عقد قرارداد ۱۶۹ پروژه مشارکتی در شهر/ راه برای جذب سرمایه های خرد باز است

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان گفت: از آغاز فعالیت این سازمان تا به امروز ۱۶۹ قرارداد مشارکتی با بخش خصوصی منعقد شده که ۱۴۱ قرارداد مربوط به حوزه ساختمان بوده است.

به گزارش ایمنا، شهرام رییسی صبح امروز _بیست و نهم خرداد ماه_ در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: امروزه جمعیت شهرنشین جهان بالغ بر ۵۰ درصد شده است و همین موضوع نیاز به توسعه شهر را نشان می‌دهد.

وی افزود: افزایش جمعیت شهرنشین، دارای پیامدهای مثبت و منفی است. نکته مثبت این موضوع افزایش درآمدهای دولتی از طریق شهرهاست و نکته منفی آن افزایش حاشیه نشینی است که شرایط مدیریت شهری را پیچیده تر خواهد کرد. فرصت مثبت دیگر در چنین فضایی ایجاد موقعیت برای سرمایه گذاری است، البته این مهم با استفاده از روش‌های سنتی میسر نخواهد بود.  

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان با اشاره به افزایش تقاضای رفاهیات در شهر افزود: با افزایش تقاضا برای خدمات رفاهی، فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود.  

وی با اشاره به وجود سازمانی برای جلب مشارکت‌های مردمی در توسعه شهری اضافه کرد: بعضی از شهرها مانند تهران اقدام به تاسیس سازمان سرمایه گذاری در شهرداری کردند. البته این سازمان در قالب‌های مختلفی در سایر شهرها فعالیت می‌کند و این ضرورت در همه شهرها احساس شده تا در حوزه سرمایه گذاری کار کنند.  

رییسی در خصوص نبود قانونی برای سرمایه گذاری شهری تصریح کرد: متاسفانه نه در سطح شهرها که در سطح کشور هم دستورالعمل و آیین نامه دقیقی برای سرمایه گذاری شهری وجود ندارد، البته اخیرا قرار است در مجلس چنین قانونی تصویب شود،  نبود قانونی در این باره به معنای عدم فعالیت در این حوزه نیست اما وجود قانون بالادستی به این روند کمک می‌کند.  

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان گفت: هیچ راهی جز استفاده از توانایی‌های بخش خصوصی نداریم و باید اقدامات با سرمایه گذاری و مشارکت جمعی پیش رود.  

عقد قرارداد ۱۶۹ پروژه مشارکتی در شهر

وی با اشاره به تعداد پروژه های شهری که در قالب قراردادهای مشارکتی انجام شده است، گفت: از ابتدای فعالیت مدیریت سرمایه گذاری در شهرداری اصفهان،  ۱۶۹ قرارداد مشارکتی با بخش خصوصی منعقد شده که ۱۴۱ قرارداد از این تعداد در حوزه ساختمان بوده است.  

رییسی با اشاره به روند مشارکت شهرداری با بخش خصوصی در اجرای پروژه‌ها اضافه کرد: پروانه و زمین متعلق به شهرداری است و در مقابل سرمایه گذار هم با آوردن مبالغی طی قراردادی مدنی اقدام به سرمایه گذاری می‌کند.  

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان با اشاره به سایر قراردادهای غیر ساختمانی گفت: به عنوان مثال ساخت آکواریوم در حوزه گردشگری بوده است.   

وی در خصوص ارزش ریالی قراردادها گفت: جمع کل مبلغ قراردادها نزدیک به سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، شامل آورده شهرداری و سرمایه گذار است، البته ممکن است برخی از این قراردادها اجرایی نشده باشد. به طور کلی سهم عمده مشارکت شهرداری در حوزه مسکن بوده است.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان با اشاره به ضرورت حرکت سازمان مطابق با آموزه های علمی اضافه کرد: برنامه راهبردی سازمان تدوین و به تمامی معاونت‌ها ابلاغ شده است، این برنامه ساختاری، فرایندی و توسعه‌ای است. این سازمان وارث یک فکر درست است البته نیازمند اصلاح است، سازمان مشارکت‌ها اولین سازمان شهرداری است که پیش از این وجود نداشته از این رو نیازمند اصلاحاتی است.  

