آبی برای به ثمر رسیدن درختان نیست/تحول در فضای فرهنگی شهر

استاندار اصفهان گفت: با تمهیدات و گفت‌وگوهایی که با تولیدکنندگان شده تلاش می‌کنیم، اجازه ندهیم هیچ کالایی بی‌دلیل گران شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن مهر علیزاده امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با رسانه‌های اصفهان با بیان این‌که برجام توافق مثبتی بود که با عهدشکنی آمریکا دچار مشکل شد، اظهار کرد: این کشور سعی دارد به هر بهانه و روش بر ایران فشار وارد کند و با کمک رسانه‌ها و فضای مجازی تلاش می‌کند فضای اقتصاد داخل ایران را تاریک نشان دهد، بنابراین شرایط ایران دشوار و خاص است.

وی افزود: مردم ایران در ۴۰ سال گذشته به تحریم‌ها عادت کرده و طعم جنگ را چشیده‌اند. قدرت و نفوذ ایران در منطقه نشان می‌دهد روش‌ها و فشارهای آمریکا شاید سرعت حرکت ایران را کند کرده، اما متوقف نکرده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه آمریکا به دلیل رویکرد خودخواهی توام با نادانی دچار انزوا شده است، تصریح کرد: در حال حاضر بدعهدی آمریکا فرصت تکیه به امکانات داخلی، نیروی کار جوان و مردم را فراهم کرده است و همان طور که دوران جنگ نیز حامی بین‌المللی و تجهیزات چندانی نداشتیم، اما با تکیه به توانمندی‌های داخلی پیروز شدیم، حال نیز چنان‌که به توانمندی های داخلی خود ایمان داشته باشیم، دچار مشکل نخواهیم شد؛ بنابراین با خروج آمریکا از برجام یک فرصت تاریخی نصیب ایران شده است.

مهرعلیزاده تصریح کرد: در استان اصفهان چکیده قابلیت‌های ایران از جمله امنیت، صنایع و معادن، نیروی کار خلاق و با فرهنگ وجود دارد و این استان می‌تواند به عنوان الگویی برای توسعه مطرح شود. شاید دشمن در مقطع کنونی بتواند درآمد نفتی ایران را کم کند، اما نمی‌تواند سایر قابلیت‌های کشور از جمله پتانسیل‌های گردشگری را از ما بگیرد.

تلاش برای پرواز مستقیم به سن پترزبورگ

وی تصریح کرد: بر اساس آمارها، سالانه ۱۰۰ هزار گردشگر ایرانی به روسیه سفر می‌کنند که از این تعداد مقصد بیش از ۲۶ هزار نفر سن‌پترزبورگ است، اما در مقابل ایران مقصد گردشگری هیچ شهروند روسی نیست. مگر اصفهان، یزد و شیراز چه تفاوتی با شهرهای روسیه دارند؟ راهکار این امر ایجاد خط مستقیم هوایی از این کشور به اصفهان است که پیگیر آن هستیم.

استاندار اصفهان ادامه داد: تلاش شده پروازهای اصفهان- سن‌پترزبورگ راه‌اندازی شود و حداقل نصف مسافران آن شهروندان روسی باشند. این موضوع باید در خصوص کوالالامپور، بوسان کره جنوبی و ... نیز انجام شود؛ زیرا در کنار ورود هر گردشگر به کشور اشتغال‌زایی نیز صورت می‌گیرد و نباید برای درآمدزایی تنها به فکر فروش نفت باشیم.

مهرعلیزاده با بیان اینکه وضعیت آب، معیشت مردم و کنترل بازار دغدغه استانداری اصفهان است، افزود: با تمهیدات و گفت‌وگوهایی که با تولیدکنندگان شده، تلاش می‌کنیم، اجازه ندهیم هیچ کالایی بی‌دلیل گران شود.

تخصیص بودجه بر اساس نیاز استان ها

وی در رابطه با سهم اصفهان از درآمدهای خود گفت: هیچ رابطه مستقیمی بین درآمدهای استان و آنچه به استان بازمی‌گردد، وجود ندارد، درآمد همه استانها به خزانه دولت می رود و پس از آن دولت بر اساس نیاز استان‌ها به آن‌ها بودجه تخصیص می‌دهد.

