۶۰ درصد اهداکنندگان خون اصفهان اهدای خون مستمر دارند

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: ۶۰ درصد اهداکنندگان خون در استان اصفهان، اهداکنندگان مستمر هستند این در حالی است که متوسط کشوری اهدای خون مستمر ۵۲ درصد است.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در حاشیه تجلیل از اهداکنندگان خون مستمر استان اصفهان اظهار کرد: ۱۴ ژوئن یا ۲۴ خردادماه، روز جهانی تجلیل از اهداکنندگان خون است و از سال ۲۰۰۴ سازمان بهداشت جهانی این روز را برای تجلیل از اهداکنندگان داوطلب خون در تمام کشورهای دنیا قرار داده است و در این مراسم از بیشترین اهداکنندگان خون، اهداکنندگان خانم و اهداکنندگان مستمر متولد ۲۴ خرداد تجلیل می شود.

وی سن اهداکنندگان خون را بین ۳۰ تا ۴۰ سال عنوان کرد و گفت: به اعتقاد ما ایده‌ال‌ترین سن اهدای خون زیر ۳۰ سال است اما در حال حاضر این سن در کشور و استان بالای ۳۰ سال است‌.

مدیرکل انتقال خون استان در خصوص بیشترین مصرف خون در سطح استان اظهار کرد: عمده مصرف خون در استان برای بیماران تالاسمی است و بعد از این بیماران، بالاترین مصرف خون برای بیماران تحت عمل جراحی استفاده می شود.

زینلی در خصوص زمان آغاز سیستم اهدای خون داوطلبانه در استان اصفهان افزود: از سال ۸۳ اهدای خون صددرصد داوطلبانه در استان اصفهان شروع شد و امروزه تمام اهدای خون نه تنها در استان که در کل کشور به صورت کاملا داوطلبانه است.

وی در خصوص آمار اهدای خون در سال ۹۶ گفت: در سال گذشته بیش از ۱۶۰ هزار مراجعه کننده برای اهدای خون داشتیم که از این تعداد ۱۳۳ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند که این رقم نسبت به سال ۹۵، حدوداً ۲ درصد رشد داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان وضعیت ذخیره خونی استان را مطلوب دانست و افزود: وضعیت ذخیره خونی استان در شرایط خوبی است به طوری که تمام نیازهای استان از محل اهدای خون استانی تامین می شود که وضعیت استان اصفهان حتی نسبت به تهران یا استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان یا خوزستان بهتر و مناسب‌تر است.

زینلی کمبود مشارکت زنان در اهدای خون را یک نقیصه دانست و گفت: متاسفانه مشارکت خانم‌ها در اهدای خون تنها ۳.۵ درصد است که این امر تنها به دلیل نگاه های غلط فرهنگی در زمینه اهدای خون بانوان است.

مدیرکل انتقال خون استان۶۰ درصد اهداکنندگان استان را اهداکنندگان مستمر دانست و گفت: خوشبختانه اصفهان در زمینه استمرار اهدای خون وضعیت بهتری نسبت به کل کشور دارد و ۶۰ درصد اهداکنندگان اهدای مستمر دارند که این رقم در کل کشور ۵۲ درصد است و این نشانگر پیگیری و علاقمندی به اهدای خون مردم اصفهان است.

کد خبر 346306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.