلاعات محققان توانستند ۶۳ نشانگر ژنتیکی جدید در مبتلایان به سرطان پروستات کشف کنند که این نشانگرها در DNA مردانی که به این بیماری مبتلا نبودند، دیده نشد.

شوماخر می گوید: "یافته‌های جدید به ما این امکان را می‌دهد تا تشخیص دهیم کدامیک از مردان باید غربالگری PSA را در به صورت منظم و در اوایل ابتلا به بیماری انجام دهند. این یافته ها در نهایت منجر به اتخاذ تصمیمات مربوطه می شود." به گفته محققان حدود ۵۰۰ تا هزار نشانگر ژنتیکی وجود دارد که با سرطان پروستات مرتبط است. اما شوماخر معتقد است که ترسیم تمامی آنها ضرورت ندارد، بلکه تنها  شناسایی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از این نشانگرها برای توصیه رهنمودهای غربالگری سرطان پروستات لازم است.

نتایج این تحقیق در مجله " Nature Genetics" منتشر شده است.