مهرعلیزاده در خصوص اشتغال‌زایی برای مردم شرق اصفهان گفت: «طرح جامع اشتغال‌زایی» برای این موضوع ارائه شده که بر اساس آن در ۶۶ رشته در شهرهایی که در مسیر زاینده‌رود قرار دارند و مردم آن از کم‌آبی متضرر شده‌اند، شغل ایجاد می شود. پرورش شترمرغ، شتر، بز و کشت گلخانه‌ای از مواردی است که برای ایجاد اشتغال در این طرح دیده شده است.

وی افزود: برای اجرای این طرح‌ها به دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن تسهیلات بانکی و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی تأمین خواهد شد. سهم کشاورزان از اجرای این طرح‌ها ۱۰ درصد و تنها شامل زمینی است که در اختیار پروژه قرار می‌دهند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه «با اجرای این طرح‌ها ۶۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد»، اضافه کرد: بخشی از بودجه طرح جامع اشتغال زایی نیز از  ۴۵۰ میلیارد تومان اعتباری تامین می شود که صنایع برای بهبود وضعیت آب و کشاورزان استان پرداخت کرده اند.

مافیای آب را قبول ندارم

مهر علیزاده با بیان اینکه  حضور و نقش مافیا در آب اصفهان را قبول ندارم، گفت: آدم ساده لوحی نیستم، اما دیدگاه های بدبینانه را قبول ندارم، اینکه استان های همجوار آب اصفهان را می برند صحیح نیست و با جدول مصرف آب جلوی این امر را گرفته ایم.

استاندار اصفهان در ادامه گفت: همسو بودن با دولت، جوان بودن، دارا بودن سابقه کار و متدین بودن از مواردی است که در انتصابات مدنظر قرار می‌گیرد و نمایندگان مجلس دخل و تصرفی در تصمیمات استانداری برای انتصابات ندارند.

مهر علیزاده در پاسخ به گفته خبرنگاری مبنی بر اینکه مردم اصفهان آینده امیدوارکننده‌ای برای خود نمی‌بینند، گفت: اگر مردم چنین رویکردی دارند بخشی از آن به تبلیغات و اطلاع‌رسانی ما برمی‌گردد، آمریکا و اسرائیل تصمیم گرفته‌اند مشکلاتی را ایجاد کنند و به تبلیغات منفی در حوزه اقتصاد و بیکاری در ایران دامن بزنند، طبیعی است مردمی که صبح تا شب اخبار منفی می‌شنوند ناامید باشند.

نا امید نیستیم

وی افزود: از رسانه‌ها انتظار داریم اقداماتی را که برای رفع مشکلات مردم انجام می‌دهیم، خالصانه به مردم بگویند تا مردم ناامید نشوند.

استاندار اصفهان تأکید کرد: امسال در استان اصفهان ۱۰۰ هزار شغل در قالب طرح اشتغال فراگیر ایجاد شده که شامل طرح اشتغال های پایدار، دانش‌آموختگان دانشگاهی و اشتغال پایدار کشاورزان و عشایر و... است.

مهر علیزاده افزود: در این راستا لازم است رسانه‌ها اخبار را به‌صورت مثبت منعکس کنند و از سوی دیگر مسئولان مربوطه مردم را به بازدید از طرح‌های در حال اجرا دعوت کنند، چراکه اگر مردم فعالیت‌ها را ببیند ناامید نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما ناامید نیستیم و امید ما به پشتوانه عملیات اجرایی و طرح‌های کلانی است که در حال اجرا است.

اجاره ۲۶۰ حلقه چاه برای حفظ باغات

استاندار در خصوص طرح‌های بلندمدت، میان‌مدت، کوتاه‌مدت در زمینه آب گفت: در زمینه طرح‌های بلندمدت مدیریت مصرف آب، بحث انتقال آب خلیج‌فارس و ایجاد رونق کشت‌های گلخانه‌ای در استان اصفهان و روش‌های مختلف کشت مدنظر قرارگرفته است.

وی افزود: همچنین در بخش طرح‌های بلندمدت روی این مسئله کارکرده‌ایم که چقدر باید در استان روی کشاورزی و دام‌پروری و یا کارهای دیگر مثل گردشگری، سرمایه‌گذاری انجام شود، برای طرح‌های میان‌مدت نیز طرح‌های ایجاد اشتغال را داریم که از هم‌اکنون تا سه سال آینده برای کشاورزانی که کار آن‌ها به واسطه کم‌آبی آسیب خورده است، کارهای جایگزین ایجاد کنیم.

