۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
در ایرانشهر چه اتفاقی افتاد؟

جمعه گذشته مولوی طیب ملازهی، در خطبه های نماز عید فطر از تجاوز به ۴۱ دختر ایرانشهری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  به گفته امام جمعه ایرانشهر، مولوی طیب ملازهی در خطبه های نماز عید فطر گفته بود، دختری در بازگشت از محل کار با خودرویی مواجه می‌شود که راهش را می‌بندد و در نهایت سرنشینان این خودرو با توسل به زور دختر را سوار ماشین کرده و او را با خود بردند."تلاش همسایگان  نیزبرای نجات این دختر کافی نبوده، تا جنبیدند ماشین رفته و تا غروب این خواهر مسلمان در دست این گرگ‌ها بوده است. بعد آوردند رساندنش منزل؛ پدرش دیروز آمده بود زار زار گریه می‌کرد. می‌گفت: زمین دهن باز می‌کرد من و بچه‌ها و خانواده‌ام می‌رفتیم، ولی این ننگ به دامان ما نمی‌افتاد... تا دیشب نماز عشاء که دوستان خبر آوردند یکی از این اوباش‌ها گیر افتاده است. انشالله بقیه هم گیر می‌افتند. این فرد به تجاوز به ۴۱ دختر مسلمان اعتراف کرده است...

 مولوی طیب در پایان سخنانش در خطبه‌های نماز عید سعید فطر عنوان می کند تنها سه نفر از دختران ایرانشهری حاضر به طرح شکایت در مراجع قضایی شده‌اند و مابقی این دختران هنوز واکنشی به آن نشان نداده‌اند.

دستور رحمانی فضلی به استاندار سیستان

عبدالرضا رحمانی فضلی، پس از انتشار اخبار به دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان و رییس شورای تأمین استان، دستور داد: به موازات اقدامات و پیگیری های مرجع قضائی، که برابر روند قانونی در جریان است، ضمن بررسی مضاعف و همه جانبه موضوع از طریق شورای تأمین استان، گزارش دقیقی از ابعاد آن تهیه شده و در اولین زمان ممکن به استحضار مردم شریف استان علی الخصوص هموطنان عزیز شهرستان ایرانشهر رسانده شود.

رحمانی فضلی همچنین از رییس شورای تأمین استان سیستان و بلوچستان خواست، با استفاده از تعامل حداکثری با مردم و به ویژه بزرگان و مؤثرین منطقه و تشریح و تبیین پیوسته ابعاد موضوع و اقدامات انتظامی و قضائی بعمل آمده در راستای برخورد قانونی با متخلفین، از سوء استفاده از احساسات و عواطف پاک مردم که به حق جریحه دار شده است، ممانعت بعمل آید.

صبح یکشنبه در پی انتشار این اخبار، حدود ۵۰ نفر از مردم ایرانشهر ندر اعتراض به تعرض انجام شده به تعدادی از دختران این شهرستان در تجمعی در مقابل فرمانداری خواهان دستگیری و مجازات عاملان حادثه شدند.

ورود شورای تامین استان برای رسیدگی به پرونده تجاوز به دختران ایرانشهر

نبی بخش داوری، فرماندار ایرانشهر هر گونه اظهار نظر در این زمینه را مستلزم مستندات دانست " پیگیری این مسائل از نظر قانونی چارچوب‌های خاص خود را دارد و نمی‌توان به ‌راحتی در این ‌باره اظهارنظر کرد، چون تاکنون به تعداد یا اطلاعات مشخصی از موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر دست نیافته‌ایم."

وی گفته بود "همان ابتدای امر در کمتر از چند ساعت عامل اصلی موضوع تجاوز دستگیر شد، اما قضایا پیچیده است و تاکنون به جمع‌بندی نهایی درباره این موضوع نرسیده‌ایم. اثبات موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر مستلزم آزمایش ها و پیگیری‌های ویژه است که در دستور کار شورای تأمین و پزشکی قانونی قرار گرفته و به‌ زودی اخبار موثق در این ‌باره منتشر خواهد شد."

داوری اظهارات امام جمعه در خصوص وقوع حادثه تجاوز به ۴۱ دختر را موضوعی عجیب عنوان کرده و گفته است"  تاکنون هیچ تعدادی به‌طور قطع مشخص نشده و دامن ‌زدن به این موضوعات تا زمان اثبات قطعی آن سبب پیچیدگی بیشتر موضوع خواهد شد."

ادعای امام جمعه مورد تایید دادگستری نیست

حجت‌الاسلام حمیدی، رییس دادگستری سیستان و بلوچستان اظهارات امام جمعه ایرانشهر در خصوص تجاوز به ۴۱ دختر این شهرستان را رد می‌کند. "ادعایی که از سوی آقای مولوی در نماز جمعه ایرانشهر اعلام شده مورد تأیید ما نیست. تاکنون سه نفر در خصوص موضوع آدم‌ربایی و تجاوز دختران در ایرانشهر شکایت کرده‌اند که در این رابطه یک متهم دستگیر شده است".

به گفته وی تعدادی از متهماندر شهرستان‌های اطراف ایرانشهر و منطقه بلوچستان از جمله چابهار و فنوج بوده‌اند که نیابت‌های قضایی و دستورهای قضایی و اعزام تیم‌هایمان برای دستیگری آن‌ها انجام شده و تاکنون کسی از این افراد دستگیر نشده و اقدامات قضایی و انتظامی آن در حال پیگیری است.

حمیدی با تأکید بر این که یک تیم پزشکی قانونی مجرب از مرکز استان سیستان و بلوچستان به ایرانشهر اعزام شده که بتوانند سریع و تخصصی در این رابطه اظهارنظر کنند، گفت: "در حال حاضر با توجه به مراجعاتی تحت عنوان اینکه به این افراد تجاوز شده، در دو مرجع قضایی پرونده تشکیل شده و با توجه به صلاحیت‌هایی که وجود دارد، بحث آدم‌ربایی و ایجاد مزاحمت آن‌ها در دادسرای ایرانشهر و موضوع تجاوز در دادگاه کیفری یک این شهرستان پرونده تشکیل شده و برای این موضوع در هر دو مرجع قضایی پرونده شکیل شده و در حال پیگیری است، اما تا ابعاد آن روشن نشود، نمی‌توان صریح و قاطعانه اظهارنظر کرد که موضوع چه بوده است."

حادثه ایرانشهر ریشه در نبود لایحه مقابله با خشونت علیه زنان دارد

در ادامه واکنش ها معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده رییس جمهور ریشه خبر تجاوز به ۴۱ دختر در ایرانشهر را در تاخیر در ارسال لایحه مقابله با خشونت علیه زنان جست‌وجو می‌کند: " از قوه قضائیه می‌خواهیم تا هر چه زودتر لایحه خشونت علیه زنان را به نتیجه برساند و از مجلس شورای اسلامی نیز مجددا تقاضا دارم نسبت به درخواست دولت برای در اولویت قرار دادن لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان اقدام کند."

معاون رییس جمهور عدم حمایت دستگاه‌های اجرایی از اورژانس اجتماعی را نیز اقدام غیر قابل بخششی می‌داند و می‌گوید: "عدم حمایت‌ها به ایجاد چنین حوادثی دامن زده است و ضروری است که دستگاه‌های مرتبط بیش از گذشته به مباحث اورژانس اجتماعی توجه داشته باشند."

کد خبر 346250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.