۱۰ هزار هکتار از اراضی زراعی گلپایگان بلا استفاده شد

گلپایگان- مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان گفت: از ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان پنج هزار هکتار به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، حیدرعلی گل‌محمدی در حاشیه بازدید از طرح آبیاری کم فشار در شهر گلشهر به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: سیاست‌های کلان جهاد کشاورزی امنیت غذایی  و پایداری کشاورزی است.

وی افزود: در راستای سیاست‌های تغییر الگوی کشت، جهاد کشاورزی برای کشت‌های با مصرف آب کم، اقداماتی را انجام داده است.

وی گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها کشت گل‌محمدی، کشت‌های گلخانه‌ای و گیاهان دارویی با شرایط خشکسالی سازگار هستند که با ترویج فرهنگ کشت در بین کشاورزان ۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت گل‌محمدی و ۶۰ هکتار به کشت زعفران اختصاص دارد.

مدیرجهادکشاورزی گلپایگان افزود: سه مجوز برای احداث کارخانه صنایع تبدیلی از جمله گلابگیری، اسانس و عرقیجات گیاهان دارویی صادر شده، که به زودی احداث می‌شود.

وی تصریح کرد: از ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان پنج هزار هکتار به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

گل‌محمدی با بیان اینکه آبیاری دشت گلپایگان زیر پوشش سد گلپایگان است، خاطرنشان کرد: با پیگیری نماینده شهرستان و جهاد کشاورزی استان شبکه‌های زیر پوشش سد گلپایگان ردیف ملی گرفته و با اختصاص اعتباراتی سامانه نوین به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می‌شود که این موضوع صرفه‌جویی آب در پنج هکتار از اراضی را به همراه دارد.

وی گفت: شهرستان گلپایگان قطب تولید محصولات کشاورزی و دامی است، اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر از ۳۰ هزار اراضی قابل کشت ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی بلااستفاده مانده است.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان افزود: برای حفظ ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مورد استفاده شهرستان جهاد کشاورزی استان اقداماتی برای مصرف بهینه منابع آب را انجام داده است.

وی ادامه داد: سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی شهرستان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده و ۸۰۰ هکتار در حال اجرای این طرح است.

گل‌محمدی گفت: کل اعتبارات سال گذشته برای اجرای این طرح از سوی دولت بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض بوده که در اختیار کشاورزان شهرستان قرار گرفته شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح محدودیت اعتبار وجود ندارد و به کشاورزان برای اجرای طرح‌های آبیاری مدرن و تحت فشار تا ۸۵درصد تسهیلات پرداخت می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی گلپایگان اظهار کرد: در ۱۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی تحت شرکت گلشن سیستم آبیاری تحت فشار در سال جاری اجرا شده است.

وی افزود: در سال گذشته برای آبیاری از دو منبع چاه آب استفاده می‌شد، اما اکنون با مجهز شدن به سیستم آبیاری تحت فشار تنها از یک منبع چاه آب استفاده می‌شود.

گل‌محمدی افزود: با مجهز شدن اراضی کشاورزی دشت گلشن گلشهر مصرف آب به نصف میزان مصرف گذشته رسیده است و امروز با تحقق این مهم مردم می‌توانند از تعرفه‌های وزارت نیرو برخوردار شوند.

کد خبر 346282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.