مهرعلیزاده ادامه داد: در قالب طرح‌های کوتاه‌مدت نیز کمک به کشاورزان و طراحی جدول میزان برداشت آب و تأمین نیازهای روزمره مردم مدنظر قرارگرفته است، همچنین چند صد هزار تانکر آب به آبیاری باغات اختصاص داده شده است.

وی افزود: حفر ۷۰ حلقه چاه جدید در اطراف اصفهان به‌طور موقت برای مقابله با بحران احتمالی کم‌آبی در ماه‌های گرم سال در نظر گرفته شده و ۲۶۰ تا ۲۷۰ حلقه چاه نیز برای کمک به حفظ باغداری در استان اصفهان اجاره شده است.

استاندار اصفهان در خصوص تلاش برای جذب بیشتر گردشگران خارجی به ایران و اصفهان گفت: اگر پروازهای مستقیم بین شهرهای توریستی جهان و اصفهان برقرار شود، اما مسافر نداشته باشند اقدام مفیدی نیست. بهترین روش عملیاتی برای جذب گردشگران خارجی به صورت تضمینی این است که تور اپراتورهایی از اصفهان، چین، کره جنوبی و روسیه و... قرارهایی با یکدیگر بگذارند و به تشکیل کنسرسیوم بپردازند و در همکاری با یکدیگر خرید صندلی‌های هواپیماها را تضمین کنند.

آغاز مناسبات گردشگری با پنج شهر توریستی

وی افزود: چنین رویه‌ای می‌تواند میان اصفهان و سن‌پترزبورگ اتفاق بیفتد و با تدارک هفته‌ای یک پرواز مستقیم تبادل توریست بین این دو شهر خواهرخوانده صورت گیرد. از طرف دیگر برای ماه‌های پاییز و زمستان که شماری دیگر از شهرهای ایران هم برای جذب توریست آمادگی دارند، انجام چنین توافقاتی می‌تواند ورود مسافر به اصفهان و ایران را تضمین کند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر پنج شهر توریستی برای آغاز مناسبات گردشگری از کشورهای روسیه، چین، فرانسه یا آلمان و کره جنوبی در نظر گرفته شده است.

برخی فکر می‌کنند جوان‌ها جای آن‌ها را تنگ می‌کنند

استاندار اصفهان در رابطه با استفاده از نیروی جوانان در پست‌های استانی گفت: در حال حاضر در انتصاب فرمانداران و مدیران کل دقت زیادی صورت گرفته تا نیروهای جذب‌شده زیر ۴۰ سال داشته باشند و اصلاح‌طلب و اصولگرا بودن آن‌ها مدنظر نبوده است، بلکه به دنبال نیروهای لایق بودیم که البته با دولت همراهی داشته باشند.

وی افزود: انتصاباتی که اخیراً در حوزه فرمانداران برخی شهرستان‌ها شده نشان می‌دهد افرادی با میانگین ۳۵ سال سن برای این انتصابات در نظر گرفته شده‌اند.من در ۲۹ سالگی به سمت معاون وزیر رسیدم و درواقع محصول اعتماد به جوانان بوده‌ام، بنابراین تا بتوانم از نیروهای مسن استفاده نمی‌کنم، اما متأسفانه برخی فکر می‌کنند جوان‌ها جای آن‌ها را تنگ می‌کنند.

تحول در فضای فرهنگی شهر

مهرعلیزاده در مورد فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و ایجاد نشاط در سطح شهر گفت: در ماه‌های اخیر تحولات خوبی را در این زمینه شاهد بوده‌ایم، برگزاری نمایش‌ها، پخش موسیقی و برنامه‌های هنری و فرهنگی مختلفی که در سطح شهر برگزار شده نشان می‌دهد که فضای مناسبی در اصفهان در حال شکل‌گیری است که درعین‌حال فرهنگی و مذهبی نیز است.

وی افزود: علاوه بر این پیگیر هستیم اصفهان در چند رشته ورزشی مانند کشتی قهرمانی و ... میزبان شود.

استاندار اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص برخی حاشیه‌های فرهنگی در شهر اصفهان و ادعای وی مبنی بر افزایش روزه‌خواری در ماه مبارک رمضان امسال گفت: نمی‌توانم این حرف را تأیید کنم که روزه‌خواری در اصفهان زیاد شده زیرا آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد، اما در خصوص اماکنی که در ماه مبارک هم به سرو غذا می‌پرداختند باید گفت که این امر برای مسافران انجام می‌شد و از نظر استانداری مهم این است که تظاهر به روزه‌خواری صورت نگیرد.

استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به مثالی از کشور مالزی گفت: در این کشور اسلامی مسلمانان، بودائی‌ها و هندوها در کنار هم زندگی می‌کنند و مسلمانان به دلیل توصیه های دینی سراغ برخی از کارها نمی روند. در ایران نیز باید بتوانیم این فرهنگ را ایجاد کنیم که مردم خود به دنبال برخی کارها نروند و مسائل شرعی را رعایت کنند.

خانه احزاب باید زودتر تشکیل شود

وی در رابطه با توسعه سیاسی در استان اصفهان گفت: من به توسعه متوازن اعتقاد دارم یعنی توسعه همه جانبه ای که در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... انجام شود.

استاندار اصفهان با اشاره به حضورش در جلسه ای پیرامون احزاب در ماه مبارک رمضان افزود: در این جلسه تأکید کردم که خانه احزاب اصفهان باید راه‌اندازی شود و استانداری نیز به این امر کمک می کند و حتی حاضریم در برخی نهادهای دولتی به خانه احزاب مکان مناسبی اختصاص دهیم.

مهرعلیزاده تأکید کرد: البته تا زمانی که احزاب رشد واقعی پیدا نکنند نمی‌توان به دوام و نقش‌آفرینی مثبت آن‌ها اعتماد کرد، در نشست اخیر روی میثاق خانه احزاب تأکید کردم و از آن‌ها می‌خواهم که در جلسات با استاندار حضور داشته باشند تا بتوانیم تغییرات مفید و مثبتی در این حوزه ایجاد کنیم.

وی در خصوص تعیین مکان‌هایی برای تجمعات مردمی گفت: اصفهان در این زمینه جزو استان‌های پیشرو بوده، مطالعات مختلفی در این زمینه صورت گرفته و حدود ۴ تا ۵ پارک و مکان مشخص در نظر گرفته شده است تا تجمعات احزاب و مردم در آن‌ها برگزار شود.

همکاری با سن‌پترزبورگ برای کاهش هدر رفت آب

استاندار اصفهان در رابطه با تجارب خود در حوزه آب در سفر به سن‌پترزبورگ گفت: سرانه مصرف آب شهروندان سن‌پترزبورگ روزانه ۱۰۰ لیتر است در حالی که هر فرد اصفهانی روزانه حدود ۱۴۷ لیتر آب مصرف می‌کند، البته استان اصفهان در مقیاس کشوری جزو استان‌های کم‌مصرف است.

مهرعلیزاده گفت: هم‌چنین در مورد نشتی آب و نصب تجهیزاتی برای جلوگیری از هدر رفت آب مقامات سن‌پترزبورگ کارهای بسیار جالبی کرده و موفق شده بودند طی ۱۰ سال میزان مصرف آب را ۵۰ درصد کاهش دهند.

وی افزود: در این سفر قرار شد مقاماتی که در روسیه معادل مدیرکل آب و فاضلاب در ایران هستند به اصفهان بیایند و تجربیات خود را در زمینه جلوگیری از هدر رفت آب منتقل کنند.

کشاورزان را عائله خود می‌دانیم

استاندار اصفهان در زمینه چگونگی هزینه کرد ۴۵۰ میلیاردی که توسط صنایع پرداخت می‌شود، گفت: این طور نیست که تمامی این مبلغ به صورت مستقیم و نقد به حساب کشاورزان واریز شود، بلکه در راستای هدف اصلی که مقابله با مشکل کم آبی و ایجاد اشتغال برای کشاورزان است مصرف خواهد شد.

وی افزود: کشاورزان را عائله خود می‌دانیم و با طرح‌های اشتغال‌زایی مختلف سعی می‌کنیم، مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم، البته بخشی از این پول به صورت نقدی به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

۶۰۰ هزار تومان درآمد خانوارهای اصفهانی از برق خورشیدی

استاندار اصفهان در رابطه با اشتغال‌زایی در استان برای کمک به کشاورزان شرق اصفهان گفت: طرح دیگری که برای ایجاد اشتغال در سطح استان در نظر گرفته‌ایم، استفاده از حیاط و سقف پشت‌بام هزار خانه به منظور نصب یونیت انرژی خورشیدی است تا از این طریق نیز به درآمدزایی خانواده‌ها کمک کنیم.

