دورقمی شدن تجاوز ناشی از کتمان این جرایم است

یک جامعه شناس و پژوهشگر مسایل اجتماعی گفت: دو رقمی شدن تجاوز در کشور ناشی از کتمان جرایم جنسی توسط مسئولان است و چنانچه این کتمان ها استمرار یابد ممکن است شاهد تجاوزهای سه رقمی هم باشیم.

رضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص حادثه تجاوز به ۴۱ دختر در ایرانشهر و همچنین مواردی از تجاوز به کودکان در نقاط مختلف کشور اظهار کرد: از نکات مهم آسیب شناختی جامعه ایران این است که در طی این چند سال اخیر به طور کلی تجاوز به عنف افزایش یافته و این امر به عنوان یک معضل اجتماعی مطرح  بوده است.

وی افزود: امروز نیز شرایط به گونه‌ای است که علاوه بر تجاوز به زنان و دختران شاهد افزایش جرایم جنسی از نوع تجاوز به کودکان و خردسالان در جامعه نیز هستیم.

پژوهشگر مسایل اجتماعی با بیان اینکه کاهش سن انتخاب قربانیان جنسی در کشور مساله‌ای است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت، افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که نحوه برخورد با خلاف‌کاران جنسی در جامعه ایران از انعطاف برخوردار بوده و انجام این جرم مجازات شدیدی ندارد.

مجازات متجاوزان جنسی در دیگر کشورها

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها مجازات افرادی که اقدام به تجاوز می‌کنند، سلب باروری و مقطوع النسل کردن آنها است، اضافه کرد: این در حالی است که در ایران در بسیاری از جرایم از جمله جرایم جنسی تناسبی بین جرم و مجازات وجود ندارد.

اسماعیلی نوع رفتار جامعه، افراد قربانی و سیستم قضایی با مجرمان جرایم جنسی را در تکرار این جرم تاثیرگذار دانست و گفت: جامعه نباید به قربانیان جرایم جنسی نگاه تحقیر آمیز داشته باشد بلکه مردم جامعه باید با این افراد به گونه‌ای رفتار کنند که بتوانند شخصیت اجتماعی خود را بار دیگر بازسازی کنند و زندگی خود را به حالت عادی برگردانند.

وی با تاکید بر اینکه خانواده در بازسازی اجتماعی افراد قربانی در جرایم جنسی نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که هر گونه رفتار ناصحیح آنها در برابر قربانیان این دسته از جرایم طردشدگی اجتماعی را در آنها تقویت کرده و این افراد را به انزوا می‌کشاند.

این آسیب‌شناس اجتماعی تشکیل حلقه‌های اجتماعی قوی برای مقابله با جرایم جنسی و حمایت از قربانیان این جرایم را ضروری دانست و افزود: باید توجه داشت که برخی از مسئولان سعی در کتمان و در ابهام نگهداشتن جرایم جنسی دارند و به قولی نمی‌خواهند وجدان جمعی جامعه آسیب ببیند و این در حالی است که این نوع رفتار منجر به استمرار این نوع جرایم در جامعه می‌شود.

لزوم ترمیم سیستم حقوقی در برخورد با جرایم جنسی

وی با تاکید بر اینکه سیستم حقوقی باید در برخورد با مجرمان جرایم جنسی ترمیم شود، تصریح کرد: سیستم قضایی در این زمینه نگاهی در خود فرو رفته دارد و باید با تعریف مجازات‌های سنگین برای این جرایم حساسیت اجتماعی را در این زمینه بالا ببرد.

اسماعیلی با بیان اینکه قربانیان جرایم جنسی باید نسبت به حقوق خود هوشیار بوده و به سهم خود در جلوگیری از این دست آسیب‌ها گام بردارند، گفت: اخیرا در جشنواره‌های فیلم جهانی کمپینی از بازیگرانی که مورد آسیب جنسی قرار گرفته‌اند تشکیل می‌شود و برای مقابله با ادامه این رفتارها اقدامات فرهنگی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه کتمان جرایم جنسی در کشور موجب پیچیده‌تر شدن این رفتارها در کشور شده است، افزود: دو رقمی شدن تجاوز در کشور ناشی از کتمان مسئولان است و چنانچه این رفتار استمرار یابد ممکن است شاهد تجاوزهای سه رقمی هم شویم.

کد خبر 346300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.