ضرر سرمایه گذار ضرر ما است

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری با بیان اینکه فرصت های سرمایه گذاری در شش محور تدوین شده است، گفت: در حوزه سرمایه گذاری های فرهنگی قرارداد تجهیز یک سالن سینما در منطقه ۱۵ منعقد شده و این نشان می‌دهد، سرمایه گذاری در تمامی حوزه‌ها باید صورت گیرد. همچنین در حوزه‌های ورزشی و انرژی‌های خورشیدی فراخوان‌های مشارکتی اعلام شده است.

وی در خصوص تضمین عدم ضرردهی سرمایه گذار و شهرداری در اجرای یک پروژه اظهارکرد: پیش از اجرای پروژه‌ای، مطالعات اقتصادی و مالی آن انجام خواهد شد زیرا در پروژه‌ای که سرمایه گذار متضرر شود مجموعه شهرداری و شهر متضرر خواهد شد، از این رو پیش از هر عملی مطالعات دقیقی صورت خواهد گرفت.  

رییسی با اشاره به ورود سرمایه گذار به پروژه‌ها گفت: برای سرمای گذاری‌های شهری، برخی موسسات مالی اعلام آمادگی کردند و پروژه های مشارکتی مختلفی در دست ساخت است.  

بخش مهمی از مشکلات مربوط به فضای کسب و کار است

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای شهرداری اصفهان در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایمنا، مبنی بر اینکه «طی اواخر دهه ۸۰ تا به امروز حجم نقدینگی کشور سه برابر و نزدیک به هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد شده و این نشان می‌دهد فرصت های سرمایه گذاری کمی در کشور و اصفهان وجود داشته، از طرفی ۲۴ درصد از فعالیت‌های واسطه‌ای با رتبه دوم در اصفهان صورت می‌گیرد  برای ورود این حجم از نقدینگی به حوزه سرمایه گذاری شهری اصفهان چه برنامه‌ای دارید؟» گفت: در سطح کشور هم ابهاماتی در سرمایه‌گذاری وجود دارد،  الان فرش قرمزی جلوی پای سرمایه گذار نداریم و بخش مهمی از این مشکلات به فضای کسب و کار مربوط می‌شود.

وی در خصوص سرمایه گذاری خارجی افزود: یکی از موفق ترین پروژه‌های مشارکتی شهرداری ساخت اکواریوم است. پروژه بعدی ساخت شهر رویاهاست اما قرار داد آن در سازمان سرمایه گذاری منعقد نشده است.  

رییسی در خصوص سودآوری برخی از پروژه های شهرداری گفت: هر جا بخش دولتی وارد شد مشکلاتی هم ایجاد شده است، پس باید اقدامات به دست بخش خصوصی سپرده شود. باید برای جلوگیری از این مشکلات اعمال سلیقه منع شود تا دیگر چنین مشکلاتی را شاهد نباشیم. این موضوع نیازمند وجود دستورالعمل هایی است.  

راه برای جذب سرمایه های خرد باز است

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری در خصوص پنجره واحد سرمایه گذاری گفت: در خصوص این موضوع هم صحبت هایی شده اما روند به کندی پیش می‌رود.  

وی در خصوص روال جذب سرمایه گذار افزود: روال این موضوع از طریق انتشار فراخوان از روزنانه های رسمی بوده، در صورتی که باید این روال گسترده تر باشد.  

رییسی اظهارکرد: قرار است با طراحی سایت جدید اطلاع رسانی بهتری در خصوص پروژه‌های مشارکتی انجام شود.  

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری در خصوص قراردادهای خارجی افزود: در سالهای گذشته استان اصفهان رتبه سوم قراردادهای خارجی را داشت.  

وی با اشاره به انعقاد قرادادهای مشارکتی در دوره جدید مدیریت شهری اظهارکرد: هشت قرارداد در دو ماه اول سال بررسی شده و برخی هم در دست بررسی اداره حقوقی شهرداری است.  

رییسی با اشاره به جذب سرمایه های خرد گفت: پروژه‌های شهری نیازمند سرمایه‌های سنگین است، اما راه به روی سرمایه‌های خرد بسته نیست.  

وی در پایان در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه برنامه ای برای حفظ مشارکت کنندگان دارید زیرا حفظ از جذب مهم تر است، افزود: حفظ سرمایه گذار نیازمند ساز و کاری مشخص، شفاف و صریح است و این تنها خواسته سرمایه گذار از ما است.  

کد خبر 346323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.