وی افزود: بخشی از بودجه این برنامه را سرمایه‌گذاران تأمین می‌کنند و بخشی از آن تجهیزات را به کشاورزان امانت می‌دهیم تا از این طریق هرخانه بتواند پنج کیلووات برق تولید کند، یعنی در حالی که برق ۷۰ تومانی را استفاده می‌کنند، می‌توانند برق ۸۰۰ تومانی را به دولت بفروشند.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: از این مسیر حدود ۶۰۰ هزار تومان درآمدزایی برای هر خانواده ایجاد می‌شود و چنین روش‌هایی بهتر از پرداخت نقدی به کشاورزان است؛ چرا که ما معتقدیم کمک به کشاورزان باید با حفظ کرامت آن‌ها همراه باشد.

استاندار اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقصر وضعیت کم آبی در اصفهان کیست، گفت: نمی‌توانیم بگوییم چه کسانی مقصر هستند، اما همه کسانی که در تعویق پروژه‌های آب رسانی و افتتاح تونل کوهرنگ و سد تونل سوم کوهرنگ نقش داشته‌اند مقصر هستند.

میزان مصرف ماهانه آب استان ها مشخص شده است

وی در رابطه با برداشت‌های بی رویه از زاینده رود در استان‌های بالادست گفت: بدیهی است وقتی آب در مسیری می‌آید کسانی که در اول مسیر قرار دارند بیشتر به منافع خود فکر می‌کنند و منافع پایین دستی‌ها را در نظر نمی‌گیرند.

وی تصریح کرد: حتی در اصفهان هم کسانی که در اول شهر هستند ملاحظه بقیه را نمی‌کنند و حتی با نصب پمپ بالاتر از حد مجاز آب مصرف می کنند، وقتی در اصفهان چنین است از سایر استان‌ها چه توقعی داریم.

استاندار اصفهان تأکید کرد: در برخورد با چنین رفتارهایی عملکرد منطقی این بود که جلسات متعددی در تهران گذاشتیم که در آن میزان آب شرب و سهم بخش صنعت، کشاورزی و... به صورت ماهانه برای استان‌های مختلف طراحی شود.

وی افزود: طبیعی است که این تصمیمات باید توسط بخش‌های مختلف از جمله شرکت آب منطقه‌ای، شهروندان و... رعایت شود و دستگاه‌های ذی ربط موظف هستند این قوانین را کنترل کرده و با افراد خاطی‌ برخورد کنند.

ورودی زاینده‌رود نصف شد

استاندار اصفهان گفت: در جدول مصرفی استانها مشکلات کشاورزان دیده شده و البته به استان‌های دیگر نیز فشار آوردیم تا کنترل‌های لازم را بر بخش‌های مختلف اعمال کنند. در طول سال آبی جاری یک‌دوم آب سال گذشته وارد حوضه آبریزِ زاینده‌رود شده، بنابراین باید دقت کنیم که سهمیه‌بندی‌ها به خوبی رعایت شود.

مهرعلیزاده تأکید کرد: در بخش کشاورزی تنها به میزانی آب به کشاورزان اختصاص پیدا می‌کند که درختان آن‌ها خشک نشود، اما برای به بار نشستن آن‌ها آبی وجود ندارد؛ چراکه اگر بخواهیم درخت‌ها میوه بدهند سه تا چهار برابر میزان کنونی آب لازم است.

جانمایی بندر خشک در ۴۰ کیلومتری اصفهان

هم‌چنین، محمدعلی شجاعی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری استان اصفهان نیز در این نشست در رابطه با وضعیت بنادر خشک در اصفهان گفت: بندرخشک برای ترانزیت کالا در دنیای امروز یکی از عوامل مهم توسعه است و می‌تواند یک درصد رشد تولید ناخالص داخلی در استان را به همراه داشته باشد.

وی افزود: اهمیت اصفهان از نظر ترانزیت و دسترسی به هشت استان بر کسی پوشیده نیست و همچنین اصفهان از نظر جانمایی بنادر خشک جایگاه ویژه‌ای دارد.

شجاعی خاطرنشان کرد: جانمایی بنادر خشک در طی این مدت پیگیری شده و براین اساس از ۱۴ مرکز لجستیک کشور یکی از آن‌ها در اصفهان قرار داده شده و از ۱۱ بندر جانمایی شده یکی از آن‌ها در استان و در ۴۰ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است.

کد خبر 346308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.