درباره بورس آدرس غلط ندهید

افزایش «شاخص کل بورس» اندازه واقعی همه شرکت‌های حاضر در بورس نبوده و نمی‌تواند واقعیت‌های بازار سرمایه ایران را نشان دهد.

به گزارش ایمنا، روزنامه فرهیختگان در گزارش تیتر یک خود افزایش شاخص کل بورس را با توجه به وضعیت اقتصادی کشور روند طبیعی نمی‌داند و در این باره نوشته است: شاخص‌ها نشان می‌دهد اوضاع بورس تهران فوق‌العاده است. شاخص در حال رکورد زدن است، حتی می‌گویند رکورد ۵۰ ساله را هم شکسته است. شاخص بورس تهران در روزهای اخیر نشان می‌دهد در روز نخست کانال ۱۰۲ هزار تایی فتح شد و در دو روز کاری دیگر کانال‌های ۱۰۴ و ۱۰۶ هزار تایی.   

حالا سوال این است که آیا این رکوردشکنی با توجه به وضعیت نه‌چندان مطلوب اقتصادی کشور و زیان‌های انباشته برخی بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ خودورسازی، داروسازی و... روند طبیعی بازار سرمایه و دماسنج واقعی اقتصاد ایران است یا مانند تحولات بازار مسکن، نرخ ارز، سکه و طلا، بازار سرمایه نیز گرفتار موج‌سواری صیادان پول‌های سرگردان است. بررسی برخی نماگرهای بازار سرمایه نشان می‌دهد، درحالی که برخی محافل خبری با برجسته‌سازی «شاخص کل» از رکورد تاریخی بورس سخن می‌گویند، این مقیاس اندازه واقعی همه شرکت‌های حاضر در بورس نبوده و نمی‌تواند واقعیت‌های بازار سرمایه ایران را نشان دهد.

حفره های گران‌قیمت فساد

چندی است که واردات غیر قانونی شش هزار و ۴۸۱ خودرو خبر ساز شده است. موضوعی که برخی آن را ناشی از هک شدن سایت ثبت سفارش میدانند. در این باره کامبیز نوروزی در یادداشت روزنامه شرق نوشته است: در فوتبال ایرانی، عدد شش عددی به‌یادماندنی است. تصور می‌کنم همان‌طور که در فساد مالی که عدد سه هزار میلیارد ماندگار شده است، عدد  شش ‌هزار هم در خاطره‌ها ثبت شود. بیش از شش‌ هزار خودروی گران‌قیمت و لوکس از حفره‌ای در ساخت اداری کشور، به طور غیرقانونی وارد کشور می‌شود.

این خلاصه ماجرای واردات شش‌هزارو ۴۸۱ دستگاه خودروی گران‌قیمت به کشور است که با ثبت سفارش غیرقانونی به کشور وارد شده‌اند و خیلی از آنها ماه‌هاست که در خیابان‌ها می‌چرخند و ‌هزاران ‌میلیارد تومان سود نصیب واردکنندگان کرده‌اند. سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید سایت ثبت سفارش هک شده است. روابط‌عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بدون اینکه کمترین توضیح روشنی بدهد، به این گفته اکتفا می‌کند که «در مجموع شش‌هزارو ۴۸۱ خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ثبت سفارش، به گمرکات کشور وارد شده است». این خودروها زمانی ثبت سفارش شده‌اند که اصلا ثبت سفارش برای آنها ممنوع بوده است و کسی نمی‌توانسته برای ثبت سفارش در سایت اقدام کند.

چه گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور درست باشد و چه ادعای روابط‌عمومی وزارتخانه، در هر دو حال بیش از شش‌ هزار دستگاه خودروی گران‌قیمت که احتمالا ارزش ریالی آنها در بازار ایران باید چیزی نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان باشد، به طور غیرقانونی وارد شده‌اند. وزارتخانه مدعی است از این تعداد فقط هزارو ۹۰۰ دستگاه وارد شده و الباقی در گمرک مانده‌اند؛ اما بازرسی کل کشور می‌گوید پنج هزار دستگاه خودرو به این شکل وارد شده که فقط چهار ‌هزار دستگاه آن در گمرک مانده و بقیه ترخیص شده‌اند.

