۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
ادرار کف آلود نشانه چیست؟

ادرار کف آلود اغلب در اثر جریان سریع ادرار ایجاد می شود. با این وجود برخی از شرایط پزشکی نیز در ایجاد آن موثر هستند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری ایمنا، چنانچه فرد به صورت مکرر با ادرار کف آلود مواجه شود که با علائم دیگر همراه باشد باید با پزشک صحبت کند. اما علائم ادرار کف آلود کدامند و راه‌های درمان آن چیست؟

در واقع اگر فرد با حجم زیادی از ادرار و به صورت یک دفعه ای مواجه شود و یا اینکه ادرار کردن با سرعت و به شدت صورت گیرد، کف آلود می‌شود، به صورتی که این سرعت باعث ایجاد حباب‌های موقتی در ادرار می شود. همچنین شرایط پزشکی دیگز نیز می‌تواند باعث کف آلود شدن ادرار شود که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

کم آبی

اگر رنگ ادرار بسیار تیره و غلیظ باشد، ممکن است کف آلود به نظر برسد. دلیل این امر این است که فرد به مقدار کافی مایعات شفاف مانند آب مصرف نکرده است تا باعث شفاف شدن رنگ ادرار شود.

بیماری های کلیوی

یکی دیگر از مواردی که باعث کف آلود شدن ادرار می‌شود، بیماری‌های کلیوی است. یکی از عملکردهای حیاتی کلیه تصفیه و پالایش پروتئین‌ها در خون است. این پروتئین‌ها عملکردی اساسی در بدن مانند حفظ تعادل مایعات را بر عهده دارند. حال چنانچه فردی مبتلا به آسیب یا بیماری کلیوی باشد، پروتئین‌ها می توانند از کلیه‌ها به داخل ادرار نفوذ کنند. این شرایط " پروتئینوری" یا وجود پروتئین در ادرار نام دارد. پروتئین‌های اضافی امتداد سطحی ادرار را کاهش می‌دهند و به ایجاد ادرار کف آلود می‌انجامد. این مشابه همان تاثیر صابون بر آب است. پروتئینوری می‌تواند نشانه اولیه بیماری کلیوی باشد.

دیابت

دیابت و سایر علل قند خون بالا نیز معمولا در ایجاد ادرار کف آلود موثر است. فرد مبتلا به دیابت کنترل نشده، مولکول‌های گلوکز بیشتری در خون خود دارد. گلوکز یک مولکول بزرگ مانند پروتئین است. اگر سطح قند خون بیش از حد بالا باشد، کلیه‌ها ممکن است در تصفیه مولکول‌ها مشکل داشته باشند و این کار را به درستی انجام ندهند. در نتیجه ممکن است کلیه‌ها گلوکز و پروتئین زیادی را به سمت ادرار سوق دهند.

نحوه تشخیص و درمان ادرار کف آلود

پزشک با انجام آزمایش ادرار و تعیین سطح پروتئین زیاد در آن می‌تواند علت ادرار کف آلود را تشخیص دهد. چنانچه مقادیر زیاد پروتئین در ادرار وجود داشته باشد، ممکن است پزشک آزمایش ادرار 24 ساعته را به افراد توصیه کند. در این صورت باید ادرار فرد در طول روز مورد آزمایش قرار گیرد. سپس آزمایشگاه نمونه ادرار را گرفته و میزان آلبومین که یک پروتئین اولیه در خون است را نسبت به مقدار کراتینین، از دیگر مواد زائد موجود در آن مقایسه می‌کند.

چنانچه میزان آلبومین نسبت به کراتینین بالاتر از حد متوسط باشد، ممکن است فرد مبتلا به بیماری کلیوی باشد و یا اینکه ممکن است جراحت و زخمی در کلیه وجود داشته باشد که عمل تصفیه را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین ممکن است پزشک آزمایش‌های دیگر برای تعیین میزان گلوکز خون و یا یا سایر نشانه‌های عملکرد کلیه توصیه کند.

ممکن است برای اطمینان حاصل کردن از ساختار کلیه‌ها از بیمار خواسته شود تا MRI انجام دهد. اما شیوه درمان ادرار کف آلود با توجه به علت زیربنایی آن متفاوت است. چنانچه بدن فرد دچار کم آبی شده باشد باید مایعات شفاف بیشتری مصرف کند تا ادرار به رنگ زرد شفاف و یا تقریبا شفاف دربیاید.اما اگر دیابت علت اصلی آن باشد ممکن است پزشک برای بیمار دارو و یا تزریق انسولین تجویز کند تا میزان قند خون فرد کاهش یابد.

همچنین ممکن است برای مبتلایان به بیماری کلیوی اولیه نیز دارو تجویز شود و تغییر سبک زندگی مانند مصرف غذاهای سالم، رژیم غذایی کم نمک، کنترل فشار خون، کنترل قند خون، تمرینات ورزشی منظم و ترک سیگار پیشنهاد شود.

کد خبر 346303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.