انواع خانه موزه‌های تاریخی

تغییر شکل خانه و تبدیل آن به موزه موجب ظهور روشی شد که در نیمه دوّم قرن نوزدهم تقویت و به‌دنبال آن بسیاری از موزه‌های هنرهای کاربردی برای کمک به درک بهتر بازدید کننده از اشیاء به نمایش درآمده و تلاش کردند تا محیطی مانند خانه فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سال ١۹۹٨ «انجمن بین‌المللی خانه موزه‌های تاریخی» به عنوان یکی از انجمن های وابسته به شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) بنیاد شد. این انجمن مکانی بین‌المللی برای مناظره درباره مشکلات خانه موزه‌ها و ارایه راه حل در زمینه حفاظت و مدیریت خانه موزه‌ها است که ایجاد اصول طبقه‌بندی شده برای انواع متعدد خانه موزه‌ها هدف اساسی آن به شمار می‌رود. خانه‌هایی که به لحاظ معماری و هم‌چنین با توجّه به ویژگی‌ دارایی‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی خود، تدابیرخاصی را به منظور رفتار با تغییرات خاص در فضاهای حفاظتی و مرمتی، ایمنی، آموزش و ارتباطات مطالبه می کند.

انجمن بین‌المللی خانه موزه‌های تاریخی در توصیف این خانه ها چنین آورده است که «تمامی کاخ‌ها و خانه‌های مربوط به همه دوره‌ها در صورتی که به موزه تبدیل شده باشند، خانه موزه نامیده می‌شوند. خانه موزه‌ها، مفاهیم تاریخی، معماری، فرهنگی، هنری و آگاهی‌های اجتماعی را دربر می‌گیرند. در خانه موزه‌های تاریخی، نوع خاصی از پژوهش‌خواهی و مراجعه احساس می شود، به این معنا که بازدید از یک خانه موزه، نه تنها به لحاظ داشتن اشیاء جاذب، بلکه به دلیل وجود محیط محسوس، تجربه‌ای متفاوت و مدهوش‌کننده ایجاد می‌کند.»

در سال ۲۰۰۷ انجمن بین‌المللی خانه موزه‌های تاریخی در ۱۱ گروه شامل خانه‌ شخصیت‌ها، خانه‌های مجموعه، خانه‌های زیبا، خانه‌های رویدادهای تاریخی، جامعه‌های محلی، خانه‌های اجدادی، خانه‌های قدرت، خانه‌های مقام روحانیت، عوام، خانه‌های روزگار و خانه‌ها برای موزه‌ها طبقه‌بندی شدند.

در خانه موزه‌ها اشیاء به نمایش درآمده، در مکان و زمان تاریخی و فرهنگی خود معرّفی می‌شوند. در این نوع موزه‌ها احساس تعلّق مجموعه به مالک و ساختمان و هم‌چنین فضا در خدمت محتوا، ارتباط متقابل و قابل درک بین مالک، مجموعه و ساختمان را آشکار می‌کند.                                                                                    

ترجمه از: شیرین مستغاثی، سرویس فرهنگ و هنر  ایمنا

کد خبر 346286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.