نفت، اسلحه جدید چین در مقابل امریکا

تقابل جنگ تجاری میان امریکا و چین با هدف افزایش تعرفه ورود نفت امریکا به چین، موقعیت خوبی برای ایران است تا در دوران تحریم، نفت خود را به چین ارسال کند.

به گزارش ایمنا، روزنامه شرق در گزارش اقتصادی خود با اشاره به جنگ تجاری میان امریکا و چین نوشت: ماجرا از جنگ ارزی آغاز شد و به ته خط جنگ تعرفه‌ای رسید. تقابل ترامپ با اتحادیه اروپا و چین که دعوای دوسر باخت را برای طرفین با نسبت‌های متفاوت به‌همراه دارد، حالا به شگرد جدید چین رسیده است.

پکن در آخرین اخبار منعکس‌شده، تهدید کرده اعمال تعرفه سنگین برای واردات نفت خام، گاز طبیعی و سایر محصولات انرژی از آمریکا را درحالی‌که در صدر فهرست واردکنندگان نفت آمریکا قرار گرفته است، در دستور کار قرار می‌دهد؛ آن هم درست زمانی‌که در واکنش به اقدام آمریکا در اعمال تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی اقدام به اعمال تعرفه ۲۵درصدی بر محصولات آمریکایی با ارزش ۵۰  میلیارد دلار کرده بود.

البته اسلحه جدید چین می‌تواند سبب جایگزینی نفت خاورمیانه به جای نفت آمریکا برای پالایشگاه‌های چینی شود، زیرا اعمال تعرفه واردات، پالایشگاه‌های چینی را از واردات نفت آمریکا بازخواهد داشت. این اتفاق می‌تواند خبر خوبی برای ایران هم باشد. در این صورت ایران می‌تواند با درنظرگرفتن تخفیف‌هایی از دعوای این دو قدرت اقتصادی جهان به نفع خود در شرایط تحریم‌های جدید، بهره بگیرد و این اتفاق هوشیاری مسئولان ایرانی را می‌طلبد.

رستگاری در پل حافظ

مریم نبی پور هم در گزارش روزنامه اعتماد نوشت: بازار سرمایه روز گذشته رکوردشکنی جدیدی را به خود اختصاص داد و شاخص آن مرز ١٠٢ هزار واحدی را نیز طی کرد. حجم معاملات در یکشنبه یک هزارو ٨٢١ سهم و ارزش معاملات ٥٤٩میلیارد و ١٩٩میلیون و ١٠٠هزار تومان بود.

از طرفی این ارقام حاصل انجام تعداد ١٠٠هزارو ٣٩٢ معامله بود که ارزش بازار را تا ٣٩٥ هزار میلیارد و ٨٢٥ میلیون و ٢٠٠هزارتومان بالا برد و سبب شد شاخص کل با افزایش ٣٣,٣ درصدی بیش از ٣٠٠٠ افزایش را تجربه کند. هجوم نقدینگی به بازار سرمایه در حالی این بازار را به سمت بهبود هرچه بیشتر هدایت می‌کند که طی ماه‌های اخیر در سایر بازارها نتوانسته بود تاثیر مثبتی ایجاد کند.

زیر و بم کمپین تحریم خرید

اخیرا علی کریمی فوتبالیست سرشناس ایران، با توجه به موج گرانی ها از مردم خواسته تا در چنین فضایی حداقل تا یک ماع خرید نگنند، دنیای اقتصاد به همین بهانه در مطلبی نوشته است:  از روز گذشته هشتگی در فضای مجازی از سوی برخی چهره‌های مشهور و مردم عادی با مضمون «نه به خرید» داغ شد. اگرچه موج‌های اعتراضی این‌چنینی نویدگر «مطالبه‌گری اجتماعی» است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که از زاویه اقتصاد، دامنه اثرگذاری چنین کمپین‌هایی منوط به دو ملاحظه «زمانی» و «ساختاری» است.

«دنیای اقتصاد» در گزارشی تحلیلی، فرض این کمپین، تجربه جهانی و پیامدهای آن را بررسی کرده است. گزارش نشان می‌دهد پیش بردن این کمپین مستلزم شناخت اساسی ریشه‌های افزایش قیمت است.

خودروسازها برای پرداخت وام هایشان قیمت ها را بالا بردند

روزنامه کیهان هم با انتقاد از افزایش قیمت خودروها نوشت: در پی افزایش ناگهانی و کم سابقه قیمت خودروها یک نماینده مجلس با اعلام اینکه خودروسازها برای بازپرداخت وام‌هایشان دست به افزایش قیمت زده‌اند گفته است خودروسازان به جای گران کردن خودروها، زمین‌های تهران و بانک‌هایشان را بفروشند.

چند ماهی است که بازار خرید و فروش خودرو همانند بازار دلار و سکه روند صعودی را طی می‌کند و خبری از مدیریت آن نیست. در این شرایط قیمت خودرو سلیقه‌ای شده و خودروسازان به عنوان متهم اصلی گرانی خودرو همچنان روند کاهش عرضه را در پیش گرفته و خبری از افزایش فروش خودرو در سطح بازار نیست

کد خبر 346217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.