ناهمخوانی فرمول اجاره مسکن و درآمد

ایرج رهبر نیز در روزنامه آرمان نوشت: به‌طور معمول زمانی که در خریدوفروش مسکن رکود حاکم می‌شود، متاثر از آن بازار رهن و اجاره مسکن رونق پیدا می‌کند، چراکه در شرایط رکود هم نیاز به مسکن همچنان به قوت خود باقی می‌ماند و افراد چون توانایی خرید خانه ندارند به سمت بازار اجاره سوق پیدا می‌کنند. مشخص است زمانی که در یک بازار، تقاضا از عرضه پیشی بگیرد، قیمت‌ افزایش پیدا می‌کند. پس به همین دلیل در سال جاری در شرایطی که بازار خریدوفروش مسکن در شرایط رکود به سر می‌برد، همچنان بازار اجاره داغ و پررونق مانده است.

امروزه شرایط به‌گونه‌ای است که بسیاری از جوانان و قشر متوسط جامعه حتی برای اجاره مسکن در کلانشهرهایی همچون تهران با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند و برای مهار گرانی مسکن و اجاره آن باید تمهیدات اساسی اندیشیده شود. در این‌باره ابتدا باید به مساله تولید توجه داشت و آن را افزایش داد. در اقتصاد امروز ایران با کمبود تولید و عرضه مسکن مواجه هستیم، در حالی که تقاضا همچنان سیر صعودی را می‌پیماید. حال اگر متناسب با شاخص تقاضا، تولید را هم افزایش دهیم این بخش حیاتی اقتصاد از رکود خارج می‌شود.

شرایط نا مطلوب کمپین «نه به خرید»

محسن جلال پور در یادداشت روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: از نظر منطق اقتصادی پیش‌فرض‌های کمپین درست نیست. پیش‌فرض کمپین این است که دولت و مجلس و نهادهای سیاست‌گذار به درستی به وظایف خود عمل کرده‌اند اما این «دلالان و دزدان» هستند که باعث گران شدن کالاها شده‌اند. دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این پیش‌فرض درست نیست. البته باید یادآوری کنم که دلالی در اقتصاد رذیلت نیست هرچند خیلی‌ها آن را فضیلت هم نمی‌دانند اما نباید دلالان را کنار دزدان نشاند.

سال‌های طولانی است که همه ما یک اشتباه بزرگ می‌کنیم. هر زمان تورم افزایش پیدا می‌کند، به‌جای اینکه به دولت فشار بیاوریم که تورم را کنترل کند، تشویقش می‌کنیم که قیمت‌ها را کنترل ‌کند. دولت هم با ابزارهای کنترل و تعزیر به جنگ بازار و بازاریان می‌رود. یعنی مسبب و مقصر اصلی وضع موجود، خود را از دایره پاسخگویی خارج و به جای مدعی می‌نشاند. درحال‌حاضر تورم در حال تخریب سرمایه‌های اجتماعی است. به این دلیل که به محض افزایش تورم، همه دنبال پیدا کردن مقصر هستند. مردم به دولت بی‌اعتماد می‌شوند و دولت کسبه را مقصر می‌داند. نیروهای موثر جامعه نیز به جان فعالان اقتصادی می‌افتند. اشتباه مشترک مردم و سیاستمداران این است که فرق میان گرانی و تورم را نمی‌دانند.

نتیجه اینکه بی‌ثباتی بازارها محصول نادرستی سیاست‌های اقتصادی است نه رفتار فعالان اقتصادی. اگر کسی باید سرزنش شود، سیاست‌گذار است که در زمینه تنظیم سیاست‌های اقتصادی و سازماندهی بازارها ناتوان نشان داده نه فعالان و حتی سوداگران بازارها. بنابراین کنش‌های احساسی اجتماعی بهتر است به مطالبات صحیح اقتصادی تبدیل شوند تا نتیجه مطلوب را به‌دنبال داشته باشند.

کد خبر 346382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.