۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
سحرخیز باشید تا افسرده نشوید!

بررسی های جدید نشان می‌دهد که الگوی خواب افراد بر سلامت روحی آن ها تاثیر گذار است و افراد سحرخیز برنده‌ی این مسئله هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر شما از آن دسته افرادی هستید که هر روز صبحِ زود از خواب بیدار می‌شوید، باید خوشحال باشید زیرا این خصلت سحرخیزی به سلامت ذهنی شما کمک می‌کند. بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد که زمان سنجی افراد (اولویت های زمان خواب و بیداری) بر روی سلامت آنها موثر است؛ بنابراین، سحرخیزی (زود به خواب رفته و زود از خواب بیدار شویم) و یا شب زنده داری (دیر بخوابیم و دیر از خواب بیدار شویم) بر روی مشکلات سلامت روان نظیر افسردگی تاثیر می‌گذارد.

محققان دانشگاه کلورادو بولدر و بیمارستان زنان در بوستون به تازگی ارتباط میان اولویت‌‎های خواب و بیداری و خطر ابتلا به افسردگی را مورد بررسی قرار داده اند. به گفته کلین وتر، رهبر گروه، نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که میان زمان سنجی خواب افراد و خطر ابتلا به افسردگی رابطه وجود دارد که این موضوع با مسیرهای ژنتیکی زمان سنجی خواب افراد و خلق و خوی آنها نیز در ارتباط است.

کلین وتر و گروه تحقیقاتی او، تاثیر عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور و برنامه کاری افراد در چرخه خواب و بیداری آنها را ارزیابی کرده و عوامل خطرآفرین برای ابتلا به افسردگی نظیر چاقی، میزان فعالیت بدنی، بیماری های مزمن افراد و مدت خواب آنها را نیز مورد بررسی قرار دادند. از میان ۳۲ هزار و ۴۷۰ شرکت کننده‌ی زن با میانگین سنی ۵۵ سال، ۳۷ درصد سحرخیز، ۱۰ درصد شب زنده دارد و ۵۳ درصد بین این دو گروه قرار داشتند.

بررسی های محققان نشان می‌دهد افرادی که دیر به خواب رفته و دیر از خواب بیدار می‌شوند بیشتر تمایل دارند مجرد باقی بمانند و عادت سیگار کشیدن و الگوهای خواب نامنظم در آن ها بیشتر است. همچنین بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است که خطر ابتلا به افسردگی در میان افراد سحرخیز ۱۲ تا ۲۷ درصد کمتر از شرکت کنندگان گروه متوسط است.

این در حالی است که اختلالات خلقی در میان افراد شب زنده دار حدود ۶ درصد بیشتر از افراد گروه متوسط گزارش شد. اما باید توجه داشت که این افزایش خطر بسیار کم است و نمی‌تواند به لحاظ آماری مهم تلقی شود. به گفته رهبر گروه تحقیق این یافته ها تاثیر زمان سنجی خواب بر افسردگی را نشان می‌دهد که از طریق عوامل محیطی و شیوه زندگی افراد حاصل نمی‌شود.

یافته‌های این مطالعه به تازگی در مجله Psychiatric Research منتشر شده است.

کد خبر 346220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.